Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Προς: Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Μεσογείων 119, 101 92, Αθήνα Κοινοποίηση: 1. Γενικό Γραμματέα ΥΠΕΚΑ, Κύριο Άρη Αλεξόπουλο Αμαλιάδος 17, 11523, Αθήνα 2. Γενικό Γραμματέα ΕΚΑ ΥΠΕΚΑ, Κύριο Κωνσταντίνο Μαθιουδάκη Μεσογείων 119, 101 92, Αθήνα 3. Υπηρεσία Α.Π.Ε. Υ.Π.Ε.Κ.Α. Μεσογείων 119, 101 92, Αθήνα Αθήνα, 4 Ιουνίου 2012 Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, Θέμα: Απόψεις για το Σχέδιο Π.Δ «Χαρακτηρισμός της χερσαίας περιοχής του όρους Παρνασσού ως Εθνικού Πάρκου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών», το οποίο παραβιάζει την ισχύουσα νομοθεσία. Με ιδιαίτερη έκπληξη και απογοήτευση μελετήσαμε το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος (Π.Δ) για τον χαρακτηρισμό του Εθνικού Πάρκου Παρνασσού που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση (http://www.opengov.gr/minenv/?p=4350). Δυστυχώς, επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά η ανησυχία του κλάδου των Α.Π.Ε. ότι τείνει να παγιωθεί ως μόνιμη κατάσταση η κατάρτιση σχεδίων προστασίας και σχεδίων χρήσεων γης τα οποία, παραβιάζοντας την ισχύουσα νομοθεσία, θέτουν αντιεπιστημονικούς και αντιαναπτυξιακούς υπερβολικούς περιορισμούς, χωρίς να πετυχαίνουν το σκοπό της ουσιαστικής περιβαλλοντικής προστασίας. Αυτός ο αυθαίρετος και παράνομος περιβαλλοντικός μαξιμαλισμός λειτουργεί στην πραγματικότητα εις βάρος του περιβάλλοντος και φυσικά επιτείνει το κλίμα επενδυτικής ανασφάλειας και αβεβαιότητας. Είναι πράγματι απογοητευτική η αβελτηρία των οργάνων της Πολιτείας να εξυπηρετήσουν τον σκοπό τους εντός της νομιμότητας. Η Πολιτεία δεν μπορεί να παρανομεί αλλά πρέπει να επιδιώκει το σκοπό της αξιοποιώντας τα εργαλεία και το πλαίσιο που ο νόμος έχει ορίσει. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, το Σχέδιο Π.Δ καταστρατηγεί πλήρως τις διατάξεις του άρθρου 9 του Ν.3851/2010, του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού & Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Α.Π.Ε. και του άρθρου 19 του Ν. 1650/1986 όπως ισχύει: Συνοπτικά, το σχέδιο Π.Δ. ορίζει αυθαίρετα –και αντίθετα με την ισχύουσα νομοθεσία- εκτενείς a priori ζώνες αποκλεισμού για τα αιολικά πάρκα και τις A.Π.Ε., για την μεγιστοποίηση της αξιοποίησης των οποίων δεν περιέχει καμία τεκμηρίωση όπως επιβάλει ο νόμος. Πιο αναλυτικά, επί του Σχεδίου Π.Δ και του Χάρτη Ζωνών Προστασίας παρατηρούμε τα ακόλουθα: i. Σύμφωνα με το άρθρο 3, παρ. Δβ19, πλέον των περιοχών Απολύτου Προστασίας της Φύσης (ΑΠΦ) και Προστασίας της Φύσης (ΠΦ) –που σύμφωνα με το νόμο αποτελούν τις ζώνες αποκλεισμούς για τις Α.Π.Ε.- θεσπίζεται παρανόμως μία νέα απαγορευτική ζώνη για αιολικούς σταθμούς, για την οποία αναφέρεται: «Ως ελάχιστες αποστάσεις για την εγκατάσταση των ως άνω αιολικών σταθμών ορίζονται α. τα τρία (3) χιλιόμετρα από τα όρια της Περιοχής Απολύτου Προστασίας της Φύσης και, εφόσον υπάρχει οπτική επαφή με τις ατράκτους των ΑΓ, από το τα όρια του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου Δελφών και ευρύτερου Δελφικού Τοπίου (ΦΕΚ 141 ΑΑΠ 2007), ο οποίος αποτελεί στο σύνολό του αρχαιολογικό χώρο μείζονος σημασίας κατά την έννοια του άρθρου 50, παρ.5, εδ. γ/ββ, του Ν.3028/2002 (ΦΕΚ 153 Α) και β. τα δύο χιλιόμετρα από τα όρια των Περιοχών Προστασίας της Φύσης». ii. Πέραν της παρανομίας της ανωτέρω διάταξης, δίνονται και ποσοτικά στοιχεία για να καταστεί σαφές το μέγεθος του προβλήματος που κυοφορείται για την ανάπτυξη έργων Α.Π.Ε. και την επίτευξη των εθνικών στόχων: Η περιοχή ΑΠΦ καταλαμβάνει έκταση 37.892 στρ., οι περιοχές ΠΦ καταλαμβάνουν έκταση 122.137 στρ., και στο Χάρτη Ζωνών Προστασίας αποτυπώνεται και μία «Ζώνη Αποκλεισμού ΑΙΟΠΑ». Φαίνεται ότι τα όρια αυτής της Ζώνης έχουν χαραχθεί αυθαίρετα αφού αφ’ ενός δεν περιλαμβάνει σημαντικά τμήματα περιοχών ΠΦ (που είναι κατά τη νομοθεσία ζώνη αποκλεισμού), και αφετέρου δεν τηρούνται σε πολλές περιπτώσεις οι ακτίνες των 3 και 2 χλμ περιμετρικά των περιοχών ΑΠΦ και ΠΦ αντίστοιχα που το κείμενο του Σχεδίου περιέχει. Η «Ζώνη Αποκλεισμού ΑΙΟΠΑ» καταλαμβάνει έκταση 173.087 στρ. Δηλαδή πλέον της περιοχής των 160.029 στρ. (ΑΠΦ και ΠΦ), ως περιοχή αποκλεισμού για αιολικά πάρκα θεσμοθετείται με το Σχέδιο Π.Δ και μία περιοχή 173.087 στρ (!), σε πλήρη ασυμφωνία με την ισχύουσα νομοθεσία. iii. Στην ανωτέρω διάταξη η φράση «και, εφόσον υπάρχει οπτική επαφή με τις ατράκτους … Ν.3028/2002 (ΦΕΚ 153 Α)» έρχεται σε αντίθεση με τις διατάξεις του ΕΠΧΣ & ΑΑ-ΑΠΕ που αφορούν την ένταξη αιολικών πάρκων στο τοπίο. Παράλληλα, προκαλεί σύγχυση η προσπάθεια εφαρμογής της, αφού από τον Χάρτη Ζωνών Προστασίας είναι πρόδηλο ότι δεν εφαρμόζεται (βλ. Ζώνη Αποκλεισμού ΑΙΟΠΑ). iv. Στις μεταβατικές διατάξεις του Σχεδίου Π.Δ (άρθρο 7, παρ.3) προβλέπεται ακόμη και η αναστολή λειτουργίας νόμιμων έργων Α.Π.Ε., τα οποία μπορεί επί παραδείγματι να βρίσκονται στην ανωτέρω ασύμβατη με το Νόμο «Ζώνη Αποκλεισμού ΑΙΟΠΑ». v. Ο καθορισμός μίας Ζώνης Αποκλεισμού μόνο για τα αιολικά πάρκα και για καμία άλλη επιτρεπτή δραστηριότητα εντός του Εθνικού Πάρκου καταδεικνύει απαράδεκτη φοβική και συντηρητική στάση ενάντια στην αιολική ενέργεια. vi. Για τους «Προστατευόμενους Φυσικούς Σχηματισμούς» (άρθρο 3, παρ. Γβ Σχεδίου Π.Δ) αναφέρεται ότι «Εντός των ορίων των Προστατευόμενων Φυσικών Σχηματισμών, επιτρέπονται τα αναφερόμενα στις παραγράφους Αβ1-3 και Ββ1-2 του παρόντος», από όπου δεν είναι σαφές αν επιτρέπεται η εγκατάσταση αιολικών πάρκων, όπως προβλέπει ο Ν.1650/1986. vii. Τέλος, το σχέδιο Π.Δ. αποτυγχάνει να συμμορφωθεί με την παρ. 2 του αρ. 9 του ν. 3851/2010 σύμφωνα με την οποία τα χωροταξικά, πολεοδομικά, ρυθμιστικά ή άλλα σχέδια χρήσεων γης και εγκεκριμένες μελέτες πρέπει να εναρμονίζονται προς το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΦΕΚ 2464 Β΄) και να τεκμηριώνουν επαρκώς ότι έχουν λάβει μέριμνα και έχουν διασφαλίσει τη μέγιστη αξιοποίηση του διαθέσιμου δυναμικού Α.Π.Ε. Με βάση τα ανωτέρω, το σχέδιο Π.Δ. πρέπει να αναμορφωθεί ριζικά ώστε μετά από σοβαρή μελέτη να εναρμονισθεί με το Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού & Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Α.Π.Ε., το αρ. 9 του Ν. 3851/2010 και το αρ. 19 του Ν. 1650/1986. Κύριε Υπουργέ, Η ΕΛΕΤΑΕΝ έχει κατά το παρελθόν τονίσει την ανησυχία του κλάδου Α.Π.Ε. είναι ότι σχέδια προστασίας και σχέδια χρήσεων γης όπως το εν θέματι, θα εξακολουθούν να παρουσιάζονται, με όλους τους κινδύνους που συνεπάγεται η προοπτική αυτή για την προστασία του περιβάλλοντος, την τήρηση των νόμων και την ομαλή ανάπτυξη της αιολικής ενέργειας και των Α.Π.Ε. γενικότερα. Για αυτό απαιτείται άμεσα να εκδοθεί εγκύκλιος που θα καθορίζει με σαφήνεια, την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 9 του Ν.3851/2010, όπως έχουμε ζητήσει επανειλημμένως . Δεδομένης της συνολικής έκτασης που καταλαμβάνουν οι φυσικές περιοχές της Χώρας, αλλά και του ενδεχομένου αντίστοιχες διατάξεις να θεσπιστούν και σε άλλες περιοχές, είναι σαφές ότι δημιουργείται ένα κλίμα επενδυτικής ανασφάλειας, που μπορεί να επιδεινώσει την κατάσταση ενός από τους πλέον αναπτυξιακούς και ελπιδοφόρους κλάδους, ο οποίος ήδη πλήττεται από πολλά και διαφορετικά μέτωπα. Με εκτίμηση,