Αρχική Ενεργειακή απόδοση κτιρίωνΆρθρο 17: Ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονεςΣχόλιο του χρήστη Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. | 17 Σεπτεμβρίου 2012, 10:10
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θέμα: «Βασικές παρατηρήσεις επί του σχεδίου νόμου με θέμα “Ενεργειακή απόδοση κτιρίων”» Κύριε Υπουργέ, με αφορμή το σχέδιο νόμου με θέμα «Ενεργειακή απόδοση κτιρίων», το οποίο τέθηκε σε διαβούλευση από το Υ.Π.Ε.Κ.Α, σας διαβιβάζουμε τις βασικές μας παρατηρήσεις επί των διατάξεων του νομοσχεδίου και παρακαλούμε να ληφθούν υπόψη. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στο ζήτημα της πραγματοποίησης των εξεταστικών διαδικασιών από το Τ.Ε.Ε. Ήδη έχουν ακουστεί αρκετές διαμαρτυρίες αλλά και επώνυμες καταγγελίες σχετικά με την εξεταστική διαδικασία για τους υποψήφιους ελεγκτές δόμησης (οι οποίες πραγματοποιούνται με ευθύνη του Τ.Ε.Ε). Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι το Τ.Ε.Ε δεν είναι σε θέση να εξασφαλίσει την εγκυρότητα και τη διαφάνεια τέτοιου είδους εξεταστικών διαδικασιών, αλλά και ούτε είναι αυτός ο ρόλος του. Για αυτό το λόγο προτείνουμε την κατάργηση των εξετάσεων διαφορετικά και σε αντίθετη περίπτωση να πραγματοποιούνται από δημόσια Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, κάτι το οποίο ενδέχεται να επιφέρει και μείωση κόστους για τους υποψήφιους ενεργειακούς επιθεωρητές. Σε κάθε περίπτωση η Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. θα επανεξετάσει τη στάση της μετά την τελική διαμόρφωση του νομοσχεδίου. Ο Πρόεδρος της Κ.Δ.Ε. Δημόπουλος Δημήτριος Ε.Ε.Τ.Ε.Μ. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ - ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Ο επιστημονικός και επαγγελματικός ενιαίος φορέας οργάνωσης και εκπροσώπησης των Μηχανικών του τεχνολογικού τομέα ανώτατης εκπαίδευσης Ταχ. Δ/νση: ΒΕΡΑΝΖΕΡΟΥ 15 –106 77, ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ.: 2105227812 - 2105227276 Fax: 2105243701, http://www.eetem.gr - E-mail: eetem@eetem.gr Προτάσεις για τη διαβούλευση στο Σχέδιο Νόμου «Ενεργειακή απόδοση κτιρίων» Άρθρο 17 Ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες παρ. 2, β Με την παρούσα διατύπωση της παραγράφου εξακολουθεί να διατηρείται η παράλογη απαίτηση για εγγραφή των Πτυχιούχων Μηχανικών Τ.Ε.Ι στο βιβλίο Τεχνικών Επωνυμιών του Τ.Ε.Ε. Επ’ αυτού επισημαίνουμε τα εξής: Η εγγραφή στο Μητρώο Τεχνικών Επωνυμιών του Τ.Ε.Ε σε καμία περίπτωση δεν καλύπτει τους Μηχανικούς των Τ.Ε.Ι. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι στο βιβλίο Τεχνικών Επωνυμιών εγγράφονται εταιρείες και όχι φυσικά πρόσωπα, θεωρούμε αδιανόητη την απαίτηση εγγραφής των Πτυχιούχων Μηχανικών Τ.Ε.Ι στο εν λόγω Μητρώο του Τ.Ε.Ε. Επισημαίνουμε ότι σε πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις (Ν.4030/2011 και Ν.4070/2012) η ιδιότητα του μέλους της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ καλύπτει τους Μηχανικούς των Τ.Ε.Ι. Επισημαίνουμε επίσης το γεγονός ότι η Ε.Ε.Τ.Ε.Μ συμμετέχει, μέσω εκπροσώπων της, τόσο στις Εξεταστικές Επιτροπές όσο και στη Γνωμοδοτική Επιτροπή Ενεργειακών Επιθεωρητών. Για τους παραπάνω λόγους, και για την τήρηση της νομιμότητας, προτείνουμε την τροποποίηση της παραγράφου δ του άρθρου 6 του Π.Δ100/2010 ως εξής: «…Για Διπλωματούχους Μηχανικούς αρκεί η βεβαίωση εγγραφής στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (Τ.Ε.Ε), ενώ για Πτυχιούχους Μηχανικούς αρκεί η βεβαίωση εγγραφής τους στην Επαγγελματική – Επιστημονική Ένωση Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών (Ε.Ε.Τ.Ε.Μ.).» παρ. 3, α Δεδομένου ότι από τη διατύπωση της εν λόγω παραγράφου δεν είναι ξεκάθαρο αν οι παράγραφοι 1, 2 και 3 του άρθρου 4 του Π.Δ100/2010 τροποποιούνται ή καταργούνται και για αποφυγή των οιοδήποτε παρερμηνειών, προτείνουμε την τροποποίηση της εν λόγω παραγράφου ως εξής: «α) Οι παράγραφοι 1, 2 και 3 του άρθρου 4 «Άδειες Ενεργειακού Επιθεωρητή» του Π.Δ100/2010 καταργούνται.» παρ 3, η) Ο επιχειρούμενος καθορισμός ορίων αμοιβών (στην προκειμένη περίπτωση “ανώτατων”) για τις παρεχόμενες υπηρεσίες ενεργειακής επιθεώρησης είναι αντίθετος προς την ευρωπαϊκή αλλά και την ελληνική νομοθεσία. Η αμοιβή των Ενεργειακών Επιθεωρητών θα πρέπει να καθορίζεται ελεύθερα μεταξύ των συμβαλλομένων μερών, χωρίς τους περιορισμούς κατώτατων και ανώτατων αμοιβών. Επίσης θεωρούμε παράλογη την επιβολή ετήσιου παραβόλου 100 ευρώ για την άδεια του ενεργειακού επιθεωρητή μόνο στους ελεύθερους επαγγελματίες και όχι στα Νομικά πρόσωπα. Τα ανωτέρω ποσά λαμβανομένης υπόψη της οικονομική ύφεσης θα πρέπει να μειωθούν τουλάχιστον στο μισό. Για τους λόγους αυτούς θεωρούμε στην προτεινόμενη τροποποίηση του Άρθρου 10 του Π.Δ 100 θα πρέπει να γίνουν οι παρακάτω αλλαγές: Η παράγραφος ένα (1) διαμορφώνεται ως εξής: «Η αμοιβή για τη διενέργεια επιθεώρησης κτιρίου ή κτιριακής μονάδας καθορίζεται ελεύθερα με συμφωνία των συμβαλλομένων μερών.» Η παράγραφος δυο (2) καταργείται. Η παράγραφος πέντε (5) διαμορφώνεται ως εξής: «Για την εγγραφή στα μητρώα Ενεργειακών Επιθεωρητών και τη διαχείριση αυτών καταβάλλεται εφάπαξ από τα Φυσικά και Νομικά Πρόσωπα παράβολο 75 ευρώ και ετησίως 50 ευρώ, αντίστοιχα. Τα ποσά αυτών εισπράττονται από τις Δ.Ο.Υ. και αποδίδονται υπέρ του Πράσινου Ταμείου (ΚΑΕ…….), σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Εισπράξεων Δημοσίων Εσόδων.» Πέραν των προτεινόμενων από το Υ.Π.Ε.Κ.Α τροποποιήσεων διατάξεων του Π.Δ100/2010 η Ε.Ε.Τ.Ε.Μ θεωρεί επιβεβλημένες και τις κάτωθι τροποποιήσεις: 1. Κατάργηση κάθε αναφοράς σε ζητήματα αμοιβών (πχ παρ. 1γ του Άρθρου 1). 2. Τροποποίηση της παρ. 2α του Άρθρου 3 ως εξής: «Να είναι Διπλωματούχος Μηχανικός, μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Τ.Ε.Ε) ή Πτυχιούχος Μηχανικός μέλος της Επαγγελματικής – Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών (Ε.Ε.Τ.Ε.Μ), ή μηχανικός που έχει αποκτήσει αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων στη χώρα μας κατ’ εφαρμογή της σχετικής ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας.» 3. Διαγραφή της φράσης «Τεχνολογικής Εκπαίδευσης» (όπου αυτή υπάρχει στο κείμενο του Π.Δ), λαμβάνοντας υπόψη ότι η χρήση της είναι εκ του περισσού, δεδομένου ότι η κείμενη νομοθεσία αναφέρεται σε Ανώτατη Εκπαίδευση με Πανεπιστημιακό και Τεχνολογικό Τομέα και δε μπορεί να χρησιμοποιείται ως προσδιοριστικό μόνο για τους Μηχανικούς των Τ.Ε.Ι. 4. Τροποποίηση της παρ. 1 του Άρθρου 9 ως εξής: «Οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί, μέλη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Τ.Ε.Ε) ή οι Πτυχιούχοι Μηχανικοί μέλη της Επαγγελματικής – Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών (Ε.Ε.Τ.Ε.Μ)…». 5. Η οργάνωση των εξετάσεων από το ΤΕΕ είναι αντίθετη στο κοινοτικό δίκαιο, καθώς το ΤΕΕ βρίσκεται σε σύγκρουση συμφερόντων να ευνοήσει τα μέλη του (διπλωματούχοι μηχανικοί) εις βάρος των ανταγωνιστών τους (πτυχιούχοι μηχανικοί) κατά την ανωτέρω εξεταστική διαδικασία. Τα παραπάνω επιβεβαιώνονται και από σχετικές καταγγελίες που έχουν κατατεθεί στο ΥΠΕΚΑ από υποψηφίους Ελεγκτές Δόμησης που συμμετείχαν στις εξετάσεις που διοργανώνει το ΤΕΕ με αποτέλεσμα να τίθεται σε αμφισβήτηση η εγκυρότητα των αποτελεσμάτων καθώς και η νομιμότητα των αδειών που εκδίδονται . Στο βαθμό που θα διατηρηθούν οι εξετάσεις σε καμία περίπτωση αυτές δεν πρέπει να απολέσουν την αξιοπιστία και εγκυρότητα τους για το λόγο αυτό προτείνουμε να τροποποιηθεί το αντίστοιχο άρθρο του ΠΔ 100/2010 προκειμένου οι εξετάσεις να διοργανώνονται από ανεξάρτητο φορέα που θα πληρεί τα κριτήρια της διαφάνειας και αντικειμενικότητας ( Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα , ΕΚΕΠΙΣ κ.λ.π) . Επίσης με την υφισταμένη διαδικασία τα έσοδα από τις εξετάσεις ( τα οποία δεν θα είναι διόλου ευκαταφρόνητα) θα ενισχύσουν οικονομικά τον έναν από τους Φορείς των ανταγωνιζόμενων επαγγελματικά υποψηφίων επιθεωρητών δηλαδή το ΤΕΕ) το οποίο διαθέτει ήδη το πληροφοριακό σύστημα για την πραγματοποίηση εξετάσεων επ’ αμοιβή για τους ελεγκτές δόμησης και τώρα εκ νέου για τους ενεργειακούς επιθεωρητές. Γεγονός απαράδεκτο αν λάβουμε υπόψη ότι οι συνολικές υποδομές για την υποστήριξη των εξετάσεων (τηλεπικοινωνιακές, μηχανογραφικού εξοπλισμού κ.λ.π) κατά πάσα πιθανότητα έχουν χρηματοδοτηθεί από κρατικούς πόρους και πόρους της Ε.Ε. Μάλιστα σε περίπτωση που οι εξετάσεις ανατεθούν σε Δημόσια ΑΕΙ ( Πανεπιστήμια και ΤΕΙ) από τα εξέταστρα θα ενισχύονται τα Ιδρύματα από τα οποία προέρχονται οι υποψήφιοι Ενεργειακοί Επιθεωρητές σε μία περίοδο που υπάρχει σοβαρή έλλειψη χρηματοδότησης από την Πολιτεία προς αυτά. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω προτείνουμε : την τροποποίηση της παραγράφου 5 του Άρθρου 9 του Π.Δ 100/2010 ως εξής: «Η εξεταστική διαδικασία θα πραγματοποιείται από δημόσια Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Πολυτεχνεία, Πανεπιστήμια, Τ.Ε.Ι.), τουλάχιστον δύο (2) φορές το χρόνο, με την εποπτεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής …».