Αρχική Καθορισμός κριτηρίων και Κατανομής ΒιοντίζελΆρθρο 05:Μεθοδολογία κατανομής αυτούσιου βιοντίζελΣχόλιο του χρήστη ΠΑΥΛΟΣ Ν. ΠΕΤΤΑΣ ΑΒ.Ε.Ε. | 5 Νοεμβρίου 2012, 11:18
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Βρισκόμαστε ήδη στην τέταρτη προσπάθεια (από το 2005) εξορθολογισμού και εξέλιξης του Νομοθετικού Πλαισίου που διέπει την αγορά βιοκαυσίμων, με απώτερο στόχο την εφαρμογή των κριτηρίων αειφορίας και την μετατροπή της συγκεκριμένης αγοράς σε ένα αποδοτικό (παραγωγικά και φοροδοτικά) μηχανισμό για την Ελληνική Οικονομία. Αν’ αυτού παρατηρούμε ότι τα προβλήματα διογκώνονται και ουσιαστικά το ίδιο το νομοθετικό σύστημα προσπαθεί να παρασύρει και να αποβάλλει τους ήδη οικονομικά εξαντλημένους επιχειρηματίες που τόλμησαν να επενδύσουν στο χώρο, πιστεύοντας στις προ ετών εξαγγελίες για ανάπτυξη στον τομέα των ΑΠΕ και ειδικότερα των βιοκαυσίμων. Με τη νέα Κ.Υ.Α. κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ, δεκάδες χιλιάδες χιλιόλιτρα βιοντίζελ θα εισάγονται κάθε χρόνο στη χώρα από κράτη στα οποία έχει ήδη επιβληθεί anti dumping ή βρίσκονται σε διαδικασίες υλοποίησής του. Αντί λοιπόν να προσπαθήσουμε να στηρίξουμε τις ήδη πολυπάθεις Ελληνικές εταιρίες παραγωγής βιοντίζελ, αντ’ αυτού παραχωρούμε σε άδειες διάθεσης, συρρικνώνοντας παράλληλα το εγχώριο προϊόν και τις θέσεις εργασίας. Οι εισαγωγικές εταιρίες δε που συμμετέχουν στην κατανομή είναι εταιρίες καθαρά εμπορικού και όχι παραγωγικού προφίλ. Αντίθετα, οι Ελληνικές εταιρίες παραγωγής έχουν επενδύσει σε επιστημονικό προσωπικό, παραγωγικούς εξοπλισμούς και μηχανισμούς περισυλλογής πρώτων υλών με χιλιάδες προμηθευτές, αποδίδοντας παράλληλα φόρους και ασφαλιστικές εισφορές στην Ελληνική Οικονομία. Θα ήταν χρήσιμη μια σύγκριση των οικονομικών αποτελεσμάτων των Ελλήνων παραγωγών και των εισαγωγικών εταιριών. Από εκεί θα παρατηρήσουμε εύκολα ποσό πιο προσοδοφόρο είναι να είναι κανείς εισαγωγέας αντί παραγωγός βιοκαυσίμων. Το ερώτημα λοιπόν που εγείρεται είναι το εξής: Επιθυμούμε τελικά την ανύψωση της οικονομίας, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ενίσχυση του παραγωγικού και μεταποιητικού ιστού της χώρας ή τη μετατροπή της σε ένα εισαγωγικό – εμπορικό μηχανισμό; Προτείνουμε λοιπόν η κατανομή να διεξαχθεί μόνο μεταξύ Ευρωπαίων παραγωγών και όχι εισαγωγέων. Με τεραστία έκπληξη παρατηρούμε φέτος την εκ νέου μείωση της στάθμισης του κριτηρίου της κατανομής που αναφέρεται στον Ελληνικό Βαμβακόσπορο. Η εταιρία μας, όντας η δεύτερη εταιρία παραγωγής βιοκαυσίμων που λειτούργησε στην Ελλάδα το 2006, επένδυσε (και συνεχίζει να επενδύει) τόσο παραγωγικά, όσο και στο χώρο της περισυλλογής και μεταποίησης του βαμβακόσπορου. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, μόνο στο κομμάτι που αφορά τον βαμβακόσπορο, δημιούργησε 30 νέες θέσεις εργασίας, οι οποίες πλέον τελούν υπό καθεστώς κατάργησης. Ας μην ξεχνάμε ότι ο βαμβακόσπορος (σύμφωνα με τα κριτήρια αειφορίας) αποτελεί πρώτη υλη πολύ πιο αειφόρα σε σχέση με τους ελαιούχους σπόρους που προέρχονται από ενεργειακές καλλιέργειες. Για το λόγο αυτό ζητούμε την ενίσχυση του συγκεκριμένου κριτήριου και όχι τη μείωσή του. Παρατηρούμε ότι το κριτήριο των παραδόσεων των προηγούμενων ετών δεν υφίσταται πλέον, διότι προφανώς κρίνεται ότι η αγορά είναι ώριμη. Το κριτήριο αυτό ουσιαστικά είναι το μόνο που αποτελεί επιβράβευση αυτών που είχαν μεγάλη συμμέτοχη στα κριτήρια των Ελληνικών πρώτων υλών (ενεργειακές καλλιέργειες, βαμβακόσπορος, χρησιμοποιημένα ελαία). Αντ’ αυτού τιμωρούμε τους συγκεκριμένους Έλληνες παραγωγούς και δίνουμε το ποσοστό του κριτηρίου σε αυτούς που θα εισάγουν βιοντίζελ από τρίτες χώρες, κατέχοντας μόνον μια άδεια διάθεσης, ένα γραφείο, ένα τηλέφωνο και ένα φορολογικό εκπρόσωπο. Ζητάμε την άμεση επαναφορά του κριτηρίου με την ιδία βαρύτητα που είχε στην προηγούμενη Κ.Υ.Α. Σχετικά με το κριτήριο των ερευνητικών προγραμμάτων με Ελληνικά πανεπιστημιακά ιδρύματα, θεωρούμε ότι θα πρέπει να μειωθεί η υψηλή στάθμισή του στην κατανομή διότι όλες οι εταιρίες παραγωγής βιοντίζελ είναι σε θέση να υποστηρίζουν μια τέτοια έρευνα, καθότι υπάρχει από όλες το επιστημονικό ενδιαφέρον να συμμετέχουν σε τέτοιου είδους προγράμματα. Συνεπώς για το κριτήριο αυτό που ενδιαφέρει όλες τις εταιρίες, δεν θα πρέπει η βαρύτητά του να ξεπερνά το 2%, ενώ η διαφορά του ποσοστού του θα μπορούσε να απορροφηθεί από τα κριτήρια του βαμβακόσπορου και των παραδόσεων των προηγούμενων ετών. ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Άρθρο 1, Παράγραφος 5 Να γίνει σαφές ότι θα παραλαμβάνονται κατά προτεραιότητα από τους δικαιούχους οι κατανεμηθείσες ποσότητες βιοντίζελ στην περίπτωση που υπάρχει μείωση κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης έως 20%. Άρθρο 3, Παράγραφος 1, Εδάφιο Α, παράγραφος η Για την αποφυγή γραφειοκρατικών διαδικασιών, εφόσον τα στοιχεία των ενεργειακών καλλιεργειών διαβιβάζονται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ προς το ΥΠΕΚΑ, να αποφεύγεται η προσκόμιση βεβαιώσεων από πλευράς δικαιούχων για τις ποσότητες ελαιούχων σπόρων και τις συμβολαιοποιημένες εκτάσεις. Άρθρο 3, Παράγραφος 1, Εδάφιο Α, παράγραφος θi Επειδή τα δελτία αποστολής & τα τιμολόγια προμήθειας βαμβακόσπορου, χρησιμοποιημένων φυτικών ελαίων, τηγανελαίων και ζωικών λιπών που θα ληφθούν υπόψη στην επικείμενη κατανομή θα πρέπει να έχουν εκδοθεί από 1/1/2012, υπάρχει ένα κενό μεσοδιάστημα από 1/9/2011 έως και 31/12/2011 στο οποίο οι ποσότητες αυτές των πρώτων υλών δεν θα έχουν ληφθεί υπόψη σε καμία κατανομή. Είναι λοιπόν πολύ πιθανόν, ορισμένες αιτούσες εταιρίες να πουλήσουν τις ποσότητες αυτές και να τις επαναγοράσουν μέσα στο έτος 2012. Προτείνεται η προσκόμιση υπεύθυνης δήλωσης των συμμετεχόντων στην κατανομή για το συγκεκριμένο κριτήριο, στην οποία θα δηλώνεται υπεύθυνα (επί ποινή τιμωρίας) ότι οι ποσότητες αυτές (για το εν λόγω χρονικό διάστημα) δεν έχουν πουληθεί και επαναγοραστεί. Άρθρο 3, Παράγραφος 1, Εδάφιο Α, παράγραφος θii Για την περίπτωση των χρησιμοποιημένων φυτικών ελαίων, τηγανελαίων και ζωικών λιπών που προέρχονται από βιομηχανίες τροφίμων (οι οποίες έχουν υποχρέωση τήρησης θεωρημένων βιβλίων αποθήκης και παραγωγής) και πωλούνται απευθείας σε μονάδες παραγωγής βιοντίζελ (οι οποίες επίσης υποχρεούνται να τηρούν θεωρημένα βιβλία αποθήκης και παραγωγής) χωρίς τη μεσολάβηση τρίτων (αδειοδοτημένων εταιριών συλλογής), να ακολουθηθεί διαφορετική διαδικασία, εφόσον ο όποιος έλεγχος είναι πολύ εύκολος και εφικτός ανά πάσα στιγμή. Άρθρο 5, Παράγραφος 1 Επειδή κατά τη διάρκεια των τοποθετήσεων των φορέων στη διαμόρφωση του πλαισίου είχαμε τη διαβεβαίωση ότι η βαρύτητα των κριτήριων ΕΛ1i, ΕΛ2i θα ήταν τέτοια ώστε να περιελάμβανε όλες τις ποσότητες των Ελληνικών πρώτων υλών (ενεργειακών και βαμβακόσπορου – βαμβακελαίου), με έκπληξη παρατηρούμε ότι στον προτεινόμενο τύπο υπολογισμού των ποσοτήτων η βαρύτητα του βαμβακόσπορου από 5%, έχει μειωθεί στο 2,5% και αυτό διότι εκ παραδρομής δεν έχει συμπεριληφθεί το ισοδύναμο βαμβακέλαιο το οποίο με τους νέους υπολογισμούς θα μετατραπεί σε βαμβακόσπορο, συμφώνα και με τα κριτήρια αειφορίας. Μελετώντας προσεκτικά τις ποσότητες βαμβακόσπορου, βαμβακελαίου και χρησιμοποιημένων φυτικών ελαίων που υποβλήθηκαν τα δυο τελευταία έτη, διαπιστώνουμε ότι η σχέση του βαμβακόσπορου – βαμβακελαίου και των χρησιμοποιημένων φυτικών ελαίων - τηγανελαίων ήταν 40/60. Συνεπώς, πρέπει να αρθεί άμεσα η αδικία και να διατηρηθεί η σχετική αναλογία επί του συνολικού ποσοστού του κριτηρίου. Σε κάθε περίπτωση η βαρύτητα του βαμβακόσπορου δεν θα πρέπει να είναι μικρότερη του 8%. Σχετικά με τον πίνακα απόδοσης αυτούσιου βιοντίζελ ανά τόνο πρώτης ύλης, δεν συμφωνούμε με τις τιμές των χιλιόλιτρων βιοντίζελ ανά τόνο σπόρου και έχουμε αποστείλει στην υπηρεσία επιστημονικά και βιβλιογραφικά δεδομένα, τα οποία αποδεικνύουν ότι ο σχετικός πίνακας που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ χρειάζεται ανανέωση. Σε καμιά περίπτωση η απόδοση αυτή για τον ηλιόσπορο και την ελαιοκράμβη δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 0,46 χιλιόλιτρα ανά τόνο σπόρου. Προτείνουμε επίσης οι συντελεστές βαρύτητας των κριτηρίων του τύπου της κατανομής να μεταβληθούν ως εξής: Ποσότητες προερχόμενες από ενεργειακές καλλιέργειες → 50% Ποσότητες προερχόμενες από Ελληνικό βαμβακόσπορο → 8% Ποσότητες προερχόμενες από χρησ. έλαια, τηγανέλαια, ζωικά λίπη → 12% Παραδόσεις προηγουμένων ετών → 15% Ερευνητικά προγράμματα → 2% Αιτούμενη ποσότητα → 13% Από την συνολικά κατανεμόμενη ποσότητα το 90% να προέρχεται από συμμετέχοντες στην κατανομή, το δε υπόλοιπο 10% να αποτελεί προϊόν ελεύθερης διαπραγμάτευσης μεταξύ των συμμετεχόντων. Όλες οι Ελληνικές πρώτες ύλες (ενεργειακές καλλιέργειες, βαμβακόσπορος, χρησιμοποιημένα έλαια, τηγανέλαια και ζωικά λίπη) όταν ξεπερνούν το ποσοστό της βαρύτητας του εκάστοτε κριτηρίου τους, να εξασφαλίζεται η προτεραιότητά τους αναπροσαρμόζοντας τη βαρύτητα των υπόλοιπων κριτηρίων. Άρθρο 8, Παράγραφος 4 Να επαναδιατυπωθεί με σαφήνεια, ώστε να είναι ξεκάθαρο στις αιτούσες εταιρίες, ότι οι ποσότητες πρώτων υλών των κριτήριων με δείκτες ΕΛ1i, ΕΛ2i και ΕΛ3i του άρθρου 5 οι οποίες δεν θα ληφθούν υπόψη στην κατανομή, θα απελευθερώνονται άμεσα μετά την έκδοση της απόφασης. Με Εκτίμηση, Παναγιώτης Κωνσταντινόπουλος Υπεύθυνος Παραγωγής Μονάδας Βιοκαυσίμων