Αρχική Εθνικό ΚτηματολόγιοΆρθρο 04: Καταργείται το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 45 του ν. 3316/2005, όπως προστέθηκε με την παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 3461/2006 και προστίθεται άρθρο 45Α μετά το άρθρο 45, το οποίο έχει ως εξής:Σχόλιο του χρήστη Δημήτρης Τσομπανίκος | 3 Δεκεμβρίου 2012, 20:45
Σύμφωνα με το εισαγωγικό σημείωμα του Αναπληρωτή Υπουργού Π.Ε.ΚΑ. με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου « … προωθείται στο μέγιστο βαθμό η επιτάχυνση των διαδικασιών για την ανάθεση και ολοκλήρωση των μελετών κτηματογράφησης έως το έτος 2020, αλλά και άλλων συμβάσεων εκπόνησης μελετών ή παροχής υπηρεσιών που σχετίζονται άμεσα με το Εθνικό Κτηματολόγιο, όπως η σύνταξη δασικών χαρτών». Για την εκπλήρωση του ανωτέρω σκοπού εισάγονται διατάξεις απλοποίησης της διαδικασίας ανάθεσης και σύντμησης του απαιτουμένου χρόνου που μεσολαβεί από την προκήρυξη έως την ανακήρυξη αναδόχου. Όσον αφορά όμως την διαδικασία ανάθεσης, σύνταξης, θεώρησης και ανάρτησης των δασικών χαρτών εκτιμάται ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις ελάχιστη συμβολή θα έχουν στην σύντμηση του συνολικά απαιτούμενου χρόνου για την ολοκλήρωσή τους και τούτο διότι αναφέρονται αποκλειστικά και μόνο στη διαδικασία ανάθεσης, η οποία αποτελεί ένα μικρό κλάσμα της όλης διαδικασίας. Είναι αυτονόητο ότι δεν ωφελεί να επιταχύνεται μεν η διαδικασία ανάθεσης αλλά να παραμένουν αμετάβλητες οι υπόλοιπες διαδικασίες που απαιτούνται για την ανάρτηση και οριστικοποίηση των δασικών χαρτών, οι οποίες απαιτούν και τον περισσότερο χρόνο για την ολοκλήρωσή τους. Εξ άλλου αυτό που ενδιαφέρει το κοινωνικό σύνολο, αλλά και τον μνημονιακό στόχο, δεν είναι – μόνο – το πόσο γρήγορα ανατίθενται οι μελέτες των δασικών χαρτών αλλά το πόσο γρήγορα συντάσσονται, θεωρούνται, αναρτώνται και οριστικοποιούνται οι δασικοί χάρτες ώστε να ολοκληρωθεί το αντικείμενό τους έως το 2020. Για την επιτάχυνση λοιπόν των διαδικασιών ανάθεσης και ολοκλήρωσης των δασικών χαρτών – χωρίς έκπτωση της ποιότητας του τελικού αποτελέσματος – απαιτείται η ενεργή και θεσμοθετημένη συμμετοχή της Δασικής Υπηρεσίας σε όλα τα στάδια. Και τούτο διότι με το ισχύον καθεστώς η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. είναι υπεύθυνη για την προκήρυξη, ανάθεση, επίβλεψη και αποπληρωμή των μελετών των δασικών χαρτών και η αρμόδια Διεύθυνση Δασών για την θεώρηση και ανάρτησή τους, χωρίς η τελευταία να έχει οποιαδήποτε εμπλοκή στα προηγούμενα στάδια. Παρατηρείται δηλαδή το οξύμωρο φαινόμενο άλλος να αναθέτει και να επιβλέπει την μελέτη και άλλος να την εγκρίνει, γεγονός που δεν ισχύει σε οποιαδήποτε άλλη μελέτη ή έργο του Δημόσιου τομέα. Η δυσλειτουργία αυτή εντείνεται και από το γεγονός ότι η επίβλεψη της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. εξαντλείται – θεσμικά – σε θέματα τυποποίησης των παραδοτέων. Απουσιάζει δηλ. η επίβλεψη της ορθότητας απόδοσης των δασικών εκτάσεων και λοιπών στοιχείων του δασικού χάρτη, η οποία είναι αρμοδιότητα της Δασικής Υπηρεσίας. Προτείνεται λοιπόν η προσθήκη εδαφίου στην παράγραφο 11 και η αναδιατύπωσή της ως εξής: «11. Κατά παρέκκλιση των διατάξεων του άρθρου 21 του ν. 3316/2005 η ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. για τη διεξαγωγή των διαγωνισμών του άρθρου αυτού συγκροτεί, με απόφασή της, Επιτροπές Διαγωνισμού που αποτελούνται από πέντε (5) μέλη. Για τη διεξαγωγή διαγωνισμού για την ανάθεση μελετών κτηματογράφησης, ένα από τα μέλη της Επιτροπής είναι δικηγόρος διορισμένος στον Άρειο Πάγο, με εικοσαετή τουλάχιστον δικηγορία, τον οποίο, μαζί με τον αναπληρωτή του, υποδεικνύει ο Πρόεδρος της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας μετά από σχετικό αίτημα της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. Σε περίπτωση μη ανταπόκρισης μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών, επιλέγεται από την ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. δικηγόρος με τις προαναφερθείσες ιδιότητες. Για τη διεξαγωγή διαγωνισμού για την ανάθεση μελετών δασικών χαρτών, ένα από τα μέλη της Επιτροπής είναι δασολόγος που υπηρετεί στη Διεύθυνση Δασικών Χαρτών της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος του Υ.Π.Ε.ΚΑ., τον οποίο, μαζί με τον αναπληρωτή του, υποδεικνύει ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Δασικών Χαρτών μετά από σχετικό αίτημα της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. Η αμοιβή των μελών της Επιτροπής Διαγωνισμού και της γραμματειακής υποστήριξης αυτής καθορίζεται, κατά παρέκκλιση του άρθρου 21 του ν. 4024/2011 ή και κάθε άλλης σχετικής διάταξης νόμου, με απόφαση του Υπουργού ΠΕΚΑ μετά από πρόταση της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.» Προτείνεται επίσης η προσθήκη μίας νέας παραγράφου μετά την παράγραφο 11 (και η αναρίθμηση των επόμενων παραγράφων) ως εξής: «12. Η επίβλεψη των μελετών κατάρτισης δασικών χαρτών ασκείται ομού από στέλεχος της Διεύθυνσης Δασικών Χαρτών και Φυσικού Περιβάλλοντος της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. (όσον αφορά την τυποποίηση των παραγόμενων προϊόντων) και από δασολόγο που υπηρετεί στο Τμήμα Δασικών Χαρτογραφήσεων της οικείας Διεύθυνσης Δασών (όσον αφορά την ορθότητα απόδοσης των δασικών εκτάσεων και των λοιπών στοιχείων του δασικού χάρτη), τον οποίο, μαζί με τον αναπληρωτή του, ορίζει ο Διευθυντής της οικείας Διεύθυνσης Δασών μετά από σχετικό αίτημα της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. Όταν το αντικείμενο της σύμβασης εκτείνεται στις περιοχές ευθύνης περισσότερων Διευθύνσεων Δασών, ορίζονται επιβλέποντες δασολόγοι από όλες τις Διευθύνσεις Δασών που αφορά η σύμβαση, οι οποίοι ασκούν την επίβλεψη ομού με το στέλεχος της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. για τις περιοχές ευθύνης τους.»