Αρχική Ρυθμίσεις θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών ΕνέργειαςΆρθρο 01: Θέματα πρόσβασης στα δίκτυαΣχόλιο του χρήστη ΕΛΙΚΑ Α.Ε. | 10 Δεκεμβρίου 2012, 14:46
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σε μια ιδιαιτέρως κρίσιμη οικονομική συγκυρία για την Χώρα μας, όπου η δημιουργία ενός αναπτυξιακού περιβάλλοντος αποτελεί όχι απλά προτεραιότητα αλλά ουσιαστικά μονόδρομο, ο επενδυτικός χώρος των ΑΠΕ έχει δεχθεί σημαντικά διαδοχικά πλήγματα με τελευταίο αυτό της επιβολής ειδικών εισφορών. Στα πλαίσια αυτά και υπό συνθήκες ιδιαίτερα δυσμενείς στο εγχώριο τραπεζικό και χρηματοοικονομικό περιβάλλον, η απαίτηση για παροχή εγγυητικών επιστολών αποτελεί μια ακόμη σημαντική τροχοπέδη στην προσπάθεια ανάκαμψης του κλάδου των ΑΠΕ και ιδιαιτέρως της αιολικής ενέργειας που στοχοποιείται βάναυσα και άδικα, ενώ θα αποτελέσει και ανυπέρβλητο εμπόδιο στην υλοποίηση έργων με αξιόλογα οφέλη σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Η τραπεζική εγγύηση, αλλά και η εγγύηση εν γένει, παρέχεται για τη διασφάλιση ενός δικαιώματος/απαίτησης ενός μέρους προς το άλλο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι αντιληπτό ποιά απαίτηση ή ποιο δικαίωμα επιχειρείται να διασφαλισθεί και έναντι τίνος. Συνεπώς, πρόκειται για γραφειοκρατικού τύπου αντίληψη (και περιττή επιβάρυνση) για τη λειτουργία της εγγύησης που στο μυαλό κάποιων μοιάζει ως πίεση για την υλοποίηση κάποιας ενέργειας του ιδιώτη, για ζήτημα που βρίσκεται εκτός ελέγχου του. Συγκεκριμένα, είτε η καθυστέρηση του ιδιώτη να χρηματοδοτηθεί (το κύριο σημερινό πρόβλημα), είτε να περατώσει την αδειοδοτικη διαδικασία, οφείλεται καθαρά σε αρρυθμίες του κράτους και όχι δικές του. Επομένως, έρχεται η διοίκηση να επιβάλει στον ιδιώτη επενδυτή να κάνει κάτι, για την αδυναμία του οποίου υπεύθυνο είναι το ίδιο το κράτος! Συμπερασματικά το μέτρο δεν εκπληρώνει το σκοπό, για το οποίο θεσπίζεται και, συνεπώς, είναι και νομικά ελεγκτέο για λόγους παραβίασης της αρχής της αναλογικότητας. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι η συγκεκριμένη διάταξη που αφορά την απαίτηση υποβολή εγγυητικής επιστολής υφαρπάζει τη δουλειά, τις πολυετείς προσπάθειες και τις επενδύσεις δεκάδων επιχειρήσεων ΑΠΕ και των εργαζομένων τους και θα πρέπει στο σύνολο της να επανεξεταστεί. Εκτιμούμε ότι ένας τρόπος επίλυσης του ζητήματος που προσπαθεί να διευθετήσει η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου, δηλαδή η δέσμευση ηλεκτρικού χώρου από μη υλοποιήσιμα έργα ΑΠΕ, μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει η άμεση εφαρμογή του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για τις ανακλήσεις αδειών, όπως αυτές προβλέπονται στο ν. 3468/2006, όπως ισχύει, και στον Κανονισμό Αδειών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. Μέχρι τώρα, το πλαίσιο αυτό δεν έχει χρησιμοποιηθεί δεόντως και επομένως δεν μπορεί να ληφθεί ένα δυσμενέστερο μέτρο, αν προηγουμένως δεν έχει αποδειχθεί ατελέσφορο το υφιστάμενο πλαίσιο. Έτσι, αν εφαρμοστεί το ανωτέρω πλαίσιο είναι προφανές ότι θα απελευθερωθεί ικανότατος ηλεκτρικός χώρος, χωρίς να απαιτηθεί να υποβληθούν οι πραγματικοί επενδυτές σε υπέρογκες επιβαρύνσεις Παρόλο που γενικότερα η διάταξη επιβολής εγγυητικών επιστολών είναι στο σύνολό της αρνητική, πιθανή εξαίρεση μπορεί να εξεταστεί στις κάτωθι περιπτώσεις: (1) Χρήση εγγυητικής επιστολής στις περιπτώσεις των κορεσμένων δικτύων, (για όσα έργα δεν έχουν λάβει Οριστική Προσφορά Σύνδεσης και υπό τις προϋποθέσεις που τίθενται στην παράγραφο 3 του Άρθρου 1 του παρόντος νόμου) όπου ο επενδυτής των αιολικών πάρκων που έχει δυνατότητα υλοποίησης του έργου, με τη χορήγηση εγγυητικής επιστολής, μπορεί να συνδεθεί ως νέος δικαιούχος και να εγχέει στο Σύστημα. Η λύση αυτή μπορεί να συνοδευτεί και από πρόβλεψη περικοπών κατά την κατανομή, αν ο Διαχειριστής προβλέπει αδυναμία μερικής ή πλήρους απορρόφησης της παραγόμενης ενέργειας από τους νέους δικαιούχους. (2) Στις περιπτώσεις των φ/β, αν ο επενδυτής πιστεύει ότι έχει την οικονομική δυνατότητα να υλοποιήσει άμεσα το έργο και επιζητεί προτεραιότητα στη σύνδεση (επαναφορά, σε μόνιμη βάση, της διάταξης της παραγράφου 13 του άρθρου 39 του ν. 4062/2012). Τούτο είναι λογικό επειδή έχει παρατηρηθεί σε μεγάλη έκταση ότι, οι επενδυτές που έχουν τη δυνατότητα σύνδεσης και υλοποίησης του έργου, εμποδίζονται από την προτεραιότητα άλλων που δεν έχουν τέτοια δυνατότητα και επομένως τίποτε δεν γίνεται. Σε κάθε περίπτωση και στα πλαίσια της διαδικασίας δημόσιας διαβούλευσης παραθέτουμε τα σχόλια μας επί συγκεκριμένων άρθρων του Σχεδίου Νόμου. Παράγραφος 2: Τα αναφερόμενα ποσά που αποτελούν το ύψος της εγγυητικής επιστολής κρίνονται ως υπέρογκα, θέτουν ανυπέρβλητα εμπόδια σε κάθε επενδυτική προσπάθεια στον τομέα των ΑΠΕ και κυρίως της αιολικής ενέργειας και θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να επανεξεταστούν, μειούμενα δραστικώς. Αναφορικά με την επιστροφή της εγγυητικής επιστολής, προτείνεται το δικαίωμα υπαναχώρησης του επενδυτή, να διατηρείται μέχρι το μετέπειτα στάδιο της αδειοδοτικής διαδικασίας και συγκεκριμένα μέχρι την σύναψη της Σύμβασης Σύνδεσης ανεξαρτήτως του αν αυτή καθυστερήσει, γεγονός που συνηθέστατα συμβαίνει, χωρίς υπαιτιότητα του επενδυτή. Αναφορικά με την κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής, θα πρέπει να τεθεί ως προϋπόθεση η τήρηση από πλευράς συναρμοδίων Υπηρεσιών, των προβλεπόμενων από την κείμενη νομοθεσία προθεσμιών κατά την αδειοδοτική διαδικασία, μέχρι την έκδοση της Άδειας Εγκατάστασης και της σύναψης της Σύμβασης Σύνδεσης, προθεσμίες οι οποίες θα πρέπει να καταστούν «αποκλειστικές». Παράγραφος 3: Απαιτείται η επαναδιατύπωση του πρώτου εδαφίου, έτσι ώστε να καθίσταται απολύτως σαφές ότι δεν θα απαιτείται η προσκόμιση εγγυητικής επιστολής και για τις δύο κατηγορίες (α) και (β), εφόσον μέσα σε έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος του παρόντος έχει εκδοθεί/συναφθεί για το εκάστοτε έργο ένα εκ των Αδειών Εγκατάστασης ή της Σύμβασης Σύνδεσης. Σε κάθε περίπτωση, η εν λόγω παράγραφος δεν λαμβάνει υπ’ όψιν της την περίπτωση της ανάπτυξης αιολικών σταθμών σε περιοχές οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί ως «περιοχές με κορεσμένο δίκτυο» όπου η διαδικασία χορήγησης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης αναστέλλεται. Στην περίπτωση αυτή, όπως διατυπώνεται η συγκεκριμένη διάταξη, είναι δεδομένο ότι θα παρέλθει η περίοδος των έξι (6) μηνών καθώς ο επενδυτής λόγω της μη δυνατότητας χορήγησης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης δεν θα καταστεί δυνατό να προχωρήσει στην έκδοση της Άδειας Εγκατάστασης και στην σύναψη της σύμβασης σύνδεσης. Προτείνουμε λοιπόν σε συνδυασμό και με τα αναφερόμενα από πλευράς μας στον γενικότερο σχολιασμό του ζητήματος της επιβολής εγγυητικής επιστολής, να υπάρξει η κάτωθι προσθήκη, η οποία θα προωθήσει την υλοποίηση ώριμων αδειοδοτικά έργων, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, τα οποία λόγω της αναστολής της διαδικασίας χορήγησης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης έχουν σήμερα «παγώσει»: Αν, σε τμήμα του Διασυνδεδεμένου Συστήματος ή Δικτύου που έχει χαρακτηρισθεί, με απόφαση της ΡΑΕ, ως περιοχή με κορεσμένο δίκτυο για απορρόφηση ισχύος από αιολικούς σταθμούς, έχει χορηγηθεί ΑΕΠΟ, ο αρμόδιος Διαχειριστής θα χορηγεί οριστική Προσφορά Σύνδεσης που θα δεσμεύει αυτόν και το δικαιούχο για δύο (2) έτη. Στην παραπάνω περίπτωση, οι έννομες συνέπειες που θα προκύπτουν για τον αρμόδιο Διαχειριστή από τη χορήγηση της, κατά τα ανωτέρω, οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης θα άρχονται από την κατάρτιση της Σύμβασης Κατασκευής των Έργων Σύνδεσης. Ο αρμόδιος Διαχειριστής θα μπορεί, κατά τη διαδικασία της Αποδοχής της Προσφοράς Έγχυσης, να επιβάλλει περικοπή φορτίου στην απορρόφηση της Μονάδας του παραπάνω δικαιούχου, οσάκις προβλέπει ότι εξαντλείται η σε πραγματικό χρόνο δυνατότητα απορρόφησης του υφιστάμενου δικτύου, εξ αιτίας της Αποδοχής Προσφορών Έγχυσης παραγωγών αιολικής ενέργειας που τους έχει χορηγηθεί Οριστική Προσφορά Σύνδεσης σε χρόνο προηγούμενο από το νέο δικαιούχο. Στην περίπτωση αυτή, ο αρμόδιος Διαχειριστής θα προβαίνει στις αναγκαίες περικοπές των Προσφορών Έγχυσης των νέων δικαιούχων, τηρώντας, κατά την κατανομή του Φορτίου, απόλυτη χρονική προτεραιότητα, μεταξύ αυτών, με βάση τη χρονολογία κατάρτισης της Σύμβασης Κατασκευής Έργων Σύνδεσης. Για τη διασφάλιση της εφαρμογής της διάταξης αυτής, θα τίθενται οι αναγκαίοι ειδικοί όροι στη σχετική σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας. Τα ανωτέρω θα ισχύουν για όλους τους παραγωγούς αιολικής ενέργειας που έχουν υποβάλλει αίτημα χορήγησης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης της ΡΑΕ για την κήρυξη της περιοχής ως «περιοχή κορεσμένου δικτύου». Διευκρινίζουμε ότι γίνεται μνεία ειδικά στους αιολικούς σταθμούς καθώς η Χώρα μας στον συγκεκριμένο τομέα των ΑΠΕ βρίσκεται σήμερα μακριά από την επίτευξη του Εθνικού της στόχου. Με την παραπάνω προσθήκη δεν θίγονται τα δικαιώματα τρίτων, επειδή σε περίπτωση μη δυνατότητας απορρόφησης της προσφερόμενης έγχυσης, ο αρμόδιος Διαχειριστής θα μπορεί να επιβάλλει περικοπές, μεταξύ των νέων δικαιούχων. Είναι προφανές ότι, ιδιαιτέρα υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες, ένας μεγάλος αριθμός ήδη αδειοδοτημένων έργων δεν πρόκειται να υλοποιηθεί τουλάχιστον εντός των εκτιμώμενων χρονικών ορίων, με αποτέλεσμα να δεσμεύεται αλυσιτελώς ηλεκτρικός χώρος που παρακωλύει την υλοποίηση άλλων έργων, οι φορείς των οποίων έχουν τη δυνατότητα υλοποίησης τους και οι οποίοι είναι έτσι σε θέση να φέρουν εις πέρας επενδυτικές προσπάθειες που θα συμβάλλουν καθοριστικά στην επίτευξη της πολυπόθητης ανάπτυξης. Για την ΕΛΙΚΑ Α.Ε Σ. Κωνσταντινίδης Δ/νων Σύμβουλος