Αρχική Ρυθμίσεις θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών ΕνέργειαςΆρθρο 01: Θέματα πρόσβασης στα δίκτυαΣχόλιο του χρήστη ΕΛΕΤΑΕΝ | 14 Δεκεμβρίου 2012, 11:29
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αναγκαία η άμεση απόσυρση του σχεδίου νόμου του ΥΠΕΚΑ για τις Α.Π.Ε. Στις 3 Δεκεμβρίου 2012 το ΥΠΕΚΑ δημοσιοποίησε τις προτάσεις του για ένα νέο σχέδιο νόμου για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Το σχέδιο αυτό έχει ήδη προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στους επενδυτές αιολικής ενέργειας αφού το βέβαιο αποτέλεσμα που θα επιτύχει είναι η παύση της αναπτυξιακής δραστηριότητας στον τομέα και η ακύρωση ώριμων επενδύσεων. Στο συνημμένο σημείωμα θα βρείτε αναλυτικά το σχολιασμό των άρθρων του σχεδίου αυτού. Εντελώς παραδειγματικά σταχυολογούμε τα ακόλουθα: 1. Οι διατάξεις για εγγυοδοσία και για φορολόγηση της κατοχής αδειών, αυξάνουν κατά μέσο όρο το κόστος επένδυσης κατά 23% και διπλασιάζουν το προεπενδυτικό κόστος ανάπτυξης για κάθε MW που τελικά θα υλοποιηθεί. 2. Το σχέδιο αγνοεί την πραγματική κατάσταση της οικονομίας και του τραπεζικού συστήματος και οδηγεί σε έξωση τις επιχειρήσεις Α.Π.Ε. ποινολογώντας τις, εάν δεν μπορούν να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση στη σημερινή Ελλάδα της κρίσης. 3. Το σχέδιο νόμου περιέχει καταφανώς άδικες διατάξεις που διαμορφώνουν ένα ανισότιμο και αδιαφανές περιβάλλον. Παραδειγματικά αναφέρεται ότι εάν μια επιχείρηση δεν μπορεί να ανανεώσει την άδεια εγκατάστασης λόγω αδυναμίας προσκόμισης εγγυητικής επιστολής, τότε χάνει το γεωγραφικό χώρο όπου ανέπτυσσε επί έτη το έργο της και αυτός καταλαμβάνεται από άλλη επιχείρηση χωρίς την υποχρέωση προσκόμισης εγγυητικής. 4. Ως τελευταίο παράδειγμα της αντιαναπτυξιακής λογικής του σχεδίου αναφέρεται η υποχρέωση της επιχείρησης να καταβάλει φόρο κατοχής της άδειας για κάθε έτος που καθυστερεί η άδεια, ενώ στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων η αιτία των καθυστερήσεων είναι η σχιζοφρενική γραφειοκρατία, η αβελτηρία της διοίκησης και οι δικαστικές εμπλοκές. Δυστυχώς, η φιλοσοφία του σχεδίου νόμου δεν ταιριάζει καθόλου με τα χαρακτηριστικά της αγοράς και των έργων αιολικής ενέργειας και ως τέτοια δεν επιδέχεται διόρθωσης. Το σχέδιο πρέπει να αποσυρθεί πλήρως (με την εξαίρεση των διατάξεων για τα μεγάλα υδροηλεκτρικά και ίσως της διάταξης για το 1% υπό την αίρεση της άμεσης απόδοσης στους πολίτες των ποσών που ήδη έχουν παρακρατηθεί όπως αναλύεται στο συνημμένο σημείωμα). Η φιλοσοφία ανάπτυξης της αιολικής ενέργειας πρέπει να είναι η διασφάλιση μιας υγιούς, ανοιχτής και ανταγωνιστικής αγοράς χωρίς υπερσυγκέντρωση και ολιγοπωλειακές καταστάσεις. Για το σκοπό αυτό, οι ώριμες επενδύσεις δεν πρέπει να ακυρώνονται αλλά αντίθετα πρέπει να διασφαλίζονται οι προϋποθέσεις που θα μεγιστοποιήσουν την πιθανότητα υλοποίησής τους στο σημερινό περιβάλλον της κρίσης. Το παράδειγμα του Αναπτυξιακού Νόμου είναι χαρακτηριστικό: Ο Αναπτυξιακός Νόμος μέσω διαδοχικών τροποποιήσεών του κατά τα τελευταία χρόνια της κρίσης και μέσω της νέας τροποποίησής του που είχε τεθεί πρόσφατα σε διαβούλευση, παρατείνει διαρκώς την προθεσμία υλοποίησης των επενδύσεων (οποιουδήποτε είδους) που έχουν ενταχθεί στις διατάξεις του, προσπαθώντας ακριβώς να κρατήσει ζωντανή την πιθανότητα υλοποίησής τους. Η πρόταση του ΥΠΕΚΑ για εγγυοδοσία και πρόσθετη φορολόγηση στην αιολική ενέργεια κινείται στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση. Η ΕΛΕΤΑΕΝ έχει ήδη καταθέσει συγκεκριμένες και ρεαλιστικές προτάσεις για όλα τα ζητήματα της ανάπτυξης, περιλαμβανομένων αυτών που υποτίθεται ότι αντιμετωπίζει το σχέδιο του ΥΠΕΚΑ. Μερικές από αυτές παρουσιάζονται και στο συνημμένο σημείωμα. Κατά την άποψη μας, οι προτάσεις αυτές πρέπει να αποτελέσουν το νέο πλαίσιο διαλόγου μετά την απόσυρση του δημοσιοποιηθέντος σχεδίου. Με εκτίμηση, Παναγιώτης Παπασταματίου Πρόεδρος Δ.Σ. Σχολιασμός αρ. 1 Οι Διαχειριστές ηλεκτρικού δικτύου ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ έχουν χορηγήσει πολλές δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης έργων Α.Π.Ε. Αν και πολλά από αυτά τα έργα δεν θα υλοποιηθούν για διάφορους λόγους (αδειοδοτικούς, χρηματοδοτικούς κλπ.), οι χορηγηθείσες προσφορές σύνδεσης έχουν καλύψει σε πολλές περιοχές το ασφαλές όριο λειτουργίας του δικτύου. Έτσι υπάρχει ένας θεωρητικός κορεσμός στα χαρτιά και οι Διαχειριστές αρνούνται να χορηγήσουν άλλες δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης. Ως λύση το ΥΠΕΚΑ προωθεί την ανωτέρω νομοθετική ρύθμιση ώστε να υποχρεωθούν όλες οι επιχειρήσεις που διαθέτουν δεσμευτική προσφορά σύνδεσης να προσκομίσουν εγγυητική επιστολή. Η ρύθμιση αυτή: 1. Θα θέσει σε καθεστώς πίεσης τις επιχειρήσεις Α.Π.Ε οι οποίες είτε θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν την προσπάθεια ανάπτυξης των έργων τους είτε να πουλήσουν τις άδειες τους. Έτσι πολλές επιχειρήσεις θα οδηγηθούν σε έξοδο από την αγορά και θα ευνοηθούν ολιγοπωλιακές καταστάσεις με αποτέλεσμα το κλείσιμο της αγοράς και την εκτόξευση των τιμών των αδειών. Η ρύθμιση που προβάλλεται ως δήθεν εμπόδιο στο «εμπόριο αδειών», πετυχαίνει το ακριβώς αντίθετο. 2. Αγνοεί την πραγματική κατάσταση της οικονομίας και του τραπεζικού συστήματος. 3. Αυξάνει το κόστος ανάπτυξης και αφαιρεί πολύτιμους πόρους από τις επενδύσεις. Η ζητούμενη εγγυητική επιστολή απαιτείται σε ένα εξαιρετικά ανώριμο στάδιο όπου δεν έχει ακόμα ληφθεί οριστική επενδυτική απόφαση. Με βάση τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΚΑ (Ιούνιος 2012) ο συντελεστής υλοποίησης (success factor) για τα αιολικά έργα που διαθέτουν δεσμευτική προσφορά σύνδεσης ή βρίσκονται σε πιο ώριμο στάδιο είναι 21,2%. Με βάση το τυπικό μέγεθος των αιολικών πάρκων απαιτείται εγγυητική επιστολή ύψους περί τα 50.000 €/MW. Το ανωτέρω σημαίνει ότι, εξαιτίας της συγκεκριμένης ρύθμισης, το πραγματικό πρόσθετο κόστος ανά τελικά υλοποιημένο MW είναι 230.000 €/MW δηλαδή αύξηση περί το 17% του σημερινού κόστους επένδυσης ή διπλασιασμό σχεδόν του κόστους ανάπτυξης των υλοποιημένων έργων. Για τα έργα που διαθέτουν ήδη προσφορές σύνδεσης, τα ανωτέρω ποσά μειώνονται στο μισό παραμένοντας και πάλι υπερβολικά (αύξηση κόστους επένδυσης 8,5%). Η οικονομική κρίση επιβάλει σε κάθε ζήτημα συγκεκριμένες επιλογές. Δεν είναι λογικό εν μέσω οικονομικής κρίσης, οι επιχειρήσεις να ποινολογούνται επειδή δεν μπορούν να βρουν χρηματοδότηση στην Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Αναπτυξιακός Νόμος μέσω διαδοχικών τροποποιήσεών του κατά τα τελευταία χρόνια της κρίσης, παρατείνει διαρκώς την προθεσμία υλοποίησης των επενδύσεων (οποιουδήποτε είδους) που έχουν ενταχθεί σε αυτόν, προσπαθώντας ακριβώς να κρατήσει ζωντανή την πιθανότητα υλοποίησής τους. Η προωθούμενη ιδέα της εγγυοδοσίας για τις Α.Π.Ε. κινείται στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση. Για άλλη μια φορά το Κράτος αντιφάσκει και τα Υπουργεία δεν συντονίζονται. Η ορθολογική λύση είναι ακριβώς αντίθετη από αυτή που προωθείται. Δεν είναι λύση να σκοτωθούν τα ώριμα έργα και να ανακληθούν οι άδειες τους, εκμηδενίζοντας τις πιθανότητες υλοποίησης κάποιων από αυτά. Αντίθετα τα έργα πρέπει να παραμείνουν ζωντανά και πρέπει να ληφθούν μέτρα ώστε να αρθούν τα εμπόδια που δεν επιτρέπουν στους Διαχειριστές να χορηγήσουν νέες δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης ώστε να αυξηθούν οι διαθέσιμες άδειες. Οποιοδήποτε πρόσθετο εμπόδιο ή περιορισμός –όπως η εγγυοδοσία- οδηγεί σε κλείσιμο την αγορά και περιορισμό του ανταγωνισμού. Περαιτέρω πρέπει άμεσα και με αυστηρότητα να εφαρμοσθεί η ισχύουσα νομοθεσία και να ανακληθούν όλες οι άδειες που καθυστερούν με ευθύνη του υποψήφιου παραγωγού. Πιο αναλυτικά: Η συγκεκριμένη πρόταση για ορθολογική λύση περιλαμβάνει τα ακόλουθα: Πρέπει να χορηγηθούν άμεσα και άλλες δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης σε νέα έργα Α.Π.Ε. σε όλης την Ελλάδα, μέχρι μια εύλογη υπερδέσμευση (overbooking) του διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου (π.χ. στο διπλάσιο) ανά περιοχή. Έτσι θα μεγιστοποιηθεί η πιθανότητα επιτυχίας της αναπτυξιακής προσπάθειας της χώρας με το ελάχιστο κόστος και θα υπάρξει μεγαλύτερη διαθεσιμότητα έργων στην αγορά (και άρα πτώση των τιμών των αδειών). Προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ο ΑΔΜΗΕ και ο ΔΕΔΔΗΕ δεν θα αντιμετωπίσουν το (ούτως ή άλλως απίθανο έως αδύνατο) ενδεχόμενο να υλοποιηθούν όλα τα έργα και να αδυνατούν να απορροφούν την παραγόμενη ενέργεια, στις νέες δεσμευτικές προσφορές που θα χορηγούν μέσω του overbooking στα νέα έργα θα περιλαμβάνεται ειδικός όρος σύμφωνα με τον οποίο, εάν κατά την λειτουργία των έργων εμφανιστεί πρόβλημα ασφάλειας του ηλεκτρικού συστήματος επειδή έχουν τελικά υλοποιηθεί περισσότερα έργα Α.Π.Ε. από όσα αυτό είναι δυνατό να δεχθεί, τότε τα έργα αυτά (με τον ειδικό όρο) θα περικόπτονται κατά προτεραιότητα μέχρι ενός ορίου. Τέτοιο μοντέλο έχει ήδη εφαρμοσθεί με επιτυχία στα αιολικά πάρκα της Θράκης και της Κρήτης. Παράλληλα και πάλι κατά το παράδειγμα του Αναπτυξιακού Νόμου, πρέπει: • να αυξηθεί η διάρκεια ισχύος της δεσμευτικής προσφοράς σύνδεσης από 4 χρόνια που είναι σήμερα σε 6. Όταν παρέλθει η τετραετία, η δεσμευτική προσφορά σύνδεσης θα παραμένει σε ισχύ αλλά θα μεταπίπτει σε καθεστώς «ειδικού όρου», δηλ. αν υλοποιηθεί θα περικόπτεται κατά προτεραιότητα όταν υπάρχει πρόβλημα ασφάλειας. • να παραταθούν αυτόματα όλες οι άδειες εγκατάστασης των έργων Α.Π.Ε. τουλάχιστον κατά δύο ακόμα έτη, προκειμένου να παραμείνουν ζωντανά πολλά ώριμα έργα προς όφελος της ανάπτυξης και του ανταγωνισμού.