Αρχική Αυθαίρετη δόμηση 2Άρθρο 18: Γενικές διατάξεις υπολογισμού του ενιαίου ειδικού προστίμουΣχόλιο του χρήστη ΧΡΗΣΤΟΣ | 19 Απριλίου 2013, 22:17
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το σχόλιό μου αφορά στην παράγραφο 2 του άρθρου 18, όπου αναφέρεται ότι «Για τον υπολογισμό των ανωτέρω συντελεστών τετραγωνιδίων, τα μεγέθη των αυθαιρέτων κατασκευών ή χρήσεων συγκρίνονται με τους επιτρεπόμενους όρους και περιορισμούς δόμησης που ισχύουν στην περιοχή του ακινήτου και σε περίπτωση συγκυριότητας ακινήτου με το μέρος των επιτρεπομένων μεγεθών που αναλογεί στο ποσοστό συνιδιοκτησίας της οριζοντίου ή καθέτου ιδιοκτησίας εκάστου συγκυρίου.» Η προτεινόμενη διάταξη δε μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη, γιατί : - Τα ποσοστά ιδιοκτησίας συχνά δεν αντιστοιχίζονται κατά πλήρη αναλογία με την επιφάνεια εκάστης οριζοντίου ιδιοκτησίας. - Πέραν των υπαρχόντων κατασκευών, ποσοστά συνιδιοκτησίας αναγνωρίζονται και σε άλλα δικαιώματα, όπως υπόλοιπο δόμησης, «δικαίωμα καθ΄ ύψος επέκτασης» (αέρας) κλπ. - Επίσης υπάρχουν σε οικοδομημένα ακίνητα υπόλοιπα δόμησης που δεν έχουν «αντιστοιχηθεί» σε μία μόνο οριζόντια ιδιοκτησία, λόγω μεταβολής όρων δόμησης, ένταξης περιοχών στο σχέδιο, κλπ. - Σε πολλές οικοδομές το ιδιοκτησιακό καθεστώς είναι περίπλοκο και δε μπορεί να ξεκαθαρίσει χωρίς ενδελεχή έρευνα, η οποία όμως δεν είναι το ζητούμενο της παρούσας Νομοθετικής Ρύθμισης και θα αυξήσει περαιτέρω το κόστος υπαγωγής για τους πολίτες. - Το ΤΕΕ και το ΥΠΕΚΑ έχουν έμμεσα και άμεσα αναγνωρίσει τη δυσκολία εφαρμογής μιας τέτοιας «σύγκρισης» στα πλαίσια του Ν. 4014/11, γι’ αυτό και τελικώς πρότειναν –και εφαρμόστηκε καθολικά από τους μηχανικούς - η σύγκριση να γίνεται με «τα επιτρεπόμενα μεγέθη που ισχύουν στην περιοχή του γηπέδου», όπου ως γήπεδο νοείται το ΑΚΙΝΗΤΟ (οικόπεδο, αγρός) και όχι οι επιμέρους συγκυριότητες σε αυτό. - Η εφαρμογή μιας τέτοιας διάταξης θα οδηγήσει σε κατακόρυφη αύξηση προστίμων και κατά συνέπεια πολλοί πολίτες δε θα μπορέσουν να ενταχθούν στη ρύθμιση για οικονομικούς λόγους. - Οι εκκρεμείς περιπτώσεις υπαγωγής στο Ν. 4014/11 που έχουν υπολογιστεί με διαφορετικό τρόπο, όπως περιγράφηκε παραπάνω, θα βρεθούν προ ενδεχόμενης κατακόρυφης αύξησης προστίμων και γι αυτό θα πρέπει να διασφαλιστεί η δυνατότητα των Αιτήσεων που βρίσκονται ήδη στο στάδιο της Προσωρινής Υπαγωγής (πχ πληρώνουν με δόσεις, ή ο μηχανικός δε μπορεί να ολοκληρώσει την υπαγωγή λόγω αναμονής διευκρινίσεων από το ΥΠΕΚΑ για θέματα όπως η μελέτη στατικής επάρκειας κλπ) να υπολογίζονται με τα σημερινά δεδομένα και να μην επιβάλλονται τυχούσες δυσμενείς μεταβολές με το νέο Νόμο. Ειδάλλως μια ενδεχόμενη μεταβολή των δεδομένων για όσους βρίσκονται ήδη σε προσωρινή υπαγωγή με το Ν. 4014/11 θα οδηγήσει σε μεγάλο κύμα διαμαρτυριών, οι οποίες και πάλι θα πλήξουν την εμπιστοσύνη των πολιτών στο Κράτος και το Νόμο και μόνο ανασταλτικά θα συνεισφέρουν στο να πειστεί ο κάθε πολίτης να συμμετέχει στη διαδικασία. Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ο τρόπος αυτός υπολογισμού για τις υπερβάσεις κάλυψης, δόμησης, ύψους κλπ που θεσμοθετήθηκε στα πλαίσια του Ν. 4014/11 εισάγοντας τις έννοιες «ποσοστό υπέρβασης», «συντελεστής επιβάρυνσης», δημιουργεί ήδη πάρα πολλά προβλήματα κατά την εφαρμογή του, καθώς η πολεοδομική νομοθεσία είναι περίπλοκη, ερμηνεύεται διαφορετικά από Μηχανικούς είτε ιδιώτες είτε υπαλλήλους των Υ.ΔΟΜ., με αποτέλεσμα το πρόστιμο για την ίδια κατασκευή να υπολογίζεται με διαφορετικό τρόπο από κάθε μηχανικό, γεγονός που επιτείνει την έλλειψη εμπιστοσύνης των πολιτών προς το Κράτος και τη διαδικασία αυτή ειδικότερα. Η κλιμάκωση των συντελεστών επιβάρυνσης σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα οδηγεί σε «παράλογα» αποτελέσματα, καθώς περιπτώσεις ακινήτων σε άρτια-οικοδομήσιμα γήπεδα με οικοδομική άδεια υπολογίζονται με πρόστιμα κατά πολύ μεγαλύτερα από αντίστοιχες περιπτώσεις αυθαιρέτων χωρίς άδεια, που έχουν ανεγερθεί σε μη άρτια γήπεδα (και κατά συνέπεια έχουν προκαλέσει μεγαλύτερη ζημιά στο περιβάλλον). Θα ήταν πολύ ωφέλιμη για τους πολίτες αλλά και για την Πολιτεία μια απλοποίηση του τρόπου υπολογισμού του προστίμου, με την αφαίρεση της κλιμάκωσης ανά ποσοστό υπέρβασης, καθώς θα οδηγούσε σε πιο ασφαλή και σίγουρα αποτελέσματα κατά τον υπολογισμό του προστίμου από τους μηχανικούς, γεγονός που θα ενίσχυε προφανώς τη συμμετοχή των Πολιτών στη Ρύθμιση. Εναλλακτικά θα μπορούσε η κλιμάκωση να μην είναι «γεωμετρική», δηλαδή οι συντελεστές επιβάρυνσης να μειωθούν ώστε να πλησιάσουν μεταξύ τους, ώστε να μην προκύπτουν πρόστιμα σε ακίνητα με αρτιότητα και οικοδομική άδεια δυσμενέστερα από τα αντίστοιχα σε μη άρτια γήπεδα άνευ αδείας.