Αρχική Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου ΑνάπτυξηςΆρθρο 05: ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΧΩΡΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣΣχόλιο του χρήστη ΑΜΠΑΡΤΖΑΚΗ ΕΥΓΕΝΙΑ | 22 Ιουλίου 2013, 13:49
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 5 – Κατευθύνσεις Χωρικής Οργάνωσης Οι αναπτυγμένες και οι αναπτυσσόμενες περιοχές φαίνεται πολεοδομικά κυρίως να αντιμετωπίζονται ενιαία από το χωροτάκτη προσέγγιση που κατά την άποψη μας στερείται λογικής. Δεδομένης της βασικής αρχής ότι ο πολίτης οφείλει πίστη στη διοίκηση εκτιμούμε ότι σε σχέση με τον εκσυγχρονισμό των νομίμως υφιστάμενων τουριστικών καταλυμάτων δεν θα πρέπει να τυγχάνει εφαρμογής το παρόν ΕΠΧΣΑΑ. Δηλαδή τόσο η παράγραφος ζ του (Α1) Αναπτυγμένες τουριστικά περιοχές όσο και η παράγραφος η του (Α2) Αναπτυσσόμενες τουριστικά περιοχές αλλά και η παράγραφος δ του (Β1) Περιοχές με περιθώρια ανάπτυξης ειδικού και εναλλακτικού τουρισμού να αντικατασταθούν ως εξής «οι ρυθμίσεις της παραγράφου ιγ για τις Α1 περιοχές όπως και οι ρυθμίσεις της παραγράφου ιδ για τις Α2 περιοχές και της ιγ για τις Β1 περιοχές δεν έχουν εφαρμογή για τoν εκσυγχρονισμό νομίμως υφιστάμενων τουριστικών καταλυμάτων καθώς και στις περιπτώσεις που βρίσκεται σε ισχύ έγκριση καταλληλότητας από τον ΕΟΤ υπό την προϋπόθεση ότι η οικοδομική άδεια θα εκδοθεί εντός τριετίας από τη δημοσίευση του παρόντος». Στο εν λόγω σχέδιο προκρίνεται η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων με ανώτατο μικτό συντελεστή δόμησης 0.10 στην αναπτυγμένες τουριστικά περιοχές, ενώ για τις αναπτυσσόμενες τουριστικά περιοχές ο ανώτατος συντελεστή δόμησης δεν αναφέρεται ευθαρσώς αλλά γίνεται αναφορά στον προβλεπόμενο από την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία, δηλαδή 0.15 σύμφωνα με το άρθρο 9 του Ν.4002/11, ενώ για τις περιοχές με περιθώρια ανάπτυξης ειδικού και εναλλακτικού τουρισμού αυτός διαμορφώνεται στο 0.05 θέτοντας και προϋποθέσεις που δεν γίνονται ξεκάθαρα κατανοητές όπως η βασική κατεύθυνση του να «συνδέονται λειτουργικά με εγκαταστάσεις και υποδομές ανάδειξης και αξιοποίησης περιβαλλοντικών, γεωλογικών, γεωμορφολογικών, αρχιτεκτονικών, ιστορικών, θρησκευτικών ή πολιτιστικών στοιχείων της περιοχής, οι οποίες βρίσκονται είτε στο γήπεδο εκμετάλλευσης του υποδοχέα ή σύνθετου τουριστικού καταλύματος είτε στην ευρύτερη περιοχή αυτών». Δηλαδή μπορούν αυτοί οι χώροι να αποδοθούν εντός εισαγωγικών για ιδιωτική χρήση; Δεν τελούν υπό τη προστασία του συντάγματος; Κατά πόσο είναι συνυφασμένη με το περιεχόμενο των σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων η πρόκριση τους τι εξυπηρετεί? Ογκώδης κατασκευές στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και κατοικίες προς πώληση σε μια περίοδο εξαιρετικής οικονομικής κρίσης. Προσανατολιζόμαστε στις μεγάλες επενδύσεις η μικρή και η μεσαίου μεγέθους επένδυση που εξ όσον είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε συμβάλλει σημαντικά στα κέρδη από το τουρισμό??? Εξαφανίζεται ή περιορίζεται σημαντικά και διερωτάται κανείς τι θα απογίνουν οι περιοχές εκείνες για τις οποίες δεν θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον από μεγάλες επενδύσεις? μήπως έτσι καταδικάζονται σε μαρασμό? Η αύξηση της ελάχιστης επιφάνειας των γηπέδων για την ανάπτυξη κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων για τις αναπτυσσόμενες καθώς και για αυτές που έχουν περιθώρια ανάπτυξης ειδικού και εναλλακτικού τουρισμού από 8 στρέμματα που ήταν μέχρι στιγμής σύμφωνα με το ισχύον χωροταξικό πλαίσιο γίνεται 20 και 15 στρέμματα αντίστοιχα χωρίς αλλαγή στη μέγιστη πυκνότητα των κλινών ανά στρέμμα για ξενοδοχεία 3, 4 και 5 αστέρων αντίστοιχα. Αυτή η προσέγγιση όσον αφορά τις αναπτυσσόμενες τουριστικά περιοχές δεν γίνεται κατανοητή καθώς θεωρητικά η εφαρμογή του εν λόγω πλαισίου προσδοκούμε να ωθήσει στην άνθηση του τουρισμού και άρα τη μετάβαση των αναπτυσσόμενες περιοχές στις ανεπτυγμένες. Όσον αφορά το νομό της Καστοριάς κρίνουμε σκόπιμο να επισημάνουμε ότι η αύξηση της ελάχιστης απαιτούμενης έκτασης θα δημιουργήσει πολλά και σημαντικά προβλήματα στην ανάπτυξη του κλάδου καθώς θα ανατρέψει άρδην τους διαμορφωμένους κανόνες της αγοράς των ακινήτων θέτοντας σε κίνδυνο τις σχετικές επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη ενώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι ο μέσος όρους του κλήρου στις περισσότερες περιοχές του νομού μας είναι κοντά στα 10 στρέμματα. Η πρόταση μας είναι τόσο για τις αναπτυσσόμενες τουριστικά περιοχές όσο και για τις περιοχές με περιθώρια ανάπτυξης ειδικού και εναλλακτικού τουρισμού η ελάχιστη επιφάνεια των γηπέδων να διαμορφωθεί στα 10 στρέμματα και μάλιστα χωρίς παρεκκλίσεις ενώ η μέγιστη πυκνότητα των κλινών ανά στρέμμα να διατηρηθεί όπως προτείνεται. Κατά αυτό τον τρόπο θα προκύπτουν κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα 80 για 5 αστέρων, 90 για 4 αστέρων και 100 κλινών για τριών αστέρων σε περιοχές εκτός σχεδίου πόλεως και εκτός ορίων οικισμών. Στο σημείο αυτό κρίνουμε σκόπιμο να αιτιολογήσουμε τη προαναφερθείσα τοποθέτηση μας με βάση τα οριζόμενα από τη παράγραφο 2 του άρθρου 9 του N.3937/11 (ΦΕΚ 60/Α/31-03-2011) «Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις» που αφορά τις ρυθμίσεις για τη προστασία και τη διαχείριση των περιοχών του Δικτύου Natura 2000 όπου και αναγράφεται ότι στις περιοχές που βρίσκονται εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων ή εκτός ορίων οικισμών με πληθυσμό μέχρι 2000 κατοίκους και εμπίπτουν σε ΕΖΔ ή ΖΕΠ, το ελάχιστο όριο αρτιότητας και κατάτμησης των γηπέδων ορίζεται στα 10000 τ.μ., εφαρμοζόμενης κατά τα λοιπά, όπως ισχύει της παρ.1 του άρθρου 1 του π.δ. της 24-31.5.1985 (ΦΕΚ 270 Δ΄). Υποστηρικτικά στη τοποθέτηση μας έρχεται να λειτουργήσει και το γεγονός ότι σύμφωνα με την ΥΑ 1958/12 (ΦΕΚ 21/Β/13-01-2012) όπως αυτή τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα τα κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα σε περιοχές εκτός σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων οικισμών με αριθμό κλινών μικρότερο ή ίσο των 100 υπάγονται στην ομάδα Β και άρα σύμφωνα με το άρθρο 1 του Ν.4014/11 χαρακτηρίζονται από τοπικές και μη σημαντικές μόνο επιπτώσεις στο περιβάλλον εξόν και υπόκεινται στις πρότυπες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις. Επιπρόσθετα σύμφωνα με το Πολεοδομικό Διάταγμα ΦΕΚ125/Δ΄/21-02-1986 με θέμα «Καθορισμός ζώνης οικιστικού ελέγχου και κατώτατου ορίου κατάτμησης και λοιπών όρων και περιορισμών δόμησης στην εκτός εγκεκριμένου σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών προϋφιστάμενων του έτους 1923 των δήμων Καστοριάς και Άργους Ορεστικοιύ και των κοινοτήτων Δισπηλιού, Αμπελοκήπων, Μαυροχωρίου, Πολυκάρπης, Φωτεινής – Μεταμόρφωσης, Τοιχιού και Λεύκης (νομού Καστοριάς)» όπου για τις περιοχές με επιτρεπόμενη χρήση αυτή του τουρισμού το κατώτατο όριο αρτιότητας των γηπέδων ορίζεται στα 8 στρέμματα με δυνατότητες παρέκλισης. Αντιλαμβάνεται κανείς τι κινδύνους για τις δρομολογούμενες επενδύσεις του κλάδου ελλοχεύει η θέσπιση κάτι εντελώς διαφορετικού και μάλιστα χωρίς την πρόβλεψη μεταβατικών διατάξεων. (Β2) Πόλοι εντατικής ανάπτυξης ειδικών μορφών τουρισμού Δεν υπάρχει ακριβής προσδιορισμός τους. Γενικές Παρατηρήσεις Και στις τρεις πρώτες κατηγορίες τουριστικών περιοχών θα επιτρέπεται πλέον σε αντίθεση με το προγενέστερο χωροταξικό καθεστώς η χωροθέτηση οργανωμένων κατασκηνώσεων (camping) δεν είναι λίγο οξύμωρο ως σχήμα? Να διευκρινιστεί για τη πράγμα ακριβώς μιλάμε π.χ. περιλαμβάνονται και οι χώροι στάθμευσης τροχόσπιτων?? Η έννοια της αναβάθμισης να αποδεσμευθεί ξεκάθαρα από τη μετατροπή σε σύνθετο τουριστικό κατάλυμα ή τη συμπλήρωση με ειδικές τουριστικές υποδομές κατά ανάγκη δηλαδή να προκύπτει ευθαρσώς ότι δεν υπάρχει δέσμευση αλλά η αναβάθμιση δύναται να αφορά το τύπο και τη τάξη των καταλυμάτων. Δεν γίνεται πουθενά αναφορά σε επιπλωμένες κατοικίες και μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα. Αυτό γιατί δεν θα επιτρέπονται πλέον ή γιατί ως προς τη χρήση και τους όρους δόμησης πάνε όπως οι κατοικίες. Μέριμνα για αυτά δεν θα πρέπει να ληφθεί δεδομένου του γεγονότος ότι αυτά καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος στη πίτα των τουριστικών εγκαταστάσεων. (Ε) Ορεινές Περιοχές Εκτιμούμε ότι η μετάβαση από το παλαιό χωροταξικό καθεστώς στο νέο πιθανά να πρέπει να επαναξιολογηθεί στο σημείο αυτό κρίνουμε σκόπιμο να επισημάνουμε ότι μέχρι σήμερα δεν επιτρέπεται η ανάπτυξη σύνθετων και ολοκληρωμένων τουριστικών υποδομών μικτής χρήσης στις περιοχές αυτές όπως προσδιορίζονται μέχρι στιγμής (υψόμετρο > 600 μέτρα). Προτείνουμε για τις περιοχές αυτές να διατηρηθούν τα οριζόμενα από το ισχύον χωροταξικό σχεδιασμό δηλαδή: Περιορισμός της δόμησης νέων υποδομών φιλοξενίας, εστίασης και λοιπών σχετικών με το τουρισμό υποδομών εντός οικισμών καθώς και σε ζώνη πλάτους 500 μέτρων από τα όρια τους στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται σχετικός κορεσμός (ποσοστό αδόμητων γηπέδων <40 %). Ο περιορισμός αυτός δεν ισχύει: α) για την επέκταση υφιστάμενων εγκαταστάσεων για λόγους βιωσιμότητας των μονάδων β) για τη δημιουργία ειδικών τουριστικών υποδομών με ή χωρίς που από τη φύση τους συνδέονται με την αξιοποίηση πόρων με έντονη χωρική εξάρτηση π.χ. ιαματικές πηγές. (ΣΤ) Πεδινές και ημιορεινές περιοχές Θα ήταν χρήσιμο κατά την άποψη μας να γίνει αναφορά στο τρόπο προσδιορισμού τους. Εκτιμούμε ότι η μετάβαση από το παλαιό χωροταξικό καθεστώς στο νέο πιθανά να πρέπει να επαναξιολογηθεί στο σημείο αυτό κρίνουμε σκόπιμο να επισημάνουμε ότι μέχρι σήμερα δεν επιτρέπεται η ανάπτυξη σύνθετων και ολοκληρωμένων τουριστικών υποδομών μικτής χρήσης στη γη υψηλή παραγωγικότητας. Κατά την άποψη μας η γη υψηλής παραγωγικότητας θα πρέπει να διαφυλακτεί άλλωστε στη χώρα μας είναι εξαιρετικά λίγη ενώ ο πρωτογενής τομέας μπορεί να συμβάλλει καταλυτικά στην αναπτυξιακή επανεκκίνηση της χώρας μας. (Ζ) Περιοχές του Εθνικού Συστήματος Προστατευόμενων Περιοχών Στη παράγραφο (γ) να προστεθούν στις ενδεικτικές αναφορές μετά την ελιά το φασόλι και το μήλο. Η παράγραφος ζ και η όπου γίνεται αναφορά στους Φορείς διαχείρισης να συμπληρωθεί ως εξής «των φορέων διαχείρισης ή των υπηρεσιών στις οποίες περιήλθαν οι αρμοδιότητες των καταργούμενων φορέων διαχείρισης σύμφωνα με το Ν.4109/13 (ΦΕΚ 16/Α/23-01-2013)». Δεν προσδιορίζεται με ποιο τρόπο θα γίνεται ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων μονάδων δηλαδή εάν θα πρέπει να ακολουθούν τα οριζόμενα από το περιεχόμενο του υπό διαβούλευση ειδικού πλαισίου χωροταξικού πλαισίου όπως τελικά αυτό θα διαμορφωθεί. Στη παράγραφο θ να παραμείνει ο προσδιορισμός της «δυνατότητας ανάπτυξης μικρών σύμφωνα με τη κείμενη τουριστική νομοθεσία τουριστικών καταλυμάτων μέχρι τον καθορισμό χρήσεων και δραστηριοτήτων» στις ευαίσθητες οικολογικά αυτές περιοχές. Ενώ η υποπερίπτωση ii της παραγράφου θ στην οποία ορίζεται ελάχιστη απαιτούμενη επιφάνεια για τη δόμηση κύριων τουριστικών καταλυμάτων στα είκοσι (20) στρέμματα προτείνεται να αντικατασταθεί από τα οριζόμενα τα οριζόμενα από τη παράγραφο 2 του άρθρου 9 του N.3937/11 (ΦΕΚ 60/Α/31-03-2011) «Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις» που αφορά τις ρυθμίσεις για τη προστασία και τη διαχείριση των περιοχών του Δικτύου Natura 2000 όπου και αναγράφεται ότι στις περιοχές που βρίσκονται εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων ή εκτός ορίων οικισμών με πληθυσμό μέχρι 2000 κατοίκους και εμπίπτουν σε ΕΖΔ ή ΖΕΠ, το ελάχιστο όριο αρτιότητας και κατάτμησης των γηπέδων ορίζεται στα 10000 τ.μ., εφαρμοζόμενης κατά τα λοιπά, όπως ισχύει της παρ.1 του άρθρου 1 του π.δ. της 24-31.5.1985 (ΦΕΚ 270 Δ΄). Κατά την άποψη μας μια αυστηρότερη προσέγγιση αυτής της βασικής κανονιστικής διάταξης για τη διαφύλαξη του βιολογικού μας αποθέματος στερείται κοινής λογικής δεδομένου του γεγονότος ότι οι προαναφερθείσες πολεοδομικές παράμετροι αφορούν περιοχές ζώνες προστασίας και διατήρησης που περιλαμβάνονται στο Δίκτυο Natura 2000 και «υπόκεινται σε διαχείριση για τη διασφάλιση ικανοποιητικής κατάστασης διατήρησης των προστατευτέων οικοτόπων και ειδών». Η παράγραφο (ι) προτείνεται να αντικατασταθεί ως ακολούθως «Απαγορεύεται η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων του παρόντος και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων στις περιοχές της παραγράφου 7 του άρθρου 5 του Ν.3937/11 όπως εκάστοτε ισχύει, δηλαδή στις περιοχές απολύτου προστασίας της φύσης, στις περιοχές προστασίας της φύσης και στα Εθνικά πάρκα. Η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχεών τουριστικών δραστηριοτήτων είναι δυνατή στα Εθνικά Πάρκα δηλαδή στις περιοχές εκείνες που έχουν χαρακτηριστεί ως τέτοια λόγω της μεγάλης τους έκτασης αλλά και λόγω της θέσης τους όπως διασυνοριακές και με δεδομένο πάντα ότι αυτή η χρήση θα έχει αξιολογηθεί από την Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη τους και θα έχει συμπεριληφθεί στο Π.Δ. της πράξης χαρακτηρισμού τους». Τα διαχειριστικά σχέδια που έχουν εκπονηθεί σε όλη τη χώρα είναι ελάχιστα αφενώς αφετέρου σε ελάχιστες περιοχές έχουν ολοκληρωθεί η διαδικασίες του χαρακτηρισμού έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα της εκπόνησης διαχειριστικών σχεδίων. Η παράγραφος κ προτείνεται να τροποποιηθεί ως ακολούθως «η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων είναι δυνατή στις περιοχές του δικτύου Νatura 2000 εξαιρουμένων των περιοχών της παραγράφου ι του παρόντος στην περίπτωση που από την Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη που έχει εκπονηθεί και εγκριθεί αρμοδίως για αυτές έχει επαρκώς προσδιοριστεί η σημασία του προστατευτέου αντικειμένου και εκτιμηθεί η δυνατότητα άσκησης πιέσεων από διάφορες χρήσεις μεταξύ των οποίων και αυτή του τουρισμού ενώ δεσμευτικά θα πρέπει να περιλαμβάνεται στις επιτρεπόμενες χρήσεις της πράξης χαρακτηρισμού της περιοχής, ενώ η άσκηση της δραστηριότητας θα γίνεται δεσμευτικά σύμφωνα με τα οριζόμενα από αυτό. Σε περίπτωση που δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της θεσμοθέτησης της πράξης χαρακτηρισμού των περιοχών αυτών και έως την έκδοση τους θα λαμβάνεται δεσμευτικά υπόψη το περιεχόμενο των εγκεκριμένων ειδικών περιβαλλοντικών μελετών για τη χωροθέτηση οποιουδήποτε έργου και την άσκηση οποιασδήποτε συναφής δραστηριότητας μέσα στη περιοχή που τελεί υπό ειδικό καθεστώς προστασίας ανεξάρτητα της φύσης της (πυρήνας ή περιφερειακή ζώνη). Δηλαδή οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα προβαίνουν στη σύνταξη ειδικής οικολογικής αξιολόγησης σύμφωνα με τα οριζόμενα από το Ν.4014/11 όπως αυτός εκάστοτε ισχύει ανεξάρτητα της κατηγορίας του έργου Α και Β το περιεχόμενο της οποίας θα αξιολογείται σε σχέση με την εγκεκριμένη ειδική περιβαλλοντική μελέτη για τη περιοχή σε συμμόρφωση πάντοτε με τη σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία αλλά και τα προτεινόμενα κατά περίπτωση αντισταθμιστικά μέτρα τόσο για τη προστασία και τη διατήρηση της περιοχής επί της οποίας θα υλοποιηθεί η παρέμβαση όσο και για τη διασφάλιση της συνολικής συνοχής του δικτύου των προστατευόμενων περιοχών Νatura 2000. Για τις περιοχές εκείνες που δεν έχουν εγκριθεί ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες η αξιολόγηση της ειδικής οικολογικής μελέτης που προαναφέρθηκε θα γίνεται από το φορέα διαχείρισης της εν λόγω περιοχής ή την κατά τόπους υπηρεσία που έχει επιφορτιστεί με την άσκηση των αρμοδιοτήτων κάποιου καταργούμενου φορέα διαχείρισης για την οποία θα πρέπει να λάβει γνώση αφενός και αφετέρου να συνηγορήσει το αρμόδιο τμήμα του ΥΠΕΚΑ στις αρμοδιότητες του οποίου περιλαμβάνεται η άσκηση στρατηγικής διαχείρισης του σύνολο των προστατευόμενων περιοχών. Σημείωση θεωρούμε σημαντικό να διευκρινιστεί η αναγραφόμενη επί του σχεδίου πληροφορία που αφορά τον τρόπο αλλά και τα «εργαλεία» βάση των οποίων η χωροθέτηση ενός οργανωμένου υποδοχέα τουριστικών δραστηριοτήτων αλλά και σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων σε περιοχή του Δικτύου Νatura 2000 μπορεί να αξιολογηθεί ως επιτακτικού δημοσίου οικονομικού ή κοινωνικού συμφέροντος. Συνάμα θα πρέπει να αξιολογηθεί το χρηστικό της χωροθέτησης των οργανωμένων υποδοχέων με έκδοση ΚΥΑ των Υπουργών Τουρισμού, Περιβάλλοντος και Ανταγωνιστικότητας μετά από γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης του άρθρου 16 του Ν.3986/2011. Επιπρόσθετα διευκρίνισης χρήζει κατά την άποψη μας και ο όρος της παραγράφου (κ) «επιτρέπεται η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων υπό τις προϋποθέσεις ικανών αντισταθμιστικών μέτρων, τα οποία θα αναδεικνύουν και θα αξιοποιούν την εν λόγω περιοχή με σχεδιασμό και παρεμβάσεις προστασίας και αειφορίας, ώστε να διασφαλίζεται η συνολική συνοχή της προστατευόμενης περιοχής» εκτιμούμαι ότι η συγκεκριμένη καταγραφή δεν μπορεί αντικειμενικά να εκτιμηθεί πιθανά ούτε και να προσδιοριστεί με κάποιο τρόπο. (Η) Προστατευόμενοι και εγκαταλελειμμένοι οικισμοί Στους στάσιμους οικισμούς όπως αυτοί προτείνεται από πλευράς μας να οριστούν ανεξάρτητα του χώρου στον οποίο «αναπτύσσονται» ηπειρωτικός ή μη, προτείνεται η δόμηση νέων υποδομών φιλοξενίας, εστίασης και λοιπών σχετικών με το τουρισμό υποδομών να περιορίζεται εντός οικισμών καθώς και σε μια ζώνη πλάτους 300 μέτρων από τα όρια τους με τους παρακάτω όρους: αρτιότητα δυο (2) στρέμματα, συντελεστή δόμησης 0.3 και πυκνότητα κλινών ανά στρέμμα 15. Η αναφορά στους εγκαταλελειμμένους οικισμούς μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους στα πλαίσια αναγέννησης της υπαίθρου. Στη παράγραφο στ προτείνεται να απαλοιφή η λέξη ορεινών ως χαρακτηριστικό των προς αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων οικισμών. Καθόσον προς αξιοποίηση εγκαταλελειμμένοι οικισμοί είναι σχεδόν σίγουρο ότι δεν θα είναι μόνο αυτοί του χωροθετούνται σε πάνω από 800 μέτρα υψόμετρο. Με αυτή τη φωτογραφική προσέγγιση των ορεινών οικισμών αποκλείουμε σημαντικής αρχιτεκτονικής δυναμικής πεδινούς ή ημιορεινούς οικισμούς. Προτείνουμε επίσης να διατηρηθεί η ισχύουσα επί του παρόντος δυνατότητα αύξησης μέχρι και 40% της υφιστάμενης δομημένης επιφάνειας για τη μετατροπή κτιρίων σε καταλύματα ή και νέες μεγαλύτερου μεγέθους επενδύσεις. (Θ) Αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία και ιστορικοί τόποι. Να ληφθεί μέριμνα για το καθορισμό του μεγαλύτερου δυνατού αριθμού αυτών των χώρων και τη θεσμοθέτηση τους σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Κατά αυτό τον τρόπο θα γνωρίζει κάθε διοικητική βαθμίδα (π.χ δήμος, περιφερειακή ενότητα) τη δυναμική της ως προς αυτό το πόρο καθώς και τη δυνατότητα αλλά και την αναγκαιότητα ενδεχομένως της δικτύωσης της με άλλες παράπλευρα κείμενες μονάδες τοπικής αυτοδιοίκησης. (Ι) Ιδιαίτερα και αξιόλογα τοπία Ότι και για τη περίπτωση (θ). Να συμπεριληφθεί στη τρίτη παράγραφο «για την υλοποίηση των εν λόγω σχεδίων και προγραμμάτων μπορεί να προωθούνται δράσεις με συνέργεια δημοσίων φορέων, ιδιωτικών φορέων και της τοπικής αυτοδιοίκησης όλων των βαθμίδων…».