Αρχική Δασικά ΟικοσυστήματαΆρθρο 1 – Γενικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη παναγιώτης καμπούρογλου | 26 Σεπτεμβρίου 2013, 23:01
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σχόλιο 1 Αν και με την υπ’αρίθμ. 32/2013 Απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι διατάξεις του άρθρου 1, §3, περίπτ. Ι, περίπτ. ΙΙ, περιπτ. ΙΙΙ, εδ. 1ο και εδ. 2ο, στοιχεία α’ και β’ του νόμου 3208/2003 και του άρθρου 1, §§ 6,7 του νόμου 3147/2003 που θέτουν προϋποθέσεις για τον χαρακτηρισμό έκτασης ως δασικής θα πρέπει να αναγνωρισθεί το γεγονός ότι ο συνταγματικός ορισμός του δάσους, δηλαδή ο επιστημονικός ορισμός, είναι εξαιρετικά ασαφής και στην πράξη επιδέχεται πλήθος ερμηνειών. Είναι αδήριτη ανάγκη οι επιστημονικοί ορισμοί που αναφέρονται στην ερμηνευτική δήλωση του συντάγματος να υπαχθούν σε νομικές ρυθμίσεις μέσω αριθμητικώς προσδιοριζόμενων και σαφών κριτηρίων προκειμένου να υπάρξει εξειδίκευση τους ώστε να εφαρμοσθούν κατόπιν με ασφάλεια, αντικειμενικότητα και ομοιομορφία . Ειδικότερα , θα μπορούσε ο ορισμός του δάσους να εφαρμοσθεί συνδυαστικά με άλλα κριτήρια όπως το υψόμετρο, η γεωγραφική θέση, η ευρύτερη μορφή των εκτάσεων, το είδος και η ηλικία των φυτών, δεδομένου μάλιστα ότι αντίστοιχες ρυθμίσεις υπάρχουν σε αρκετές δασικές νομοθεσίες ευρωπαϊκών κρατών. Στην κατεύθυνση αυτή είναι χρήσιμο ο νόμος να εξουσιοδοτεί τον Υπουργό για την καθορισμό εξειδικευμένων και σαφέστατων κριτηρίων που θα προσδιορίζουν το δάσος και την δασική έκταση σύμφωνα πάντα με το σύνταγμα και τις αποφάσεις του ΣτΕ. Σχόλιο 2. Η παρ.3 για τις λωρίδες δασικής βλάστησης δεν εξειδικεύει αν αφορά σε αγροτικές εκτάσεις, οι οποίες στους βραγούς, στα πρανή ή σε λωρίδες στα όρια τους δασώθηκαν μεταγενέστερα του 1945(δασωθέντες αγροί). Σε αυτήν την περίπτωση δεν θα πρέπει οι λωρίδες αυτές να μεταβάλλουν το ιδιοκτησιακό των αγροτικών εκτάσεων στις οποίες φύονται ή να μεταβάλλουν τον ευρύτερο αγροτικό χαρακτήρα τους και να αφαιρούνται από την έκταση των γηπέδων επηρεάζοντας την αρτιότητά τους. Σχόλιο 3. Δεν υπάρχει πρόβλεψη στην παρ.4. για δημόσια δάση που περιλαμβάνονται σε οριοθετημένους οικισμούς προ του 1923, τα οποία θα πρέπει να υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος νόμου ως πάρκα ή άλση. Σχόλιο 4. Η νέα κατηγορία των δημοσίων γαιών υπό την προστασία του δασικού νόμου που θεσμοθετεί η παρ.5α και 5β, δεν χρησιμοποιεί τη μορφή των εκτάσεων για να τις εντάξει στο προστατευτικό του καθεστώς αλλά προτάσσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς ποικίλων φυσικών οικοσυστημάτων, όπως είναι οι μόνιμα κατακλυζόμενες από ύδατα εκτάσεις, βαλτώδεις κτλ και με ασαφή κριτήρια (δεν είναι δυνατή η γεωργική καλλιέργεια)επιχειρεί να τις εντάξει στην προστασία του περί δασών νόμου δημιουργώντας σύγχυση και αρκετά ερωτηματικά τόσο ως προς τις εκτάσεις που επιχειρεί να καλύψει με το προστατευτικό καθεστώς της δασικής νομοθεσίας η εν λόγω ρύθμιση όσο και ως προς τα κριτήρια ένταξης των εν λόγω εκτάσεων σε αυτό το καθεστώς και την εν γένει εφαρμογή της. Τα φυσικά οικοσυστήματα και ιδίως οι υγρότοποι και οι βαλτώδεις εκτάσεις υπό τον όρο δασική γη θα πρέπει να προσδιοριστουν με σαφήνεια ως προς τα χαρακτηριστικά της μορφής τους και ως προς τα κριτήρια ένταξής τους στον νόμο ανεξαρτήτως του ιδιοκτησιακού καθεστώτος που τα διέπει. Σχόλιο 5. Με την προσθήκη των δημοσίων γαιών στις εκτάσεις υπό την προστασία και διαχείριση της δασικής υπηρεσίας, τα δασαρχεία καλύπτουν πλέον μαζί με τις αγροτικές και δασικές εκτάσεις στην κυριολεξία όλη την ύπαιθρο της χώρας. Και βεβαίως ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός αν έχει ληφθεί μέριμνα για κάτι τέτοιο και αν έχουν προετοιμασθεί οι Υπηρεσίες και ιδίως τα δασονομεία και τα δασοφυλάκεια για να ανταπεξέλθουν στις νέες αρμοδιότητες και ανάγκες προστασίας και διαχείρισης που θα προκύψουν ακόμη και για εκτεταμένους υγροτόπους διεθνούς σημασίας. Οι δασικές υπηρεσίες βιώνουν την πλήρη απαξίωση και δυστυχώς διαλύονται αντί να ανασυγκροτούνται σε επιχειρησιακό επίπεδο και να ενισχύονται με μέσα και προσωπικό. Σχόλιο 6. Με την παρ.η, του άρθρου 6, εξαιρούνται της προστασίας του νόμου οι ιδιωτικές χορτολιβαδικές εκτάσεις αλλά και οι ιδιωτικές βαλτώδεις, πετρώδεις κτλ οι οποίες ενδεχομένως να χρήζουν προστασίας , όπως ορισμένες παραλίμνιες εκτάσεις –σπουδαίοι υγρότοποι διεθνούς και κοινοτικής σημασίας για τα πτηνά. Η εν λόγω ρύθμιση πρέπει να τροποποιηθεί ώστε να επιτύχει την προστασία σημαντικών φυσικών οικοσυστημάτων για την άγρια ζωή ανεξαρτήτως ιδιοκτησιακού καθεστώτος.