Αρχική Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών ΕνέργειαςΆρθρο 3 Διατάξεις για την άδεια εγκατάστασης και λειτουργίαςΣχόλιο του χρήστη Rokas Renewables | 15 Ιανουαρίου 2010, 12:27
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αποτελεί σαφέστατα θετικό βήμα για την απλοποίηση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης η ενοποίηση των σταδίων ΠΠΕΑ και της ΕΠΟ, που είχαν εισαχθεί χωρίς ισχυρή αιτιολογική βάση με το Ν. 3010/2002. Άλλωστε οι μάλλον υπερβολικές απαιτήσεις που τίθενται για την εκπόνηση της προμελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην πράξη την εξομοιώνουν με τη Μ.Π.Ε. Πάντως οι γνωμοδοτήσεις των κατά περίπτωση αρμόδιων Υπηρεσιών και άλλων φορέων πρέπει να εστιάζουν αυστηρά στον τομέα αρμοδιότητας εκάστου χωρίς γενικόλογες και αόριστες κρίσεις, κάτι που γίνεται κατά σύστημα στα Νομαρχιακά Συμβούλια) καθώς και να περιέχουν υποχρεωτικά ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία. Ειδικά οι δασικές Υπηρεσίες πρέπει να τεκμηριώνουν τόσο τον εξαιρετικό χαρακτήρα της επέμβασης σε δασική έκταση για φιλοπεριβαλλοντικούς σκοπούς, αλλά και την ελάχιστη θυσία της δασικής βλάστησης, υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι τα σχετικά στοιχεία τεκμηρίωσης θα μπορούν να αντλούνται από τις υποβαλλόμενες μελέτες. Προκειμένου να έχει πρακτική αξία ο καθορισμός των προθεσμιών ως αποκλειστικών, θα πρέπει να προβλεφθεί ρητά ότι στις περιπτώσεις που παρέλθει άπρακτη μια προθεσμία, τότε θα τεκμαίρεται η θετική γνώμη της Υπηρεσίας ή του φορέα. Επιπρόσθετα, είναι απαραίτητο να παρασχεθεί ευρεία νομοθετική εξουσιοδότηση στον κανονιστικό νομοθέτη να καθορίζει με υπουργική απόφαση το σύνολο των δικαιολογητικών και στοιχείων (με εξαντλητική απαρίθμηση) που θα υποβάλλονται προς τις Υπηρεσίες και τους φορείς που γνωμοδοτούν και θα καθορίζουν τη πληρότητα του φακέλου. Έτσι θα περιοριστούν το φαινόμενο ορισμένων Υπηρεσιών που υποχρεώνουν αυθαίρετα τους επενδυτές να προσκομίζουν πρόσθετα στοιχεία και δικαιολογητικά. • Στο τέλος της παραγράφου 3α του προτεινόμενου στο σχέδιο νόμου Άρθρου 8 να προστεθεί : «…Η Προσφορά αυτή Σύνδεσης, η οποία περιγράφει τη σύνδεση και εκτιμά το προϋπολογιστικό κόστος αυτής, είναι επαρκής για την έκδοση της άδειας εγκατάστασης. Η υποβολή δεσμευτικού τοπογραφικού διαγράμματος της διασύνδεσης και όλα τα υπόλοιπα λεπτομερή στοιχεία αυτής, περιλαμβάνονται στην Σύμβαση Σύνδεσης, σύμφωνα με την παράγραφο 7.ΙΙ κατωτέρω». • Επί της προτεινόμενης παραγράφου 4β: Η επιστροφή γνωμοδοτήσεων για διόρθωση ή συμπλήρωση δεν συμβάλλει στο ελάχιστο στην επιτάχυνση της αδειοδότησης καθώς διαιωνίζεται με τον τρόπο αυτό η γραφειοκρατία. Προτείνεται ότι στις περιπτώσεις αυτές η επιστροφή των γνωμοδοτήσεων να ορίζεται ρητά ότι θα επιτρέπεται άπαξ και σε περίπτωση επανάληψης πλημμελειών θα ισχύει η παράγραφος (γ). • Επί της προτεινόμενης παραγράφου 4γ: Προκειμένου να μη γίνεται επίκληση φόρτου εργασίας ή έλλειψης προσωπικού, να προβλεφθεί ρητά ότι τα αιτήματα για γνωμοδοτήσεις επί έργων Α.Π.Ε θα εξετάζονται υποχρεωτικά κατ’ απόλυτη προτεραιότητα έναντι άλλων αιτημάτων. • Επί της προτεινόμενης τροποποίησης της παραγράφου 2 του άρθρου 58 του Ν. 998/1979, η οποία εισάγεται με τη παράγραφο 5 του παρόντος άρθρου του σχεδίου νόμου, σημειώνουμε τα ακόλουθα: α. Η έκδοση Ε.Π.Ο. συνιστά προϋπόθεση νομιμότητας για την έγκριση επέμβασης και πρέπει να προηγείται. Η σύμφωνη γνώμη του Δασαρχείου, μεταθέτει το βάρος της ευθύνης σε αυτό και αδρανοποιεί την προϊστάμενη Αρχή (Δ/νση Δασών Νομού). β. Προκειμένου οι δασικές υπηρεσίες να γνωμοδοτήσουν για ένα έργο Α.Π.Ε. και των συνοδών του έργων, είτε στα πλαίσια της παραγράφου 1.ε. του Άρθρου 3 του Ν. 3468/06, είτε στα πλαίσια έκδοσης απόφασης Ε.Π.Ο., δε θα ακολουθείται προηγουμένως η διαδικασία του άρθρου14 του Ν.998/1979, για να διακριβωθεί η μορφή ή ο χαρακτήρας της υπό κρίσιν έκτασης, η οποία θα προκύπτει από την εικόνα παλαιοτέρων αεροφωτογραφιών που διαθέτει η δασική υπηρεσία» στις οποίες μπορεί να βασίζεται σχετική φωτοερμηνεία για το σύνολο του έργου (από το Δασαρχείο ή να είναι τεύχος σε κάποιο στάδιο των μελετών από τον επενδυτή), για την εξέλιξη της βλάστησης για τα έτη 1945 – 1960 ή με Α/Φ πριν το 1974 - 1998 και σημερινή κατάσταση. γ. Προκειμένου οι δασικές υπηρεσίες να προβούν στην έκδοση έγκρισης επέμβασης για την εγκατάσταση έργου Α.Π.Ε. και των συνοδών αυτού έργων, εφ’ όσον αυτή απαιτείται, θα προηγείται έκδοση Πράξης Χαρακτηρισμού της υπ’ όψιν έκτασης από τον αρμόδιο Δασάρχη, σύμφωνα με το Άρθρο 14 του Ν.998/79, η οποία θα βασίζεται στην φωτοερμηνεία της παραγράφου (β) ανωτέρω (εφόσον έχει γίνει δεκτή από το Δασαρχείο). Η Πράξη αυτή Χαρακτηρισμού, μετά την κατά νόμο δημοσιοποίηση της, έχει το τεκμήριο νομιμότητας και δεσμεύει τις αρμόδιες υπηρεσίες της Διοίκησης, οι οποίες οφείλουν, εφ’ όσον πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις του νόμου, να προωθήσουν το φάκελο της έγκρισης επέμβασης σε εκτάσεις που διαχειρίζονται από τη δασική υπηρεσία, να χορηγήσουν την έγκριση επέμβασης, να εγκρίνουν τους οικείους περιβαλλοντικούς όρους, να εκδώσουν την άδεια εγκατάστασης, να εγκαταστήσουν το φορέα του έργου στη δασική έκταση, εκδίδοντας και το σχετικό πρωτόκολλο εγκατάστασης, ασχέτως του εάν έχουν υποβληθεί ή όχι ενστάσεις κατά της Πράξης Χαρακτηρισμού και ανεξαρτήτως από την τελεσιδικία ή μη της Πράξης Χαρακτηρισμού. Η έκδοση έγκρισης επέμβασης μπορεί να γίνεται σε όλες τις δασικές εκτάσεις ανεξαρτήτως του εάν αυτές έχουν κηρυχτεί αναδασωτέες, έχουν παραχωρηθεί ή είναι διακατεχόμενες, χωρίς να απαιτείται η συναίνεση των παραχωρησιούχων ή των διακατόχων, δεδομένου ότι η εγκατάσταση έργου Α.Π.Ε. εντός αυτών, δεν επιφέρει αλλαγή στη χρήση των εκτάσεων αυτών, οι οποίες, με εξαίρεση του καθ’ εαυτού χώρου εγκατάστασης του έργου, συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται για όποιον σκοπό παρεχωρήθησαν ή ετέθησαν υπό διακατοχή. • Επί των διατάξεων της παραγράφου 6 του παρόντος άρθρου του σχεδίου νόμου θα θέλαμε να προτείνουμε την ακόλουθη συμπλήρωση. Εάν μετά την έκδοση της ΕΠΟ προκύψει ανάγκη τροποποίησής της εξαιτίας μεταβολής των προκαταρκτικά διατυπωθέντων όρων σύνδεσης από τον Διαχειριστή , θα αρκεί να επαναληφθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση μόνο των έργων σύνδεσης κατά την έκταση που διαφοροποιούνται σε σχέση με τη μελέτη στην οποία βασίστηκαν οι προκαταρτικά διατυπωθέντες όροι στο πλαίσιο έκδοσης της άδειας παραγωγής σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 2 του σχεδίου νόμου, μη απαιτουμένης σε κάθε περίπτωση της επανεξέτασης των περιβαλλοντικών όρων του σταθμού παραγωγής και των λοιπών συνοδών έργων που δεν επηρεάστηκαν από τη μεταβολή των όρων σύνδεσης. Για τη διευκόλυνση εφαρμογής αυτής της ρύθμισης θα πρέπει κατά τη διατύπωση των προκαταρκτικών όρων σύνδεσης να μελετάται και ένας ή περισσότεροι εναλλακτικοί τρόποι σύνδεσης που θα εντάσσονται στην περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, ειδικά για τα συγκροτήματα αιολικών πάρκων (έργα μεγάλης κλίμακας). Rokas Renewables