Αρχική Αθλητικές ΕγκαταστάσειςΆρθρο 09: Τροποποιήσεις διατάξεων περί Συμβουλίων ΑρχιτεκτονικήςΣχόλιο του χρήστη Ανδρέας Μαριάτος | 28 Ιανουαρίου 2014, 11:25
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σαφώς θετική και απαραίτητη διορθωτική κίνηση. Να αναφέρω 3 σημεία, Α, Β και Γ. Α. 3 ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΙΣΩΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΒΡΟΥΝ ΚΟΙΝΗ ΛΥΣΗ: --- 1. Ως εκπρόσωποι της διοίκησης σε ΣΑ ορίστηκαν αρχιτέκτονες του Υπ.Πολιτισμού που συχνά ασκούν τον ίδιο έλεγχο εισηγούμενοι σε Τοπικά Συμβούλια, ΚΑΣ κλπ.. (Δηλαδή, ο ίδιος υπάλληλος στελεχώνει 2 επιτροπές που εξετάζουν το ίδιο θέμα. Αναφέρουν δε οτι λειτουργούν ως εκπρόσωποι του ΥΠΠΟ στα ΣΑ - λανθασμένα καθώς η συγκεκριμένη θέση θα μπορούσε να έχει καλυφθεί είτε από εκπρόσωπο του ΥΠΕΚΑ είτε μέλος ΔΕΠ). Οπότε κατά τη διαδικασία γνωμοδότησης, επαναλαμβάνουν την γνωμοδότηση του οργάνου του ΥΠΠΟ είτε συμφωνούν είτε διαφωνούν μαζί της! Το αλλοπρόσαλο της κατάστασης εάν συνδυαστεί με διαφωνία των 2 επιτροπών οδηγεί τον πολίτη σε απελπισία. --- 2. Σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές συμβάσεις περί προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, αρχαιολογικός έλεγχος νοείται σε περιπτώσεις έρευνας και ανασκαφής και όχι αρχιτεκτονικής δημιουργίας. Παρόλ'αυτά είναι απαραίτητη η γνωμοδότηση των αρχαιολογικών υπηρεσιών σε περιπτώσεις επεμβάσεων σε μνημεία. Όμως το οτι 2 επιτροπές (ΣΑ και Υπ.Πολιτισμού) ασκούν παρόμοιο έλεγχο, πέραν της επικάλυψης αρμοδιοτήτων και γραφειοκρατίας είναι χρονοβόρο, στέλνει τον πολίτη μπρος πίσω και εν τέλει δημιουργεί ερωτήματα ως προς την επιστημονικότητα της διαδικασίας. --- 3. Ο τρόπος λειτουργίας των Συμβουλίων από τον ΑΚ προβλέπει την διπλή ψήφο προέδρου. Στην περίπτωση γνωμοδοτήσεων για την αρχιτεκτονική όμως είναι επιστημονικά απαράδεκτη η χρήση της (και έχει στο παρελθόν δώσει αφορμή για αμφισβήτηση της διαφάνειας των αποφάσεων). Πολλοί πρόεδροι ΣΑ προς τιμήν τους, αρνούνται να κάνουν χρήση της 2πλής ψήφου. ΠΡΟΤΑΣΗ: Τα ΣΑ να γίνουν 5μελή: - με την προσθήκη ενός μέλους ΔΕΠ - εκπροσώπου της πανεπιστημιακής κοινότητας. - με την σαφή εκπροσώπηση από υπάλληλο του Υπ.Πολιτισμού - με σαφές το οτι λειτουργεί αυτόνομα, με δυνατότητα βέβαια επιτήρησης και συσχετισμού των αποφάσεων των 2 οργάνων. - να διασαφιστεί ότι τα ΣΑ ασκούν τον αρχιτεκτονικό έλεγχο και τα συμβούλια του ΥΠ.Πολ. τον αρχαιολογικό έλεγχο, ως συμπληρωματικές και όχι αλληλοεπικαλυπτόμενες γνωμοδοτήσει. Επίσης με 5 μέλη θα μπορούν να παίρνουν πλειοψηφικές αποφάσεις 3/2 χωρίς χρήση 2πλής ψήφου. --------------------------------------------------- Β. Παρά το σαφές ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων των ΣΑ, έχω να παρατηρήσω οτι παραμένει ένα πρόβλημα. Κάποιες αποφάσεις νομάρχη για τους ειδικούς όρους δόμησης προέβλεπαν έλεγχο από ΕΠΑΕ και άλλες όχι. Υφίσταται λοιπόν το παράδοξο: αξιόλογοι και ενδιαφέροντες οικισμοί να μην απαιτούν γνωμοδότηση από ΣΑ ενώ αδιάφοροι να απαιτούν, ανάλογα σε ποιά απόφαση νομάρχη έτυχαν (ενδεικτικά αναφέρω ΦΕΚ-390Δ/89 που προβλέπει ΕΠΑΕ και ΦΕΚ-681Δ/94 που δεν προβλέπει, αμφότερες με οικισμούς αξιόλογους και αδιάφορους). ΠΡΟΤΑΣΗ: Θα μπορούσε να ευσταθήσει μια παράγραφος που να αναφέρει πχ οτι τα ΣΑ ελέγχουν τους κατηγοριοποιημένους ως αξιόλογους και ενδιαφέροντες οικισμούς και όχι τους αδιάφορους, ανεξάρτητα από το εάν αυτό αναφέρεται στην εκάστοτε απόφαση; --------------------------------------------------- Γ. Δεν μπορώ παρά να σημειώσω τα δυσμενή αποτελέσματα που ήδη έχει η παντελής έλλειψη αρχιτεκτονικού ελέγχου στις εκτός σχεδίου περιοχές. Προτείνω την προσθήκη παραγράφου που να δίνει αρμοδιότητα στα ΣΑ για μια στοιχειώδη προστασία του τοπίου, τουλάχιστον για κτίρια μεγαλύτερα από έναν όγκο, πχ. 500 κμ. Ανδρέας Μαριάτος Αρχιτέκτων