Αρχική Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμησηΆρθρο 21 – Κατηγορίες Χρήσεων ΓηςΣχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚH ΕΤΑIΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού | 20 Φεβρουαρίου 2014, 15:20
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γενικές παρατηρήσεις Το κεφάλαιο αυτό συμπυκνώνει και αναθεωρεί το ΠΔ «Κατηγορίες Χρήσεων Γης» (ΦΕΚ 166/Δ/87). Πέραν των λεπτομερών παρατηρήσεων για το περιεχόμενο κάθε κατηγορίας επισημαίνονται παρακάτω βασικές προθέσεις του συντάκτη που θεωρούμε ότι θέτουν σε κίνδυνο υποβάθμισης, οικιστικές περιοχές κατοικίας τόσο υπό υφιστάμενα καθεστώτα όσο και μελλοντικών θεσμοθετήσεων χωροταξικών και πολεοδομικών σχεδίων. Άρθρο 21 Κατηγορίες Χρήσεων Γης Παράγραφος 2 Στις γενικές κατηγορίες έχουν διατηρηθεί εκείνες του ισχύοντος ΠΔ και έχει εμπλουτιστεί με εξειδίκευση πολλών κατηγοριών παραγωγικών εγκαταστάσεων ΒΙΠΑ–ΒΙΟΠΑ, Επιχειρηματικά πάρκα κλπ. Ως προς τον εκτός πολεοδομημένων περιοχών χώρο (εκτός σχεδίου) προστίθεται μια γενική κατηγορία με σχετική αναφορά ορισμένων κατηγοριών στο Παράρτημα (“εγκαταστάσεις γεωργικών, κτηνοτροφικών, αλιευτικών και άλλων αγροτικών δραστηριοτήτων») που αφορά κυρίως εφαρμογή στα ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ. Απαιτείται συντονισμός και θεσμική επεξεργασία με τα ισχύοντα ΠΔ (270/Δ/85, 289/ΑΑΠ/11, 538/Δ/78). Παράγραφος 3 Με την επιφύλαξη της κατανόησης της φράσης «κάθε μια» από τις γενικές κατηγορίες συμπεραίνεται ότι η πρόθεση εδώ είναι ότι κάθε χωροταξικό ή πολεοδομικό σχέδιο μπορεί να θεσπίζει οποιαδήποτε από τις ομαδοποιήσεις χρήσεων (κατηγορίες), πλην των δυο «υψηλής όχλησης» του άρθρου 36 και 37. Φαίνεται από τη διατύπωση ως οι υπόλοιπες κατηγορίες να μην ελέγχονται από τον υπερκείμενο σχεδιασμό ή άλλες θεσμικές ρυθμίσεις, εφόσον αντίκεινται σε υπερκείμενο επίπεδο χωροταξικού σχεδιασμού. Επίσης η εξειδίκευση ορίζεται ανά πολεοδομική ενότητα ενώ η συνήθης πρακτική αναφέρεται στην μονάδα οικοδομικού τετραγώνου (Ο.Τ.). Απαιτείται, επομένως διακριτά σε κλίμακα και σκοπό επίπεδα ΓΠΣ ΣΧΟΟΑΠ και Πολεοδομικών Σχεδίων. Παράγραφος 4 Η αντιστοίχιση με τις κατηγορίες ΚΑΔ είναι χρήσιμη και διευκολύνει την σαφήνεια συνδέοντας την ονοματολογία χρήσεων με θεσμοθετημένο κατάλογο δραστηριοτήτων ωστόσο επισημαίνεται ότι η ταξινόμηση κατά ΚΑΔ αφορά την οικονομική αναπτυξιακή διάσταση και αδειοδότηση και όχι την πολεοδομική λειτουργία που περιλαμβάνει και το μείζον πρόβλημα των συγκρούσεων χρήσεων γης και γενικά την ποιότητα του οικιστικού περιβάλλοντος. Θα πρέπει να υπάρξει σχετική ευελιξία δυνατότητας επιλογής των χρήσεων για κάθε κατηγορία με την προσαρμογή στις ιδιαίτερες ανάγκες της συγκεκριμένης χωρικής ενότητας με δυνατότητα αφαίρεσης χρήσεων από τον κατάλογο της κατηγορίας. Παράγραφος 5 Με το άρθρο αυτό είναι δυνατόν να αλλάξουν οι χρήσεις χωρίς τροποποίηση του σχετικού νόμου με απλή Υπουργική Απόφαση, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει σε διαδικασίες κοινής πρακτικής και κατάχρησης της ευελιξίας. Θεωρούμε ότι οι αλλαγές στις θεσμοθετημένες χρήσεις γης πρέπει να γίνονται με φειδώ, μελέτη και μέσω δόκιμων ελεγκτικών μηχανισμών.