• ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΜΕ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ (ΣΠΕΦ) Αρτέμιδος 2 & Κοσμά του Αιτωλού, Μαρούσι Αττικής, 151 25 Τηλέφωνο: 210-6828580 Φαξ: 210-6828581 Αθήνα,15 Ιανουαρίου 2010 Προς: Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής Υπόψη: Υπουργού ΥΠΕΚΑ, κα Μπιρμπίλη Υφυπουργού Ενέργειας, κος Μανιάτης Θέμα: Προτάσεις ΣΠΕΦ επί του σχεδίου νόμου του ΥΠΕΚΑ για την προώθηση των ΑΠΕ στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης. Αξιότιμη κυρία Υπουργέ και κύριε Υφυπουργέ Με την ευκαιρία της συμμετοχής μας στην υπό εξέλιξη δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου για τις ΑΠΕ θα θέλαμε κατ’ αρχήν να σας συγχαρούμε για τις σημαντικές πρωτοβουλίες που αποτυπώνονται στο νομοσχέδιο και να εκφράσουμε συγχρόνως την πεποίθηση πως παραμένοντας στο μήκος κύματος αυτό, ο νέος νόμος που θα ψηφιστεί σίγουρα θα έχει πολλά να προσφέρει στην «πράσινη» ανάπτυξη της χώρας και την επίτευξη των διεθνών δεσμεύσεων και στόχων μας. Ο Σύνδεσμός μας απαρτίζεται από περίπου 100 εταιρείες οι οποίες σήμερα έχουν εγκαταστήσει και λειτουργούν φωτοβολταϊκά πάρκα στην ελληνική επικράτεια, με συνολική διασυνδεδεμένη ισχύ 8.5 MW. Επιδιώκοντας να συνδράμουμε αξιόπιστα τα μέγιστα στην προσπάθεια σας για την προώθηση των ΑΠΕ και των φωτοβολταϊκών ειδικότερα, ύστερα από προσεκτική μελέτη τόσο του νομοσχεδίου όσο και των ευρύτερα διαθέσιμων επίσημων στοιχείων της αγοράς ενέργειας, σας διαβιβάζουμε τις προτάσεις μας πλαισιωμένες από την απαραίτητη ποσοτική ανάλυση. 1. Ειδικό περιθώριο ισχύος για Φ/Β Απαιτείται ειδικός προσδιορισμός επέκτασης περιθωρίου ισχύος των Φ/Β του άρθρου 14 παρ. 1 του ν. 3468 (500 + 200 MW) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 27 Α παρ. 6 του ν. 3734 (ενσωμάτωση όλων των μη αξιολογημένων και καθ’ υπέρβαση του περιθωρίου ισχύος του ν. 3468 αιτήσεων στην ΡΑΕ μέχρι τότε) ώστε να υπάρχει σαφής νέος ποσοτικοποιημένος στόχος σε MW των Φ/Β και να μπορεί συνεπώς να γίνει υποδοχή των νέων αιτήσεων των επενδυτών από τον διαχειριστή ή την ΡΑΕ ανάλογα το μέγεθος. Ο στόχος αυτός θα πρέπει να σχετίζεται και με τον συνολικό στόχο ΑΠΕ που τίθεται με το παρόν νομοσχέδιο δηλαδή 40% συμμετοχή ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή ενέργειας το 2020. Προτείνουμε τα Φ/Β να καταλάβουν καταληκτικά το 18% του στόχου των ΑΠΕ δηλαδή το 2020 να έχουν συμμετοχή στην ηλεκτροπαραγωγή ενέργειας ίση με 7,20% επί της ηλεκτροπαραγωγής το έτος 2020 (σε ενέργεια και όχι ισχύ). Αναλύοντας περαιτέρω την πρόταση αυτή παρατίθεται ποσοτικοποιημένο πλάνο ανάπτυξης των ΑΠΕ αλλά και των Φ/Β έως το 2013 συγκριτικά και με τις άλλες πηγές αλλά και την εξέλιξη της συνολικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας. Συγχρόνως στον πίνακα αποτυπώνεται και το σχετικό κόστος για την κάθε πηγή αλλά και η εξοικονόμηση που θα προκύψει από την μείωση των εισαγωγών ρεύματος και τα δικαιώματα ρύπων που υποχρεωτικά θα καταβάλλονται από το 2013 αν δεν μειωθούν δραστικά οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Είναι σημαντικό εδώ επίσης να αναφερθεί πως τα Φ/Β λόγω του feed-in-tariff χαρακτήρα τιμολόγησης τους και της μη συμμετοχής τους στην διαμόρφωση της ΟΤΣ βοηθούν λόγω και της αυξημένης παραγωγής τους κατά κανόνα τις ώρες αιχμής στην διατήρηση της ΟΤΣ σε χαμηλά επίπεδα και σε κάθε περίπτωση δεν συμπαρασύρουν με την τιμή τους όλη την πυραμίδα προσφοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε υψηλότερες αποζημιώσεις όπως συμβαίνει π.χ. με τις εισαγωγές ρεύματος. Οι ακριβές δηλαδή εισαγωγές ρεύματος δεν κοστίζουν μόνο όσο τιμολογούνται από τον προμηθευτή τους αλλά συμπαρασύρουν μέσω της ΟΤΣ στην αυτή ακριβή τιμολόγηση και όσους συμμετέχουν στην προσφορά και πώληση ηλεκτρικής ενέργειας εκείνη την στιγμή. Έτσι το κόστος των εισαγωγών είναι πολλαπλάσια ακριβότερο από όσο κατ’ αρχήν εμφανίζεται. Σε κάθε περίπτωση οι στόχοι που τίθενται σε MW για τις ΑΠΕ και τα Φ/Β στον πίνακα αποτελούν διασυνδεδεμένη ισχύ και όχι απλώς αδειοδοτημένη. Τούτο, ένεκα της οδυνηρής μέχρι σήμερα εμπειρίας και την απόλυτη αναντιστοιχία των δύο αυτών μεγεθών. Λαμβάνοντας λοιπόν μέσω του νέου νόμου άμεσα και συνολικά όλες τις αναγκαίες ρυθμίσεις για την απάλειψη των αγκυλώσεων και των εμποδίων στην ανάπτυξη των ΑΠΕ αλλά και των Φ/Β ειδικότερα, εκτιμάται το 2013 μερίδιο ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή ενέργειας ίσο με 26% (στόχος 2020 το 40%) και συμμετοχή των Φ/Β στο συνολικό ενεργειακό ισοζύγιο ίσο με 2,8% (στόχος 2020 το 7,2%) ή 10,6% συμμετοχή των Φ/Β στις ΑΠΕ (στόχος 2020 το 18%). Δεν πρέπει ωστόσο να παραβλέπονται και τα ουσιώδη θέματα, τα οποία ο Πρωθυπουργός της χώρας έχει επανειλημμένα τονίσει. Η αλλαγή του Νόμου περί ΑΠΕ, που κατά βάση στοχεύει στην μεγαλύτερη συμμετοχή τους στις ενεργειακές ανάγκες της χώρας, ευεργετικά θα οδηγήσει αφενός στην ανεξαρτητοποίηση από εισαγωγές ρεύματος και καυσίμων, και αφετέρου στην αναδιανομή του πλούτου σε πολλές χιλιάδες Ελλήνων παραγωγών ρεύματος! Στο πίνακα 1 που ακολουθεί περιγράφονται τα στατιστικά στοιχεία για τα έτη 2005 έως το 2009 που αφορούν την ηλεκτροπαραγωγή στην υπάρχουσα κατάσταση. Συγκεκριμένα: Στο Α τμήμα περιγράφεται η παραγωγή ρεύματος από τις διάφορες πηγές ενέργειας, τις εισαγωγές όπως και η συνολική ετήσια κατανάλωση σε MWh. Στο Β τμήμα δεικνύεται η πολύ μικρή ισχύς των Φ/Β, όπως και το πολύ μικρό ποσοστό της παραγόμενης ενέργειας από Φ/Β στο σύνολο της καταναλισκόμενης ενέργειας της χώρας. Στο τμήμα C περιγράφεται το σύνολο παραγωγής από ΑΠΕ στο σύνολο της καταναλισκόμενης ενέργειας. Στο τμήμα D αναφέρεται το κόστος που καλείται να πληρώσει ο ΔΕΣΜΗΕ στους παραγωγούς ΑΠΕ. Στο τμήμα E υπολογίζεται ένα προσεγγιστικό κόστος που θα μπορούσε να πληρώνει η ΔΕΗ στο ΔΕΣΜΗΕ από σήμερα, ώστε να υπάρξει άνετη χρηματοδότηση των ΑΠΕ από το ΔΕΣΜΗΕ χωρίς να αναπροσαρμοστεί το κόστος τέλους ΑΠΕ στο λογαριασμό της ΔΕΗ. Τέλος αναφέρεται το κόστος που θα πληρώνει η ΔΕΗ για την εξαγορά δικαιωμάτων ρύπων από το έτος 2013 και ένθεν, όπου θα λήξει η κατανομή δικαιωμάτων άνευ κόστους που ισχύει σήμερα και μέχρι το 2012. Η ΔΕΗ πλήρωσε ήδη το 2008 176 εκατομμύρια € για τους επιπλέον ρύπους που παρήγαγε το 2008, πέρα από αυτούς που είχε λάβει δωρεάν, ενώ από το 2013 θα πληρώνει πάνω από 1,3 Δις € ετησίως αν δεν υπάρξει ικανή ισχύς σε ΑΠΕ μέχρι τότε. Ενδιάμεσα αναφέρουμε τις μέγιστες στιγμιαίες ισχύς του συστήματος ανά ημερομηνία, ώρα και θερμοκρασία περιβάλλοντος για στατιστικούς λόγους. ΠΙΝΑΚΑΣ 1 Ενεργ. Ισ/γιο Ελλάδας Νοεμ. 2009 2008 2007 2006 2005 A. Σύνολο παραγωγής(MWh) 44.214.516 51.257.496 52.021.128 50.004.444 49.618.783 λιγνίτη 28.036.264 29.870.292 31.092.884 29.165.191 32.056.619 πετρέλαιο 1.693.449 3.513.125 3.261.988 3.309.058 3.302.152 Φ/Α 8.453.529 13.331.748 13.211.449 10.169.096 7.944.623 Υ/Η 4.367.500 2.973.465 3.142.664 6.229.431 5.420.553 ΑΠΕ (Υψηλής Τάσης) 1.663.774 1.568.866 1.312.143 1.131.668 894.836 Εισαγωγές(MWh) 4.168.302 5.613.967 4.354.191 4.202.388 3.780.910 Κόστος εισαγωγών(€) 840.000.000 926.000.000 600.000.000 524.000.000 240.000.000 Σύνολο καταν. ενέργειας(MWh) 48.382.818 56.871.463 56.375.319 54.206.832 53.399.693 Νοεμ. 2009 Ισχύ αιολικών (MW) 917 791 637 549 412 παραγ. ενέργεια(MWh) 1.687.400 1.661.228 1.333.059 1.199.377 943.786 Ισχύ Υ/Η (MW) 182 158 96 74 48 παραγ. ενέργεια(MWh) 578.899 324.930 223.198 220.402 164.183 Ισχύ Β/Μ (MW) 41 39 37 37 20 παραγ. ενέργεια(MWh) 166.395 176.696 155.901 91.937 98.129 B Ισχύ Φ/Β (MW) 44 11 1 0 0 παραγ. Ενέργεια (MWh) 41.037 5.096 146 0 0 Σύνολο Ισχύος ΑΠΕ (MW) 1.184 999 771 660 480 C Σύνολο παραγ. ΑΠΕ (MWh) 2.473.731 2.167.950 1.712.304 1.511.716 1.206.098 Μεγ. Στιγμ.Ισχύ Συστ.(MW) 240709/ 14.00 - 40 9.828 220708/ 15.00 - 38 10.393 230707 / 14.00 - 43 10.610 210806 / 14.00 - 36 9.961 030805 / 15.00 - 35 9.635 ποσά σe € έσοδα αιολικών (€/MWh) 80,00 134.992.000 66% έσοδα Υ/Η (€/MWh) 73,00 42.259.627 21% έσοδα Β/Μ (€/MWh) 73,00 12.146.835 6% έσοδα Φ/Β (€/MWh) 400,00 16.414.800 8% D Συνολικό κόστος ΑΠΕ (€) 205.813.262 E Ρύποι ΔΕΗ 2009(€/τόνο CO2) 15,00 572.748.630 Ρύποι ΔΕΗ 2013 (€/τόνο CO2) 35,00 1.635.030.775 Στο δεύτερο πίνακα 2 που ακολουθεί περιγράφεται η πρόβλεψη μας για τα το διάστημα 2009 έως το 2013 Πίνακας 2 Πρόβλεψη ενεργ. μίγματος 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Σύνολο παραγωγή(MWh) 39.300.000 41.110.000 41.585.000 43.755.000 48.794.000 51.257.496 λιγνίτη 2009&2008 30.500.000 29.870.292 πετρέλαιο 2009&2008 1.855.000 3.513.125 Φ/Α 2009&2008 9.222.000 13.331.748 Υ/Η 2009&2008 4.764.000 2.973.465 ΑΠΕ 2009&2008 2.453.000 1.568.866 Εισαγωγές(MWh) 2013 εως 2008 500.000 1.500.000 2.200.000 3.125.000 5.100.000 5.613.967 Κόστος εισαγωγών(€) 2013 εως 2008 120.000.000330.000.000485.000.000690.000.000840.000.000 926.000.000 Σύνολο ενέργειας(MWh) 2013 εως 2008 54.000.000 52.000.000 50.000.000 51.000.000 53.894.000 56.871.463 Οκτ. 2009 Ισχύ αιολικών (MW) 2013 εως 2008 4.500 3.100 2.095 1.400 1.000 791 παραγ. ενέργεια(MWh) 2013 εως 2008 8.400.000 5.770.000 3.900.000 2.600.000 1.850.000 1.661.228 Ισχύ Υ/Η (MW) 2013 εως 2008 780 550 390 280 210 158 παραγ. ενέργεια(MWh) 2013 εως 2008 3.000.000 2.100.000 1.500.000 1.100.000 620.000 324.930 Ισχύ Β/Μ (MW) 350 200 115 75 50 39 παραγ. ενέργεια(MWh) 2013 εως 2008 1.300.000 720.000 415.000 270.000 180.000 176.696 Ισχύ Φ/Β (MW) 2013 εως 2008 1.500 800 400 150 50 11 παραγ. ενέργεια(MWh) 2013 εως 2008 1.500.000 800.000 400.000 150.000 45.000 5.096 Σύνολο Ισχύος ΑΠΕ (MW) 2013 εως 2008 7.130 4.650 3.000 1.905 1.310 999 Σύνολο παραγ. ΑΠΕ (MWh) 2013 εως 2008 14.200.000 9.390.000 6.215.000 4.120.000 2.695.000 2.167.950 ποσοστό ΑΠΕ στο σύνολο 2013 εως 2008 26% 18% 12% 8% 5% 4% έσοδα αιολικών (€/MWh) 2013 730.800.000 87,00 (€/MWh) 2012 501.990.000 87,00 (€/MWh) 2011 339.300.000 87,00 (€/MWh) 2010 226.200.000 87,00 (€/MWh) 2009 148.000.000 80,00 (€/MWh) έσοδα Υ/Η (€/MWh) 2013 261.000.000 87,00 (€/MWh) 2012 182.700.000 87,00 (€/MWh) 2011 130.500.000 87,00 (€/MWh) 2010 95.700.000 87,00 (€/MWh) 2009 45.260.000 73,00 (€/MWh) έσοδα Β/Μ (€/MWh) 2013 156.000.000 120,00 (€/MWh) 2012 86.400.000 120,00 (€/MWh) 2011 49.800.000 120,00 (€/MWh) 2010 32.400.000 120,00 (€/MWh) 2009 13.140.000 73,00 (€/MWh) έσοδα Φ/Β (€/MWh) 2013 450.000.000 300,00 (€/MWh) 2012 264.000.000 330,00 (€/MWh) 2011 146.000.000 365,00 (€/MWh) 2010 57.000.000 380,00 (€/MWh) 2009 18.000.000 400,00 (€/MWh) Συνολικό κόστος ΑΠΕ (€) 1.597.800.000 2013 1.035.090.000 2012 665.600.0004 2011 11.300.000 2010 188.724.058 2009 Ρύποι ΔΕΗ (€/τόνο CO2) 2013 1.375.500.000 35,00 (€/τόνο CO2) 2012 1.233.300.000 30,00 (€/τόνο CO2) 2011 1.039.625.000 25,00 (€/τόνο CO2) 2010 875.100.000 20,00 (€/τόνο CO2) 2009 623.655.000 15,00 (€/τόνο CO2) Εξοικονόμηση χρημάτων από δικαιώματα ρύπων -497.000.000 euro 2013 -281.700.000 euro 2012 -155.375.000 euro 2011 -82.400.000 euro 2010 -40.425.000 euro 2009 από εισαγωγές ρεύματος -210.000.000 euro 2013 -155.000.000 euro 2012 -205.000.000 euro 2011 -150.000.000 euro 2010 -86.000.000 euro 2009 ετήσια εξοικονόμηση -707.000.000 euro 2013 -436.700.000 euro 2012 -360.375.000 euro 2011 -232.400.000 euro 2010 -126.425.000 euro 2009 Στο ενεργειακό μοντέλο έχει ληφθεί υπόψη η ύφεση που πλήττει την οικονομία οπότε και υπάρχει μείωση της ολικής κατανάλωσης ηλ. ενέργειας από 57 ΤWh το 2008 σε 54 ΤWh το 2009. Εκτιμάται ότι η ζήτηση ρεύματος θα παραμείνει μέχρι το 2013 στα ίδια επίπεδα με του 2008. Ταυτόχρονα προτείνεται η μείωση των εισαγωγών ρεύματος από 5,1 ΤWh το 2009 σε 0,5 ΤWh το 2013. Αυτό σημαίνει μια μείωση για τον σκοπό αυτό από 840 εκατομμύρια € το 2009 σε 120 εκατομμύρια € το 2013. Το άνω κόστος είναι προσεγγιστικό λόγω έλλειψης της τελικής, ακριβούς πληροφόρησης επ΄ αυτού. Προτείνεται λοιπόν μια αύξηση ισχύος των αιολικών πάρκων από 1.000 MW το 2009 σε 4.500 MW το 2013, των Υδροηλεκτρικών από 210 MW σε 780 MW, της Βιομάζας/Βιοαερίου από 50 MW σε 350 MW και των Φωτοβολταϊκών από 50 MW το 2009 σε 1.500 MW το 2013. Αυτό σημαίνει μια προσεγγιστική παραγωγή της τάξεως των 14,2 ΤWh το 2013 από ΑΠΕ, που σε ποσοστό ισοδυναμεί με το 26% της ολικής κατανάλωσης. Στο επόμενο τμήμα της μελέτης παρουσιάζεται το προσεγγιστικό κόστος παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ, το οποίο από 200 εκατομμύρια € το 2009 θα διαμορφωθεί σε 1,5 Δις € το 2013. Μεγάλο μέρος του κόστους αυτού, μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την εξοικονόμηση αγοράς δικαιωμάτων ρύπων, όπως και την μείωση εισαγωγών ρεύματος. Πέρα από το άμεσο οικονομικό όφελος θα υπάρξει δημιουργία δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας, φόρους για την οικονομία, έσοδα στα ασφαλιστικά ταμεία, απεξάρτηση από τις εισαγωγές ρεύματος και καυσίμων και την ανάπτυξη της τοπικής βιομηχανίας Φ/Β πλαισίων. Μεγάλο κόστος εισαγωγών ρεύματος και αγοράς δικαιωμάτων ρύπων θα έχουν στα επόμενα χρόνια μόνο οι Υπανάπτυκτες χώρες και αυτές όπου οι κυβερνήσεις τους δεν παρουσιάζουν τα πράγματα με το όνομα τους. Κλείνοντας το θέμα αυτό, για να μπορεί να λειτουργήσει σωστά η αγορά των νέων αιτήσεων που θα υπάρξουν και κατά συνέπεια να μπορεί ο διαχειριστής ή η ΡΑΕ (χρειάζεται αποσαφήνιση για τον νέο υποδοχέα των αιτήσεων), να υποδεχτεί το επενδυτικό ενδιαφέρον, θα πρέπει ο στόχος των Φ/Β σε κάθε περίπτωση να μην είναι μόνο καταληκτικός με ορίζοντα το 2020 ή όποιο άλλο έτος αλλά να ορίζεται σαφώς σε ετήσια βάση από σήμερα και μάλιστα σε μονάδες διαθέσιμης ισχύος MW και πάντοτε με βάση την εικόνα των πραγματικά διασυνδεδεμένων μονάδων και της μέχρι σήμερα δραματικής υστέρησης που υπάρχει. Έτσι λ.χ. στον πίνακα που παρατίθεται στα υπό εξέταση έτη -κατά μέσο όρο- για κάθε 1000 νέα MW ΑΠΕ ετησίως πρέπει τα 250 MW να αφορούν Φ/Β ώστε να καλυφθεί η υστέρηση. 2. Κατηγοριοποίηση εντός των Φ/Β Εντός του περιθωρίου ισχύος όπως προσδιορίστηκε παραπάνω για τα Φ/Β, προτείνεται να υπάρξει και επιπλέον κατηγοριοποίηση της διαθέσιμης αυτής ισχύος σε τρεις υποκατηγορίες ώστε να υπάρξει ισόρροπη και πραγματικά διεσπαρμένη δομή παραγωγής που κατά συνέπεια θα απαιτήσει και τις λιγότερες επενδύσεις σε δίκτυο. Έτσι το 30% προτείνεται να δοθεί σε έργα Φ/Β μηδενικής όχλησης (<500 kW), το 40% σε Φ/Β μεταξύ 0,5 και 2 MW και το υπόλοιπο 30% σε έργα άνω των 2 MW. Έτσι όπως προαναφέρθηκε αν π.χ. διατίθενται 1000 MW για ΑΠΕ ετησίως και τα 250 MW αφορούν Φ/Β, από αυτά τα 75 MW θα είναι Φ/Β πάρκα < 500 kW, τα 100 MW θα αφορούν Φ/Β πάρκα μεταξύ 0,5 και 2 MW και τα υπόλοιπα 75 MW πάρκα άνω των 2 MW. 3. Υπουργικές αποφάσεις περί των διαδικασιών Άρθρο 3, παράγραφος 15 του Σ/Ν που παραπέμπει σε νέες Υπουργικές αποφάσεις που πρέπει να εκδοθούν ώστε να εξειδικευτεί ο νόμος. Να εξειδικευτεί ο νόμος στο κείμενο του απ’ ευθείας έτσι ώστε να μην χρειάζονται περαιτέρω ΚΥΑ οι οποίες καθυστερώντας θα δημιουργήσουν εκ νέου ολιγωρία στην ανάπτυξη των Φ/Β ακυρώνοντας εκ νέου την προσπάθεια. Για τις περιπτώσεις απαλλαγής (απαλλαγή και από διαπιστωτική απόφαση) Φ/Β σταθμών μέχρι 500 kW να αποσαφηνιστεί περαιτέρω εξ’ αρχής η νέα διαδικασία σχετικά με την υποδοχή των νέων αιτήσεων από τον διαχειριστή και τις ενέργειες του για την δέσμευση ισχύος στο όνομα του επενδυτή από την πρώτη κιόλας ημέρα ισχύος του νέου νόμου. Η δέσμευση αυτή ισχύος στο όνομα του επενδυτή είναι κατ’ αρχήν απαραίτητη να υπάρχει ώστε να εξασφαλίζεται η διασύνδεση της υλοποιημένης μονάδας αλλά θα πρέπει να έχει σαφές χρονικό όριο για την υλοποίηση της. Με την παρέλευση αυτού θα πρέπει να ανακαλείται άμεσα. 4. Επέκταση υφιστάμενων Φ/Β σταθμών εντός του νέου ορίου απαλλαγής (π.χ. από 100 KW σε 500 kW). Η επέκταση αυτή κατ’ αρχήν είναι ιδιαίτερα χρήσιμη περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά διότι εξοικονομούνται υποδομές όπως καλλιεργήσιμη γη, συνοδευτικά οικοδομικά έργα, συστήματα ασφαλείας και φύλαξης, γραμμές μεταφοράς ΔΕΗ, συστήματα επικοινωνίας DSL, χρόνος από πλευράς επενδυτή, χρόνος δημόσιων υπηρεσιών όπως δασική, αρχαιολογικές κλπ αφού εκεί που λειτουργούν ήδη Φ/Β μονάδες των 100 kWp οι χώροι είναι πολλαπλά ελεγμένοι λόγω της ΕΠΟ που έχουν λάβει και κατά συνέπεια δεν τίθεται καν θέμα νέων γνωμοδοτήσεων των Υπηρεσιών. Τέλος οι τοπικές κοινωνίες έχοντας αφομοιώσει τις λειτουργούσες αυτές Φ/Β μονάδες είναι βέβαιο πως δεν θα αντιδράσουν στην επέκταση τους σε αντίθεση με την δημιουργία νέων που πάντα ελλοχεύει αυτός ο κίνδυνος για τον επενδυτή. Θα πρέπει στον νέο νόμο να περιγράφεται επακριβώς και να ενθαρρύνεται η επέκταση υφιστάμενων Φ/Β μονάδων των 100 kWp έως το νέο όριο απαλλαγής από άδεια των 500 kWp εφ’ όσον υπάρχει χώρος, η οποία μπορεί να γίνει γρήγορα και οικονομικά συνεισφέροντας έτσι άμεσα στην επίτευξη του εθνικού στόχου για τις ΑΠΕ. Διαδικαστικά θέματα ωστόσο όπως η υποδοχή του αιτήματος από τον διαχειριστή, η υπογραφή νέας σύμβασης με ΔΕΣΜΗΕ για την νέα ισχύ και το καθεστώς τιμολόγησης που θα ισχύει πρέπει να αποσαφηνιστούν επακριβώς στον νέο νόμο άλλως η δυνατότητα αυτή πρακτικά ακυρώνεται. Για παράδειγμα θα πρέπει ο επενδυτής να γνωρίζει ότι η χρονική στιγμή της διασύνδεσης της νέας ισχύος δεν συμπαρασύρει όσον αφορά την τιμή πώλησης ανά KWh και την παλαιά. Αν ισχύσει αυτό τίθεται αυτομάτως εμπόδιο στην επέκταση υφιστάμενων παλαιών Φ/Β μονάδων (όπου πληρώθηκαν ακριβά ως εγκατάσταση) μετά από π.χ. 2 – 3 χρόνια όπου η τιμή ανά kWh βάση του ν. 3734 θα είναι σημαντικά χαμηλότερη της τρέχουσας και δεν θα έχουν αποσβεστεί καν ακόμη οι μονάδες. Θα πρέπει λοιπόν να δοθούν αναλυτικές οδηγίες από τον νόμο τόσο στον ΔΕΣΜΗΕ όσο και στην ΔΕΗ για την υποδοχή και διεκπεραίωση τέτοιων αιτημάτων και για τοποθέτηση π.χ. δεύτερου μετρητή ή μεσοσταθμικού υπολογισμού της νέας μοναδικής τιμής ώστε να είναι δυνατός ο διαχωρισμός της τιμολόγησης της πρόσθετης νέας ισχύος ή η δίκαιη τιμολόγηση της συνολικής. Θα πρέπει τέλος να αποσαφηνιστεί αν θα συνεχίσει να υφίσταται ο περιορισμός ΡΑΕ για απαγόρευση ύπαρξης περισσοτέρων της μίας εξαίρεσης – απαλλαγής εντός του ιδίου ακινήτου. Αν πάψει να υφίσταται ο περιορισμός, όπως προτείνεται, τότε να προσμετράται υποχρεωτικά η συνολική εγκατεστημένη ισχύς των επιμέρους Φ/Β μονάδων που βρίσκονται στο γήπεδο όσον αφορά την κατηγοριοποίηση για απαλλαγή άδειας ΡΑΕ και ΕΠΟ. Έτσι παρέχεται η χρήσιμη δυνατότητα εκμετάλλευσης από τρίτο νομικό πρόσωπο υπαρχόντων υποδομών και γης εκεί που δεν υπάρχει από τον φορέα τους η δυνατότητα επέκτασης χωρίς να παραβιάζεται ωστόσο το συνολικό όριο των 500 KW για τις απαλλαγές. Τούτο θα συνεισφέρει τα μέγιστα στην εξοικονόμηση κόστους εγκατάστασης και στην εκμετάλλευση υπαρχόντων υποδομών. 5. Αυστηρή τήρηση χρονοδιαγραμμάτων Απαρέκκλιτη τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων από όλους (επενδυτές και Υπηρεσίες). Καθολική και αναντίρρητη ισχύς του νόμου πως καθυστέρηση γνωμοδότησης - απάντησης οιασδήποτε Υπηρεσίας (συμπεριλαμβανομένης της ΡΑΕ, ΔΕΗ, ΔΕΣΜΗΕ) ισοδυναμεί με θετική και τελεσίδικη γνωμοδότηση. Ο χρόνος και το κόστος για τον επενδυτή που συνεπάγονται οι καθυστερήσεις των χρονοδιαγραμμάτων αλλά και εν γένει η επιχειρηματικότητα πρέπει να προστατευθούν από την γραφειοκρατία με ρηξικέλευθες μεθόδους. 6. Τροποποίηση της ΚΥΑ 29116 ΦΕΚ 344 από 20-7-09 Να ορισθεί ρητά πως επιτρέπεται η ανάπτυξη Φ/Β σταθμών οιασδήποτε ισχύος σε μη άρτια και μη οικοδομήσιμα γήπεδα με μόνο κριτήριο την κάλυψη και τις αποστάσεις από τα όρια ως ορίζονται. Να ορισθεί πως επιτρέπεται η ανάπτυξη φ/Β σταθμών σε εντός σχεδίου περιοχές. 7. Φ/Β μονάδες ως 20 KW – κατάργηση πλαφόν – άμεσο άνοιγμα απόδοσης όρων σύνδεσης Να αποδεσμευτούν από το πλαφόν της συνολικής πανελλαδικής ισχύος των 50 MW τα πάρκα μέχρι 20 kW αφού πλέον εντάσσονται στην ευρύτερη κατηγορία των μηδενικής όχλησης Φ/Β μέχρι 500 KW που δεν απαιτείται οποιαδήποτε έγκριση ΡΑΕ και ΕΠΟ. 8. Φ/Β σε μη διασυνδεδεμένα νησιά Να οριστεί η διαδικασία και ο χρόνος δυνατότητας υλοποίησης Φ/Β σε μη διασυνδεδεμένα νησιά. 9. Μεταβατικές διατάξεις Στις μεταβατικές διατάξεις να ορισθεί πως ο νόμος ισχύει και για τα υπό αξιολόγηση αιτήματα σε οποιοδήποτε στάδιο βρίσκονται. 10. Τιμή πώλησης Φ/Β ηλεκτρικής ενέργειας Η τιμή των 0,45 ευρώ/kWh από Φ/Β ορίστηκε στον ν. 3468/2006 για 700 MW διασυνδεδεμένης ισχύος. Σήμερα δυστυχώς έχουμε μόνο 50 MW Φ/Β υλοποιημένα. Κατά συνέπεια δεν τίθεται καν θέμα δυσμενούς εκτροπής του αρχικού οικονομικού προγραμματισμού και πρέπει να δοθεί παράταση ισχύος της τιμής αυτής συνεπικουρούμενων και όσων αναφέρθηκαν στην παρ. 1 της παρούσας έκθεσης για τα πολλαπλά οφέλη κόστους των Φ/Β στο σύστημα. 11. Ετήσια αναπροσαρμογή τιμής της Φ/Β kWh Στο υπό διαβούλευση Ν/Σ στα αιολικά δίδεται ετήσια αναπροσαρμογή της παραγόμενης kWh στο 100% του ΔΤΚ ή των τιμολογίων της ΔΕΗ μεσοσταθμικά εφ’ όσον απαιτείται υπουργική απόφαση. Να ισχύσει το ίδιο και για την Φ/Β kWh. Για τον ΣΠΕΦ με εκτίμηση Το Διοικητικό Συμβούλιο Δρ. Κώστας Δανιηλίδης – Πρόεδρος Δημήτρης Μαλαμούλης – Αντιπρόεδρος Όλγα Αγγελοπούλου – Γεν. Γραμματέας Νίκος Σαβούρης - Ταμίας Πάνος Κιλίμης – Μέλος Στέλιος Λουμάκης – Μέλος Κώστας Τσούμας – Μέλος Μιχάλης Δερπανόπουλος – Μέλος Κώστας Καραλής – Μέλος