Αρχική Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμούΆρθρο 05 – Τροποποίηση άρθρου 13 του ν.3468/2006Σχόλιο του χρήστη Φιλιππακόπουλος Κωνσταντίνος | 9 Μαρτίου 2014, 15:32
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σύμφωνα με όλη τη διεθνή βιβλιογραφία αλλά και με τα πρακτικά αποτελέσματα από την εφαρμογή της τεχνολογίας της αναερόβιας χώνευσης στις μονάδες βιοαερίου για τη διαχείριση των οργανικών αποβλήτων προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι η εν λόγω τεχνολογία αποτελεί μέχρι σήμερα τη μοναδική αειφορική προσέγγιση στην αντιμετώπιση των παραγόμενων οργανικών ρύπων από τη λειτουργία όλων των μονάδων επεξεργασίας οργανικών υλών για την άμεση ή έμμεση παραγωγή τροφίμων. Αν ληφθεί υπόψη ότι όλα τα παραγόμενα οργανικά απόβλητα απορρίπτονται χωρίς καμία διαχείριση στο περιβάλλον (αν κανείς αμφιβάλλει για την ακρίβεια αυτής της τοποθέτησης ας ρωτήσει τις αυτοδιοικητικές αρχές κάθε περιοχής για τα πρόστιμα που επιβάλλουν, χωρίς φυσικά αποτέλεσμα, στην προσπάθεια αντιμετώπισης της καθημερινής ρύπανσης του περιβάλλοντος από οργανικούς ρύπους - βλέπε τυροκομεία, ελαιοτριβεία, μονάδες εκτροφής ζώων, οινοποιεία, σφαγεία, απόρριψη ληγμένων τροφίμων, κλπ) προκαλώντας ανυπολόγιστες καταστροφές στην πανίδα και στη χλωρίδα καθώς και στον υδροφόρο ορίζοντα μπορεί εύκολα να γίνει αντιληπτή η σημασία κατασκευής μονάδων βιοαερίου στη χώρα μας. Στις Σκανδιναβικές χώρες καθώς και στις ΗΠΑ και Καναδά οι μονάδες βιοαερίου κατασκευάζονται πρώτιστα για τα αντιρρυπαντικά τους αποτελέσματα στη διαχείριση των αποβλήτων της παραγωγικής αλυσίδας των μονάδων πρωτογενούς παραγωγής και βιομηχανιών τροφίμων. Η συμβολή των μονάδων βιοαερίου στο ενεργειακό δυναμικό (καύση του βιοαερίου για την παραγωγή ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας ή χρήση του βιοαερίου ως καύσιμης ύλης για κίνηση οχημάτων ή και μετατροπής του βιοαερίου σε βιομεθάνιο για να χύνεται στους αγωγούς φυσικού αερίου) σε συνδυασμό με τη συμβολή τους στην παραγωγή φθηνών οργανικών λιπασμάτων και εδαφοβελτιωτικών πλούσιων σε οργανική ουσία, που είναι ανυπολόγιστης αξίας για τη βελτίωση της γεωργικής παραγωγικής δυνατότητας των ελληνικών αδαφών (διάβαζε ερημοποίηση)είναι ανυπολόγιστης προστιθέμενης αξίας. Αν ληφθεί επίσης υπόψη ότι οι μονάδες βιοαερίου χρειάζονται για την πλέον αποδοτική λειτουργία τους την καλλιέργεια ενεργειακών φυτών (βλέπε αγριαγκινάρα, καλαμπόκι, σόργο, κλπ) δηλαδή δημιουργούν τις προϋποθέσεις σταθερού αγροτικού εισοδήματος σε συνθήκες μείωσης ή και ολικής εξάλειψης των αγροτικών επιδοτήσεων τότε γίνεται ακόμα πιο ξεκάθαρη η χρησιμότητά τους. Ακόμα η δυνατότητα αξιοποίησης της θερμικής ενέργειας για την τηλεθέρμανση γειτονικών αγροτικών οικισμών ή για τη θέρμανση θερμοκηπίων ή για τη λειτουργία ξηραντηρίων αναδεικνύει την εν δυνάμει πολυποίκιλη συμβολή των μονάδων βιοαερίου στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Τέλος υπενθυμίζω ότι οι μονάδες βιοαερίου έχουν υψηλό λειτουργικό κόστος σε αντίθεση με τις ανεμογεννήτριες και τα φωτοβολταϊκά που είναι εξαιρετικά χαμηλό ενώ το κόστος κατασκευής τους είναι τουλάχιστον τριπλάσιο σε σχέση με τα τελευταία. Επομένως από όλα τα παραπάνω προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι πρέπει οι μονάδες βιοαερίου να τύχουν κάθε δυνατής στήριξης από το κράτος προκειμένου να παίξουν τον καταλυτικό ρόλο που μπορούν στην όλη αναδιάταξη της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας που κάθε μέρα ευαγγελίζονται οι κυβερνήτες μας. Αντ' αυτού στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου βλέπουμε οι μονάδες βιοαερίου να υφίστανται ένα ιδιαίτερα υψηλό κούρεμα (περίπου 22%) στις καθορισμένες τιμές πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας τελείως αναντίστοιχο με την αποδεδειγμένη (δυστυχώς μόνο στο εξωτερικό μέχρι στιγμής)συμβολή τους στην ανάπτυξη της πρωτογενούς και δευτερογενούς παραγωγής. Επιπλέον επειδή έχει καθυστερήσει σημαντικά η κατασκευή μονάδων βιοαερίου εξαιτίας προβλημάτων χρηματοδότησης (οι ελληνικές τράπεζες "κλειστές" και οι ξένες αρνητικές λόγω του "country risk), κατά κύριο λόγο, αλλά και απίστευτων καθυστερήσεων στις διαδικασίες αδειοδότησης (θεσμικά κενά και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις χωρίς αρχή και τέλος)η συμβολή τους σήμερα στο έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ είναι μηδαμινή. Παρόλα αυτά οι μονάδες βιοαερίου τιμωρούνται με ένα δυσανάλογο για την αξία τους κούρεμα. Προτείνω να ανασκευαστεί η προτεινόμενη τιμή ανά μεγαβατώρα ως εξής: για μονάδες εγκατεστημένης ισχύος ίσης ή μικρότερης των τριών MW 225 ευρώ χωρίς ενίσχυση και 190 ευρώ με ενίσχυση, για μονάδες μεγαλύτερες των τριών MW 205 ευρώ χωρίς ενίσχυση και 178 ευρώ με ενίσχυση. Αυτή η πρόταση αντιπροσωπεύει μια μείωση τιμών της τάξης του 11% με 13,5% περίπου και ανταποκρίνεται στην ανάγκη για προσαρμογή των τιμών πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας στο ΛΑΓΗΕ σύμφωνα με τις σημερινές δυνατότητες του συστήματος, στις γενικότερες αρχές που πρέπει να διέπουν την ανάπτυξη και εξέλιξη των ΑΠΕ και τη συμμετοχή του κράτους σε αυτήν. Απευθύνω έκκληση προς τους υπηρεσιακούς παράγοντες του γραφείου εξυπηρέτησης επενδυτών αλλά και τους πολιτικούς προϊσταμένους τους που γνωρίζουν την αλήθεια των παραπάνω θεμελιωμένων ισχυρισμών να βελτιώσουν την πρόταση του σχεδίου νόμου αναφορικά με την τιμολόγηση του άρθρου 5 καθώς και στους βουλευτές που θα ψηφίσουν το νόμο να πάρουν μια απόφαση που επιτέλους θα προωθεί την ανάπτυξη και τη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Παραγωγική ανασυγκρότηση όχι πλέον μόνο στα λόγια αλλά και με σωστά θεμελιωμένες προτάσεις που θα οδηγήσουν στην υλοποίηση έργων κατασκευής μονάδων βιοαερίου. Φιλιππακόπουλος Κωνσταντίνος Γενικός διευθυντής της εταιρείας ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ