• Σχόλιο του χρήστη 'Αλέξανδρος Πανταζής' | 10 Μαρτίου 2014, 10:16

    Σε κάθε περίπτωση σύγκρισης της τιμής ΧΕ με την τιμή ΜΕ, ακόμη και αν λάβουμε υπόψη το μέγιστο ποσό επιχορήγησης που είναι 40% από τους επενδυτικούς νόμους, η μείωση της τιμής λόγω επιχορήγησης οδηγεί σε πολλαπλάσια απώλεια εισοδήματος από το ύψος αυτής. Για παράδειγμα: Πάρκο 100KW με ημερομηνία σύνδεσης 01/2011, με κατασκευή στο Γ-Δ τρίμηνο του 2010 και πραγμ. κόστος (ευρωπαϊκά υλικά και σταθερές βάσεις) 340.000€, επιδοτείται από τον αναπτυξιακό με 40% επί εγκεκριμένου κόστους 300.000€, δηλαδή με 120.000€. Η μείωση της τιμής από 0,460€/ΚWh (0,45+3 χρόνια τιμαριθμικής αναπροσαρμογής) που πέφτει βάσει του πίνακα στα 0,400 ΧΕ και 0,310 ΜΕ. Η τιμή ΜΕ έχει μία διαφορά 0,09€ από την ΧΕ. Στο έτος, και για μέση παραγωγή 1500KWh/KW η απώλεια ανέρχεται σε 13.500€. Στα υπόλοιπα 17 έτη που απομένουν στην σύμβαση η συνολική μείωση ανέρχεται σε 229.500€ επειδή πήρε επιχορήγηση 120.000€! Αν δε, υπολογίσουμε και τη μείωση της πραγματικής αξίας της επιχορήγησης από τον 01/2011 που έγινε η αίτηση ελέγχου ολοκλήρωσης μέχρι την εκταμίευση που έγινε 02/2014, λόγω πληρωμής τόκων για το κεφάλαιο κίνησης έναντι αυτής με επιτόκιο 10%, μιλάμε για επιχορήγηση 84.000€, χωρίς αυτή η καθυστέρηση να οφείλεται στην επιχείρηση! Έχουμε προς σύγκριση λοιπόν: Επιδότηση: 120.000€ - Απώλεια λόγω κατηγορίας ΜΕ έναντι ΧΕ: 229.500€ Πραγμ. αξία επιδότηση:84.000€ - Απώλεια λόγω κατηγορίας ΜΕ έναντι ΧΕ: 229.500€ Η απώλειες είναι μεγαλύτερες, από 91,25% μέχρι 173,21%, ανάλογα ποιον υπολογισμό δεχθούμε, για κάποιον που πήρε επιχορήγηση σε σχέση με κάποιον που δεν πήρε! Και φυσικά δεν υπήρχε καμία απολύτως πληροφόρηση για το ότι αν προχωρούσε στην ένταξη του έργου του στους επενδυτικούς νόμους θα έχει απώλειες αντί για κέρδος. Θα πρέπει να γίνει αναπροσαρμογή των τιμών ΜΕ προς τα επάνω τουλάχιστον κατά 50% της διαφοράς τους με τις ΧΕ, μόνο και μόνο για να ισοσκελιστεί το έσοδο της επιχορήγησης με την απώλεια του εισοδήματος λόγω αυτής. Αν δε, δεχθούμε και την μείωση της πραγματικής αξίας της επιχορήγησης λόγω της τριετούς και πλέον καθυστέρησης εκταμίευσης της, η αύξηση πρέπει να είναι στο 75% της διαφοράς. Και επαναλαμβάνω οι παραπάνω υπολογισμοί γίνονται για να ισοσκελιστεί η απώλεια των επιχορηγούμενων επιχειρήσεων με των μη επιχορηγούμενων και μόνο, και όχι για να επωφεληθούν περισσότερο. Αλέξανδρος Πανταζής, Οικονομολόγος MSc