Αρχική Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών ΕνέργειαςΆρθρο 13 Μεταβατικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη ΟΜΙΛΟΣ ΙΤΑ | 15 Ιανουαρίου 2010, 15:31
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 1. Οι εκκρεμείς αιτήσεις για άδεια παραγωγής ή απόφαση εξαίρεσης από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής καταλαμβάνονται από τις διατάξεις του παρόντος και αδειοδοτούνται σύμφωνα με αυτές. Έργα για τα οποία έχει εκδοθεί απόφαση εξαίρεσης από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής και δεν έχει ολοκληρωθεί η έκδοση ΕΠΟ καταλαμβάνονται από τις διατάξεις του παρόντος και αδειοδοτούνται σύμφωνα με αυτές. 2. Σε έργα τα οποία έχουν λάβει άδεια παραγωγής μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία έκδοσης ΕΠΟ, τα οποία μετά την εφαρμογή του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις ΑΠΕ, παρουσιάζουν δυσαρμονία ή απόκλιση με διατάξεις αυτού, επιτρέπεται η αλλαγή θέσης των προτεινόμενων έργων σε εναλλακτική θέση στην ευρύτερη περιοχή, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούνται τα στοιχεία της άδειας παραγωγής σε ότι αφορά στη συνολική ισχύ του έργου. ΛΟΙΠΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ 1. Εφαρμογή κριτηρίων χωροταξικού πλαισίου για ΑΠΕ σε ΦΒ εγκαταστάσεις ανεξαρτήτως ισχύος, σύμφωνα με ΚΥΑ ΥΠΑΝ-ΥΠΕΧΩΔΕ αριθμ 29116/ΦΕΚ 344 / 20.07.09 (Τεύχος αναγκαστικών απαλλοτριώσεων και πολεοδομικών θεμάτων) Με την ΚΥΑ ΥΠΑΝ-ΥΠΕΧΩΔΕ αριθμ 29116/ΦΕΚ 344 / 20.07.09 που αφορά στην έγκριση ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε εκτός σχεδίου περιοχές, επιχειρείται να δοθεί λύση σε σημαντικά προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι επενδυτές από τις κατά τόπους πολεοδομίες, κατά την εγκατάσταση των έργων, λόγω των αυθαίρετων ερμηνειών των νόμων και των υπουργικών αποφάσεων που κάθε πολεοδομία πραγματοποιούσε. Παράλληλα ωστόσο η διατύπωση του Άρθρου 5 της συγκεκριμένης απόφασης, εισαγάγει νέο σημαντικότατο πρόβλημα, που απειλεί να ακυρώσει την υλοποίηση πληθώρας έργων που έχουν ήδη λάβει από τη ΡΑΕ αποφάσεις εξαίρεσης από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής και είναι έτοιμα για κατασκευή. Η συγκεκριμένη παράγραφος επιβάλει στις πολεοδομίες να εφαρμόζουν τα κριτήρια που ορίζονται στο ειδικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού για τις ΑΠΕ, για όλους τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς ανεξαρτήτως ισχύος, δηλαδή ακόμα και για τους σταθμούς οι οποίοι εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής. Η απόφαση αυτή έρχεται σε αντίθεση με το ίδιο το ειδικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού, το οποίο στο Κεφάλαιο Α, Άρθρο 3, παράγραφος 1α, αναφέρει ρητά ότι δεν έχει εφαρμογή σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ οι οποίοι εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής. Ειδικά δε για τα ΦΒ, το ειδικό χωροταξικό για τις ΑΠΕ δεν έχει εφαρμογή γενικά για έργα ισχύος μικρότερης των 500 kW, βάσει της παραγράφου 1γ του Άρθρου 3 του Κεφαλαίου Α, όπου αναφέρεται ότι το χωροταξικό δεν έχει εφαρμογή για εγκαταστάσεις που χαρακτηρίζονται μη οχλούσες. Ως εκ τούτου, η συγκεκριμένη απόφαση δημιουργεί το πρωτοφανές παράδοξο, ΦΒ σταθμοί με ισχύ μικρότερη των 500 kW να αδειοδοτούνται κανονικά από τη ΡΑΕ και τις αρμόδιες υπηρεσίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης (Περιφέρειες, Νομαρχίες κλπ) και κατά το στάδιο έναρξης κατασκευής των έργων να μην επιτρέπει η πολεοδομία την εγκατάστασή τους, επικαλούμενη διατάξεις του χωροταξικού, το οποίο για αυτές τις περιπτώσεις αναφέρει σαφώς ότι δεν έχει εφαρμογή! Είναι σημαντικό επιπλέον να τονιστούν και δύο ακόμα σημαντικές παράμετροι του προβλήματος: Α) Ότι η συγκεκριμένη απόφαση επιβάλει ουσιαστικά εκ των υστέρων, νέους περιορισμούς για την υλοποίηση των έργων, τους οποίους οι επενδυτές δεν ήταν σε θέση να γνωρίζουν κατά το αρχικό στάδιο διαμόρφωσής τους. Ζημιώνει επομένως κατάφορα πάρα πολλούς επενδυτές, που έχουν επενδύσει ήδη σημαντικά κεφάλαια για την ανάπτυξη και αδειοδότηση των έργων, χωρίς να μπορούν να «μαντέψουν» περιορισμούς που θα προκύψουν σε μεταγενέστερο στάδιο. Β) Δίνει στις πολεοδομίες αρμοδιότητες που εκ του νόμου δεν τους ανήκουν και ενδεχομένως δεν έχουν καν την ικανότητα να εφαρμόσουν. Το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο προβλέπει με σαφή τρόπο ότι αρμόδιες υπηρεσίες για τον έλεγχο της συμβατότητας ενός έργου ΑΠΕ με τα κριτήρια του χωροταξικού, είναι σε πρώτο στάδιο η ΡΑΕ και εν συνεχεία η αρμόδια Περιφέρεια ή Νομαρχία (κατά περίπτωση) η οποία εφαρμόζει την περιβαλλοντική αδειοδότησή του. Το «τραγικό» αυτό φαινόμενο επικάλυψης αρμοδιοτήτων, δημιουργεί χωρίς κανέναν λόγο, σημαντικότατες γραφειοκρατικές καθυστερήσεις και ανυπέρβλητα εμπόδια για την υλοποίηση των έργων. Με βάση τα παραπάνω προτείνεται ως η μοναδική δίκαιη και οριστική λύση του συγκεκριμένου προβλήματος, η άμεση κατάργηση του Άρθρου 5 της εν λόγω ΚΥΑ. 2. Διαδικασία διατύπωσης όρων σύνδεσης με το δίκτυο της ΔΕΗ, ΦΒ σταθμών ισχύος έως 100 kW. Η διαδικασία που εφαρμόζει η ΔΕΗ για τη διατύπωση όρων σύνδεσης με το δίκτυο της ΔΕΗ ΦΒ σταθμών ισχύος έως 100 kW, εισαγάγει με εντελώς αυθαίρετο τρόπο την απαίτηση συμμόρφωσης με κριτήρια τα οποία δεν ανήκουν στην αρμοδιότητα της ΔΕΗ να ελέγξει και ειδικότερα: - Ζητείται από τους αιτούντες να υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση στην οποία να βεβαιώνουν ότι «η έκταση που θα εγκατασταθεί το έργο βρίσκεται εκτός περιοχών NATURA 2000, εθνικών δρυμών, παραδοσιακών οικισμών και περιοχών αρχαιολογικού ενδιαφέροντος σύμφωνα με τις διατάξεις της ΚΥΑ υπ΄ αριθ. 145799/2005 (για οικόπεδα)». - Ζητείται από τους αιτούντες να υποβάλλουν στη ΔΕΗ έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας από την αρμόδια Πολεοδομία. Το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο προβλέπει με σαφή τρόπο ότι αρμόδιες υπηρεσίες για τον έλεγχο των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ενός έργου ΑΠΕ είναι η Περιφέρεια ή η Νομαρχία (κατά περίπτωση). Στις υπηρεσίες αυτές, όπως και σε όλες τις επιμέρους γνωδοδοτούσες υπηρεσίες (αρχαιολογίες, δασαρχείο, πολεοδομία κλπ) κατατίθενται αναλυτικές μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, στις οποίες περιγράφεται ενδελεχώς το έργο και οι όποιες πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις του σε σχέση με το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον της περιοχής εγκατάστασής του, με αναλυτική μάλιστα αναφορά και για τις περιοχές NATURA 2000, εθνικούς δρυμούς, παραδοσιακούς οικισμούς και περιοχές αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Οι αρχές αυτές είναι βάσει νόμου αρμόδιες να κρίνουν αν το προτεινόμενο έργο επιφέρει ανεπίτρεπτες περιβαλλοντικές επιπτώσεις στις προαναφερθείσες περιοχές και να διαμορφώσουν αντίστοιχα την απόφασή τους περί έγκρισης ή μη των περιβαλλοντικών όρων του έργου. Επιπλέον, αρμόδιες για την εφαρμογή των πολεοδομικών διατάξεων είναι οι κατά τόπους πολεοδομίες, οι οποίες μάλιστα γνωμοδοτούν κατά την περιβαλλοντική αδειοδότηση των έργων. Μάλιστα, αφού κατασκευαστούν τα έργα, για την ενεργοποίηση της σύνδεσης τους με το δίκτυο της ΔΕΗ, απαιτείται η προσκόμιση της έγκρισης εργασιών μικρής κλίμακας, χωρίς την οποία ο σταθμός δε συνδέεται με το δίκτυο. Είναι πραγματικά απορίας άξιον με ποιο σκεπτικό και βάσει ποιού νομικού ερείσματος η ΔΕΗ απαιτεί από τους επενδυτές την υποβολή των προαναφερθέντων δικαιολογητικών για να διατυπώσει απλώς την προσφορά της για τους τεχνικούς και οικονομικούς όρους σύνδεσης με το δίκτυο. Πρόκειται απλά για άλλη μια περίπτωση καταφανούς αυθαιρεσίας και επικάλυψης αρμοδιοτήτων, που το μόνο που επιτυγχάνουν είναι τη δημιουργία σημαντικών γραφειοκρατικών καθυστερήσεων και τη διαμόρφωση ανυπέρβλητων πολλές φορές εμποδίων για την υλοποίηση των έργων. Βάσει των ανωτέρω, προτείνουμε να καταστεί σαφές προς τη ΔΕΗ ότι πρέπει να αφαιρεθούν από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που ζητούνται για τη διατύπωση όρων σύνδεσης με το δίκτυο, τα δύο προαναφερθέντα και να περιοριστεί η ΔΕΗ στο ρόλο που της ανήκει, δηλαδή στην εξέταση των τεχνικών και οικονομικών όρων υπό τους οποίους μπορεί ένας ΦΒ σταθμός ισχύος μικρότερης των 100 kW να συνδεθεί με το δίκτυο. Το πλήρες κείμενο με τις θέσεις και τα σχόλια του Ομίλου ΙΤΑ επί του νομοσχεδίου βρίσκεται αναρτημένο στο δικτυακό μας τόπο www.itagroup.gr