• Σχόλιο του χρήστη 'Όμιλος εταιρειών Entec' | 10 Μαρτίου 2014, 20:14

    Κύριοι υπουργοί, Κύριε υφυπουργέ, Οι εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που συνδέονται με τον όμιλο επιχειρήσεων «Entec» δηλώνουν επί της αρχής κάθετα αντίθετες σε οποιαδήποτε μονομερή τροποποίηση των όρων των συμβάσεων πώλησης και συμψηφισμού ηλεκτρικής ενέργειας, εφόσον θίγεται η συνολική οικονομική απολαβή σε όρους «αθροιστικής μετά φόρων χρηματοροής» στα πλαίσια του κύκλου ζωής της επένδυσης, όποιος αυτός ήθελε προκύψει. Επιπλέον, δηλώνουμε εντελώς αντίθετοι στην μη ενσωμάτωση μίας από τις πολλές λύσεις που έχουν προταθεί από τους φορείς του κλάδου, και κυρίως γιατί δεν διαχέεται το πρόβλημα μεταξύ των συμμετέχοντων σε αυτόν, ήτοι στην ενεργειακή αγορά (συμπεριλαμβανομένης της εμπορίας), του κράτους (μείωση φορολογικών συντελεστών και ασφαλιστικών επιβαρύνσεων), των τραπεζών, καθώς και αυτών που εκ νόμου προβλέπεται να επιβαρυνθούν (δηλαδή οι καταναλωτές μέσω μακροπρόθεσμα σχεδιασμένης ήπιας αναπροσαρμογής του ΕΤΜΕΑΡ). Ειδικά αναφορικά με την φορολογία εισοδήματος, θεωρούμε πως με κάποιο τρόπο θα πρέπει να συνυπολογιστούν από τον συνυπογράφοντα υπουργό οικονομικών οι απώλειες του Δημοσίου από τον απολεσθέντα φόρο εισοδήματος που θα προκύψει από τη μείωση των κερδών στις επιχειρήσεις. Το «New Deal» θα εφαρμοστεί επί του τζίρου των επιχειρήσεων, όπερ σημαίνει ότι τα φορολογήσιμα κέρδη θα μικρύνουν κατ’ απόλυτο ποσόν ίσο με τις μειώσεις των πληρωμών, καθώς τα έξοδα δεν μπορούν να μεταβληθούν. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, από την μεσοσταθμική περικοπή στην τιμή της πωλούμενης ενέργειας θα ζημιωθούν τα δημόσια ταμίεα κατά 132εκ. € ετησίως! Επιπροσθέτως, για να γινόταν δεκτή οποιαδήποτε αλλαγή και να διατηρηθεί η εμπιστοσύνη των επενδυτών στο κράτος, ο νόμος θα πρέπει να διέπεται από αυστηρές ρήτρες που θα καταπίπτουν κατά του Ελληνικού Δημοσίου (και όχι του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ) και που θα διασφαλίζουν τους επιχειρηματίες έναντι νέων μελλοντικών αλλαγών ελέω ρυθμιστικής ανικανότητας της πολιτείας και έλλειψης μακροπρόθεσμου αναπτυξιακού σχεδιασμού. Λαμβάνοντας όμως δεδομένη της απόφαση της πολιτείας να προβεί σε παράνομες και αντισυνταγματικές αλλαγές δια του πίνακα τιμών και με μόνο σκοπό τον περιορισμό της οικονομικής καταστροφής μας έχουμε να προτείνουμε τα ακόλουθα, προκειμένου οι παρεμβάσεις να είναι κατά το δυνατόν δίκαιες και αναλογικές. Οι τιμές του πίνακα της περίπτωσης α της παραγράφου 1 (Τιμολόγηση ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς) δείχνουν να έχουν προέλθει από γραμμική παρεμβολή μεταξύ των αρχικά θεσπισμένων τιμών δια του Ν.3468/2006, οι οποίες ίσχυσαν αμετάβλητες έως και τη θέση σε ισχύ του Ν.3734/2009, και των τιμών που θέσπισαν οι ΥΑΠΕ/Φ1/2300/16932 & 2301/16933 & 2302/16934 & 2303/16935, ΦΕΚ 2317Β/10-08-2012. Ακολούθως, απότομα μεταβάλλονται οι τιμές (Γ’ Τρίμηνο 2013) κατ’ αντιστοιχία με την απότομη αποκλιμάκωση της ΥΑΠΕ/Φ1/1288/9011, ΦΕΚ 1103B'/02-05-2013. Αφενός αυτό αποτελεί καταρχήν μια ένδειξη συνέπειας της πολιτείας με τις μελέτες και αποφάσεις της ΡΑΕ για τη βιωσιμότητα των σταθμών, που οδήγησαν στην εκάστοτε «αποκλιμάκωση» επί των αρχικών τιμών του Ν 3468/2006, εφαρμόζοντας αναδρομικά το πνεύμα του Ν. 4093/2012, σύμφωνα με τον οποίο η τιμή πώλησης κατοχυρώνεται κατά την ημερομηνία ηλέκτρισης του έργου και όχι κατά την κατάρτιση της σύμβασης πώλησης ή συμψηφισμού. Αφετέρου όμως, μελετώντας προσεκτικά τον τρόπο με τον οποίο ο πίνακας προσπαθεί περαιτέρω να διαμορφώσει τις τιμές, λαμβάνοντας υπόψη την κλίμακα της εγκατάστασης, σε συνδυασμό με το πνεύμα του νόμου που βασικό άξονα έχει: «την προσαρμογή τιμών ώστε να συγκλίνουν, κατά το δυνατό, τα οφέλη από τον μηχανισμό στήριξης στα ίδια περίπου επίπεδα για όλες τις κατηγορίες παραγωγών, δηλαδή προσαρμογή που να στοχεύει, κατά το δυνατόν, στις ίδιες αποδόσεις μεταξύ των επενδύσεων» Παρατηρούνται τα ακόλουθα: • Δεν τεκμηριώνονται με συνημμένα έγγραφα τα κόστη αναφοράς τα οποία ελήφθησαν υπόψη ως παραδοχές για τον προσδιορισμό της οικονομίας κλίμακας της εγκατάστασης, όπως θα έπρεπε προκειμένου να τηρηθούν οι διαδικασίες διαφάνειας με τις οποίες λειτουργεί OpenGov. • Δεν γίνεται λόγος για την ισχύ των έργων που κατανέμονται στην κάθε κατηγορία και την επίδραση αυτών βάσει των εισπράξεών τους στο έλλειμα του ειδικού λογαριασμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα έργα που συνδέθηκαν εντός του 2009 – 2011 είναι επί το πλείστον έργα μικρής ισχύος και το ειδικό κόστος κατασκευής τους (€/kW) ήταν πολύ μεγαλύτερο από τα έργα που κατασκευάστηκαν μεταγενέστερα. Το ίδιο ισχύει και για το κόστος συντήρησης. Συνεπώς οι μειώσεις στις τιμές θα έπρεπε να είναι σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από ότι στα έργα του 2012 και του 2013, πράγμα που δεν ισχύει. • Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία που έχουμε συλλέξει -και αποδείξεις επί αυτών είναι στη διάθεσή σας - για ένα ενδεικτικό τρίμηνο (Γ΄ 2012), κατά το οποίο συνδέθηκε η μεγαλύτερη ισχύς έργων μέχρι το 2012, τα ειδικά κόστη ανέρχονταν σε: 1,6€/W για έργα 100kW, 1,40€/W για έργα των 500kW, 1,20€/W ενώ για έργα πολλαπλών MW άγγιζαν τα 1,05€/W. Συνοπτικά, κάθε κατηγορία ισχύος είχε από 13 – 14% οικονομικότερη κατασκευή από την αμέσως προηγούμενη, ενώ η εγκατάσταση των 100kW είναι 52% ακριβότερη ανά kW από αυτή των 1-5 MW. • Όσον αφορά τη λειτουργία και συντήρηση των εγκαταστάσεων αυτών, τα ειδικά κόστη (€/kW) μεταξύ ενός έργου 100, 500 και 1.000 kW, έχουν δραματικές διαφορές και συγκεκριμένα, είναι άνω του διπλάσιου ανά κατηγορία ισχύος. • Η δε οικονομία κλίμακας στο κόστος κατασκευής μιας μεγάλης εγκατάστασης, ισοδυναμεί με ισόποση επιδότηση του κεφαλαίου κατασκευής σε μία μικρότερη, εφόσον η αξιολόγηση γίνει με ποσοστιαίους δείκτες όπως ο δείκτης IRR. • Παρ’ όλα αυτά, η διαφορά στο κόστος κατασκευής ύψους 52% (η οποία ισοδυναμεί όπως προαναφέρθηκε με επιδότηση ύψους 52%), αντανακλάται με μείωση στην απολαμβανόμενη τιμή κατά μόλις 18%, ενώ από κατηγορία σε κατηγορία η παρατηρούμενη διαφορά κυμαίνεται μεταξύ μόλις 2-10%. • Αντίθετα, ο πίνακας προβαίνει σε μειώσεις τιμών κατά 20% στις περιπτώσεις των έργων που έχουν λάβει ενίσχυση από τον επενδυτικό νόμο σε ποσοστό μόλις 30-40% (ο αναπτυξιακός Νόμος 3299/2004 προέβλεπε ενίσχυση 40% αλλά και εδώ το κράτος φάνηκε ασυνεπές και, ως γνωστόν, στην πλειονότητα των περιπτώσεων δοθήκανε επιδοτήσεις μικρότερου ποσοστού), ανάλογα με την κατηγορία της επιχείρησης, κάνοντας εμφανές ότι εντέλει δεν έχουν ληφθεί υπόψη σωστά οικονομοτεχνικά κριτήρια. • Οι προτεινόμενες μειώσεις σε έργα που έχουν λάβει επιδότηση βάσει του αναπτυξιακού είναι υπέρογκες. Πιο συγκεκριμένα, το ποσό της κρατικής ενίσχυσης που έχουν λάβει είναι πολύ μικρότερο από τα έσοδα που θα χάσουν λόγω της μείωσης της τιμής πώλησης της ενέργειας για τα επόμενα 17-18 έτη (βλ. τα σχόλια μας επί του Άρθρου 2 για συγκεκριμένο παράδειγμα). • Οι προτεινόμενες μειώσεις της τιμής πώλησης της ενέργειας σε όλες τις κατηγορίες βασίζονται λανθασμένα στον υπολογισμό του ελλείμματος βάσει της σημερινής υφιστάμενης σχέσης μεταξύ της τιμής της κιλοβατώρας από συμβατικές πηγές ενέργειας σε σχέση με τις Φ/Β μονάδες. Ο λόγος που αυτό είναι προφανώς λανθασμένο είναι ότι ο νομοθέτης δεν έχει λάβει καθόλου υπόψη το γεγονός ότι η το κόστος αγοράς της ενέργειας από τις συμβατικές πηγές ενέργειας θα αυξάνεται με ρυθμό πολύ μεγαλύτερο από το ρυθμό αύξησης της τιμής πώλησης της παραγόμενης κιλοβατώρας από τα Φ/Β (ο τελευταίος είναι μόλις το 1/4 του τιμάριθμου της προηγούμενης χρονιάς). Με λίγα λόγια, όσο αυξάνεται η τιμή της ενέργειας από τις συμβατικές πηγές ενέργειας, τόσο μειώνεται και η ανάγκη μείωσης στην τιμή της παραγόμενης κιλοβατώρας από Φ/Β. Τα ανωτέρω δεν αποτελούν εικασία αλλά αναμφισβήτητο γεγονός και μας εκπλήσσει το γεγονός ότι ο νομοθέτης δεν το έχει λάβει καθόλου υπόψη. Το μόνο που τίθεται προς συζήτηση είναι η πρόβλεψη που θα μπορούσε να γίνει για τη μέση ετήσια αύξηση στην τιμή πώλησης της κιλοβατώρας από συμβατικές πηγές ενέργειας στα επόμενα 19 έτη. • Σημαντική παράλειψη του νομοθέτη είναι το ότι δεν έχει αποτιμηθεί το αυξημένο κόστος κατασκευής των έργων στη νησιωτική χώρα. Τόσο ο μειωμένος ανταγωνισμός όσο και ο απομονωμένος χαρακτήρας των νησιών, επέβαλε υψηλότερες τιμές στους επενδυτές, με αυξητική τάση όσο η αγορά στην ηπειρωτική Ελλάδα εκρήγνυτο. Επιπλέον των ανωτέρω, το αυξημένο κόστος της ενέργειας στα Μη Διασυνδεδεμένα Δίκτυα σε σχέση με το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο και ο μικρός όγκος των έργων σε αυτά ανά μονάδα κατανάλωσης, προκύπτει να τροφοδοτούν με πλεόνασμα τον ειδικό λογαριασμό. Είναι λοιπόν παράλογο να αναζητείται υπερβάλλουσα κατ’ αναλογία μείωση των αποζημιώσεων των έργων αυτών. Χαρακτηριστικά, τα έργα στα ΜΔΝ που συνδέθηκαν το Β’ Τρίμηνο του 2012, προβλέπεται στο ν/σ να έχουν την ίδια τιμή αποζημίωσης με αυτά του διασυνδεδεμένου δικτύου ενώ (α) είχαν 10-25% υψηλότερο κόστος, (β) κοστίζουν στο ειδικό ταμείο ~100€/MWh (~30%) λιγότερο και (γ) τα δίκτυα - πληθυσμοί στα οποία ανήκουν (κατανάλωση και παραγωγή) τροφοδοτούν με πλεόνασμα το ειδικό ταμείο. Με βάση τη λογική αλλά και την αναλογικότητα στην αποζημίωση των παραγωγών από το ειδικό ταμείο, θα πρέπει να υπάρχει διαχρονικά μια σαφώς αυξημένη αποζημίωση των νησιωτικών έργων, τόσο για τα ανωτέρω όσο και επειδή προσφέρουν πραγματικό κοινωφελές έργο στα δίκτυα στα οποία έχουν συνδεθεί. Σε αντιδιαστολή, τα έργα του διασυνδεδεμένου δικτύου, επιβαρύνουν τον ειδικό λογαριασμό χωρίς να ισοσκελίζουν το πρόβλημα που παράγουν με κοινωφελές έργο αντίστοιχης αξίας. Και καταλήγουμε στις ακόλουθες προτάσεις: • Οι σταθμοί μικρής κλίμακας, και ειδικά αυτοί της περιόδου 2010 – 2011 έχουν υποστεί δυσβάσταχτη μείωση της εγγυημένης τιμής που κυμαίνεται από 20% σε περίπτωση μη λήψης επιδότησης έως και 40% σε περίπτωση επιδότησης. Αντιθέτως, έχουν ευνοηθεί οι σταθμοί μεγαλύτερης κλίμακας οι οποίοι επί το πλείστο εγκαταστάθηκαν το 2012 και το 2013. Στα πλαίσια της διαφάνειας και της ειλικρινούς προσπάθειας εύρεσης μιας λύσης που πραγματικά να εξασφαλίζει περίπου την ίδια απόδοση για όλες τις σχετικές επενδύσεις, θεωρούμε επιβεβλημένο να αναρτήσει το ΥΠΕΚΑ τα στοιχεία συγκέντρωσης ισχύος (και συνεπώς κόστους στο λογαριασμό ΑΠΕ), προκειμένου να γίνει φανερό ότι μικρά ποσοστά (2-4%) περαιτέρω μείωσης στις καινούριες και μεγάλες μονάδες (2012 & 2013) θα προκαλούσαν υποδιπλασιασμό της αναγκαίας μείωσης στις μικρές και παλαιότερες. • Θεωρούμε επίσης επιβεβλημένο να αναρτήσει το ΥΠΕΚΑ τα εξής στοιχεία: α) τις παραδοχές κόστους κατασκευής και συντήρησης εγκαταστάσεων Φ/Β Σταθμών με τις οποίες έγιναν οι υπολογισμοί και β) τη μεθοδολογία υπολογισμού της απόδοσης της επένδυσης. Αυτό ζητείται δεδομένου ότι οι δική μας υπολογισμοί αλλά και οι υπολογισμοί πολλών άλλων φορέων που γνωρίζουν άριστα την αγορά καταλήγουν σε αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που θέλει υποτίθεται να πετύχει ο νομοθέτης και συνεπώς πρόκειται για άνιση και ως εκ τούτου αντισυνταγματική μεταχείριση. • Επαναπροσδιορισμός των προτεινόμενων μειώσεων λαμβάνοντας υπόψη την εκτιμώμενη αύξηση που θα λαμβάνει χώρα στην τιμή της κιλοβατώρας από συμβατικές πηγές ενέργειας. Εφόσον κριθεί αδύνατο να γίνει μια ασφαλής πρόβλεψη (έστω και συντηρητική) για τη μέση ετήσια αύξηση του κόστους ενέργειας από συμβατικές πηγές τότε θα πρέπει να προβλεφθεί στο υπό συζήτηση νομοθέτημα ετήσια αύξηση της τιμής της κιλοβατώρας από Φ/Β, ανάλογα με την αύξηση της τιμής της κιλοβατώρας από συμβατικές πηγές. • Αναλογιζόμενοι την ανάγκη να παραχωρηθούν από όλους προνόμια αλλά διατηρώντας ένα αίσθημα δικαιοσύνης, προτείνουμε τη διαχρονική υποστήριξη των επενδύσεων στα ΜΔΝ με 50€/MWh (έναντι πλέον των 100€/MWh) επιπλέον σε σχέση με τις ανάλογες επενδύσεις τους στα ηπειρωτικά δίκτυα, στις κατηγορίες ΜΕ και ΧΕ εξίσου. Με τιμή, Οι εταιρείες: Entec Contractors A.E. / Ε. Αστρακιανάκης & ΣΙΑ Ε.Ε. / Ε. Αστροπεκάκης & ΣΙΑ Ο.Ε. / Μ. Μπουτσάκης - Γ. Χαρδαλιάς & ΣΙΑ Ο.Ε. / Πλουσής Μ. Αστρακιανάκης Ε. & ΣΙΑ Ο.Ε. / Πλουσής Μ. Αγιαννίδης Κ. & ΣΙΑ Ο.Ε. / Πλουσής Μ. Αρβανίτης Ν. & ΣΙΑ Ο.Ε. / Πλουσής Μ. Γιατράκος Γ. & ΣΙΑ Ο.Ε. / Ενεργειακή Δομή Μ.Ε.Π.Ε. / Ντουρουντάκης Στ. & ΣΙΑ Ο.Ε. / Δαμιανάκης Δ. Φωτοβολταϊκά Ε.Π.Ε. / Φαέθων ΕΠΕ / Φοίβος ΕΠΕ / Ε. & Μ. Αλούμπη Ενεργειακή Ο.Ε. / Σταύρος Μαρινάκης & ΣΙΑ Ο.Ε. / Εμμ. Τσοπανάς – Σοφ. Τσοπανά Ο.Ε.-