Αρχική Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών ΕνέργειαςΆρθρο 1 Εθνικός Στόχος Α.Π.Ε.Σχόλιο του χρήστη ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ | 15 Ιανουαρίου 2010, 15:56
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ (HELAS) ΘΕΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΑΠΕ 1) Η ανάδειξη της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τις ΑΠΕ ως προτεραιότητα υψίστης εθνικής σημασίας ευελπιστούμε πως θα συμβάλλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση της συλλογικής αντίληψης για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την έμπρακτη προστασία του περιβάλλοντος. Αν και φαίνεται δύσκολο το ΣτΕ να αποδεχθεί να εφαρμόσει την προτεινόμενη στάθμιση υπέρ των ΑΠΕ, εντούτοις για τις υπηρεσίες και τους φορείς που εμπλέκονται στην αδειοδότηση των έργων, η νέα αυτή διάταξη θα είναι δεσμευτική για την κρίση τους, στο βαθμό που δεν θα σημειώνονται συγκρούσεις με κανόνες υπερνομοθετικής ισχύος, όπως το Σύνταγμα, η νομοθεσία της ΕΕ και οι δεσμεύσεις που απορρέουν από διεθνείς συνθήκες. Ειδικότερα, η διάταξη αυτή μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμη στη διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων που είναι πιθανό να ανακύψουν με τα υπόλοιπα Ειδικά Πλαίσια Χωροταξικού Σχεδιασμού (κυρίως του Τουρισμού). 2) Η κεφαλαιακή επάρκεια αποτελεί σημαντικό κριτήριο για την αξιολόγηση των υποψηφίων κατόχων αδειών παραγωγής και η έμμεση κατάργησή της με την αόριστη πρόβλεψη περί τραπεζικής χρηματοδότησης, venture capital ή «άλλο νόμιμο τρόπο» ανοίγει το δρόμο σε φορείς με ανεπαρκείς οικονομικές δυνατότητες χρηματοδότησης από ίδια κεφάλαια και δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού εις βάρος των σοβαρών επενδυτών παραγωγής. 3) Να γίνουν οι απαραίτητες νομοθετικές παρεμβάσεις ώστε να επιτραπεί η έμπρακτη συμμετοχή των επενδυτών στα έργα ενίσχυσης των δικτύων και να αναχθεί η σχετική δέσμευσή τους σε καθοριστικό κριτήριο για τη χορήγηση αδειών παραγωγής, ιδιαίτερα σε έργα μεγάλης κλίμακας. 4) Η αύξηση της προθεσμίας για λήψη άδειας εγκατάστασης από δύο (2) σε πέντε (5) έτη δεν συνάδει με το πνεύμα του ν/σ. 5) Αποτελεί σημαντικό βήμα στην απλοποίηση και επιτάχυνση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης η ενοποίηση ΠΠΕΑ – ΕΠΟ, όμως πρέπει να διασφαλιστεί νομοθετικά ότι οι γνωμοδοτήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών και φορέων να είναι σαφείς και να μη παρεκκλίνουν από το αντικείμενο του εκάστοτε γνωμοδοτούντος, οι προθεσμίες για τη διατύπωση γνωμοδοτήσεων να είναι αποκλειστικές και η τυχόν άπρακτη παρέλευσή τους να συνιστά τεκμήριο περί της θετικής αντιμετώπισης του έργου. Η επιστροφή γνωμοδοτήσεων για διόρθωση ή συμπλήρωση δεν συμβάλλει στο ελάχιστο στην επιτάχυνση της αδειοδότησης καθώς διαιωνίζεται με τον τρόπο αυτό η γραφειοκρατία. Προτείνεται ότι στις περιπτώσεις αυτές η επιστροφή των γνωμοδοτήσεων να ορίζεται ρητά ότι θα επιτρέπεται άπαξ και σε περίπτωση επανάληψης πλημμελειών, προκειμένου επίσης να μη γίνεται επίκληση φόρτου εργασίας ή έλλειψης προσωπικού, να προβλεφθεί ρητά ότι τα αιτήματα για γνωμοδοτήσεις επί έργων ΑΠΕ θα εξετάζονται υποχρεωτικά κατ’ απόλυτη προτεραιότητα έναντι άλλων αιτημάτων. 6) Εάν μετά την έκδοση της ΕΠΟ προκύψει ανάγκη τροποποίησής της εξαιτίας μεταβολής των προκαταρκτικά διατυπωθέντων όρων σύνδεσης από τον Διαχειριστή, θα αρκεί να επαναληφθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση μόνο των έργων σύνδεσης, και δη των έργων εκείνων που υπόκεινται αυτοτελώς σε περιβαλλοντική αδειοδότηση, κατά την έκταση που διαφοροποιούνται σε σχέση με τη μελέτη στην οποία βασίστηκαν οι προκαταρτικά διατυπωθέντες όροι στο πλαίσιο έκδοσης της άδειας παραγωγής σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 2 του σχεδίου νόμου, μη απαιτουμένης σε κάθε περίπτωση της επανεξέτασης των περιβαλλοντικών όρων του σταθμού παραγωγής και των λοιπών συνοδών έργων που δεν επηρεάστηκαν από τη μεταβολή των όρων σύνδεσης. Για τη διευκόλυνση εφαρμογής αυτής της ρύθμισης θα πρέπει κατά τη διατύπωση των προκαταρκτικών όρων σύνδεσης να μελετάται και ένας ή περισσότεροι εναλλακτικοί τρόποι σύνδεσης που θα εντάσσονται στην περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, ειδικά για τα συγκροτήματα αιολικών πάρκων (έργα μεγάλης κλίμακας). 7) Η τιμολόγηση της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από αιολικούς σταθμούς οι οποίοι εγκαθίστανται σε κατοικημένα νησιά, πρέπει να λαμβάνει υπόψη της και το αντίστοιχο κόστος των διασυνδέσεων των νησιών αυτών, εφ΄όσον κατασκευάζονται από τους επενδυτές. Η διασύνδεση κατοικημένων νησιών είναι σαφέστατα δαπανηρότερη από αυτή των μη κατοικημένων, και δύναται να χρησιμοποιηθεί ως υποδομή ή και ως αυτοτελές έργο για την ταυτόχρονη διασύνδεση της Διανομής εκάστου νησιού, καταργώντας ουσιαστικά την χρήση των ρυπογόνων και κοστοβόρων Αυτόνομων Πετρελαϊκών Σταθμών παραγωγής Ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά. 8 ) Η απλοποίηση και επιτάχυνση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης με την ενοποίηση ΠΠΕΑ-ΕΠΟ θα πρέπει να επεκταθεί και για τα έργα υποδομής Συστήματος και Δικτύου (Μεταφοράς και Διανομής) που απαιτούνται για την απορρόφηση της παραγόμενης ενέργειας από τους σταθμούς ΑΠΕ και τη διοχέτευσή της στους τελικούς καταναλωτές, πέραν αυτών καθεαυτών των έργων σύνδεσης των επί μέρους σταθμών. Καθηγητής Νικόλαος Χατζηαργυρίου Πρόεδρος Συνδέσμου