Αρχική Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμούΆρθρο 01: Επανακαθορισμός στοιχείων τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας λειτουργούντων σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑΣχόλιο του χρήστη Γιάννης | 12 Μαρτίου 2014, 00:18
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΤΩΝ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΩΝ Κατ΄ αρχή θα ήθελα να σας γνωρίσω την ταυτότητα μου ως παραγωγός Ηλεκτρικής Ενέργειας από Φ/Β πάρκα προκειμένου να γίνει πιο εύκολα αντιληπτές οι θέσεις μου. Είμαι εταίρος σε δύο εταιρείες οι οποίες έχουν δύο Φ/Β πάρκα ισχύος 100ΚW έκαστο, με κινούμενες βάσεις στήριξης (tracker), με συνολικό μερίδιο 80ΚW. Τα δύο πάρκα κατασκευάσθηκαν το έτος 2012. Θα ήθελα εκ των προτέρων να σας δηλώσει ότι όλες μου οι ενέργειες για την κατασκευή των Φ/Β πάρκων ήταν νόμιμες, δεν είχα πληροφόρηση εκ των έσω, ούτε καμία εύνοια από το σύστημα. Διαβάζοντας αυτό το σχέδιο νόμου με θέμα «ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 40 Ν. 2773/1999 ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» αισθάνθηκα ότι η Πολιτεία ανακάλυψε ότι είμαι παραβάτης κάποιου σχετικού νόμου και αποφάσισε να με τιμωρήσει και να επανορθώσω κατά τα νόμιμα. Πιο συγκεκριμένα με βάση την κείμενη νομοθεσία και τις τιμές ανά ΚWΗ παραγόμενης ενέργειας αποφάσισα, κατόπιν ωρίμου σκέψεως, να επενδύσω τα χρήματα μου και να κατασκευάσω ομού μετά των εταίρων μου τα Φ/Β πάρκα με τιμή 0,45€/ ΚWΗ και στα δύο. Μάλιστα υπογράψαμε και τις σχετικές συμβάσεις με το Ελληνικό Δημόσιο ή κάποια αρμόδια όργανα του. Στα μέσα του 2012 το Ελληνικό Δημόσιο απεφάσισε ότι πρέπει να πληρώσουμε κάποια αλληλεγγύη στο χειμαζόμενο από την κρίση Ελληνικό Κράτος και να εξορθολογήσουμε τις συμβατικές μας τιμές προκειμένου να επιβιώσει το σύστημα και να μου εξασφαλίσει το εισόδημα μου. Το σύστημα όμως μετά από ενάμιση χρόνο, αφού πλήρωσαν στο συνολικά οι δύο εταιρείες 60.000€ κατ’ έτος, χωρίς και την ανάλογη αφαίρεση εισοδημάτων από την Εφορεία, αποφάσισε ότι δεν εσώθει και επανήλθε προκειμένου να ξανασωθεί και να ξαναορθολογήσει τις τιμές με σκοπό να μου εξασφαλίσει το εισόδημα μου και με το προτεινόμενο νομοσχέδιο απεφάσισε να μου παρακρατήσει για το έτος 2013 επιπλέον 35% επί του τζίρου, αφαιρουμένης της αλληλεγγύης, ποσό δηλαδή το οποίο ανέρχεται σε 50.000€ περίπου, σκέφθηκε επίσης στα δύο Φ/Β πάρκα τα οποία έχουν ενταχθεί σε Αναπτυξιακό Νόμο, χωρίς μέχρι σήμερα να έχω πάρει επιδότηση, να διαμορφώσει τιμή η οποία έχει υποστεί περικοπή σε ποσοστό 40% της αρχικής, για την αποζημίωση μετά το έτος 2013 και όλα αυτά όπως γράφει και το εισηγητικό σημείωμα στην διαδικασία διαβούλευσης «….προκειμένου να διασφαλισθεί η βιωσιμότητα του Μηχανισμού Στήριξης των ΑΠΕ με απώτερο σκοπό την εξυγίανση του Ειδικού Λογαριασμού του άρθρου 40 του ν. 2773/1999. Επιπροσθέτως, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις θα συμβάλλουν στη μείωση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας για τον τελικό καταναλωτή και την εθνική οικονομία. Με το παρόν νομοσχέδιο αντιμετωπίζεται αποφασιστικά το πραγματικό λειτουργικό έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ για χρονικό διάστημα τουλάχιστον μέχρι το 2020/2025». Προσπαθεί δηλαδή ο υφυπουργός να με σώσει και να σώσει την πατρίδα, ακυρώνοντας στην ουσία την επένδυση μου τους κόπους μου και τις προσπάθειες μου. Προσπαθεί να με σώσει εξουθενώνοντας με, καθόσον για το έτος 2013 αν αφαιρέσεις τα τοκοχρεολύσια τα οποία ανέρχονται σε 78.000€ την εφορία και τα έξοδα πάσης φύσεως, ενοίκια συντήρηση, καθαρισμοί, ΔΕΗ, ΟΑΕΕ κλπ. έχω αρνητικό ισοζύγιο, θα πρέπει δηλαδή να βρω χρήματα για να πληρώσω την οικονομική σωτηρία μου. Άραγε δεν θα μπορούσε ο υφυπουργός να καλύψει το έλλειμμα και από αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ και από μείωση των επιτοκίων των τραπεζών και έστω με κάποια λογική συμμετοχή μας. Δεν είναι δύσκολο να το σκεφθείς, αλλά πως θα κάνουμε εξυπηρετήσεις και θα «λαϊκίσουμε» σε βάρος άλλων και με τα λεφτά άλλων; Δεν θα μπορούσε να καλυφθεί μέρος του ελλείμματος από την μείωση της τιμής εργοστασίων παραγωγής ρεύματος από ορυκτό αέριο, το οποίο προφανώς μόνον ΑΠΕ δεν είναι; Αλλά αυτά ανήκουν σε ισχυρές εταιρείες οι οποίες δεν δέχονται μειώσεις, έχουν δύναμη, έχουν ισχύ, δεν ανήκουν στην μεσαία τάξη. Μας πρότεινε μείωση της συμβατικής τιμής σε ποσοστό 40%, επειδή έχουμε ενταχθεί σε Αναπτυξιακό Νόμο, ερωτώ ήταν παράνομη πράξη η ένταξη μας, υπήρχε προνομιακή μεταχείριση; Χωρίζουν τις Ξενοδοχειακές μονάδες σε αυτές που έχουν Αναπτυξιακό και σε αυτές που δεν έχουν, οι επιχειρήσεις πάσης φύσεως οι οποίες εντάχθηκαν στον Αναπτυξιακό έχουν διαφορετικές υποχρεώσεις από τις άλλες ή μόνον στις επιχειρήσεις οι οποίες ασχολούνται με Φωτοβολταϊκά ισχύει αντίστοιχη μεταχείριση; Έγινε προσπάθεια από ότι μας αναφέρει στο εισηγητικό σημείωμα, ως ένας από τους άξονες για «…προσαρμογή τιμών ώστε να συγκλίνουν, κατά το δυνατό, τα οφέλη από τον μηχανισμό στήριξης στα ίδια περίπου επίπεδα για όλες τις κατηγορίες παραγωγών, δηλαδή προσαρμογή που να στοχεύει, κατά το δυνατόν, στις ίδιες αποδόσεις μεταξύ των επενδύσεων» οι συντελεστές I.R.R. δηλαδή των επιχειρήσεων να είναι περίπου ίδιοι. Ο έλεγχος στον συντελεστή γίνεται από ότι γνωρίζουμε πριν την υλοποίηση μιας επένδυσης από τον επενδυτή προκειμένου να διαπιστώσει εάν είναι συμφέρουσα, όπως επίσης και από τα αρμόδια όργανα τα οποία ελέγχουν την βιωσιμότητα της επένδυσης προκειμένου να δανειοδοτηθεί ή επιδοτηθεί, πρώτη φορά γίνεται έλεγχος από τον αντισυμβαλλόμενο προκειμένου να τροποποιήσει με εν ισχύ σύμβαση μονομερώς το συμβατικό τίμημα. Πως είναι δυνατόν να ελέγξεις το I.R.R. αν δεν έχεις στοιχεία ακριβούς κόστους μιας επένδυσης; Γνωρίζει κανείς από τους συντάξαντες εάν έκλεισα τιμή με τον κατασκευαστή οκτώ μήνες πριν την υλοποίηση της μονάδος και με τοποθετούν εσφαλμένα σε άλλο τρίμηνο από πλευράς κόστους; Γνωρίζει κανείς το ακριβές κόστος κάθε πάρκου και τις συνθήκες κατασκευής του. Γνωρίζει κανείς εάν η μονάδα έχει κατασκευασθεί με tracker ή με σταθερά για να το λάβει υπ’ όψη κατά τον υπολογισμό του I.R.R.; Έχει τροποποιηθεί και σε άλλες επιχειρήσεις το συμβατικό τίμημα επειδή ο αντισυμβαλλόμενος θεωρεί ότι η επένδυση έχει υψηλό I.R.R.; Αυτή η λύση της προσπάθειας αιτιολόγησης και απόδοσης δικαιοσύνης, με την χρήση του I.R.R, μόνο ως κοροϊδία μπορεί να αντιμετωπισθεί. Είναι περισσότερο έντιμο και δίκαιο να γίνει μία συνολική οριζόντια περικοπή ενιαίου ποσοστού στην τιμή της ΚWΗ κάθε πάρκου παρά αυτές οι αλλοπρόσαλλες, εσφαλμένες αλυσιτελείς και άκρως ερασιτεχνικές προσεγγίσεις. Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι καταπατείτε το πνεύμα του «επιχειρείν» στα πλαίσια του λαϊκισμού σας και της μάταιης προσπάθειας να πείσετε την κοινή γνώμη και εμάς για το δίκαιο των προθέσεων σας. Εάν όντως επιθυμείτε το δίκαιον τότε πολύ εύκολα μπορείτε να αποδώσετε τα ίδια κέρδη σε κάθε εταιρεία και να βάλετε ένα πλαφόν, καθόσον τώρα με τις παρεμβάσεις σας έχετε ευνοήσει τις ανεμογεννήτριες και τα υδροηλεκτρικά. Πιστεύω δε και από την προσπάθεια καθορισμού των ποσοστών της αλληλεγγύης, κατά την πρόταση του υφυπουργού με τις μηδενικές σχεδόν εισφορές των ανεμογεννητριών αυτή ήταν η πρόθεση του. Οπότε δύο τινά συμβαίνουν ή δεν έχουν γνώση του κόστους κατασκευής ή έχουν ανεμογεννήτριες. Κανείς λοιπόν από τους τρείς άξονες του εισηγητικού σημειώματος δεν ικανοποιήθηκε με το ως άνω σχέδιο νόμου ούτε η «προστασία των επενδυτών λαμβάνοντας υπόψη και τις συμβάσεις χρηματοδότησης» καθόσον μόνο προστασία δεν έχουμε από τα προτεινόμενα εκτός και εάν εννοούν άλλου είδους «προστασία», ούτε και «Οι προβλεπόμενες αναπροσαρμοσμένες τιμές εκτιμήθηκαν λαμβάνοντας υπ’ όψιν σειρά κριτηρίων που αποδεδειγμένα επηρεάζουν την απόδοση των επενδύσεων. Ειδικότερα, συνεκτιμήθηκαν τεχνολογικής φύσεως παράμετροι (κόστος κατασκευής, παραγωγική ικανότητα, λειτουργικό κόστος), η χρονική στιγμή της σύνδεσης (κόστος κατασκευής, χρόνος λειτουργίας της επένδυσης) καθώς και ενδεχόμενη υπαγωγή της επένδυσης σε οποιαδήποτε μορφής ενίσχυση(άμεση επιχορήγηση, φορολογική απαλλαγή, κλπ.).» καθόσον αφ’ ενός σε μία υπογραφείσα σύμβαση είναι ανεπίτρεπτη και όλως καταχρηστική η μονομερής μεταβολή του τιμήματος, αφ’ ετέρου η αδυναμία γνώσης των δαπανών κατασκευής κάθε μονάδας καθιστά ανακριβή τον προσδιορισμό του δείκτη I.R.R ο οποίος γίνεται αποκλειστικά και μόνον με στοιχεία εισπράξεων, τζίρου και όχι και δαπανών κατασκευής, η δε προσπάθεια ομαδοποίησης με τρίμηνα ενέχει σοβαρό κίνδυνο εμφιλοχώρησης σφάλματος κατά τον προσδιορισμό του δείκτη. Το όλον εγχείρημα αποτελεί άλλη μία ανεπιτυχή και ιδιαιτέρως ύποπτη προσπάθεια, να εξορθολογήσει τον ειδικό λογαριασμό του ΛΑΓΗΕ σε βάρος των Φωτοβολταϊκών. Βεβαίως ιδιαιτέρως σημαντικό είναι το γεγονός ότι ουδεμία αναφορά για συνεισφορά γίνεται στις Τράπεζες οι οποίες λογικά θα έπρεπε να αναλάβουν το ρίσκο το οποίο τους αναλογεί και στην προσπάθεια εξυγίανσης θα έπρεπε να μειώσουν τα επιτόκια δανεισμού. Άλλωστε πλέον αφού η αποζημίωση θα είναι εγγυημένη, θα μπορούσε το Δημόσιο να εγγυηθεί τα δάνεια ώστε να μειωθούν οι επισφάλειες και τα επιτόκια δανεισμού να κυμανθούν γύρω στο 4-5% , από 7-10% που είναι σήμερα. Αυτή θα ήταν μια σοβαρή και γενναία πρόταση αλλά δεν έγινε. Η παράταση των συμβάσεων όπως έγινε αποτελεί «αστειότητα» καθόσον αποζημιώνει τα Φ/Β με 80€/ ΜWΗ με πλαφόν 1500 ΚWΗ/ΚW ανά έτος δηλαδή σε ένα Φ/Β ισχύος 100ΚW προβλέπεται ετήσια απόδοση 150.000 ΚWΗ με είσπραξη 12.000€. Το ποσό μετά από 20 έτη είναι προφανέστατα ελάχιστο και θα έπρεπε η τιμή μονάδος να ακολουθεί αυτήν του συμβολαίου και η παραγωγή δεν θα έπρεπε να έχει πλαφόν. Στο σημείο αυτό σκόπιμο είναι να προσδιορισθεί επιπλέον παράταση στις συμβάσεις ώστε αυτές να καλύπτουν τις μειώσεις οι οποίες πρόκειται να γίνουν. Αυτή θα ήταν μία λογική πρόταση η οποία εσκεμμένα δεν έγινε. Μένει αναπάντητο το πώς προβλέπεται να φορολογηθεί η δαπάνη η οποία θα προκύψει από το πιστωτικό σημείωμα και μέχρι σήμερα η συμπεριφορά του υπουργείου Οικονομικών δεν μας επιτρέπει να ήμαστε αισιόδοξοι για τον ορθό και δίκαιο χειρισμό του θέματος. Τελευταίο θέμα είναι η διάρκεια ισχύος του προτεινόμενου νομοσχεδίου. Όπως αναγράφεται στο εισηγητικό σημείωμα πρόκειται να λύσει «το πραγματικό λειτουργικό έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ για χρονικό διάστημα τουλάχιστον μέχρι το 2020/2025» επομένως η ισχύς του είναι μέχρι το 2020 ήτοι πεντέμισι χρόνια και μετά; Οι συμβάσεις μας με χρονική διάρκεια 20ετίας, έχουν ως χρόνο λήξης μετά το έτος 2030, είναι δυνατόν να έχουμε εμπιστοσύνη στο Ελληνικό Κράτος με την μέχρι σήμερα συμπεριφορά του; Πως είναι δυνατόν να υπάρχει κατοχύρωση και συναίνεση με αντίστοιχα νομοθετήματα και πως είναι δυνατόν να νομοθετούμε παρατάσεις λειτουργίας; Αλλά λησμόνησα το προτεινόμενο νομοσχέδιο είναι πρόχειρο, καταχρηστικό, άδικο, εξοντωτικό για τους ιδιοκτήτες Φωτοβολταϊκών, χωρίς άξονες, με μοναδικό στόχο να μειώσει καθ’ οιονδήποτε τρόπο την αποζημίωση των Φ/Β, αλλά η μελέτη του σου δημιουργεί ευθυμία είναι τόσο κακογραμμένο και αλλοπρόσαλλο. Συγχαρητήρια. Γιάννης