• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΔΗΜΗΤΡΑΚΗ' | 12 Μαρτίου 2014, 11:12

    Αξιότιμοι κύριοι, Θεωρώ το νομοσχέδιο προκλητικό και προσβλητικό για τους επενδυτές, ιδιαίτερα τους παλιούς και αυτούς των μη διασυνδεδεμένων νησιών. Την θέση του θα μπορούσε να πάρει, μόνο ως αναγκαίο κακό, το σενάριο 3 του ΣΠΕΦ το οποίο δίνει μια επιστημονικά τεκμηριωμένη λύση, έστω και αν εντοπίζονται σε αυτό αδύνατα σημεία τα οποία επιδέχονται βελτίωση. Ένα από αυτά είναι η επιμονή στην μετατροπή της κρατικής ενίσχυσης από επενδυτικό κίνητρο σε μέσο εξαπάτησης των επενδυτών οι οποίοι με θάρρος και αγνοώντας τις Κασσάνδρες τόλμησαν να επενδύσουν πρώτοι σε μια περίοδο που οι περισσότεροι εγκατέλειπαν την χώρα σαν τα ποντίκια το μισοναυαγισμένο σκάφος. Ο πρώτος παράγοντας ο οποίος, κατά τη γνώμη μου, έπρεπε να ληφθεί υπόψη στην παραγοντοποίηση είναι ο βαθμός συμβολής κάθε επένδυσης στη γιγάντωση του προβλήματος. Το σχεδιάγραμμα που απεικονίζει το ποσοστό προσθήκης Φ/Β ανά έτος τα λέει όλα. Άλλος είναι ο βαθμός συμβολής των επενδύσεων που συνδέθηκαν έως το 2011 και άλλος όσων συνδέθηκαν στο δεύτερο εξάμηνο του 2012 και το 2013. Δυστυχώς όμως η ατολμία και η ολιγωρία των διοικούντων μετέτρεψε τους τελευταίους σε πλειοψηφία. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την εύνοια που τυγχάνουν οι τελευταίες από τις προαναφερθείσες επενδύσεις στο παρόν νομοσχέδιο δημιουργούν την πεποίθηση ότι δεν πρόκειται απλά περί ατολμίας, ολιγωρίας ή ανεπάρκειας των διοικούντων αλλά παραπέμπει σε σκόπιμη επιλογή λόγω πιθανής ιδιαίτερης σχέσης. Ήταν κοινό μυστικό ότι το σύστημα όδευε προς κατάρρευση παρόλα αυτά οι μεν άφηναν τις θύρες εισόδου ανοιχτές χαρίζοντας και δώρα κατά την προσέλευση, οι δε εισέρχονταν συνειδητά σε ένα χώρο προβληματικό γνωρίζοντας ότι αργά ή γρήγορα θα κατέρρεε. Είναι επίσης κοινό μυστικό ότι από το δεύτερο εξάμηνο του 2012, κυρίως όμως το 2013, το προφίλ των επενδυτών (χωρίς διάθεση γενίκευσης και απαξίωσης των πάντων) ήταν: α) πρόσωπα φυσικά ή νομικά με προκλητική και ύποπτη ρευστότητα η οποία έπρεπε επειγόντως να διοχετευτεί κάπου, ειδικά αφού εδραιώθηκε η αποφυγή της πτώχευσης. Έτσι με τα διαθέσιμα αυτά κεφάλαια, που ήταν μέχρι τότε με επιμέλεια διαφυλαγμένα όπου κανείς μπορεί να φανταστεί, «σκουπίστηκαν» όλες οι διαθέσιμες άδειες και εξαιρέσεις σ’ ένα ανεξέλεγκτο εμπόριο αδειών. β) εταιρείες με μεγάλο στοκ αδιάθετων πάνελ τα οποία απαξιώνονταν στις αποθήκες και έπρεπε επειγόντως να βρουν γη να τοποθετηθούν με κάθε τρόπο παρά τον κορεσμό στην παραγωγή και το κίνδυνο κατάρρευσης του ειδικού λογαριασμού. Οι κατηγορίες αυτές φαίνεται, όπως προανέφερα, να τυγχάνουν ιδιαίτερης εύνοιας και προστασίας τόσο από το τραπεζικό σύστημα όσο και από τους διοικούντες που διαφεντεύουν την τύχη και το μέλλον μας. Άλλος είναι ο βαθμός συμβολής των επενδύσεων του διασυνδεδεμένου συστήματος στην εμφάνιση και γιγάντωση του προβλήματος και άλλος στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Στην δεύτερη περίπτωση τηρήθηκαν, στην κυριολεξία δια ροπάλου, οι στόχοι και τα όρια που είχαν τεθεί με συνέπεια οι αιτήσεις των 150 KW να κουρευτούν ως προς την ισχύ σε ποσοστό από 33% έως 47% και να εγκριθεί τελικά ισχύς 100 KW και 80 KW. Η υπεύθυνη αυτή στάση, που ομολογουμένως δημιουργούσε δυσαρέσκεια στους επίδοξους αλλά αργοπορημένους επενδυτές, προστάτεψε και διατήρησε την υγεία του συστήματος στα μη διασυνδεδεμένα νησιά και έκανε τους αρχικά δυσαρεστημένους επενδυτές να χαμογελούν ευχαριστημένοι βλέποντας την κατάντια στην οποία οδήγησε τον κλάδο η αντίθετη και ανεύθυνη τακτική που εφαρμόστηκε στο συνδεδεμένο σύστημα. Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι αν εφαρμοστεί ανεξάρτητος λογαριασμός ΑΠΕ στα μη διασυνδεδεμένα νησιά θα είναι πλεονασματικός ακόμη και με πολύ μικρότερο ΕΤΜΕΑΡ. Συνεπώς ας κινηθεί το υπουργείο στο πνεύμα των προτάσεων του ΣΠΕΦ, με διορθωτικές κινήσεις στο θέμα του αναπτυξιακού νόμου δίνοντας την δυνατότητα επιστροφής της επιχορήγησης και με δικαιότερη μεταχείριση και προστασία για τις επενδύσεις που προηγήθηκαν της «υπερθέρμανσης» του κλάδου (έτη έως και 2011) καθώς και για τις επενδύσεις στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Κωνσταντίνα Δημητράκη