Αρχική Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών ΕνέργειαςΆρθρο 2 Άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α.Σχόλιο του χρήστη ΣΚΑΡΑΦΙΓΚΑ ΜΑΡΙΑ,Δασολόγος- Περιβαλλοντολόγος MSc | 15 Ιανουαρίου 2010, 16:48
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η τροποποιούμενη παράγραφος 1 του άρθρου 3 του ν.3468/2006 αναφέρει ότι η άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α χορήγείται απο την ΡΑΕ βάσει κριτηρίων στα οποία συμπεριλαμβάνεται και το κριτήριο «στ. Της εξασφάλισης ή της δυνατότητας εξασφάλισης του δικαιώματος χρήσης της θέσης εγκατάστασης του έργου.» Τα έργα ΑΠΕ είναι έργα υποδομής και δεν θα έπρεπε να υπόκεινται σε διαδικασίες τεκμηρίωσης εξασφάλισης θέσης. Η παραπάνω παράγραφος θα έπρεπε να ισχύει στις περιπτώσεις συγκρουόμενων έργων σε ιδιωτικές εκτάσεις. Η δυνατότητα εξασφάλισης θέσης αποτελεί στις περισσότερες περιπτώσεις χρονοβόρα και επίπονη διαδικασία καθότι για την πλειοψηφία των εκτάσεων που πρόκειται να εγκατασταθούν έργα ΑΠΕ δεν υπάρχει δασολόγιο και κτηματολόγιο. Η έναρξη αποσαφήνισης δασικών και ιδιοκτησιακών θεμάτων σε εκτάσεις εγκατάστασης ΑΠΕ απαιτεί πράξη χαρακτηρισμού και τελεσιδικίες των συγκεκριμένων πράξεων. Υπάρχει επίσης το ενδεχόμενο να κινηθούν διαδικασίες επίλυσης των ιδιοκτησιακών διαφορών προς τις αρμόδιες επιτροπές αφού προηγηθούν ενστάσεις επί των πράξεων χαρακτηρισμού. Σχετικά με την εγκατάσταση του σταθμού όταν αυτός προτείνεται σε δημοτική έκταση, η τεκμηρίωση της εξασφάλισης της θέσης γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Σύμφωνα με το άρθρο 192 του Κώδικα, η εκμίσθωση ακινήτων των Δήμων και των Κοινοτήτων γίνεται με δημοπρασία. Η συγκεκριμένη διαδικασία έρχεται σε αντίθεση με τον κανονισμό αδειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας όπως αυτός ισχύει. Ενδεικτική αιτιολόγηση είναι η δημοπράτηση μίας θέσης στην οποία ο πλειοδότης θα ικανοποιήσει τις οικονομικές απολαβές του εκάστοτε Δήμου ή Κοινότητας από τη μία αλλά δεν θα μπορεί να καλύψει τα κριτήρια αξιολόγησης που εξετάζει η Ρ.Α.Ε. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι επιβάλλει στους Δήμους και στις Κοινότητες να λάβουν ρόλο αξιολογητή αιτήσεων, ρόλος ο οποίος ασφαλώς δεν είναι εφικτός. Επιπρόσθετα ενδέχεται να εγκλωβιστούν αιτήσεις για τις οποίες ήδη η αδειοδοτική ωρίμανση βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο από άλλες φιλόδοξες αιτήσεις. Επίσης οι δημοτικές αρχές θα μπουν σε μια διαδικασία παραχώρησης εκτάσεων (χρονοβόρα και επίπονη διαδικασία) χωρίς να είναι γνωστή η έκβαση της Μ.Π.Ε. ή και της γνωμοδότησης της Ρ.Α.Ε. Εάν η εγκατάσταση του σταθμού προτείνεται σε δημόσια έκταση, η έκδοση βεβαίωσης για την μη παραχώρηση σε τρίτο της θέσης εγκατάστασης δεν εξασφαλίζει ότι με την έκδοση της άδειας παραγωγής και μέχρι την έκδοση της άδειας εγκατάστασης η συγκεκριμένη θέση δεν πρόκειται να παραχωρηθεί σε τρίτο πχ για την εκτέλεση έργων υποδομής. Ως εκ τούτου, εκτός από τις περιπτώσεις που υπάρχει ήδη υφιστάμενη δραστηριότητα ή δέσμευση της περιοχής, η ανωτέρω βεβαίωση δεν τεκμηριώνει εξασφάλιση της θέσης εγκατάστασης παρά μόνο δυνατότητα εξασφάλισης η οποία για τα έργα ΑΠΕ ως έργα υποδομής θεωρείται ότι υπάρχει. Δεν θα πρέπει να απαιτείται η έκδοση της ανωτέρω βεβαίωσης, καθώς αυτή θα αποτελέσει χρονοβόρο διαδικασία και θα πρόσθέσει περισσότερη γραφειοκρατία. Σε κάθε περίπτωση τα έργα ΑΠΕ υλοποιούνται ως έργα υποδομής και υπάρχει η δυνατότητα της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης της περιοχής εγκατάστασης. Η ανωτέρω προτεινόμενη τροποποίηση έρχεται σε αντίθεση με τη δυνατότητα αυτή.