Αρχική Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών ΕνέργειαςΆρθρο 9 Θέματα χωροθέτησης εγκαταστάσεων ΑΠΕΣχόλιο του χρήστη ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΤΑΓΚΑΛΑΚΗΣ | 15 Ιανουαρίου 2010, 16:30
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμη κα. Υπουργέ, Με μεγάλη εκτίμηση στην προσπάθειά σας για τη δημιουργία ενός νέου νομοθετικού πλαισίου που θα διέπει την ανάπτυξη των ΑΠΕ στην Ελλάδα καταθέτω τις απόψεις μου, για το σημαντικό θέμα της εγκατάστασης ΑΠΕ σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας (γγυπ). Mε βάση το άρθρο 56 παράγραφος 6α του Ν.2945/08.10.2001 απαγορεύεται σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας (γγυπ) η άσκηση οποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας εκτός από τη γεωργική εκμετάλλευση. Η ανωτέρω νομοθετική ρύθμιση δημιουργεί σημαντικά προβλήματα τόσο στις διοικήσεις των κυρίως αγροτικών νομών της χώρας όσο και σε μερίδα αγροτικού πληθυσμού των περιοχών αυτών και αυτό διότι δεν έχουν προβλεφθεί στην ανωτέρω νομοθετική ρύθμιση η εξαίρεση μη ανταγωνιστικών χρήσεων, καθώς και η εξαίρεση αγροτικών γαιών οι οποίες έχουν πλέον καταστεί άγονες και θεωρητικά θα έπρεπε να τεθούν σε αγρανάπαυση. Το ανωτέρω γεγονός οδηγεί σε υποβάθμιση του εισοδήματος και της απασχόλησης του πληθυσμού, της περιφερειακής ανάπτυξης και γενικότερα της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής του τόπου. Η αρχή της βιώσιμης ανάπτυξης η οποία συνιστά θεμελιώδη αρχή περιλαμβάνει την κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική διάσταση της ανάπτυξης και συνθέτει την αρχή της αειφορίας προφυλάσσοντας τους πολύτιμους φυσικούς πόρους της χώρας μας. Επομένως θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι η αρχή της βιώσιμης ανάπτυξης καθιστά επιθυμητές παρεκκλίσεις ή αποκλίσεις από την προστασία της γγυπ ιδιαίτερα όταν αυτές δεν είναι ανταγωνιστικές προς αυτήν, και όταν συγκεκριμένοι λόγοι κοινωνικού, δημοσίου ή περιβαλλοντικού συμφέροντος τις δικαιολογούν. Η χρήση γγυπ για την εγκατάσταση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και ιδιαίτερα Φωτοβολταϊκών Πάρκων (Φ/Β) αλλά και Ανεμογεννητριών (όπως αυτό συμβαίνει σε άλλες χώρες της ευρωπαϊκής ένωσης π.χ. Δανία, Γερμανία κλπ.), πρέπει να αποτελεί μια αποδεκτή αν όχι επιβεβλημένη παρέκκλιση καθόσον: α) η χρήση αυτή δεν είναι ανταγωνιστική στην γγυπ, διότι εκ της φύσεως των φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων είναι προσωρινή (εικοσιπενταετής). β) η στήριξη των φ/β εγκαταστάσεων μπορεί να γίνει με υπερκείμενες του εδάφους κατασκευές εκ μπετόν, οι οποίες μετά την περίοδο της λειτουργείας τους αφαιρούνται τελείως και η γη αποδίδεται για αγροτική εκμετάλλευση ως είχε. γ) υπάρχει γγυπ η οποία έχει καταστεί άγονος (λόγω της υπερκαλλιέργειας και της ανάπτυξης φυτοπαθογόνων στοιχείων) και χρήζει αγρανάπαυσης. Η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών έργων πέραν του οφέλους στην περιφερειακή ανάπτυξη θα ενισχύσει και το εισόδημα του αγρότη, παράλληλα με την επαναφορά (λόγω της αγρανάπαυσης) της ικανότητας των αγροτικών γαιών. δ) η ύπαρξη της προσόδου αυτής στους ιδιοκτήτες της γγυπ εξασφαλίζει την οικονομική και κοινωνική διάσταση της αειφορίας (όπως ανωτέρω αναφέρθηκε) και συμβάλλει με τις δημιουργούμενες θέσεις εργασίας (ανέγερση, λειτουργία και συντήρηση ) στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας με θετική επίδραση στην οικονομική και κοινωνική συνοχή του τόπου ε) η περιβαλλοντική διάσταση της αειφορίας ενισχύεται λαμβανομένου υπόψη ότι η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάρκων ενισχύει τους εθνικούς στόχους για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο της Ελλάδας καθώς και στη μεγάλη διασπορά της συμβολής αυτής στο ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας μας, όπου μόνο έτσι μπορεί να γίνει. στ) τελος επισημαίνεται ότι η κατάληψη γγυπ από Φ/Β πάρκα θα είναι ελάχιστη ώστε να μην δημιουργείται οποιοδήποτε πρόβλημα στην αγροτική παραγωγή της χώρας μας καθώς και στον αγροτικό χαρακτήρα των περιοχών αυτών. Αυτό τεκμαίρεται από το γεγονός ότι ακόμα και αν όλες οι αιτήσεις που έχουν κατατεθεί έως και τον Φεβρουάριο του 2008 (οπότε και σταμάτησε η δυνατότητα υποβολής νέων αιτήσεων εκτός των εξαιρέσεων) οδηγούσαν σε υλοποιημένες εγκαταστάσεις φ/β πάρκων, και άν όλες αυτές οι εγκαταστάσεις τοποθετούντο σε γγυπ θα εδεσμεύετο κατά μέγιστο μόνο το 0,6% της συνολικής γγυπ. Πιο συγκεκριμένα: στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος οι αιτήσεις οι οποίες έχουν κατατεθεί συμποσούνται σε συνολική ισχύ 336,652 MW (σύμφωνα με την ενημέρωση της ΡΑΕ 18/3/2008 στο site: http://www.rae.gr/lic/PV-180308.html), ενώ οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις της ίδιας περιφέρειας είναι 2.985.166 στρέμματα και οι αρδευθείσες καλλιέργειες είναι 1.485.981 στρέμματα (στοιχεία για το έτος 2002 σύμφωνα με τα δεδομένα του site: http://www.economics.gr). Λαμβανομένου υπόψη ότι ο μέσος όρος κατάληψης της γης συνολικά είναι 25 στρέμματα ανά MW το ποσοστό κατάληψης των γγυπ από φ/β πάρκα προκύπτει ως 0,28 % του συνόλου των καλλιεργούμενων εκτάσεων και 0,57 % του συνόλου των αρδευθεισών εκτάσεων. στην Περιφέρεια Θεσσαλίας οι αιτήσεις οι οποίες έχουν κατατεθεί συμποσούνται σε συνολική ισχύ 547,632 MW (σύμφωνα με την ενημέρωση της ΡΑΕ 18/3/2008 στο site: http://www.rae.gr/lic/PV-180308.html), ενώ οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις της ίδιας περιφέρειας είναι 4.716.830 στρέμματα και οι αρδευθείσες καλλιέργειες είναι 2.596.066 στρέμματα (στοιχεία για το έτος 2002 σύμφωνα με τα δεδομένα του site: http://www.economics.gr). Λαμβανομένου υπόψη ότι ο μέσος όρος κατάληψης της γης συνολικά είναι 25 στρέμματα ανά MW το ποσοστό κατάληψης των γγυπ από φ/β πάρκα προκύπτει ως 0,28 % του συνόλου των καλλιεργούμενων εκτάσεων και 0,53 % του συνόλου των αρδευθεισών εκτάσεων. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ Επομένως η παρ. 6 του άρθρου 9 του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου είναι κατά την άποψη μου απολύτως σωστή. Μετά τιμής Διονύσιος Ταγκαλάκης Μ.Η. Μηχανικός