• Σχόλιο του χρήστη 'ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε' | 12 Μαρτίου 2014, 18:52

    Προς: Υπουργό ΠΕΚΑ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 40 Ν. 2773/1999» Κατ’ αρχάς πιστεύουμε ότι το συγκεκριμένο Νομοσχέδιο έρχεται να αντιμετωπίσει μία στρεβλή κατάσταση καθώς επετράπη χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό η άκριτη εισαγωγή ενός πολύ μεγάλου αριθμού στοχαστικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με πολύ υψηλές τιμές στο Διασυνδεδεμένο και Μη-διασυνδεδεμένο σύστημα, οι οποίες δεν μπορούν αντικειμενικά να εξυπηρετηθούν στην παρούσα οικονομική συγκυρία. Επιπλέον, δεν υπήρξε μηχανισμός παρακολούθησης και ελέγχου του ρυθμού διείσδυσης των μονάδων αυτών σε συνάρτηση με τις ανάγκες και τις οικονομικές δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας και των ιδιαιτεροτήτων της Ελληνικής αγοράς. Ειδικότερα, οι παρατηρήσεις μας συνοψίζονται στα παρακάτω: Α) Αέρια εκλυόμενα από ΧΥΤΑ και Βιολογικούς Καθαρισμούς (ΒΚ) (Άρθρο 1 με παραμπομπή στο Άρθρο 5, Πίνακας Α, Κατηγορίες 14 & 15) Η προτεινόμενη μείωση για τις τιμές Η/Π από αέρια εκλυόμενα από ΧΥΤΑ και μονάδες βιολογικών καθαρισμών (ΒΚ) είναι τελείως λανθασμένη και κινείται σε κατεύθυνση εντελώς αντίθετη εκείνης της εξοικονόμησης πόρων. Επιπλέον, η προτεινόμενη μείωση τιμωρεί αδίκως και αδικαιολογήτως (άνευ οποιασδήποτε επιχειρηματολογικής βάσης) συγκεκριμένες εφαρμογές ΑΠΕ που σχετίζονται με τη διαχείριση των απορριμμάτων. Προς τούτο συνηγορούν τα παρακάτω αντικειμενικά στοιχεία: 1. Δεν λαμβάνονται υπόψη τα πολλαπλά οφέλη που προκύπτουν από τη λειτουργία των μονάδων αυτών, καθώς: α) αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά η αδράνεια ετών σε ένα νευραλγικό τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων και απεφεύχθη για την Ελλάδα η επιβολή βαρύτατων προστίμων β) εξασφαλίζεται η νομική συμμόρφωση για την ενεργειακή αξιοποίηση του εκλυόμενου βιοαερίου από ΧΥΤΑ (ΚΥΑ 114218/97) γ) μειώνεται σημαντικά η έκλυση στην ατμόσφαιρα του μεθανίου (CH4 που αποτελεί το 50% του βιοαερίου), ενός αερίου του θερμοκηπίου που συμβάλει 23 φορές περισσότερο από το CO2 στην επιβάρυνση της κλιματικής αλλαγής δ) η μείωση των αερίων εκπομπών επιτυγχάνεται με πολύ χαμηλό κόστος, υποπολλαπλάσιο εκείνου των αντίστοιχων στοχαστικών μονάδων (βλ. και Πίνακα 3 στη συνέχεια). Επομένως, οποιαδήποτε επενδυτική αποθάρρυνση, ως συνέχεια των προτάσεων στο Σχέδιο Νόμου, δύναται να οδηγήσει σε αθέτηση των νομικών υποχρεώσεων της Ελλάδας ως προς την ορθολογική διαχείριση απορριμμάτων με πολύ υψηλό περιβαλλοντικό και οικονομικό κόστος. 2. Η αποθάρρυνση από την υλοποίηση παρόμοιων επενδύσεων, που συνεπάγεται η πρόταση για τις προτεινόμενες νέες, μειωμένες κατά >21% τιμές, τιμές (τη στιγμή που η αντίστοιχη μείωση για τους αιολικούς σταθμούς είναι μόνο 6,4% και για τα ΜΥΗΕ 5,4%) θα επιφέρει επιβαρύνσεις σε όλο το σύστημα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Οι μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης των αερίων των ΧΥΤΑ είναι μονάδες βάσης που αναπτύσσονται κοντά στα αστικά κέντρα, εκεί δηλ. που υπάρχει και η μεγαλύτερη ζήτηση. Αντίθετα, η ανάπτυξη των στοχαστικών μονάδων - που θα κληθούν να συμβάλλουν αντίστοιχα στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής - απαιτεί την παράλληλη υλοποίηση εκτεταμένων δικτύων μεταφοράς της παραγόμενης ενέργειας με αποτέλεσμα την άμεση αύξηση του κόστους μεταφοράς και, επομένως, τη συνολικότερη επιβάρυνση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας. 3. Όσον αφορά την αποδοτικότητα των επενδύσεων ενεργειακής αξιοποίησης των εκλυόμενων αερίων από ΧΥΤΑ και ΒΚ τονίζουμε – και ελπίζουμε να γίνει κατανοητό από τις αρμόδιες αρχές, από τις οποίες εμφανώς δεν έχει ληφθεί υπόψη – ότι το βιοαέριο αυτό, αν και αποτελεί πράσινη πηγή ενέργειας, δεν αποτελεί πηγή που είναι διαθέσιμη στο διηνεκές και ως εκ τούτου δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί με τον ίδιο τρόπο όπως με τις «κλασσικές» Ανανεώσιμες Πηγές (αέρας / ήλιος). Το βιοαέριο ΧΥΤ μειώνεται σταδιακά με το πέρας του χρόνου (καμπύλη βιοαερίου) ως συνέπεια της σταδιακής βιοαποδόμησης των απορριμμάτων με αποτέλεσμα η εγκατεστημένη ισχύς της εκάστοτε εγκατάστασης μειώνεται αντίστοιχα ετησίως. Επιπλέον, το βιοαέριο «αγοράζεται» (από τους ΦοΔΣΑ) έναντι απόδοσης δικαιώματος αξιοποίησης (royalty που μεθερμηνεύεται σε «κόστος καυσίμου»), πλέον δε του κόστους καυσίμου οι μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης βιοαερίου εκλυόμενου από ΧΥΤΑ έχουν σημαντικότατα αυξημένο λειτουργικό κόστος καθώς αποτελούν βιομηχανικές εγκαταστάσεις (κυρίως κόστος προσωπικού και συντήρησης). Είναι χαρακτηριστικό ότι οι διαχειριστικές-λειτουργικές αυτές δυσκολίες δεν επιτρέπουν καν τη λειτουργία παρόμοιων μονάδων στην Ελλάδα (π.χ. ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΧΥΤΑ Βόλου, ΔΕΥΑ Λάρισας, κλπ.) πέραν αυτών που λειτουργεί επιτυχώς η εταιρεία μας. Λαμβάνοντας υπόψη τις ανωτέρω παραδοχές (royalty/σημαντικό λειτουργικό κόστος), οι οποίες παραμένουν σταθερές σε όλη τη διάρκεια ζωής των εν λόγω εγκαταστάσεων γίνεται σαφές ότι υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό σημείο (break-even point) πέραν του οποίου δεν είναι πλέον τεχνικά εκμεταλλεύσιμη και οικονομικά συμφέρουσα η ενεργειακή αξιοποίηση του εκλυόμενου βιοαερίου (λόγω μείωσης του % μεθανίου) αλλά αντ’ αυτού η καταστροφή του σε πυρσό. Είναι σαφές ότι οι σχετικές διατάξεις του προτεινόμενου σχεδίου νόμου επιταχύνουν την έλευση του χρονικού σημείου παύσης της ενεργειακής αξιοποίησης του βιοαερίου με άμεσο αποτέλεσμα: α) Παραβίαση των διατάξεων της εθνικής νομοθεσίας (βλ. ανωτέρω σημείο 1) β) Ανορθολογική διαχείριση πόρων γ) Απαξίωση υφιστάμενων υποδομών δ) Απώλεια εσόδων για τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης λόγω της μειωμένης εκμετάλλευσης περιουσιακού τους στοιχείου 4. Η συνολική εγκατεστημένη ισχύς των μονάδων αυτών προκαλεί ελάχιστη επιβάρυνση στις πληρωμές του ΛΑΓΗΕ καθώς είναι συνολικά πολύ μικρή (μόνο ≈28 ΜWe στο διασυνδεδεμένο σύστημα σε αντιδιαστολή με 1.520 ΜWe αιολικά και 2.447 MWe Φ/Β+στέγες, στοιχεία 2014). Αντίθετα, η εκτεταμένη εφαρμογή των τεχνολογιών αυτών και η ενθάρρυνση (μέσω ενίσχυσης – αντί της προτεινόμενης μείωσης !! - των τιμών πώλησης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας) υλοποίησης νέων μονάδων εξισορροπεί το σύστημα πληρωμών με πολύ μεγάλο περιβαλλοντικό όφελος με ανταγωνιστικούς όρους, αφού τα αέρια θερμοκηπίου (και ιδιαίτερα το μεθάνιο-CH4) θα αξιοποιούνται ενεργειακά ακόμα και σε μικρές μονάδες. Στους παρακάτω Πίνακες 1 και 2, παρουσιάζεται η κατανομή των πληρωμών του ΛΑΓΗΕ ανά τεχνολογία ΑΠΕ πριν και μετά την εφαρμογή του New Deal αντίστοιχα. Βάσει αυτών προκύπτει ότι αν και η συνεισφορά της κατηγορίας «αέρια από ΧΥΤΑ» είναι αμελητέα (1,18%) στο σύνολο των πληρωμών του ΛΑΓΗΕ με το υπάρχον καθεστώς (Πίνακας 1), η προτεινόμενη μείωση είναι ασύμμετρα αν όχι παράλογα υψηλή. Πλέον, η μεγάλη προτεινόμενη μείωση της τιμής της κατηγορίας αυτής επηρεάζει επίσης ελάχιστα (1,19%) την κατανομή και των μελλοντικών πληρωμών (Πίνακας 2). Επομένως, η προτεινόμενη μείωση επί των έργων αξιοποίησης των εκλυόμενων αερίων από ΧΥΤΑ και ΒΚ, δεν επιφέρει ουδεμία ουσιαστική μείωση στις πληρωμές του ΛΑΓΗΕ ενώ υπονομεύει – όπως αναλυτικά εξηγήθηκε παραπάνω – τα πολύ ανταγωνιστικά μέτρα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Πίνακας 1: Κατανομή πληρωμών του ΛΑΓΗΕ ανά τεχνολογία ΑΠΕ με το υπάρχον καθεστώς Είδος ΑΠΕ MW Μέση Τιμή €/MWh Πληρωμές/έτος Ποσοστό Αιολικά 1.520 91,3 309.511.558 17,16% Φ/Β 2.074 389,7 1.148.402.459 63,67% Φ/Β στέγες 373 503,5 255.166.826 14,15% ΜΥΗΕ 220 90,0 69.379.200 3,85% Βιοαέριο από ΧΥΤΑ 28 101,85 21.234.503 1,18% Σύνολο:1.803.694.545 Πίνακας 2:Κατανομή πληρωμών του ΛΑΓΗΕ ανά τεχνολογία ΑΠΕ μετά την εφαρμογή του προτεινόμενου νομσχεδίου Είδος ΑΠΕ MW Μέση Τιμή €/MWh Πληρωμές €/έτος Ποσοστό Αιολικά 1.520 85,30 289.171.258 21,10% Φ/Β 2.074 274,74 809.623.734 59,07% Φ/Β στέγες 373 375,00 190.044.806 13,87% ΜΥΗΕ 220 85,00 65.524.800 4,78% Βιοαέριο από ΧΥΤΑ 28 78,00 16.262.064 1,19% Σύνολο:1.370.626.662 5. Όσον αφορά το κόστος καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής, η ενεργειακή αξιοποίηση των εκλυομένων αερίων από ΧΥΤΑ και ΒΚ αποτελεί την πλέον ανταγωνιστική τεχνολογία ΑΠΕ, όπως σαφώς προκύπτει από τα στοιχεία του Πίνακα 3 που ακολουθεί. Το πολύ χαμηλό κόστος (εκπεφρασμένο ως €/τόνο CO2) επιτυγχάνεται λόγω της υψηλότερης διαθεσιμότητας των μονάδων αλλά, κυρίως, λόγω της αποτελεσματικής καταστροφή του μεθανίου (CH4, που αποτελεί το ≈50% του βιοαερίου), ενός αερίου που συμβάλλει 23 περίπου φορές περισσότερο από το CO2 στην επιβάρυνση του φαινομένου του θερμοκηπίου. Επομένως, πέραν της νομικής υποχρέωσης για την ενεργειακή αξιοποίηση του βιοαερίου σπό ΧΥΤΑ, θα προέκυπτε σημαντική περιβαλλοντική επιβάρυνση από την επιβολή της προτεινόμενης μείωσης καθώς – τουλάχιστον στην περίπτωση των μικρών ΧΥΤΑ και των μικρών ΒΚ – η μη-βιωσιμότητα των μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης δεν θα επέτρεπε την αποτελεσματική αξιοποίηση των εκλυόμενων αερίων. Από τα στοιχεία του Πίνακα 3 προκύπτει σαφώς ότι η ενεργειακή αξιοποίηση των εκλυομένων αερίων από ΧΥΤΑ και ΒΚ αποτελεί την πλέον ανταγωνιστική τεχνολογία για την καταπολέμηση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής σε σχέση με τις τεχνολογίες των στοχαστικών πηγών ενέργειας. Πίνακας 3: Κόστος καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής ανάλογα με την εφαρμοζόμενη τεχνολογία ΑΠΕ Είδος ΑΠΕ Ενέργεια Αποφυγή CO2 Κόστος Αποφυγής CO2 ΜWh/Έτος tCO2/Έτος €/tCO2 Αέριο από ΧΥΤΑ 181.332 815.243 9,31 Αιολικό πάρκο 50.182 21.588 72,76 Μικρά ΥΗΕ 34.627 22.485 105,19 Φ/Β σταθμός 30.570 13.426 750,72 Παρατηρήσεις επί του Πίνακα 3: (1): αναφερόμενος σε εγκατάσταση (εγκαταστάσεις για τα ΜΥΗΕ) εγκατεστημένης ισχύος 22,50 MWe που υποκαθιστά (-ούν) λιγνίτη (2): η παραγόμενη από τις εγκαταστάσεις ενέργεια είναι χωρίς τις ιδιοκαταναλώσεις (3): στην περίπτωση της μονάδας ενεργειακής αξιοποίησης του αερίου από ΧΥΤΑ λαμβάνονται υπόψη – πέραν της υποκαθιστάμενης ενέργειας από μία αντίστοιχη μονάδα λιγνίτη – και οι ποσότητες CO2 που εξοικονομούνται κατ’ έτος από την καταστροφή του CH4, ενός αερίου του θερμοκηπίου που συμβάλει 23 φορές περισσότερο από το CO2 στην επιβάρυνση της κλιματικής αλλαγής (διαθέσιμα αναλυτικά στοιχεία και υπολογισμοί) (4): οι εκπομπές CO2 που τελικά αποφεύγονται (μετά δηλ. την αφαίρεση των παραγόμενων από τις αποφευγόμενες εκπομπές CO2) από την υποκατάσταση λιγνίτη (με ειδικές εκπομπές=0,4392 €/MWhe – βλ. Οδηγός Ενεργειακών Επενδύσεων, Β' ΚΠΣ-ΕΠΕ) (5): Το κόστος αποφυγής υπολγίζεται ως η «επιδότηση» από το σύστημα Feed-in-tariffs (FIT), εάν αφαιρεθεί μία τιμή 60 €/MWhe από όλες τις τεχνολογίες ΑΠΕ (pool price)προς το αποφευγόμενο CO2, με θεωρούμενες τις παρακάτω τιμές (βλ. και Πίνακα 1): αέριο από ΧΥΤΑ=101,85, αιολικό πάρκο=91,4, Φ/Β σταθμός=389,7 (όχι στέγες) και ΜΥΗΕ (έργα)=90 – στην πραγματικότητα η οι FIT των Φ/Β σταθμών είναι πολύ υψηλότερες εάν συνυπολογισθούν και τα Φ/Β στις στέγες.) (6): το Κόστος αποφυγής (εκφράζεται σε €/τόνο) και δείχνει την «αποτελεσματικότητα» κάθε τεχνολογίας ως προς την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής – η ακολουθούμενη μεθοδολογία προκύπτει από την πρόσφατη μελέτη των Marcantonini, C. and Ellerman, A.D., "The Cost of Abating CO2 emissions by Renewable Energy Incentives in Germany", MIT Center for Energy and Environmental Policy Research, February 2013. Αναλυτικοί υπολογισμοί στη διάθεση σας. 6. Για τα έργα ενεργειακής αξιοποίησης βιοαερίου – επισημαίνεται ειδικότερα ότι: α) το εκλυόμενο βιοαέριο δεν δύναται να αποθηκευτεί συνεπώς οι μονάδες αυτές οφείλουν να εισάγονται κατά προτεραιότητα στο σύστημα β) οι ανωτέρω μονάδες δεν δύνανται να διακόπτουν την παραγωγή τους κατ’ απαίτηση του διαχειριστή λόγω: i. παραβίασης των νομικών απαιτήσεων ενεργειακής αξιοποίησης του βιοαερίου (παραβίαση της κείμενης νομοθεσίας) ii. παραβίασης των διατάξεων των συμβάσεων παραχώρησης δικαιωμάτων βιοαερίου με τους αρμόδιους ΦοΔΣΑ iii. παραβίασης της αναγκαιότητας της ορθολογικής χρήσης πόρων (περιβαλλοντικά παράλογο γεγονός άντλησης του βιοαερίου και καταστροφή του σε πυρσούς χωρίς την παραγωγή χρήσιμης – πράσινης – ενέργειας). Βάσει των ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι οι συμβάσεις πώλησης ενέργειας βάσει της κείμενης νομοθεσίας δεν πρέπει να φέρουν χρονικό και ποσοτικό περιορισμό αλλά να επεκτείνονται μέχρι εξάντλησης των αποθεμάτων του βιοαερίου στο ΧΥΤΑ εφαρμογής της ενεργειακής επένδυσης. Η θέσπιση της ως άνω ρύθμισης προτείνεται στα πλαίσια του προτεινόμενου σχεδίου νόμου. Συνακόλουθα προτείνεται η άρση του περιορισμού του 12ετούς κριτηρίου (με ημερομηνία αναφοράς την 01.01.2014) για την αυτοδίκαιη επέκταση των συμβάσεων πώλησης ενέργειας κατά πέντε (5) έτη όσον αφορά τα έργα ενεργειακής αξιοποίησης βιοαερίου ΧΥΤΑ καθώς και ο περιορισμός συντελεστή απόδοσης του Άρθρου 4 (βλέπε αντίστοιχο πίνακα). Συμπερασματικά, οι μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης των αερίων από ΧΥΤΑ και ΒΚ: • εξυπηρετούν τον στόχο που τίθεται από την κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία αναφορικά με τη διαχείριση απορριμμάτων και, ακολούθως, επιβάλλονται ως συνέπεια της ορθολογικής διαχείρισης πόρων • αποδεδειγμένα δεν ευθύνονται για τη δημιουργία και διόγκωση του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ και τις ως άνω αναφερόμενες στρεβλότητες, αντίθετα συμβάλλουν στον εξορθολογισμό του επιφέροντας σταθεροποίηση του συστήματος πληρωμών του ΛΑΓΗΕ • έχουν πολύ μικρή % επίδραση στη διαμόρφωση του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ • έχουν σημαντικότατη συνεισφορά στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής με πολύ ανταγωνιστικότερους όρους από τις στοχαστικές μονάδες • έχουν σημαντικό λειτουργικό κόστος που συνοψίζεται στο κόστος καυσίμου (πληρωμές ΦΟΔΣΑ) και στο λειτουργικό κόστος (θερμικές μονάδες βάσης με υψηλή διαθεσιμότητα). Βάσει των ανωτέρω προτείνουμε όπως προχωρήσετε σε άμεση αναθεώρηση των σχετικών διατάξεων του σχεδίου νόμου «ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 40 Ν. 2773/1999» αναφορικά με την ενεργειακή αξιοποίηση των εκλυόμενων αερίων από ΧΥΤΑ και ΒΚ για τους λόγους, οι οποίοι αναλυτικά εκτέθηκαν παραπάνω. Προτεινόμενη μείωση της τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 5% σε αντιστοιχία με τις μεσοσταθμικές μειώσεις αναφορικά με τους αιολικούς σταθμούς και τα ΜΥΗΕ. Λογω του ότι οι παρατηρήσεις μας αφορούν και άλλα Άρθρα του παρόντος σχεδίου νόμου, αυτές παρατίθενται αντίστοιχως σε αυτά.