Αρχική Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών ΕνέργειαςΆρθρο 3 Διατάξεις για την άδεια εγκατάστασης και λειτουργίαςΣχόλιο του χρήστη TERRA NOVA Ε.Π.Ε. | 15 Ιανουαρίου 2010, 17:13
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Παράγραφος 2 (στοιχείο 4α) Οι 4 μήνες θεωρούνται υπερβολικό διάστημα για την διαδικασία έκδοσης της ΕΠΟ λαμβάνοντας υπόψη ότι στόχος του παρόντος Σχεδίου Νόμου είναι η επίσπευση των αδειοδοτικών διαδικασιών. Εκτός αυτού το εν λόγω χρονικό διάστημα βρίσκεται σε αντίθεση με τα οριζόμενα σε σχέση με τις διαδικασίες για έκδοση ΕΠΟ στην ΚΥΑ 104247/2006. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με την ανωτέρω ΚΥΑ απαιτείται εκτός του οικείου Νομαρχιακού Συμβουλίου, η γνώμη και άλλων υπηρεσιών. Επιπλέον, πρέπει και το Νομαρχιακό Συμβούλιο να ακολουθήσει για την γνωμοδότηση του τα χρονικά όρια που ορίζει η ΚΥΑ 104247/2006. Πρέπει λοιπόν να αναδιατυπωθεί η σχετική παράγραφος του Σχεδίου Νόμου. Τέλος, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την συγκεκριμένη ΚΥΑ αλλά και με την ΚΥΑ 11014/2003, η γνωμοδότηση του οικείου Νομαρχιακού Συμβουλίου απαιτείται σε κάθε περίπτωση. Ως εκ τούτου η φράση «εφόσον απαιτείται» για την εν λόγω γνωμοδότηση πρέπει να παραληφθεί. Παράγραφος 2 (στοιχείο 4β) Θεωρούμε ότι οι γνωμοδοτούσες υπηρεσίες πρέπει να περιορίζονται αποκλειστικά στα θέματα αρμοδιότητάς τους. Σε περίπτωση διαπίστωσης από τις αρμόδιες αρχές για την έκδοση ΕΠΟ ότι κάποιες γνωμοδοτήσεις δεν είναι συμβατές με τις αρμοδιότητες των αρχών ή φορέων που γνωμοδοτούν, τότε οι γνωμοδοτήσεις αυτές δεν θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά την έκδοση ΕΠΟ. Επιπλέον, η διαδικασία επιστροφής των γνωμοδοτήσεων προκειμένου να συμπληρωθούν ή να διορθωθούν θα πρέπει να γίνεται αυστηρά μέσα στα χρονικά διαστήματα που ορίζονται στην σχετική περιβαλλοντική νομοθεσία (ΚΥΑ 104247/2006) και να μην δίνεται πίστωση χρόνου στις περιπτώσεις αυτές. Διαφορετικά θα διατηρηθεί η παρούσα κατάσταση, όπου πραγματικά «ξεχειλώνει» η αδειοδοτική διαδικασία εξαιτίας των καθυστερήσεων των γνωμοδοτουσών υπηρεσιών και της σχετικής ανοχής από την άλλη μεριά της αδειοδοτούσας αρχής. Τέλος, θεωρούμε σκόπιμο όσον αφορά στις αναφορές στις χωροταξικές προϋποθέσεις των έργων ΑΠΕ να γίνονται στην ΚΥΑ 49828/2008, η οποία έχει εξειδικευτεί στα έργα ΑΠΕ, και όχι στον Ν. 2742/1999, ο οποίος αποτελεί γενικό νομοθέτημα για τον Χωροταξικό Σχεδιασμό. Παράγραφος 2 (στοιχείο 5α) Καταρχήν θέλουμε να τονίσουμε ότι, συμφωνούμε απόλυτα με την ανεξαρτητοποίηση της διαδικασίας έγκρισης επέμβασης από την διαδικασία έκδοσης της ΕΠΟ των έργων ΑΠΕ διότι, όπως εξάλλου είχαμε διατυπώσει και με τις από 12.5.2009, 20.10.2009, 23.10.2009 σχετικές Επιστολές μας προς το ΥΠΕΚΑ, η υφιστάμενη διαδικασία της έγκρισης επέμβασης οδηγεί σε μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις. Στην τελευταία πρόταση πρέπει να συμπληρωθεί ότι σε περίπτωση που η γνώμη του αρμόδιου δασαρχείου είναι αρνητική θα πρέπει να είναι πλήρως τεκμηριωμένη προκειμένου να εκδοθεί τελικά αρνητική απόφαση για την έγκριση επέμβασης. Επιπλέον, πρέπει να εξεταστεί τι μέτρα θα πρέπει να ληφθούν για τις περιπτώσεις όπου το αρμόδιο δασαρχείο δεν ανταποκρίνεται στις αιτήσεις και δεν προχωράει στην έκδοση γνωμοδότησης μέσα στο απαιτούμενο χρονικό διάστημα εξαιτίας καθυστερήσεων είτε αιτιολογημένων (λειτουργικά προβλήματα της υπηρεσίας όπως έλλειψη υπαλλήλων) είτε αναιτιολόγητων. Η μέχρι τώρα εμπειρία έχει δείξει ότι σε αυτές τις περιπτώσεις οι αιτήσεις παγώνουν επ΄αόριστο και χωρίς καμία επίσημη απάντηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Παράγραφος 2 (στοιχείο 5γ) Δεν είναι δυνατόν να μην δίνεται το δικαίωμα της εμπρόθεσμης υποβολής ενστάσεων σε μία διαδικασία διοικητικής απόφασης. Ασχέτως από το εάν θα γίνει αποδεκτή ή όχι η όποια ένσταση, το δικαίωμα αυτό πρέπει να διατηρηθεί, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει ότι οι αβάσιμες και ατεκμηρίωτες ενστάσεις θα κωλύουν κατά οιονδήποτε τρόπο την αδειοδοτική διαδικασία. Επιπλέον, πρέπει να αλλάξει η διατύπωση όλου του εδαφίου. Πρέπει να διαγραφεί η έκφραση «δεσμεύει τις αρμόδιες υπηρεσίες της Διοίκησης, οι οποίες οφείλουν, ….» διότι είναι σαν να προκαταβάλλει τις υπηρεσίες να προχωρήσουν οπωσδήποτε στην έκδοση των σχετικών αδειών από την στιγμή που θα έχει εκδοθεί η σχετική πράξη χαρακτηρισμού. Ουσιαστικά με αυτήν την διατύπωση απαξιώνεται η όλη αδειοδοτική διαδικασία και φαίνεται σαν να πέφτει το όλο βάρος της αδειοδότησης σε μία και μόνη διοικητική απόφαση. Παράγραφος 2 (στοιχείο 6) Πρέπει να σημειωθεί ότι βάσει των διατάξεων του Σχεδίου Νόμου, ο φάκελος της ΜΠΕ ενός έργου ΑΠΕ κατατίθεται στην αρμόδια αρχή παράλληλα με την αίτηση στον Διαχειριστή του Συστήματος για την διατύπωση της προσφοράς σύνδεσης. Όμως η σύνδεση του έργου με το Σύστημα ή το Δίκτυο αποτελεί συνοδό έργο, το οποίο πρέπει να περιγράφεται επακριβώς στην ΜΠΕ κατά το στάδιο της έκδοσης ΕΠΟ. Λόγω του ότι οι διαδικασίες ΕΠΟ και οριστικής προσφοράς θα εξελίσσονται ταυτόχρονα και επομένως σε αυτό το στάδιο δεν θα είναι γνωστά τα οριστικά δεδομένα των έργων σύνδεσης, στον φάκελο της ΜΠΕ θα περιλαμβάνεται η προκαταρκτική μελέτη του Διαχειριστή που εκδίδεται σε προηγούμενο στάδιο (πριν την έκδοση της Άδειας παραγωγής). Επομένως, σε περίπτωση που η οριστική προσφορά διαφοροποιηθεί σε σχέση με την προκαταρκτική μελέτη σύνδεσης, θα πρέπει η ΜΠΕ ή να συμπληρωθεί ή να τροποποιηθεί, ανάλογα με το στάδιο στο οποίο βρίσκεται, δηλαδή ανάλογα με το αν έχει εξεταστεί ο φάκελος από τις αρμόδιες αρχές και σε τι βαθμό. Επιπλέον, το διάστημα των 4 μηνών που ορίζεται για την έκδοση της οριστικής προσφοράς σύνδεσης θεωρείται υπερβολικό και ότι θα συμπαρασύρει σε καθυστερήσεις και την διαδικασία της έκδοσης ΕΠΟ ενώ πιθανόν, εάν απαιτηθεί τροποποίηση της υποβληθείσας ΜΠΕ, να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των δαπανών εκ μέρους του επενδυτή. Εν κατακλείδι, θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη διαδικασία έτσι όπως έχει διατυπωθεί περιπλέκει την ροή των διαδικασιών ΕΠΟ και διατύπωσης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης και θα οδηγήσει σε αύξηση του χρόνου της συνολικής αδειοδοτικής διαδικασίας. Εναλλακτικά προτείνουμε η διαδικασία της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης να λαμβάνει χώρα αμέσως μετά την έκδοση της Άδειας Παραγωγής και όχι παράλληλα με την ΜΠΕ, και σαφώς να μειωθεί ο χρόνος του εν λόγω σταδίου (οι 4 μήνες είναι υπερβολικοί). Παράγραφος 2 (στοιχείο 12) Θεωρούμε ότι η ανανέωση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων των έργων ΑΠΕ κάθε 10 χρόνια δεν παρέχει κάποια διευκόλυνση στο φλέγον θέμα των συγκεκριμένων έργων, το οποίο είναι η κατ’ αρχήν αδειοδότηση τους έως την εγκατάσταση τους. Επιπλέον, απομειώνει την δυνατότητα ελέγχου της περιβαλλοντικά συμβατής ή μη λειτουργίας τους. Είναι σημαντικό η ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων να πραγματοποιείται σε μικρότερα χρονικά διαστήματα από αυτό των 10 ετών. Στόχος της διαδικασίας ανανέωσης των περιβαλλοντικών όρων είναι η αξιολόγηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα λειτουργίας του έργου, η εξέταση της επάρκειας των μέτρων που έχουν ληφθεί για την προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής εγκατάστασης και ο καθορισμός επιπλέον προληπτικών ή επανορθωτικών μέτρων στην περίπτωση που αυτό απαιτηθεί. Προτείνεται η ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων να λαμβάνει χώρα κάθε πέντε χρόνια, ιδίως για τα έργα ΑΠΕ τα οποία εγκαθίστανται σε δασικές εκτάσεις και σε προστατευόμενες περιοχές. Γιάννης Σπανός Σταυρούλα Μπαραφάκα TERRA NOVA Ε.Π.Ε. Περιβαλλοντική Τεχνική Συμβουλευτική Καισαρείας 39, τκ 11527 Αθήνα Τηλ.: 210 7775597 Fax: 210 7775562 www.terranova.gr