Αρχική Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμούΆρθρο 05 – Τροποποίηση άρθρου 13 του ν.3468/2006Σχόλιο του χρήστη Αθανάσιος Κατρής | 13 Μαρτίου 2014, 12:00
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ως επενδυτές εγκαταστάσεων ΑΠΕ βιοαερίου ΧΥΤΑ θεωρούμε ότι η προτεινόμενη περικοπή της τιμής που αφορά παραγωγή ΗΕ από μικρής ισχύος εγκαταστάσεις (κάτω των δύο MW) καθιστά απαγορευτική την εν λόγω επένδυση για τους κάτωθι λόγους: 1. Η περικοπή της τιμής είναι η μεγαλύτερη σε ποσοστό σε σχέση με τις λοιπές ΑΠΕ αφού είναι της τάξης του 26%. 2. Το κόστος επένδυσης ανέρχεται σε 1,5 έως 2,0 εκατομμύρια ευρώ ανά MW και δεν είναι δυνατό με τις προτεινόμενες τιμές να ανακτηθεί. Το κόστος αυτό συμπεριλαμβάνει a. Την δημιουργία ενός αξιόπιστου συστήματος συλλογής και επεξεργασίας βιοαερίου b. Το κόστους διασύνδεσης σε κατά κανόνα απομακρυσμένη περιοχή εγκατάσταση 3. Είναι προφανές ότι το νομοσχέδιο αγνοεί την παράμετρο του ανωτέρω κόστους καθώς εξομοιώνει την επένδυση αυτής της κατηγορίας με ενεργειακές μονάδες βιοαερίου προερχόμενου από σταθμούς βιολογικού καθαρισμού. Ενώ είναι γεγονός ότι οι τελευταίοι έχουν να αντιμετωπίσουν μόνο το κόστος κατασκευής και λειτουργίας της ενεργειακής μονάδας (αφού το αέριο παράγεται και συλλέγεται από τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις) 4. Το επενδυτικό ρίσκο στις μικρές μονάδες βιοαερίου ΧΥΤΑ είναι αυξημένο καθώς δεν είναι δυνατό να γνωρίζεις την ακριβή σύνθεση των απορριμμάτων, τις συνθήκες υγρασίας, το βαθμό συμπύκνωσης και την αρτιότητα της στεγανοποίησης των πληρωθέντων με απορρίμματα κυττάρων. Είναι δε γεγονός ότι οι παράμετροι αυτοί επηρεάζουν εξαιρετικά την απόδοση, καθώς επίσης ότι η άρση, έστω και μερικώς, των αρνητικών επιπτώσεων εξ αυτών των αιτιών απαιτεί σημαντικότατες επιπρόσθετες δαπάνες (πχ για την άντληση των στραγγισμάτων, την σφράγιση ελλειμματικών περιοχών του ΧΥΤΑ κλπ) 5. Η προηγούμενη παράμετρος είναι εξαιρετικά επιβαρυντική σε μικρούς ΧΥΤΑ καθόσον δεν διαθέτουν το μέγεθος που θα εδύνατο να εξισορροπήσει τυχόν ατέλειες ή προβληματικές περιοχές του πεδίου στο οποίο λαμβάνουν χώρα οι διεργασίες παραγωγής του βιοαερίου. 6. Το γεγονός ότι έχουν γίνει ελαχιστότατες επενδύσεις στον τομέα αυτό παρά τις υφιστάμενες τιμές (1,2 MW εν λειτουργία και 1,5 MW υπό κατασκευή) επιβεβαιώνει την δική μας θέση. Επιπρόσθετα θα θέλαμε να παρατηρήσουμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ΧΥΤΑ στην Ελλάδα μπορεί να τροφοδοτήσει με βιοαέριο επενδύσεις εγκατεστημένης ισχύος έως 1MW, ενώ μερικές μόνο μεγάλες πόλεις μπορούν να τροφοδοτήσουν επενδύσεις έως 2MW. Οι επενδύσεις αυτές είναι αναγκαίες όχι μόνο γιατί αποτελούν επενδύσεις ΑΠΕ και μάλιστα μονάδων βάσης, αλλά και γιατί αποτελούν εξόχως περιβαλλοντικές επενδύσεις προστασίας της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος από δύσοσμους αέριους ρύπους που αποτελούν αιτία πολλών προβλημάτων (πυρκαγιάς, καταστροφής της στρώσης του όζοντος, καταστροφής της βλάστησης κλπ). Επιπρόσθετα οι επενδύσεις αυτές προσφέρουν την υψηλότερη συμμετοχή σε θέσεις εργασίας και εγχώρια προστιθέμενη αξία σε σχέση με τις λοιπές ΑΠΕ Αντιστρόφως ανάλογες με τις ευεργετικές τους επιπτώσεις οι επενδύσεις αυτές είναι το μερίδιο κόστους τους στην δαπάνη για ενίσχυση τους ως ΑΠΕ καθόσον η μέγιστη δυνατή υλοποίηση των μονάδων αυτών δεν ξεπερνά στο σύνολο της χώρας τα 15 MW. Κατά συνέπεια η προτεινόμενη περικοπή ενώ ματαιώνει πολύτιμες επενδύσεις για το περιβάλλον, την δημόσια υγεία, την απασχόληση επιτυγχάνει αμελητέο όφελος για τα δημόσια οικονομικά. Τέλος θα θέλαμε να παρατηρήσουμε ότι επενδύσεις άνω των 2MW αφορούν δύο μόνο πόλεις την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη όπου ήδη υφίστανται εγκαταστάσεις. Η προτεινόμενη μείωση τιμής για τις εγκαταστάσεις αυτές, παρά το γεγονός ότι είναι μικρότερη αυτής των εγκαταστάσεων κάτω των 2 MW (και αποτελεί άλλη μια αντίφαση του νομοσχεδίου για τους λόγους που προαναφέρθηκαν καθώς επίσης για το γεγονός των οικονομιών κλίμακος που επιτυγχάνονται στις μεγάλες μονάδες) είναι και στην περίπτωση αυτή μεγάλη της τάξης του 20% και θα έπρεπε να αναθεωρηθεί επί το βέλτιστο. Με βάση τα ανωτέρω, γνωρίζοντας τα περιθώρια της υπό εξέταση επένδυσης προτείνονται οι ακόλουθες αλλαγές, που συμβάλλουν στην προσπάθεια εξοικονόμησης, χωρίς να προκαλούν ανεπανόρθωτη ζημιά στις λειτουργούσες επιχειρήσεις και να επιτρέπουν επενδύσεις σε νευραλγικό κλάδο του περιβάλλοντος και των ΑΠΕ : Γραμμή 14 του πίνακα: Αέρια εκλυόμενα από χώρους υγειονομικής ταφής που αξιοποιούνται από σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ ≤1MW Τιμή χωρίς επιδότηση: 130€/MWh Τιμή με επιδότηση: 120€/MWh Προσθήκη νέας Γραμμής 14(α) στον πίνακα: Αέρια εκλυόμενα από χώρους υγειονομικής ταφής που αξιοποιούνται από σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ >1MW και ≤2MW Τιμή χωρίς επιδότηση: 120€/MWh Τιμή με επιδότηση: 110€/MWh Γραμμή 15 του πίνακα: Αέρια εκλυόμενα από χώρους υγειονομικής ταφής που αξιοποιούνται από σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ >2MW και εγκαταστάσεις βιολογικού καθαρισμού ανεξαρτήτως ισχύος Τιμή χωρίς επιδότηση: 95€/MWh Τιμή με επιδότηση: 85€/MWh Αθανάσιος Κατρής Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος Α.Κ. ΚΑΤΡΗΣ Α.Ε.