Αρχική Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών ΕνέργειαςΆρθρο 13 Μεταβατικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΥΡΙΚΕΛΑΣ | 15 Ιανουαρίου 2010, 18:11
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ Υ.ΠΕ.Κ.Α 1) Με την ισχύουσα νομοθεσία δεν επιτρέπεται η επέκταση – επαύξηση της ισχύος Φ/Β σταθμού πέραν του 10%, εντός του ιδίου γηπέδου εγκατάστασης. Όμως, ειδικά σε περιπτώσεις όπου έχει γίνει επιμερισμός ισχύος ( π.χ μη διασυνδεδεμένα νησιά ) αλλά και σε μεγαλύτερες εγκαταστάσεις στο ηπειρωτικό σύστημα, θα πρέπει να επιτρέπεται η επαύξηση ισχύος εάν και εφόσον υπάρχει διαθέσιμος χώρος εντός του ιδίου ή όμορου γηπέδου, με νέα αδειοδοτική διαδικασία. Έτσι επιτυγχάνεται η βέλτιστη εκμετάλλευση των υφιστάμενων εκτάσεων, με αποτέλεσμα τη μικρότερη οπτική όχληση ( λόγω της μικρότερης διασποράς Φ/Β σταθμών ) καθώς και η οικονομικά επωφελής επαναχρησιμοποίηση των υφιστάμενων δικτύων – διασυνδέσεων – μετρητών από τη Δ.Ε.Η. Επίσης, αποτελεί κίνητρο για υγιείς επενδυτές να επανεπενδύσουν με το ίδιο επενδυτικό σχήμα, σταδιακά στο γήπεδο τους. παράδειγμα κατανόησης : ένας επενδυτής στη Θήβα είχε εγκαταστήσει Φ/Β σταθμό ισχύος 250 KW με πρωτόκολλο του 2007. Το γήπεδο εγκατάστασης είναι 37 στρέμματα και από τα οποία μόνο τα 6 καλύφθηκαν από το πάρκο του 2007. Άρα, ο εν λόγω επενδυτής θα πρέπει να μπορεί να αιτηθεί σε νέο πρωτόκολλο, ( όταν αυτό ανοίξει ξανά ), για την υπολειπόμενη έκταση, νέο Φ/Β σταθμό ισχύος Χ KW. 2) Σύμφωνα με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, από εδώ και στο εξής η ΄΄αδειοδοτική΄΄ διαδικασία για την εγκατάσταση Φ/Β σταθμών στις εκτός σχεδίου περιοχές, θα απλουστευθεί στο έπακρο και καλώς προτείνεται. Όμως η απλούστευση αυτή, θα αποτελεί ένα αντικίνητρο για την επένδυση-εγκατάσταση Φ/Β σταθμών σε οργανωμένες Βιομηχανικές Ζώνες ( ΒΙ.ΠΕ, ΒΙΟ.ΠΑ κλπ ), αφού εκεί οι αξίες γης είναι πολλαπλάσιες ( ενδεικτικές τιμές 22.000 €/στρέμμα έως 100.000 €/στρέμμα ). Επίσης, στις Βιομηχανικές Περιοχές, η άμεση προσπίπτουσα ακτινοβολία είναι αισθητά χαμηλότερη, λόγω των αέριων εκλύσεων και των ατμών που προκύπτουν από την βιομηχανική παραγωγή των υφιστάμενων παραγωγικών μονάδων, όπως και λόγω σκιάσεων από τις ΄΄υψηλές΄΄ βιομηχανικές εγκαταστάσεις ( π.χ σιλό, καμινάδες, αυξημένα ύψη κτιρίων κ.ο.κ ). Με δεδομένη την παγκόσμια ενεργειακή στρατηγική που επιτάσσει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας να βρίσκονται όσο πιο κοντά στους τελικούς καταναλωτές, θα πρέπει να προβλεφτούν κάποιου είδους ειδικά ΄΄κίνητρα΄΄, προκειμένου να συνεχίσουν οι επενδύσεις σε Φ/Β σταθμούς, στις Βιομηχανικές Ζώνες, οι οποίες σε πολλές περιφέρειες παρακμάζουν και παραμένουν ανενεργές . Τα κίνητρα αυτά θα μπορούσαν να είναι είτε με τη μορφή ειδικής επιπλέον κεφαλαιακής κρατικής επιχορήγησης, είτε με τη μορφή μιας αυξημένης τιμής πώλησης του παραγόμενου ρεύματος ( αύξηση στο feed in tariff ), είτε με τη σταθερή και όχι σταδιακά μειούμενη τιμή πώλησης του παραγόμενου ρεύματος (σταθερό feed in tariff ανεξάρτητα του χρόνου εισόδου στο σύστημα ). 3) Σχετικά με το υφιστάμενο σύστημα κρατικών κεφαλαιακών επιδοτήσεων, θεωρούμε ότι με τη σημερινή του μορφή, αποτελεί δυστυχώς μια διαδικασία γεμάτη από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και χρονοτριβές, πεδίο συνδιαλλαγής με τα συμβουλευτικά γραφεία και τους δημόσιους λειτουργούς, καθώς και διασπάθισης του δημοσίου χρήματος λόγω των ΄΄υπερκοστολογήσεων΄΄ που κατά κανόνα εμφανίζουν οι επενδυτές. Όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να εξαλειφθούν αν άλλαζε το σύστημα επιδοτήσεων ως εξής: να υπάρχουν σταθερές τιμές επιδότησης ανά μέγεθος εγκατάστασης και ανά είδος στήριξης, ανεξάρτητα της τεχνολογίας-κόστους των Φ/Β πανέλων που θα χρησιμοποιηθούν, των χωματουργικών εργασιών που απαιτούνται, των πρόσθετων συστημάτων ασφάλειας-επιτήρησης ή οποιασδήποτε άλλης δαπάνης και οι οποίες τιμές να μεταβάλλονται ανά τρίμηνο με απόφαση του Υπουργού του Υ.ΠΕ.Κ.Α.. Ακολουθεί ενδεικτικός πίνακας κόστους εγκαταστάσεως επί του οποίου θα υπολογίζονται οι επιδοτήσεις . ΤΥΠΟΣ Φ/Β ΠΑΡΚΟΥ ΣΤΑΘΕΡΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΜΟΝΟΥ ΑΞΟΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΔΙΠΛΟΥ ΑΞΟΝΑ ΙΣΧΥΣ ΕΩΣ 100 KW Χ 3.600 €/KW Χ 3.900 €/KW Χ 4.200 €/KW ΙΣΧΥΣ ΕΩΣ 500 KW Χ 3.500 €/KW Χ 3.800 €/KW Χ 4.100 €/KW ΙΣΧΥΣ ΕΩΣ 1.000 KW Χ 3.400 €/KW Χ 3.700 €/KW Χ 4.000 €/KW ΙΣΧΥΣ ΕΩΣ 1.500 KW Χ 3.300 €/KW Χ 3.600 €/KW Χ 3.900 €/KW ΕΩΣ 2.000 KW Χ 3.200 €/KW Χ 3.500 €/KW Χ 3.800 €/KW Έτσι για παράδειγμα, ένα Φ/Β Πάρκο ισχύος 773 KW που θα χρησιμοποιήσει μονοκρυσταλλικά Φ/Β πανέλα γερμανικού οίκου, σταθερά συστήματα στήριξης αλουμινίου γερμανικού οίκου και αντιστροφείς τάσης επίσης γερμανικού οίκου και με πρόσθετες δαπάνες για εργασίες εξομάλυνσης εδάφους, για την περίφραξη και την παρακολούθηση του πάρκου, θα λάβει ως επιδότηση το ποσοστό που θα έχει καθοριστεί ( π.χ 40% που ισχύει σήμερα ) επί του κόστους των 773 Χ 3.400 = 2.628.200 €, δηλαδή 40% Χ 2.628.200 = 1.051.280 € επιδότηση, ανεξάρτητα αν στην πραγματικότητα το έργο κόστισε συνολικά π.χ 2.956.789 €. Αυτό το ποσό θα ελάμβανε ως επιδότηση ακόμα κι αν ο ίδιος επενδυτής αποφάσιζε να επιλέξει πολυκρυσταλλικά Φ/Β πανέλα κινέζικου οίκου, σταθερά συστήματα στήριξης από χάλυβα ελληνικού οίκου και αντιστροφείς τάσης κινέζικου οίκου και με καμία άλλη δαπάνη για εργασίες εξομάλυνσης εδάφους, για την περίφραξη και την παρακολούθηση του πάρκου. Ενώ πάλι θα ελάμβανε ως επιδότηση το ποσό των 1.051.280 € ανεξάρτητα αν στην πραγματικότητα το έργο κόστισε συνολικά π.χ 2.216.562 €. Απλά στη δεύτερη περίπτωση, ο επενδυτής θα έχει μειωμένα ετήσια έσοδα λόγω μικρότερης απόδοσης του πάρκου, αυξημένες πιθανότητες απώλειας εισοδήματος λόγω κλοπών ή βλαβών και πιθανώς άλλα προβλήματα. Σύμφωνα με την παραπάνω διαδικασία όμως, ο επενδυτής θα μπορεί να προϋπολογίσει ένα σταθερό ποσό κεφαλαιακής επιδότησης για την επένδυση του και να επιλέξει αν θα εγκαταστήσει ακριβότερα ή φθηνότερα Φ/Β συστήματα, δεν θα εμπλακεί με ΄΄υπερτιμολογήσεις΄΄ και με ατέρμονες τεχνικές περιγραφές-γραφειοκρατικές διαδικασίες για την εγκατάσταση του ενώσω το κράτος θα εξοικονομεί χρήματα από την απουσία ΄΄υπερτιμολογήσεων΄΄ και θα εξασφαλίζει γρηγορότερες και ομαλότερες διαδικασίες εκταμίευσης των προς επιδότηση κονδυλίων, αφού μετά την εγκατάσταση θα προβλέπεται ένας απλός τυπικός έλεγχος πιστοποίησης-ολοκλήρωσης της επένδυσης και θα γνωρίζει ακριβώς και εκ των προτέρων το ύψος των εκροών για τις επιδοτήσεις . Με τιμή Χρήστος Συρικέλας Δ/νων Σύμβουλος ΑΛΕΚΟΣ ΦΩΣ ΑΙΟΛΟΣ Α.Ε