Αρχική Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμούΆρθρο 11 – Έναρξη ισχύοςΣχόλιο του χρήστη Energy Trading | 13 Μαρτίου 2014, 14:12
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμε κ. Υπουργέ, Είμαστε μία εταιρία που δραστηριοποιείται στον χώρο των ΑΠΕ από το 2007, τόσο σαν επενδυτές όσο και σαν κατασκευαστές. Δεν απέχουμε πολύ από τον μέσο όρο των εταιριών με αντίστοιχη δράση και γι’ αυτό και θεωρούμε αντιπροσωπευτική την περίπτωση μας . Με τα σχόλια μας επί του νομοσχεδίου για τις ΑΠΕ, στόχος μας είναι πρώτον να επισημάνουμε κάποια σημεία στην εξέλιξη της αγοράς που ενδεχομένως να έχετε παραβλέψει και δεύτερον να τονίσουμε τις κατά την γνώμη μας αδικίες του νομοσχεδίου. Η εταιρία μας δραστηριοποιήθηκε στην επένδυση και ανάπτυξη ΦΒ και άλλες ΑΠΕ από το 2007, ενώ από το 2009 μπήκε ενεργά στην κατασκευή. Σε μία περίοδο που οι περισσότεροι απομακρύνθηκαν από την χώρα μας, εμείς συνεχίσαμε να προσπαθούμε να αναπτύξουμε δραστηριότητα σε αυτόν τον τόπο. Τόσο ως κατασκευαστές όσο και ως επενδυτές δώσαμε ώθηση στην εγχώρια οικονομία, με το ΦΠΑ που αποδίδαμε, με την φορολόγηση των κερδών μας αλλά και δημιουργώντας έως και 12 άμεσες θέσεις εργασίες και πολλές έμμεσες στα εργοτάξια μας. Όλο αυτό το διάστημα έχουμε γίνει θεατές και θύματα του άκρατου παραλογισμού. Όσοι επένδυσαν και στήριξαν την οικονομία της χώρας εν μέσω κρίσης καταστρέφονται ενώ όλοι εκείνοι, και από τον χώρο των ΑΠΕ, που όσα καρπώθηκαν τα μετέφεραν σε τράπεζες του εξωτερικού, αποδυναμώνοντας το εγχώριο πιστωτικό σύστημα σήμερα είναι από θέση ισχύος. Στην τοποθέτηση του κ. Μανιάτη ότι ήταν αναμενόμενο ότι θα γίνουν αναδρομικές μειώσεις τιμών λόγω των μεγάλων περιθωρίων κέρδους, εμείς έχουμε να αντιπαραθέσουμε την νομοθεσία από το 2006 έως και σήμερα που συνεχώς άλλαζε και που και ο ίδιος συνυπέγραφε αρκετές φορέας ως αρμόδιος υφυπουργός. Συνεχώς μειώνονταν τα FIT των φωτοβολταικών και κάθε φορά οι επενδυτές θεωρούσαν ότι η νέα μείωση θα ήταν και η οριστική και συνέχισαν να πραγματοποιούν επενδύσεις. Είναι εξωφρενικό κάθε έξι μήνες να βγαίνει νέος νόμος που αναιρεί τον προηγούμενο. Θεωρούσαμε τόσο σαν επενδυτές όσο και ως επιστήμονες ότι ζούμε και λειτουργούμε σε μία ευνομούμενη χώρα. Όπως καταλάβαμε αυτό δεν ισχύει αφού οι νόμοι και οι συμβάσεις ισχύουν μόνο για αυτούς που βρίσκονται στο πλευρό της κυβέρνησης (πρόσφατη αύξηση 60% των διοδίων καταμαρτυρεί του λόγου το αληθές). Σε κάθε περίπτωση η επιλογή στην επένδυση ή όχι καθορίζονταν από τις συνθήκες της κάθε περιόδου όπως ο εκάστοτε νόμος πρόβλεπε. Είναι προφανές ότι αν ήταν γνωστή η εκ των υστέρων μείωση των τιμών πολλοί θα ήταν εκείνοι που θα επέλεγαν να μην επενδύσουν σε αυτόν τον τομέα. Όλα αυτά συμβαίνουν λόγω της δικής σας ελλιπούς στρατηγικής και συνολικής μελέτης του συστήματος και την ανυπαρξίας επιστημονικής υποστήριξης του κάθε νομοθετικού πλαισίου που καταθέτατε. Αποτέλεσμα να καλείται τώρα ο κλάδος των Παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας να καλύψει τις δικές σας αδυναμίες. Όλα αυτά λοιπόν μπορεί να τα έχετε αγνοήσει και έπρεπε να τα επισημάνουμε. Αυτό όμως που συστηματικά συμβάλλει προς την καταστροφή των ελληνικών εταιριών είναι η άγνοια σας για αυτά που ψηφίζετε. Το φορολογικό σύστημα στον τομέα των ΑΠΕ όχι απλώς δεν έχει λογική αλλά πλέον έχει ξεφύγει από τα πλαίσια της νομιμότητας. Οι παραγωγοί καλούνται να προσκομίσουν φορολογική ενημερότητα σε ισχύ σήμερα στον ΛΑΓΗΕ ώστε να πληρωθούν για έναν παρελθοντικό μήνα. Όμως ο ΛΑΓΗΕ από την πλευρά του με τις καθυστερήσεις έως και εννέα μήνες στις πληρωμές του έχει δημιουργήσει ασφυκτικό κλίμα στην οικονομική κατάσταση των παραγωγών, σε σημείο τέτοιο που πολλοί είναι εκείνοι που δυσκολεύονται να καλύψουν τις απαιτήσεις τους κράτους (σε ΦΠΑ και φορολογία) με αποτέλεσμα να μην δύνανται να είναι φορολογικά ενήμεροι. Όπως καταλαβαίνετε αυτός ο φαύλος κύκλος οδηγεί στην καταστροφή τις περισσότερες των εταιριών που η δράση τους περιορίζεται στον τομέα αυτόν και δεν περιμένουν από αλλού έσοδα. Προφανώς και το σχέδιο νόμου που προτείνετε δεν δείχνει πουθενά ότι η ψαλίδα του ελλείμματος θα κλείσει και οι χρόνοι αυτοί θα μειωθούν σε βαθμό τέτοιο που η ρευστότητα των εταιριών θα βελτιωθεί. Αντιθέτως δε προτείνετε ουσιαστικά παρακράτηση και του 35% των εσόδων της προηγούμενης χρονιάς και στο εναπομείναν 65% υποβάλλεται επιπλέον έκτακτη εισφορά ως και 40% η οποία και δεν εκπίπτει. Άρα ένα φ/β πάρκο που είχε κύκλο εργασιών 100.000€ θα φτάσει να έχει μεικτά κέρδη 0,6x(100.000-35.000)=39.000€. Αν υποθέσουμε έξοδα 10.000€ (ασφάλιστρα, τηλεφωνία, φύλαξη, συντήρηση, ενοίκια, λογιστές) απομένουν 29.000€ και θα επιβληθεί φόρος 26% σε 29.000+26.000(έκτακτη εισφορά σε αυτό) = 14.300€. Άρα ο παραγωγός θα εισπράξει (αν δεν έχει και κανένα δάνειο) 14.700€ από σύνολο 100.000€ και θα έχει πληρώσει αθροιστικά φόρος, πιστώσεις, έκτακτες εισφορές ύψος 35.000+26.000+14.7000=75.700€ δηλαδή το 75,7% του εισοδήματος του!.Το μεγάλο πρόβλημα είναι προφανώς τι θα συμβεί όταν ο παραγωγός έχει δάνειο ή άλλες υποχρεώσεις προηγούμενων χρήσεων (ΦΠΑ και φόρο).Αντιλαμβάνεστε τις συνέπειες των κινήσεων σας; Αφήνοντας όλα αυτά προς απάντηση προχωράμε και στα κακώς κείμενα και αυτής της πρότασης που γίνεται. (Δεν έχουν δοθεί τα δεδομένα στα οποία βασίστηκε και αυτό είναι τουλάχιστον ύποπτο) Η εταιρία μας βλέπει τα ακόλουθα σημεία: 1. Καταργείται η σύμβαση που έχει υπογραφεί και αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στα χρονικά. Η σύμβαση έγραφε για σύμφωνη γνώμη και των δύο μερών για τροποποίηση της σύμβασης, ενώ εδώ υπάρχει μονομερής καταστρατήγηση αυτού του όρου από κρατική παρέμβαση. Έχοντας πρόσφατο το παράδειγμα των διοδίων στις εθνικές οδούς, εσείς οι ίδιοι (κυβέρνηση) αναφέρατε ότι δεν μπορεί να μην ισχύσει η υπογεγραμμένη σύμβαση. Αυτό δεν λέγεται δημοκρατία. 2. Τα κίνητρα των παραγωγών που θα έκαναν την νέα σύμβαση ανταγωνιστική και έχουν να κάνουν με την επέκταση του χρόνου για άλλα πέντε έτη, αναιρείται με το συγκεκριμένο σχέδιο, αφού το τίμημα των 80€/ΜWh μόνο ως αστείο μπορεί να ληφθεί, καθώς τα 80€ σημερινής αξίας μπορεί να έχουν μηδενική αξία στο μέλλον, αφού δεν αναπροσορμόζονται με τον πληθωρισμό της χώρας 3. Με την παρουσίαση τουλάχιστον του νομοσχεδίου περιμέναμε να δούμε και την ρύθμιση των δανείων των τεχνολογιών ΑΠΕ. Περιμέναμε να δούμε τις εξαγγελίες για επέκταση χρόνου με μείωση επιτοκίου που είχατε αφήσει να διαρρέει. Το γεγονός πως δεν είναι μέρος του νομοσχεδίου από μόνο το οδηγεί σε καχυποψία. 4. Με την πίστωση που επιβάλλεται (που σε αρκετές εταιρείες που κλείνουν ισολογισμό 30.6 είναι φορολογημένη), δημιουργείται άμεσο πρόβλημα να τις πτωχεύσετε. Η μήπως θα παγώσετε τις δόσεις φόρου εισοδήματος, τις δόσεις ΦΠΑ και τις δόσεις των δανείων; 5. Για πρώτη φορά συνδέεται η τιμή πώλησης με την ενίσχυση που έχει δεχθεί μία επένδυση, καταργώντας έτσι τον Αναπτυξιακό Νόμο που στηρίζει εδώ και χρόνια την ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας. Μήπως σκέφτεστε να φορολογήσετε με επιπλέον φόρους όλους όσους έτυχε να πάρουν κάποτε επιδότηση στο παρελθόν σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. Αν ρωτάτε την άποψη μας κακώς οι ώριμες ΑΠΕ (φ/β και Αιολικά) που δεν δημιουργούν αναλογικά πολλές μόνιμες θέσεις εργασίες έπαιρναν επιδοτήσεις, αλλά σε αυτό δεν φταίει ο επενδυτής αλλά το τότε νομικό πλαίσιο. 6. Θεωρούμε καταστροφική την διακοπή της αναπροσαρμογής στην τιμή με βάση τον πληθωρισμό. Αυτομάτως αυτό συνεπάγεται επιπλέον μείωση της τιμής πώλησης, αφού τα έσοδα σου θα είναι μειωμένα τουλάχιστον κατά τον πληθωρισμό. Είναι σαν να προδικάζετε μηδενικά επιτόκια στο μέλλον. Καταργείται κάθε οικονομική θεωρία και όλο το οικονομικό σύστημα. Μήπως η χώρα δανείζεται με μηδενικό επιτόκιο και δεν το γνωρίζουμε; Γνωρίζετε επίσης ότι στα φ/β μειώνεται η απόδοσης τους με την πάροδο των ετών; 7. Χωρίς να έχουν υλοποιηθεί έργα βιομάζας μειώνεται η τιμή της. Αυτό σε πολλές των περιπτώσεων είναι καταδικαστικό για τις επενδύσεις που εδώ και χρόνια σχεδιάζονται από τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο. Είναι προφανές ότι από την στιγμή που έκλεισε η αγορά των Φωτοβολταϊκών πολλές εταιρίες δραστηριοποιήθηκαν στον τομέα της Βιομάζας. Τις περισσότερες φορές δεν υπήρχε έσοδο για αυτήν την ενασχόληση (πόσο μάλλον κέρδος) αφού η αναξιοπιστία που έχει φέρει το υπουργείο με τις συνεχόμενες ρυθμίσεις οδηγούσε τους επενδυτές να συνδυάζουν την αμοιβή με την ολοκλήρωση των αδειών και του έργου. Σαν συνέπεια των προτάσεων σας πέραν του γεγονότος ότι τα περισσότερα έργα που αναπτύχθηκαν κρίνονται πλέον μη βιώσιμα, σημαίνει ότι και η εργασία και τα έξοδα που έχουν γίνει πρέπει να θεωρούνται παράπλευρες απώλειες μίας απλά αναξιόπιστης κυβερνητικής κίνησης. Η Βιομάζα δημιουργεί πολλές θέσεις εργασίας, είναι έντασης κεφαλαίου, είναι επένδυση με ρίσκο (πρώτη ύλη, απόδοση τεχνολογίας) και δεν μπορεί να συγκρίνεται με τις εγγυημένες αποδόσεις των φ/β και των Α/Π. Παράλληλα με την βιομάζα τονώνεται η αγροτική οικονομία (που τόσο θέλετε να κρατάτε ζωντανή ακόμα και με άσχετα προς αυτή κίνητρα, όπως τα «αγροτικά φ/β») και επιτυγχάνεται βιώσιμη και αειφόρος διαχείριση των αγροτικών, κτηνοτροφικών και γενικά οργανικών αποβλήτων. Η απόδοση μιας επένδυσης σχετίζεται και με το ρίσκο, και η βιομάζα έχει ρίσκο, άρα πρέπει να έχει υψηλότερη απόδοση από τις λοιπές ΑΠΕ. Επίσης τα FIT έχοντας θεσμοθετηθεί διεθνώς ως κίνητρο για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, παραδοσιακά στηρίζουν τις μη ώριμες τεχνολογίες μέχρι την ανάπτυξη τους. Η βιομάζα είναι ακόμα μη ώριμη στη χώρα μας και πρέπει να στηριχτεί. Επίσης οι μονάδες βιομάζας είναι μονάδες βάσεις και έχουν επιπλέον οφέλη για το Σύστημα Ηλεκτρικής Ενέργειας. 8. Ενώ για τις υπόλοιπες τεχνολογίες γίνεται περιγραφή της μέγιστης ισχύος που επιτρέπεται για Διασυνδεδεμένο και Μη-Διασυνδεδεμένο σύστημα, για την Βιομάζα γίνεται αναφορά μόνο στο Διασυνδεδεμένο. Τι προβλέπεται στο Μη-Διασυνδεδεμένο; Τι θα γίνει με τις αιτήσεις που έγιναν στο Μη-Διασυνδεδεμένο σύστημα μετά από πρόσκληση της Διεύθυνσης Διαχείρισης Νήσων του ΔΕΔΔΗΕ. 9. Οι ηλιοθερμικοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, που δεν έχουν καταφέρει να πείσουν για την αποτελεσματικότητα και την βιωσιμότητα της επένδυσης, λαμβάνουν τιμή μεγαλύτερη των Φωτοβολταϊκών, παρότι αναφερόμαστε για αξιοποίηση του ίδιου μέσου δηλαδή της Ηλιακής Ενέργειας. Αυτό κρίνεται σκανδαλώδες. 10. Το άνοιγμα της αγοράς των ΦΒ εκ νέου χωρίς να μας δείξετε με σχέδιο που οδηγούμαστε κρίνεται προβληματικό. Πόσο μάλλον που αυτό μπορεί να σημαίνει υπερβολικό φόρτο εκ νέου στις αντίστοιχες περιοχές ΔΕΔΔΗΕ, για μία τεχνολογία που την έχετε καταδικάσει με τους νόμους σας. Όλες οι άλλες αιτήσεις άλλων τεχνολογιών που έχουν γίνει θα μπουν με αυτόν τον τρόπο στο συρτάρι μέχρις ότου να ξεκαθαρίσει το τοπίο από τις χιλιάδες αιτήσεις των φ/β που χρονίζουν στις υπηρεσίες του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ. Καταστροφικό και αντι-αναπτυξιακό μέτρο. Αντιθέτως προτείνουμε να δοθούν όροι σύνδεσης σε όλες τις άλλες τεχνολογίες που έχουν κατατεθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες και δεν προχωράνε λόγω προτεραιότητας στην εξέταση παλαιών αιτημάτων Φωτοβολταϊκών. Επίσης μας δημιουργεί ερωτηματικά για τυχόν μελλοντικές ενέργειες σας, καθώς όπως μειώνονται οι τιμές με τον ίδιο τρόπο θα μπορούν να αυξηθούν στο μέλλον.Αντί για το άνοιγμα των μεγάλων Φ/Β, ανοίξτε τους Αυτοπαραγωγούς βγάζοντας άμεσα την σχετική Υπουργική Απόφαση. Η πραγματική επανεκκίνηση του κλάδου των φ/β θα έρθει με το Netmetering και τους αυταπαραγωγούς. 11. Τα οικιακά Φωτοβολταϊκά με τις μειώσεις που επιφέρετε σε πολλές των περιπτώσεων θα αρκούν μόνο για να καλύψουν τις απαιτήσεις των τραπεζών. Μην ξεχνάμε το τραπεζικό προϊόν της 100% χρηματοδότησης. Τα οικιακά φ/β δεν πρέπει να θεωρούνται ως επενδύσεις, αλλά ως η επαφή των ελληνικών νοικοκυριών με την πράσινη επιχειρηματικότητα. Κύριος στόχος των ιδιοκτητών από την εγκατάσταση των φ/β ηταν «να μην πληρώνω την ΔΕΗ». Με τις μειώσεις ούτε αυτό επιτυγχάνεται πλέον. Γνωρίζετε το πραγματικό κόστος των οικιακών φ/β. Γνωρίζεται ότι οι ιδιοκτήτες έχουν ήδη πληρώσει ΦΠΑ 23%. Γνωρίζετε ότι ένα οικιακό φ/β λόγω των ιδιαιτεροτήτων (σκιάσεις, εμπόδια, μη βέλτιστος προσανατολισμός και κλίση) μπορεί να παράγουν έως και κάτω από 1.300kWh/kWp/έτος. Τέλος, από επιστημονικής σκοπιάς τα φ/β συστήματα που συνδέονται απευθείας στη Χαμηλή Τάση συνεισφέρουν τα μέγιστα στη βέλτιστη διαχείριση της ενέργειας στα Δίκτυα. 12. Θεωρούμε ακραίο έως ύποπτο το γεγονός ότι από το Γ τρίμηνο του 2012 και μετά, ο νομοθέτης πιστεύει ότι ένα οικιακό ΦΒ κοστίζει φτηνότερα από ένα αντίστοιχο μεγάλης κλίμακας, πόσο μάλλον που τα οικιακά ΦΒ στην τιμή κτήσης κατέβαλαν και ΦΠΑ που δεν επιστρεφόταν (ήταν ιδιώτες), γεγονός που σημαίνει ότι ακόμα και αν η τάξη μεγέθους του έργου δεν έπαιζε κανέναν ρόλο (που συνήθως ήταν 10—20% ακριβότερα σε τιμές €/kW) μόνο από το ΦΠΑ ήταν 23% ακριβότερα. 13. Παράφορη αδικία συντελείται στα οικιακά ΦΒ στο Γ και Δ τρίμηνο του 2013, όπου πολλοί ήταν εκείνοι που πιστεύοντας τον νόμο που τους εξασφάλιζε δυνατότητα κατασκευής ΦΒ στο ειδικό πρόγραμμα εντός εξαμήνου με τιμή 0.23€/kWh αν είχαν υπογράψει έως 31/5/2013 αποφάσισαν να κατασκευάσουν το ΦΒ στην στέγη τους. Και αυτό παρότι οι τιμές από τον Απρίλιο και μετά ήταν ακριβότερες από πριν αφού είχαν μπει οι δασμοί από την ευρωπαϊκή ένωση στα κινέζικα προϊόντα, γεγονός που αύξησε κατά 15-25% τις τιμές των πλαισίων. Σε αυτούς τους ιδιώτες το υπουργείο ουσιαστικά λέει ότι δεν θα πάρουν ποτέ πίσω τα χρήματα τους (τα 12 χρόνια που γίνεται ο χρόνος απόσβεσης, είναι ουτοπικό αφού είναι προφανές ότι σε αυτό το διάστημα κάτι θα δυσλειτουργήσει και ο ιδιώτης θα κληθεί να ξαναβάλει το χέρι στην τσέπη για να λειτουργεί ομαλά του ΦΒ). 14. Αγροτικά Φωτοβολταϊκά. Δεν ξέρουμε τι να αναφέρουμε επ’ αυτού. Κάθε φορά που βγαίνει κάποιος νόμος και υπάρχει διαχωρισμός προσπαθούμε να καταλάβουμε τι λάθος κάναμε και δεν δηλώσαμε όλοι αγρότες. Δόθηκε σε αυτή τη κατηγορία προτεραιότητα στις αιτήσεις. Δημιούργησαν κορεσμό στα δίκτυα –λόγω των κατατεθειμένων αιτήσεων που εξετάζονταν και δίνονταν Όροι Σύνδεσης κατα προτεραιότητα- και απέτρεψαν σημαντικούς επενδυτές από το να κάνουν επένδυση. Τους δόθηκε παράταση για την υλοποίηση των έργων, με συνέπεια να κατασκευάσουν με πολύ μικρότερο κόστος και μεγάλη τιμή πώλησης της ενέργειας που είχαν εξασφαλίσει. Δεν τους επιβλήθηκε έκτακτη εισφορά ανάλογη των υπολοίπων επενδυτών. Τους δίνεται τώρα και 10% αύξηση σε σχέση με τους υπόλοιπους. Τους δίνεται και την δυνατότητα να το πουλήσουν που πριν δεν μπορούσαν. Η παραγωγή ενέργειας από αγροτικά φ/β φορολογείται με μειωμένο συντελεστή σαν αγροτικό προϊόν. Είμαστε σε προεκλογική περίοδο μάλλον οι αγρότες αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο νούμερο των ψηφοφόρων 15. Δεν κατανοούμε το λόγο που κάνετε αναδιατύπωση στη παράγραφο για τους Αυτοπαραγωγούς, αντί να βγάλετε την Υπουργική Απόφαση που θα καθορίζει τις λεπτομέρειες. 16. Στους πίνακες δεν φαίνεται πουθενά η τιμή πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από μικρές ανεμογεννήτριες. Δεν κατανοούμε τι σημαίνει αυτή η κίνηση αφού το ρυθμιστικό πλαίσιο που εκκρεμεί έχει να κάνει με τεχνικούς όρους. Η τιμή της συγκεκριμένης τεχνολογίας δεν είχε αναφερθεί ότι θα τροποποιηθεί. Τι σημαίνει αυτή η απουσία. Δεν υπάρχει πλέον αυτή η κατηγορία; Έχετε κατανοήσει ότι υπάρχουν έξοδα ανάπτυξης των αδειών τα οποία πληρώνουν οι επενδυτές που απλά ήταν ανόητοι να πιστέψουν σε μία νομοθεσία; 17. Να σημειώσουμε ότι πήρατε και μία σωστή απόφαση όπως η αποσαφήνιση ότι οι βιομάζες δεν απαλλάσσονται από περιβαλλοντική Αδειοδότηση. Πάντως ακόμα και αυτό έρχεται πολύ καθυστερημένα. Το γνωρίζετε ότι ο ΔΕΔΔΗΕ εκδίδει δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης για όλες τις βιομάζες με το σκεπτικό ότι το τμήμα ηλεκτροπαραγωγής απαλλάσσεται από ΕΠΟ. Πως αντιμετωπιστεί μεταβατικά αυτό; 18. Αφήνουμε για το τέλος το σημαντικότερο όλων. Οριακή Τιμή Συστήματος. Το έλλειμμα στον ειδικό λογαριασμό έχει δημιουργηθεί για δύο λόγους. Πρώτος είναι η πληρωμή των μονάδων αιχμής από τον ίδιο λογαριασμό που πληρώνονται και οι ΑΠΕ και δεύτερον ότι η οριακή τιμή συστήματος υπολογίζεται με λάθος τρόπο. Το γεγονός αυτό έχει τονιστεί από αρκετούς. Δεν βλέπω καμία ρύθμιση που να το επιλύει, αντιθέτως βλέπουμε συνέχεια ένα κατηγορητήριο προς τις ΑΠΕ για το έλλειμμα. Επαναλαμβάνω για άλλη μία φορά ότι οι ΑΠΕ θα έπρεπε να μπαίνουν στην ΟΤΣ με την τιμή που θα είχε η τελευταία μονάδα που θα «έμπαινε» στο Σύστημα χωρίς τις ΑΠΕ. Αυτό συμβαίνει και στις υπόλοιπες χώρες που εφαρμόζουν τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Αν συνέβαινε αυτό η ΟΤΣ θα ήταν διπλάσια όλο ο προηγούμενο διάστημα και προφανώς και το έλλειμμα θα ήταν σημαντικά μειωμένο. Δηλαδή θα έπρεπε να υπολογίζεται μία ΟΤΣχα (Χωρίς ΑΠΕ) και από αυτή να υπολογίζεται το έλλειμμα. Ο τρόπος που γίνεται ο προσδιορισμός σήμερα τον μόνο που ωφελεί είναι οι χονδρέμποροι που πουλάνε εξωτερικό, αλλά και οι εγχώριοι έμποροι λιανικής (ΔΕΗ) που με αυτές της τιμές που είχε η ΟΤΣ, έχουν βγάλει υπερκέρδη τα προηγούμενα δύο χρόνια.Τέλος θέλουμε να βάλουμε δύο πολύ σημαντικές παρατηρήσεις που έχουν να κάνουν με τον τρόπο που έγινε ο υπολογισμός των αποδόσεων των ΦΒ από την ΡΑΕ παλιότερα και από το υπουργείο τώρα βγάζοντας αυτόν τον πίνακα. Πρώτον υπάρχουν έξοδα που αγνοούνται και αυτά είναι τα έξοδα ανάπτυξης ενός τέτοιου έργου και τα έξοδα λειτουργίας αυτού. Σε κανέναν, ακόμα και σε αυτούς που το ανέπτυξαν για ίδιο όφελος, δεν δόθηκαν οι άδειες χωρίς την καταβολή χρημάτων για μελέτες ή για οποιοδήποτε διαχειριστικό λόγο. Όπως επίσης και πολλοί είναι εκείνοι που καλούνται να πληρώσουν σημαντικά ενοίκια για την επένδυση που έκαναν που όταν την πραγματοποιούσαν τους το επέτρεπε. Δεύτερον αγνοείται συστηματικά από το κόστος ενός ΦΒ σταθμού κάτι το οποίο είναι προαπαιτούμενο και αυτό είναι το κόστος σύνδεσης, που στην Ελλάδα λόγω των ασθενών δικτύων ήταν ένα σημαντικό ποσοστό της επένδυσης. Το συμπέρασμα είναι ότι • Πλήττετε του επενδυτές φ/β αλλά και τους ιδιοκτήτες οικιακών φ/β, προκαλώντας τους εκτός από μακροχρόνιο πρόβλημα, και άμεσο πρόβλημα βιωσιμότητας για το 2014 λόγω της πίστωσης της παραγωγής του 2013 καθώς τα έξοδα δεν παγώνουν (φόροι, ΦΠΑ, δάνεια, λειτουργικές δαπάνες, κλπ) • Επιβάλλετε με μη δημοκρατικά μέτρα τις απόψεις σας. • Δεν δίνετε κίνητρα στους παραγωγούς • Δεν φαίνεται να έχετε πλάνο επίλυσης του προβλήματος του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού • Καταδικάζετε νέες τεχνολογίες (βιομάζα) πριν καν ξεκινήσουν • Καθυστερείτε (αλλά κάνετε αναδιατυπώσεις του νόμου) να εκδώσετε την Υπουργική Απόφαση που θα ρυθμίσει το πλαίσιο των Αυτοπαραγωγών που πραγματικά θα εκκινήσει την άγορα, συμβάλλει στην εξοικονόμηση ενέργειας και δεν δημιουργεί έλλειμμα στο Ειδικό Λογαριασμό. Σας καλούμε • Να αναπροσαρμόσετε τον πίνακα των ταριφών λαμβάνοντας υπόψη τα πραγματικά κόστη των έργων • Να αποσύρετε τις ρυθμίσεις για τα οικιακά φ/β • Να δώσετε κίνητρα στους παραγωγούς (παράταση για 10 χρόνια της σύμβασης) με τους ίδιους όρους • Κατανοούμε ότι πρέπει να υπάρχει και ένα κούρεμα στις απαιτήσεις των παραγωγών, και σας καλούμε να μεγαλώσει το χρονικό διάστημα της πίστωσης σε 2 έτη (15% για το 2013 και 15% για το 2014) • Να βγάλετε την ΥΑ για τους Αυτοπαραγωγούς • Να μην μειώσετε τις τιμές της βιομάζας. • Να διευκρινίσετε τι ισχύει με τα όρια ισχύος σταθμών βιομάζας στα ΜΔΝ • Να ρυθμίσετε άμεσα προβλήματα των πληρωμών των παραγωγών από τον ΛΑΓΗΕ (μη ζήτηση φορολογικής ενημερότητας, κλπ) • Να μας αποδείξετε την βιωσιμότητα του ελλείμματος αλλά και την αποκατάσταση του χρόνου πληρωμής των παραγωγών από τον ΛΑΓΗΕ. • Να αναλάβει το κράτος μέρος της ευθύνης του για τη δημιουργία του ελλείμματος με μείωση της φορολογίας των κερδών και όχι να πρέπει μόνο οι παραγωγοί να στηρίξουν το έλλειμμα οι οποίοι απλά εφάρμοσαν την νομοθεσία. Πιστεύουμε οι παρατηρήσεις να είναι εποικοδομητικές και να σας μεταφέρουν τόσο τα βιώματα μας όσο και το κλίμα της αγοράς. Με εκτίμηση Energy Trading ΕΠΕ