Αρχική Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμούΆρθρο 01: Επανακαθορισμός στοιχείων τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας λειτουργούντων σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑΣχόλιο του χρήστη ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ ΑΕ | 13 Μαρτίου 2014, 15:38
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. Η προτεινόμενη μείωση των εγγυημένων τιμών πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας για τις μονάδες ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, στόχο έχει να περιορίσει το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ, διαπιστώνοντας ότι πολλές μονάδες (ή και τεχνολογίες) έλαβαν έως σήμερα αδικαιολόγητα υπέρογκες αποζημιώσεις για την πωλούμενη ηλεκτρική ενέργεια, επιτυγχάνοντας την απόσβεση δυσανάλογα μεγάλου μέρους της πραγματοποιηθείσας επένδυσης στα πρώτα χρόνια της λειτουργίας τους, με τις γνωστές συνέπειες για τον Ειδικό Λογαριασμό και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, ο νομοθέτης όφειλε να προβεί σε διορθωτικές κινήσεις με την αναλογική «επιβάρυνση» των μονάδων ή/και τεχνολογιών εκείνων που οδήγησαν στη δημιουργία του ελλείμματος και εξασφάλιζαν πολύ υψηλές αποδόσεις. Αντιθέτως, δεν δικαιολογείται η οριζόντια μείωση των FiT εφόσον τούτη οδηγεί σε σημαντικές αποκλίσεις στις αποδόσεις των επενδύσεων. Η έγχυση ηλεκτρικής ενέργειας από την Κατανεμόμενη Μονάδα ΣΗΘΥΑ της Αλουμίνιον επί πέντε έτη έχει επιδοτήσει την ηλεκτρική αγορά, καθώς αποζημιωνόταν από το 2009 μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου 2012 μόνο με την Οριακή Τιμή του Συστήματος, προκαλώντας τεράστια θετική και αποθετική ζημία στην εταιρεία. Έκτοτε, η μονάδα αποζημιώνεται με έναν προσωρινό μηχανισμό που, λαμβανομένης υπόψη και της επιβολής έκτακτης εισφοράς 10% μόνο στη συγκεκριμένη μονάδα ΣΗΘΥΑ, δεν της επιτρέπει καν την ανάκτηση του μεταβλητού της κόστους. Συνεπώς, ο προσδιορισμός εγγυημένης τιμής οφείλει τουλάχιστον να εξασφαλίσει οικονομικά αποδοτική προτεραιότητα εφεξής, συνεκτιμώντας τις διακυμάνσεις του κόστους καυσίμου που αποτελεί και το βασικό κόστος λειτουργίας του Σταθμού, ενώ δεν μπορεί να «τιμωρεί» τη συγκεκριμένη μονάδα καθώς η λειτουργία της μέχρι σήμερα δεν επιβάρυνε καθόλου τον Ειδικό Λογαριασμό. Όπως όμως προκύπτει από τον της παραγράφου 1δ του άρθρου 1 του Σ/Ν, ο νομοθέτης επεμβαίνει κατά τρόπο που υπερβαίνει το σκοπό της ρύθμισης στην τιμολόγηση της εγχεόμενης ενέργειας από τη μοναδική κατηγορία μονάδων (μονάδες ΣΗΘΥΑ εγκατεστημένης ισχύος άνω των 35MW) που δεν συνέβαλε καθόλου στη δημιουργία του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού, καθώς μέχρι σήμερα δεν έχει προσδιοριστεί νομοθετικά εγγυημένη τιμή πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας. Πρόκειται για υπέρμετρα διακριτική μεταχείριση σε βάρος της συγκεκριμένης κατηγορίας μονάδων, πρωτίστως διότι σε καμία άλλη τεχνολογία η διαφοροποίηση της εγκατεστημένης ισχύος δεν οδηγεί σε τόσο τεράστια απόκλιση ως προς την εγγυημένη τιμή πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας (περίπου 25%). Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στα αιολικά, τα μικρά υδροηλεκτρικά και τα φωτοβολταϊκά, το Feed in Tariff βαίνει ελάχιστα μειούμενο όσο αυξάνεται η εγκατεστημένη ισχύς, συμβαδίζοντας με την πραγματική επίπτωση στο κόστος κατασκευής/επένδυσης από την επίτευξη οικονομίας κλίμακος. Αντιθέτως, είναι οικονομικά αδικαιολόγητο το σταθερό μέρος της εγγυημένης τιμής πώλησης για μονάδες ΣΗΘΥΑ να μειώνεται κατά 25,5% περίπου (από 90€ σε 67€/MWh), ωσάν το μοναδιαίο κόστος επένδυσης (€/Kw) μίας μονάδας 40MW εν συγκρίσει προς αυτό μίας μονάδας 30MW να είναι 25% χαμηλότερο! 2. Ανεξαρτήτως της σύγκρισης με τις λοιπές μονάδες ΣΗΘΥΑ ή/και τις λοιπές τεχνολογίες, υπογραμμίζεται ότι η προτεινόμενη σταθερή τιμή 67€/MWh (για τις μονάδες που υπάγονται στην κατηγορία «χωρίς επιδότηση» - είναι δε προφανές ότι υπάρχει τυπογραφικό σφάλμα καθώς οι δύο στήλες «ΧΕ» και «ΜΕ» έχουν τεθεί ανάποδα) σε καμία περίπτωση δεν διασφαλίζει το στόχο του νομοθέτη, δηλ. την ισόρροπη αντιμετώπιση των διαφόρων τεχνολογιών από πλευράς απόδοσης επενδύσεων. […] Η «διασφάλιση» σχεδόν μηδενικού IRR στις «μεγάλες» ΣΗΘΥΑ ασφαλώς δεν μπορεί παρά ως λάθος να εκληφθεί, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη τη φύση της συμπαραγωγικής τεχνολογίας, η οποία συνδέεται με τη βιομηχανική, γεωργική, τουριστική κλπ ανάπτυξη, την τρέχουσα υποχρέωση της χώρας για ενσωμάτωση της νέας Οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση αλλά και τις θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αναγκαιότητα προώθησης της συγκεκριμένης τεχνολογίας σε όλους τους τομείς. Προτείνεται η αντικατάσταση του κατωτέρω στοιχείου του πίνακα (δ) του άρθρου 1§1 του Σ/Ν ως εξής: «ΣΗΘΥΑ με χρήση Φυσικού Αερίου > 35 MW λοιπών κατηγοριών»: Χωρίς Επιδότηση: (από 67 σε) 74 + ΣΡ Με Επιδότηση: (από 62 σε) 69 + ΣΡ Η διαφορά των ως άνω τιμών σε σχέση με τις τιμές που αναγράφονται στο σχετικό πίνακα του άρθρου 1 του Σχεδίου Νόμου (ΧΕ: 67 €/MWh, ΜΕ: 62€/MWh), αποτυπώνουν αντίστοιχα την κρίσιμη διαφορά μεταξύ ενός εύλογου IRR, ανάλογου με αυτό που επιφυλάσσεται στις λοιπές κατηγορίες/τεχνολογίες, δηλ. περίπου 12% και ενός σχεδόν μηδενικού IRR. Είναι σχεδόν προφανές ότι στο Σχέδιο Νόμου, με βάση τις τιμές που εμφανίζονται στους πίνακες του άρθρου 1, έχει παραβλεφθεί το γεγονός ότι οι μονάδες ΣΗΘΥΑ, σε ότι αφορά το έσοδο για τη θερμική τους ενέργεια, διέπονται από τους κανόνες της ελεύθερης διαπραγμάτευσης με τους πελάτες τους στα πλαίσια μιας ανταγωνιστικής αγοράς. Κατά συνέπεια, εκτιμώντας το έσοδο από την τιμολόγηση της θερμικής ενέργειας σύμφωνα με τα παραπάνω, το συνολικό έσοδο που ένας σταθμός ΣΗΘΥΑ θα μπορεί να κερδίζει από την τιμή που προτείνεται στο Σχέδιο Νόμου καθώς και από την θερμική ενέργεια που θα πωλεί στον/ους καταναλωτή/ες του δεν θα επαρκεί ώστε να καλύψει το πλήρες κόστος τους πλέον μιας εύλογης απόδοσης. Για το λόγο αυτό θεωρούμε επιβεβλημένη την αύξηση των εν λόγω τιμών όπως προτείνεται ανωτέρω. 3. Πέραν των ανωτέρω, στο άρθρο 3§1 περιλαμβάνεται πρόβλεψη για την έκδοση πιστωτικού/εκπτωτικού τιμολογίου από τους παραγωγούς ΑΠΕ/ΣΗΘΥΑ επί της συνολικής αξίας της πωληθείσας ενέργειας για το 2013, δεδομένου ότι οι νέες εγγυημένες τιμές που προβλέπονται στο Σ/Ν και εξασφαλίζουν την «εξυγίανση του Ειδικού Λογαριασμού» θα εφαρμοστούν από την έναρξη ισχύος του και δεν θα έχουν αναδρομική εφαρμογή. Στην παρ. 3 του ιδίου άρθρου δε, προβλέπεται ο υπολογισμός της επιβληθείσας έκτακτης εισφοράς ύψους 10% επί του μειωμένου, μετά την «έκπτωση» εσόδου του παραγωγού. Σχετικά με την Κατανεμόμενη Μονάδα της Αλουμίνιον ΑΕ ωστόσο ισχύουν τα ακόλουθα: περισσότερο από 2,5 χρόνια μετά το ν. 4001/2011 (άρθρο 197§3) και έπειτα από 3 γνωμοδοτήσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) οι οποίες ωστόσο δεν οδήγησαν στην έκδοση της νομοθετικά προβλεπόμενης Υπουργικής Απόφασης, υπεγράφη σύμβαση μεταξύ ΛΑΓΗΕ και Αλουμίνιον ΑΕ χωρίς να έχει προσδιοριστεί η εγγυημένη τιμή πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, για την οποία η Αλουμίνιον αποζημιώνεται με την κατώτατη επιτρεπόμενη με βάση το ν. 4001/2011 τιμή, αλλά με τη συμφωνία για αναδρομική εκκαθάριση όταν νομοθετικά ή κανονιστικά προσδιοριστεί η εγγυημένη τιμή. Η τιμή αυτή προσδιορίζεται με το προτεινόμενο Σ/Ν σε ένα επίπεδο που οπωσδήποτε συμβάλλει στην «εξυγίανση του Ειδικού Λογαριασμού». Το σύνολο της ήδη εγχυθείσας ηλεκτρικής ενέργειας ΣΗΘΥΑ από το τέλος Νοεμβρίου 2012 από τη συγκεκριμένη Κατανεμόμενη Μονάδα ΣΗΘΥΑ θα αποζημιωθεί (μέσω αναδρομικής εκκαθάρισης) με αυτή την τιμή – ως εκ τούτου, δεν δικαιολογείται σε καμία περίπτωση η επιβολή της προβλεπόμενης στο άρθρο 3§1β έκπτωσης. Συγχρόνως, λαμβάνοντας υπόψη ότι (α) η έκτακτη εισφορά που επεβλήθη με το ν. 4093/2012 στόχο είχε επίσης την εξυγίανση του Ειδικού Λογαριασμού με παρέμβαση/«κούρεμα» σε υψηλές εγγυημένες τιμές που ίσχυαν για μονάδες ΑΠΕ/ΣΗΘΥΑ τα προηγούμενα έτη και κατά την περίοδο 2012-2014, (β) έχουν απαλλαγεί αναδρομικά από την έκτακτη εισφορά 10% ήδη με ρυθμίσεις των ν. 4203/2013 και 4123/2013 όλες οι λοιπές ΣΗΘΥΑ (αγροτικές & τηλεθερμάνσεις) που λειτουργούν στην Ελλάδα πλην της ΣΗΘΥΑ της Αλουμίνιον ΑΕ κατά τρόπο φωτογραφικό και για διαφόρους λόγους απολύτως παράνομο, όπως έχει αναπτυχθεί εκτενώς στο παρελθόν, και (γ) η συνολική πωληθείσα ενέργεια ΣΗΘΥΑ από τη μονάδα της Αλουμίνιον ΑΕ θα αποζημιωθεί αναδρομικά (από το Νοέμβριο 2012) με τη νέα εγγυημένη τιμή που προβλέπεται στο Σ/Ν, είναι επιβεβλημένο νομικά, οικονομικά και ηθικά να προβλεφθεί η επέκταση της απαλλαγής που ισχύει για τις λοιπές ΣΗΘΥΑ και στη συγκεκριμένη μονάδα/κατηγορία. Προτείνονται επ' αυτού οι ακόλουθες νομοτεχνικές παρεμβάσεις: Στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 3 του Σ/Ν προστίθεται το ακόλουθο εδάφιο: «[…]και στις δύο περιπτώσεις (α) και (β) επί της συνολικής αξίας της πωληθείσας ενέργειας για το 2013. Εξαιρούνται οι περιπτώσεις παραγωγών ΑΠΕ/ΣΗΘΥΑ για τους οποίους η πωληθείσα ενέργεια για το 2013 αποζημιώνεται ή εκκαθαρίζεται αναδρομικά λόγω ειδικότερων ρυθμίσεων σύμφωνα με τις οριζόμενες στο άρθρο 1 του παρόντος τιμές.» Στο τέλος της παρ. 3 του άρθρου 3 του Σ/Ν προστίθεται το ακόλουθο εδάφιο: «Για τα έργα ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που εκδίδουν σύμφωνα με την παρ. 1 πιστωτικό-εκπτωτικό παραστατικό η έκτακτη εισφορά του ν. 4093/2012, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, για το 2013 επανυπολογίζεται επί των μειωμένων, μετά την έκπτωση, εσόδων από την πώληση ενέργειας το αναφερόμενο έτος. Η υποχρέωση καταβολής της έκτακτης ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης της υποπαραγράφου Ι.2 της παραγράφου Ι του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α΄222), δεν βαρύνει τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας για τους οποίους η πωληθείσα ενέργεια κατά το διάστημα ισχύος της έκτακτης εισφοράς αποζημιώνεται ή εκκαθαρίζεται αναδρομικά λόγω ειδικότερων ρυθμίσεων σύμφωνα με τις οριζόμενες στο άρθρο 1 του παρόντος τιμές.»