Αρχική Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμούΆρθρο 01: Επανακαθορισμός στοιχείων τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας λειτουργούντων σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑΣχόλιο του χρήστη ΕΣΣΗΘ | 13 Μαρτίου 2014, 15:33
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
O Ελληνικός Σύνδεσμος Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας (ΕΣΣΗΘ) ιδρύθηκε το 1995 και αποτελεί τον επιστημονικό φορέα που προωθεί τη διάδοση της εν λόγω τεχνολογίας στην Ελλάδα. Η ΣΗΘ αποτελεί τη σημαντικότερη τρέχουσα τεχνολογία Εξοικονόμησης Ενέργειας σημαντικού μεγέθους, η οποία αποτελεί ένα από τα βασικά όπλα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και της Χώρας μας για την επίτευξη των στόχων αλλά και των υποχρεώσεων που έχουν αναληφθεί από τα κράτη-μέλη με την εφαρμογή της Οδηγίας 2012/27/EU/25.10.2012 για μείωση κατά 1,5% το χρόνο της καταναλισκόμενης ενέργειας. Με αυτή την Οδηγία παρέχεται ισχυρή νομική υποχρέωση για τη χρήση της τεχνολογίας ΣΗΘ τόσο στις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας όσο και στις βιομηχανίες, περιορίζοντας την εγκατάστασή τους κοντά σε καταναλωτές θερμότητας. Σχόλια για Άρθρο 1 Ο προτεινόμενος στο Νομοσχέδιο νέος τρόπος τιμολόγησης της παραγόμενης Ηλεκτρικής Ενέργειας από Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού & Θερμότητα Υψηλής Αποδοτικότητας (ΣΗΘΥΑ), κατά την άποψη του ΕΣΣΗΘ, χρειάζεται σημαντικές τροποποιήσεις και διορθώσεις για να καταστεί λειτουργικός. Δείχνει σα να έχει προέλθει με τη μέθοδο του «reverse engineering», δηλαδή πρώτα αποφασίστηκε το επιθυμητό αποτέλεσμα και μέσω αντίστροφων υπολογισμών, να καθορίζονται οι παράμετροι που δίνουν το αποτέλεσμα αυτό. Αναλυτικά τα σχόλια μας: 1. Εισάγονται κατηγορίες ΣΗΘΥΑ που δεν έχουν καμία πρακτική εφαρμογή, όπως π.χ. αυτή του Συνδυασμένου Κύκλου με ισχύ μικρότερη των 35MWe, πολλώ δε μάλλον του 1 MWe. 2. Δε γίνεται αντιληπτό για ποιο λόγο γίνεται διάκριση μεταξύ των ειδών των διαφόρων τεχνολογιών ΣΗΘΥΑ, εφόσον τελικά χρησιμοποιούνται για όλες οι ίδιοι σχεδόν βαθμοί απόδοσης και παραπλήσια σταθερά μέρη, παρόλο που τις αναφερόμενες τεχνολογίες τις χωρίζουν ενίοτε πολύ μεγάλες διαφορές σε βαθμούς απόδοσης, κόστος ανά εγκατεστημένο MWe, κλπ. 3. Η αναφορά στις στήλες «ΜΕ» και «ΧΕ» στον πίνακα της παραγράφου 1δ είναι προφανώς αντίστροφη. 4. Ο περίπλοκος τύπος και ειδικότερα ο πολλαπλασιαστής της διαφοράς (ΜΤΦΑ-26)/ne δεν έχει ούτε φυσικό, ούτε πρακτικό νόημα, παρά μόνο στο να οδηγήσει στο προκαθορισμένο αποτέλεσμα, στη λογική του "reverse engineering". Δεν έχει φυσικό νόημα γιατί ισούται με το λόγο της διαφοράς του θερμικού β.α. αναφοράς από αυτόν του Σταθμού ΣΗΘΥΑ προς αυτόν της αναφοράς, μέγεθος/δείκτης που δε χρησιμοποιείται πουθενά στη βιβλιογραφία και δε δύναται να οδηγεί σε κάποια ένδειξη αποδοτικότητας της ΣΗΘΥΑ από μόνος του. Επίσης, δεν έχει πρακτικό νόημα διότι χρησιμοποιεί σταθερές τιμές συνεπώς μπορεί ουσιαστικά να υποκατασταθεί από έναν και μόνο πολλαπλασιαστή. 5. Οι επιμέρους βαθμοί απόδοσης που αναφέρονται στο Ν/Σ αντιστοιχούν σε διατάξεις με μεγαλύτερο ηλεκτρικό βαθμό απόδοσης από θερμικό, γεγονός δυνατό μόνο σε εγκαταστάσεις συνδυασμένου κύκλου. Οι βαθμοί απόδοσης αντίκεινται τόσο στη λοιπή ειδικότερη ελληνική νομοθεσία (Ν. 3734/2009), όσο και στην αντίστοιχη κοινοτική. Για το λόγο αυτό, αλλά και για την αποφυγή άσκοπης περιπλοκότητας στον τύπο υπολογισμού, θα ήταν εύλογη η υποκατάσταση του κλάσματος αυτού από κάποιο σταθερό πολλαπλασιαστή, ο οποίος όμως θα πρέπει να είναι σημαντικά μεγαλύτερος από τον προτεινόμενο, έτσι ώστε να αντιμετωπίζεται δίκαια και ορθολογικά η ΣΗΘΥΑ όπως θα αναλύσουμε κατωτέρω. 6. Η εισαγωγή/πρόβλεψη για αποζημίωση έναντι κόστους προμήθειας δικαιωμάτων εκπομπών είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και την επικροτούμε απολύτως. Όμως θεωρούμε ότι από τον υπολογισμό της αποζημίωσης CO2 θα πρέπει να απαλειφθεί ο συντελεστής 0,37. 7. Μόλις πριν 2,5 χρόνια, η ΡΑΕ, μετά από σχετική τεκμηρίωση του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), όρισε την ειδική προσαύξηση των μονάδων ΣΗΘΥΑ με αξιοποίηση καυσαερίων για γεωργικούς σκοπούς σε 16,2 €/MWh. Το υπό διαβούλευση Ν/Σ, περικόπτει στο ήμισυ και χωρίς αιτιολόγηση την προσαύξηση αυτή στα 8 €/MWh, παρότι οι αναγκαίες επενδύσεις - όπως είχαν αποφανθεί ΡΑΕ και ΕΜΠ - απαιτούν περίπου 10 έτη για να αποσβεστούν. Το βασικότερο όμως χαρακτηριστικό της προτεινόμενης ρύθμισης των τιμολογίων ΣΗΘΥΑ, είναι ότι κατακρημνίζονται οι τιμές πώλησης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας κατά 20 έως 25% στο βωμό μιας αστήρικτης και ατεκμηρίωτης φημολογίας ότι δήθεν οι Επενδύσεις ΣΗΘΥΑ παράγουν υπερκέρδη. ΠΡΟΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΠΑΡΑΘΕΤΟΥΜΕ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΣΗΘΥΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: • Οι εταιρείες/Σταθμοί ΣΗΘΥΑ μέχρι 35 MWe που είναι εγγεγραμμένες στα Μητρώα ΣΗΘΥΑ του ΛΑΓΗΕ και έχουν πιστοποιημένο από το ΕΜΠ σύστημα καταγραφής και αξιόπιστης μέτρησης της αποδοτικότητάς τους, είναι μόνο πέντε (5), με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 46 MWe. • Πλέον των πέντε ανωτέρω, υπάρχουν και πολύ λίγες μικρές εγκαταστάσεις (<1 MWe) με συνολική ισχύ λιγότερο από 4 MWe. • Από τα απολογιστικά στοιχεία του έτους 2013 που δημοσίευσε ο ΛΑΓΗΕ, προκύπτει ότι συνολικά ο κλάδος της ΣΗΘΥΑ παρήγαγε 118,8 GWh και τιμολόγησε 21,3 εκ. ευρώ. Δηλαδή, η ΣΗΘΥΑ αποτελεί μόλις το 1% του Ειδικού Λογαριασμού! Η μοναδική δε μεγάλη βιομηχανική ΣΗΘΥΑ (άνω των 35MW) ακόμη τιμολογεί προσωρινά το ΛΑΓΗΕ για την εγχεόμενη ΣΗΘΥΑ ηλεκτρική ενέργεια με Ο.Τ.Σ. καθώς η τιμή απορρόφησης της ηλεκτρικής ενέργειας δεν έχει ακόμη καθοριστεί νομοθετικά, επομένως δεν μπορεί να υποστηριχθεί ότι έχει καθ’ οιονδήποτε τρόπο επιβαρύνει οικονομικά τον Ειδικό Λογαριασμό του ΛΑΓΗΕ. • Οι εταιρείες/Σταθμοί ΣΗΘΥΑ είναι ζημιογόνες ή στην καλύτερη των περιπτώσεων οριακά βιώσιμες. Θεωρούμε βάσιμα ότι, αποτέλεσμα της παραπλανητικής περιρρέουσας ατμόσφαιρας ήταν και οι προτεινόμενες από το υπό διαβούλευση Ν/Σ ρυθμίσεις, με τις οποίες ζητείται από τον κλάδο μας εξοντωτική συμμετοχή στην εξυγίανση του Ειδικού λογαριασμού. Συγκεκριμένα επιβάλλεται: • Μείωση της τιμής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από 20 - 25%. • 10% κούρεμα των οφειλομένων αποζημιώσεων από το ΛΑΓΗΕ για το 2013. • Μείωση κατά 51% της ειδικής προσαύξησης του Ν.3851 για τη χρήση καυσαερίων ΣΗΘΥΑ για αγροτική χρήση. Οι επιχειρήσεις ΣΗΘΥΑ αδυνατούν να λειτουργήσουν βιώσιμα εάν εφαρμοστούν οι προτεινόμενες διατάξεις και θα πρέπει να κλείσουν άμεσα διότι κάθε ημέρα λειτουργίας υπό αυτές τις συνθήκες θα είναι ζημιογόνος. Στην πράξη, η ΣΗΘΥΑ δεν αντέχει οποιαδήποτε μείωση των τιμών. Ο κλάδος μας παρουσιάζει πολλές και σημαντικές ιδιαιτερότητες εξ αιτίας των οποίων δεν μπορεί να ενταχθεί και να ανταπεξέλθει σε τέτοιας μορφής οριζόντια μέτρα που αφορούν τελείως διαφορετικές τεχνολογίες και λειτουργικές δομές. Οι ιδιαιτερότητες αυτές είναι: 1. Οι μονάδες ΣΗΘΥΑ έχουν πολλαπλάσιο λειτουργικό κόστος σε σχέση με τις ΑΠΕ διότι καταρχήν απασχολούν εκατοντάδες άτομα προσωπικό σε μόνιμη και ετήσια βάση. Συγκεκριμένα, δημιουργούν κατά μέσο όρο πάνω από 15 μόνιμες θέσεις εργασίας ανά εγκατεστημένο MWe (έναντι ~1 θέσης για τις επενδύσεις ΑΠΕ). Επιπρόσθετα, χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο ως καύσιμο το φυσικό αέριο, οι τιμές του οποίου παρουσιάζουν σημαντικότατες διακυμάνσεις επηρεάζοντας ανάλογα το χρόνο απόσβεσης της απαιτούμενης επένδυσης. Η ΣΗΘΥΑ, δεν εισφέρει στις ταμειακές ροές των επιχειρήσεων μας καθώς όλο το έσοδο της πώλησης του παραγόμενου ηλεκτρικού ρεύματος προορίζεται για την προμήθεια του καυσίμου. Αντιθέτως, οι πολύμηνες καθυστερήσεις πληρωμών από το ΛΑΓΗΕ εκμηδενίζουν τη ρευστότητά μας καθώς ο προμηθευτής καυσίμου πρέπει να πληρώνεται στη συμβατική ημερομηνία. Παραμένει ανεξήγητο σε εμάς πως είναι δυνατόν να προτείνονται περικοπές 5% σε τεχνολογίες ΑΠΕ (δωρεάν καύσιμο) και 20-25% στη βασική τεχνολογία εξοικονόμησης ενέργειας που όμως πρέπει να πληρώνει για καύσιμη ύλη. 2. Η ΣΗΘΥΑ δεν αποτελεί μια αυτοτελή επιχείρηση, αλλά εντάσσεται στα πλαίσια μιας παραγωγικής διαδικασίας. Εν προκειμένω, οι μονάδες μας ΣΗΘΥΑ ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα και συμβάλλουν στη μείωση του κόστους λειτουργίας σε όποιο κλάδο και αν ενταχθούν (αγροτικό, βιομηχανικό, Νοσοκομεία, τουρισμός, λιανεμπόριο, οικιακός τομέας, κλπ). Μια τέτοια οριζόντια περικοπή στις τιμές και τα οφειλόμενα από το ΛΑΓΗΕ, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια (α) στην αδυναμία κάλυψης του κόστους καυσίμου και (β) στη ραγδαία αύξηση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων του κλάδου. 3. Η παρατεταμένη αδυναμία του ΛΑΓΗΕ να εξοφλεί εμπρόθεσμα τα οφειλόμενα, έχει επιβαρύνει με επιπλέον κόστος εκατομμυρίων ευρώ σε τόκους υπερημερίας προς τον προμηθευτή καυσίμου, κάτι που δυσχέρανε περαιτέρω τη ρευστότητα των ΣΗΘΥΑ. Τα χρήματα αυτά έχουν ήδη καταβληθεί και μπορούμε ανά πάσα στιγμή να σας προσκομίσουμε και όλα τα σχετικά Παραστατικά. Επιπλέον, κάποιες επιχειρήσεις ΣΗΘΥΑ εξέδωσαν αντίστοιχα τιμολόγια τόκων υπερημερίας προς το ΛΑΓΗΕ - όπως έχουν ρητά δικαίωμα γιατί το ορίζει η σχετική Σύμβαση - αλλά ο τελευταίος αρνείται να εγγράψει τα τιμολόγια αυτά στα λογιστικά του βιβλία! Είναι λοιπόν αυτονόητο ότι οι επιχειρήσεις ΣΗΘΥΑ έχουν ήδη υποστεί το ζητούμενο κούρεμα του 10%. 4. Οι επιχειρήσεις ΣΗΘΥΑ αδυνατούν να εκδώσουν πιστωτικό - εκπτωτικό τιμολόγιο προς το ΛΑΓΗΕ ίσο με το 10% του τζίρου πώλησης ηλεκτρικού ρεύματος του 2013 διότι, εκτός των τόκων υπερημερίας που έχουν υποστεί, έχουν εξαναγκαστεί να εκχωρήσουν τα οφειλόμενα από το ΛΑΓΗΕ προς τον προμηθευτή καυσίμου προκειμένου να εξασφαλιστεί το χρέος προς αυτόν και να μη διακόψει την παροχή αερίου, κάτι που θα σήμαινε την άμεση οικονομική καταστροφή των μονάδων. Αντιλαμβάνεστε φυσικά ότι τα χρέη μας προς τον προμηθευτή καυσίμου δημιουργήθηκαν λόγω των αντίστοιχων καθυστερήσεων πληρωμών του ΛΑΓΗΕ. 5. Έως το 2010, οι επιχειρήσεις ΣΗΘΥΑ βρέθηκαν για μεγάλο διάστημα εκτεθειμένες σε ακραίες διακυμάνσεις των τιμών καυσίμων με αποτέλεσμα να υποστούν τεράστιες λειτουργικές ζημίες. Ο κλάδος μας βρίσκεται ακόμα σε πολύ αρχικό στάδιο ωριμότητας ενώ, μόλις που αρχίζει δειλά να αναπτύσσεται, θα βρεθεί πάλι εκτεθειμένος σε νέες ζημίες εάν ψηφιστεί το προτεινόμενο Νομοσχέδιο. Θεωρούμε σίγουρο όμως ότι αυτή τη φορά, οι επιπτώσεις στη ΣΗΘΥΑ θα είναι μη αναστρέψιμες. Θεωρούμε λοιπόν εύλογο και δίκαιο να έχει και η ΣΗΘΥΑ μια ευκαιρία ανάπτυξης πριν αναθεωρηθούν τα δεδομένα του τομέα ο οποίος μετά βίας προσεγγίζει τα 50 MWe. Παρακαλούμε λάβετε σοβαρά υπόψη σας τις ανωτέρω θέσεις του ΕΣΣΗΘ, οι οποίες είναι πλήρως τεκμηριωμένες και μη αμφισβητήσιμες. Εκπρόσωποι - Τεχνοκράτες του Συνδέσμου μας βρίσκονται ανά πάσα στιγμή στη διάθεσή σας για την εξεύρεση μιας ορθολογικής πρότασης αντιμετώπισης της λειτουργίας των Μονάδων ΣΗΘΥΑ, τόσο των υφιστάμενων αλλά και των μελλοντικών. Επειδή ως Σύνδεσμος έχουμε υπόψη μας και το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον της βαριά χειμαζόμενης χώρας μας, σας ενημερώνουμε ότι ο κλάδος της ΣΗΘΥΑ, όταν ενισχυθεί από την Πολιτεία, μπορεί να απαντήσει θετικά στην πολυπόθητη ανάπτυξη, κυρίως δε στην Περιφέρεια, αλλά και στα αστικά κέντρα με τη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας και τεράστιας εξοικονόμησης καυσίμων. Περιμένουμε λοιπόν αυτό να γίνει κατανοητό από την Πολιτεία, η οποία, αντί να περικόπτει και να καταστρέφει επιχειρήσεις, να κάνει το σωστό βήμα προς τα εμπρός και να ενισχύσει τη ΣΗΘΥΑ.