Αρχική Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμούΆρθρο 05 – Τροποποίηση άρθρου 13 του ν.3468/2006Σχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΑΕΡΙΟΥ | 13 Μαρτίου 2014, 15:05
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ελληνικός Σύνδεσμος Βιοαερίου (HEL.BI.O) www.helbio.gr Αξιότιμε κ. Υπουργέ Ο Σύνδεσμος μας εκπροσωπεί την πλειοψηφία των επενδυτών της κατηγορίας 16 και 17 του υπο ψήφιση Νομοσχεδίου, «Βιοαέριο που προέρχεται από την αναερόβια χώνευση βιομάζας». Είναι σαφές πια τόσο από την διαβούλευση όσο και από τις παρεμβάσεις μας στoυς αρμόδιους Φορείς, ότι με τις προτεινόμενες μειώσεις των τιμών δεν μπορεί να υλοποιηθεί κανένα έργο βιοαερίου. Επιπρόσθετα το όριο των 25 MW δεν έχει καμία λογική, σε μια τεχνολογία με μηδενική εγκατεστημένη ισχύ, αλλά και γενικότερα η θέσπιση ορίων χωρίς κατοχύρωση των κριτηρίων υπαγωγής σε αυτό, δεν λαμβάνονται σε κανένα επιχειρηματικά φιλικό κράτος. Το αποτέλεσμα είναι να ακυρώνεται αυτόματα ολόκληρος ο κλάδος του βιοαερίου αφού οι επενδύσεις δεν θα είναι πια σε καμία περίπτωση βιώσιμες, έχοντας όπως γνωρίζετε ανυπολόγιστες συνέπειες στον πρωτογενή τομέα. Παραθέτουμε ακόμα μια φορά τα κύρια πλεονεκτήματα του βιοαερίου: 1.Οριστική λύση στο αιώνιο πρόβλημα της διαχείρισης των 17.000.000 εκ/έτος παραγόμενων οργανικών αποβλήτων. Οι 151.306 Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις του πρωτογενή τομέα οι οποίες παράγουν οργανικά απόβλητα θα χασουν την μοναδική βιώσιμη λύση για το πρόβλημα τους. Σημειώνουμε εδώ και την καταδίκη της χώρα μας για την διαχείριση των ζωικών υποπροϊόντων (C 248/08) 2.Οι μονάδες βιοαερίου, αποτελούν μονάδες βάσης σταθεροποίησης του ηλεκτρικού δικτύου 3.Το 65% περίπου του κόστους κατασκευής γίνεται από ελληνικές τεχνικές εταιρείες, έχοντας την μεγαλύτερη ελληνική προστιθέμενη αξία στην κατασκευή των μονάδων. 4.Μια επένδυση βιοαερίου απασχολεί συνήθως 20-25 ανώτερης και ανώτατης μόρφωσης. 5.Είναι άμεσα διασυνδεδεμένη με αρκετές δεκάδες αγροτοκτηνοτροφικές επιχειρήσεις 6.Επιστρέφει σαν ανταποδοτικό προς τους αγρότες και κτηνοτρόφους οργανικό εδαφοβελτιωτικό λίπασμα. Επιπρόσθετα αναφέρουμε τα εξής: Στο κείμενο της διαβούλευσης αναφέρεται μεταξύ άλλων «Οι προβλεπόμενες αναπροσαρμοσμένες τιμές εκτιμήθηκαν λαμβάνοντας υπ’ όψιν σειρά κριτηρίων που αποδεδειγμένα επηρεάζουν την απόδοση των επενδύσεων…..». Θεωρούμε ότι οι μελέτες σχετικά με το βιοαερίο βασιστήκαν μόνο σε βιβλιογραφικά δεδομένα και όχι σε πραγματικές συνθήκες του σήμερα στην Ελλάδα, αγνοώντας παντελώς τις ειδικές συνθήκες που ισχύουν στην Ελλάδα και τα μοναδικά πλεονεκτήματα που αναφέραμε παραπάνω. Εχουμε υποβάλλει σχετικά τεκμηριωμένα υπομνήματα στους αρμόδιους Φορείς. Στην Ελλάδα, σε αντίθεση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ακόμα και οι σημερινές «αυξημένες» τιμές καταστούν τις επενδύσεις οριακά βιώσιμες για τους εξής λόγους: 1.Αυξημένο κατασκευαστικό κόστος στην Ελλάδα σε σύγκριση με την Ευρώπη κυρίως λόγω του αντισεισμικού κανονισμού και της σύστασης της πλειοψηφίας των οργανικών αποβλήτων, όπου απαιτούν μεγαλύτερες δεξαμενές χώνευσης. 2.Μη ύπαρξη gate fee. Η εφαρμογή ενός gate fee θα είχε τα αντίστροφα αποτελέσματα από τα αναμενόμενα ιδιαίτερα στην κακή οικονομική κατάσταση που βρίσκονται όλες οι ΜΜΕ. 3.Υποχρεωτική πρόσληψη επιπλέον εξειδικευμένου προσωπικού βάρδιας, ανώτατης εκπαίδευσης 4.Μεγαλύτερο κόστος προμήθειας πρώτων υλών 5.Στην Ελλάδα, ισχύουν ιδιαίτερες συνθήκες που επηρεάζουν άμεσα τόσο το μεταφορικό όσο και το λειτουργικό κόστος των μονάδων βιοαερίου. Σε περίπτωση λοιπόν που ισχύσουν οι προτεινόμενες στην διαβούλευση τιμές, απαιτούμε την τροποποίηση του Νόμου, ώστε να επιστραφούν πίσω στους επενδυτές τα χρήματα που έχουν δαπανηθεί, για τους όρους σύνδεσης, οικοδομικές άδειες, και εγγυητικές επιστολές. Στην άλλη περίπτωση που θα αποφασίσετε την συνέχιση του κλάδου, θεωρούμε βασικό ότι θα πρέπει να κατοχυρώνετε με κάποιο τρόπο ο επενδυτής πριν καν ξεκινήσει την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου, ανεξάρτητα από το υπάρχον όριο εγκατεστημένης ισχύος ανά τεχνολογία. Είναι απαραίτητη η θέσπιση διαφορετικών κριτηρίων υπαγωγής στις διατάξεις για την εξασφάλιση της αποζημίωσης της εγγυημένης τιμής, από αυτό του σκεπτικού του ν/σ ότι δηλαδή «…εφόσον στον χρόνο της τελικής σύνδεσης δεν έχει υπερκαλυφθεί το όριο της συνολικής ισχύος…». Θεωρούμε πρωταρχική και βασική προϋπόθεση κάθε έργου, την διασφάλιση της ολοκλήρωσης της επένδυσης πριν ξεκινήσει, διότι σε αντίθετη περίπτωση δεν θα υπάρξει κανένας επενδυτής που θα αναλάβει να ξεκινήσει την μονάδα του και κανένα τραπεζικό ίδρυμα που να χρηματοδοτήσει επενδύσεις ΑΠΕ, αν υπάρχει έστω και η πιο μικρή πιθανότητα να καλυφθεί το οποιαδήποτε ισχύον όριο πριν την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου. Η παράγραφος 2.9 επίσης πρέπει να καταργηθεί. Είναι πέραν κάθε λογικής να ξεκινάει μια επένδυση ενός έργου χωρίς να γνωρίζει και να έχει ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΕΙ την τιμή μονάδος πώλησης. Βασικό αξίωμα σε κάθε επιχειρηματικό σχέδιο ΑΠΕ, αποτελεί η κατοχύρωση, πριν την έναρξη κατασκευής, της τιμής πώλησης του ηλεκτρικού ρεύματος για όλη την περίοδο λειτουργίας του. Η τιμή πώλησης αποτελεί βασική θεμελιακή παράμετρος, η οποία καθορίζει όλους του παράγοντες που συνθέτουν το έργο. Κανένα τραπεζικό ίδρυμα, δεν θα δανειοδοτήσει κανένα έργο, γνωρίζοντας από την αρχή ότι υπάρχει έστω και μια μικρή περίπτωση μείωσης της τιμής πώλησης του ρεύματος, πριν συνδεθεί στο δίκτυο. Τελειώνοντας θέλουμε να προτείνουμε τα εξής: Η δυσμενή θέση στην οποία έχει έρθει η ελληνική αγορά των ΑΠΕ, αποτελεί ένα γεγονός, το οποίο δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν. Οι μονάδες βιοαερίου είναι αυτές που θα αντιμετωπίσουν το μεγαλύτερο πρόβλημα, αν δεν μειωθεί το έλλειμα του ΛΑΓΗΕ, επειδή έχουν τα μεγαλύτερα λειτουργικά κόστη. Έτσι συμφωνούμε και επικροτούμε τις προσπάθειες για την εξάλειψη του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ, αλλά σε πλαίσια που υπάρχει προοπτική για την δημιουργία των έργων. Ο Σύνδεσμος μας, αναγνωρίζοντας το πρόβλημα στην αγορά ενέργειας από το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ, καθώς και την γενικότερη προσπάθεια για την μείωση του ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων, έχει προτείνει με κατάθεση πρότασης στο ΥΠΕΚΑ (η πρώτη κατάθεση έγινε 08 Αυγούστου 2013), καθώς και με επιστολές του προς όλους τους εμπλεκόμενους Φορείς, την εναλλακτική λύση, των 40 MW εγκατεστημένης ισχύος με τις σημερινές τιμές, η οποία συνδυάζει την υλοποίηση των επενδύσεων μαζί με την προφύλαξη του ΛΑΓΗΕ σε σχέση με το έλλειμμα του. Αυτό όμως που δεν μπορούμε να δεχθούμε σε καμιά περίπτωση είναι μειώσεις που ακυρώνουν τα έργα και επιπλέον χωρίς να μπορεί να αποδειχθεί μέσω τεκμηριωμένων μελετών στην Ελλάδα, ότι οι επενδύσεις είναι τελικά βιώσιμες. Τεχνολογίες, οι οποίες βρίσκονται στο ίδιο στάδιο ωρίμανσης με το βιοαερίο πχ τα ηλιοθερμικά έχουν μια μείωση της τάξεως του 1,7% και όριο τα 100 MW. Δεδομένου από την μία όλων όσω προαναφέραμε, δεδομένου των ειδικών συνθηκών που ισχύουν στην Ελλάδα αναφορικά με τις μονάδες βιοαερίου αυξάνοντας κατά πολύ το λειτουργικό και κατασκευαστικό κόστος σε σχέση με την Ευρώπη και δεδομένου από την άλλη πλερυά της συνολικής κατάστασης που έχει δημιουργηθεί, σας καταθέτουμε την παρακάτω τελική πρόταση: “Μείωση των σημερινών εγγυημένων τιμών της τάξεως του 2% (δύο της εκατό) έως την σύνδεση στο δίκτυο 40 MW εγκατεστημένης ισχύς από μονάδες παραγωγής βιοαερίου προερχόμενο από την αναερόβια χώνευση οργανικών υποπροϊόντων και αγροτοβιομηχανικών πρώτων υλών.” Είναι αυτονόητο ότι τα 40 MW μελλοντικής εγκατεστημένης ισχύς των μονάδων βιοαερίου είναι κάτω του 1% σε σχέση με την σημερινή εγκατεστημένης ισχύ όλων των ΑΠΕ. Ελπίζουμε τελικά να επικρατήσει η λογική και η αλήθεια και να αποσυρθεί ότι ακυρώνει τις επενδύσεις, ώστε να μπορέσει και η χώρα μας να εκμεταλλευθεί τα μοναδικά πλεονεκτήματα του βιοαερίου. ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΑΕΡΙΟΥ