Αρχική Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμούΆρθρο 01: Επανακαθορισμός στοιχείων τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας λειτουργούντων σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑΣχόλιο του χρήστη ΙΤΑ ΟΜΙΛΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ | 13 Μαρτίου 2014, 15:06
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κ. Υπουργέ, Προ οποιωνδήποτε αναλυτικών παρατηρήσεων και τοποθετήσεων επί των άρθρων του Σχεδίου Νόμου, θα πρέπει να παρασχεθούν για λόγους διαφάνειας, η «γενική εικόνα» και ο επιδιωκόμενος στόχος των προβλεπόμενων ρυθμίσεων του νόμου. Είναι δηλαδή απολύτως απαραίτητο να δοθεί από τον νομοθέτη (το Υπουργείο), μια αναλυτική τεκμηρίωση ως προς το τι επιδιώκεται και τι επιτυγχάνεται με βάση τις προτεινόμενες ρυθμίσεις και τις νέες ταρίφες. Κατά τούτο, θα πρέπει να αποτυπωθεί αναλυτικά στην αιτιολογική έκθεση του ΝΣ πως διαμορφώνονται τα ποσοτικά στοιχεία του ειδικού λογαριασμού, τόσο όσον αφορά στο μηδενισμό του υφιστάμενου ταμειακού ελλείμματος με τις εκπτώσεις που ζητούνται (κούρεμα), όσο και ως προς το πως διαμορφώνεται εφεξής το ισοζύγιο του λογαριασμού με βάση τις μειωμένες ταρίφες. Την στιγμή που βάσει των διατάξεων του προτεινόμενου νόμου ζητείται από τους επενδυτές/παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας κούρεμα των οφειλόμενων από το κράτος ποσών, καθώς και μείωση της τιμής αποζημίωσης της παραγωγής τους, οι παραγωγοί/επενδυτές θα πρέπει τουλάχιστον να έχουν τα αναλυτικά στοιχεία των υπολογισμών, ώστε να αξιολογήσουν από την πλευρά τους αν όντως επιτυγχάνεται η προσδοκώμενη εξυγίανση. Διαφορετικά, υπάρχει ο κίνδυνος να υποστούν τις προβλέψεις του νόμου και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα να ξαναβρεθεί η αγορά σε αδιέξοδο. Ασφαλώς, λογικό είναι να συμμετάσχουν και οι τράπεζες στο παρόν υπό διαβούλευση μνημόνιο, ως εταίρος στις επενδύσεις που αφορά το ΝΣ, υποθέτουμε απλώς ότι θα ανακοινωθεί στη συνέχεια η σχετική συνεισφορά των τραπεζών και άρα δεν αναλύουμε περαιτέρω το σημείο αυτό. Τέλος, είναι προφανές ότι κανένας επενδυτής δεν είναι δυνατόν να συμφωνήσει σε πλήρη ακύρωση της σύμβασης που υπέγραψε με το ελληνικό Δημόσιο επί της ουσίας και να απεμπολήσει τα σχετικά δικαιώματά του, ωστόσο, δεδομένων των συνθηκών και εφόσον διασφαλιστεί τουλάχιστον η επιβίωση των επενδύσεων του κλάδου, θα ήταν δυνατόν να εξεταστούν τα προτεινόμενα μέτρα και να αντιπροταθούν άλλα, όπου είναι δόκιμο και δίκαιο με την επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος των επενδυτών. Ειδικότερα: (β) Η περικοπή που επιβάλλεται στις ταρίφες των αιολικών σταθμών παραγωγής ενέργειας που λειτουργούν στο ΜΔΝ, δεν έχει λογική βάση. Οι συγκεκριμένες μονάδες παραγωγής • μειώνουν στην πράξη το έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού και δεν το αυξάνουν, καθώς αποζημιώνονται με τιμές σημαντικά χαμηλότερες από το μέσο κόστος παραγωγής συμβατικών σταθμών (102€/MWh έναντι ~185€/MWh μέσου κόστους συμβατικών σταθμών). • μειώνουν και το κόστος ΥΚΩ που επιβαρύνει τους καταναλωτές. Ως εκ τούτου οι μονάδες παραγωγής ενέργειας από αιολικό δυναμικό που λειτουργούν στο ΜΔΝ, θα πρέπει να εξαιρεθούν εντελώς από την όποια μείωση τιμής πώλησης και από την απαίτηση για παροχή έκπτωσης επί της πωληθείσας ενέργειας του 2013. (γ) Μια παράμετρος που είναι απολύτως αναγκαίο να διευκρινιστεί περαιτέρω, έχει να κάνει με τον τρόπο τιμολόγησης της ενέργειας που παράγεται από Αιολικό Πάρκο το οποίο έχει εγκατασταθεί τμηματικά, τόσο πριν όσο και μετά το 2007, και του οποίου η ενέργεια σήμερα μετράται και τιμολογείται βάσει ενός κοινού μετρητή. Δεδομένου ότι στις Ανεμογεννήτριες που εγκαταστάθηκαν μετά το 2007 δεν υπάρχει ξεχωριστός μετρητής, μια απλή και δίκαιη λύση θα ήταν η τιμολόγηση επί της συνολικής ενέργειας του πάρκου, να γίνεται αναλογικά με βάση το ποσοστό της ισχύος επί του συνόλου που αντιπροσωπεύουν οι Α/Γ πριν και μετά το 2007. (δ) Με ιδιαίτερη απογοήτευση διαβάσαμε τις προτάσεις του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου και αναρωτιόμαστε εάν το εθνικό καύσιμο της χώρας πρέπει να τύχει τέτοιας μεταχείρισης, λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι υπάρχουν μηδενικές επενδύσεις στη βιομάζα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και ασφαλώς με το παρόν προτεινόμενο τελειώνει και κάθε σχέδιο επένδυσης που τυχόν είχε υπόψη του κάποιος φιλόδοξος και ονειροπόλος να υλοποιήσει. Αιφνιδιαστήκαμε από τις προτάσεις του Υπουργείου, καθώς αναμέναμε από την Πολιτεία να εισηγηθεί αυξήσεις των εγγυημένων τιμών για τη βιομάζα και γενικώς ενισχυμένα κίνητρα για επενδύσεις, με στόχο να υλοποιηθούν κάποιες πρώτες επενδύσεις στο εθνικό μας καύσιμο, ώστε να μειωθούν οι εισαγωγές και να πάψει να πληρώνει ο Έλληνας εργαζόμενος τους Ρώσους και τους Σαουδάραβες για τα ρυπογόνα και ακριβά καύσιμα, να βελτιωθεί το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας και να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και γενικότερα ανάπτυξη στη βαριά χειμαζόμενη ελληνική Περιφέρεια. Ειδικότερα επί του προτεινόμενου νομοσχεδίου έχουμε τις εξής παρατηρήσεις: Σε ορισμένες κατηγορίες έργων βιομάζας (αέριο από ΧΥΤΑ και βιοαέριο) η μείωση της τιμής είναι πολύ μεγαλύτερη του 10% που ισχύει για τις λοιπές ΑΠΕ πλην των ΦΒ και φτάνει έως και το 25% σε κάποιες περιπτώσεις. Το γεγονός αυτό έρχεται σε πλήρη αντιδιαστολή τόσο με την πραγματική συνεισφορά των συγκεκριμένων έργων στο έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού, όσο και με τα οικονομικά δεδομένα βιωσιμότητας των έργων βιομάζας/βιοαερίου, τα οποία δεν αφήνουν περιθώρια τέτοιου είδους περικοπών. Προτείνεται η βιομάζα και το βιοαέριο να εξαιρεθούν από τις περικοπές τιμών και από την «έκπτωση» του 10%, καθώς δεν ευθύνονται στο παραμικρό για το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού. (ε) Ο προτεινόμενος στο Νομοσχέδιο νέος τρόπος τιμολόγησης της παραγόμενης Ηλεκτρικής Ενέργειας από Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού & Θερμότητα Υψηλής Αποδοτικότητας (ΣΗΘΥΑ) χρειάζεται σημαντικές τροποποιήσεις και διορθώσεις για να καταστεί λειτουργικός. Αναλυτικά τα σχόλια μας: 1. Εισάγονται κατηγορίες ΣΗΘΥΑ που δεν έχουν καμία πρακτική εφαρμογή, όπως π.χ. αυτή του Συνδυασμένου Κύκλου με ισχύ μικρότερη των 35MWe, πολλώ δε μάλλον του 1 MWe. 2. Δε γίνεται αντιληπτό για ποιο λόγο γίνεται διάκριση μεταξύ των ειδών των διαφόρων τεχνολογιών ΣΗΘΥΑ, εφόσον τελικά χρησιμοποιούνται για όλες οι ίδιοι σχεδόν βαθμοί απόδοσης και παραπλήσια σταθερά μέρη, παρόλο που τις αναφερόμενες τεχνολογίες τις χωρίζουν ενίοτε πολύ μεγάλες διαφορές σε βαθμούς απόδοσης, κόστος ανά εγκατεστημένο MWe, κλπ. 3. Η αναφορά στις στήλες «ΜΕ» και «ΧΕ» στον πίνακα της παραγράφου 1δ είναι προφανώς αντίστροφη. 4. Ο περίπλοκος τύπος και ειδικότερα ο πολλαπλασιαστής της διαφοράς (ΜΤΦΑ-26)/ne δεν έχει ούτε φυσικό, ούτε πρακτικό νόημα, παρά μόνο στο να οδηγήσει στο προκαθορισμένο αποτέλεσμα, στη λογική του "reverse engineering". Δεν έχει φυσικό νόημα γιατί ισούται με το λόγο της διαφοράς του θερμικού β.α. αναφοράς από αυτόν του Σταθμού ΣΗΘΥΑ προς αυτόν της αναφοράς, μέγεθος/δείκτης που δε χρησιμοποιείται πουθενά στη βιβλιογραφία και δε δύναται να οδηγεί σε κάποια ένδειξη αποδοτικότητας της ΣΗΘΥΑ από μόνος του. Επίσης, δεν έχει πρακτικό νόημα διότι χρησιμοποιεί σταθερές τιμές συνεπώς μπορεί ουσιαστικά να υποκατασταθεί από έναν και μόνο πολλαπλασιαστή. 5. Οι επιμέρους βαθμοί απόδοσης που αναφέρονται στο Ν/Σ αντιστοιχούν σε διατάξεις με μεγαλύτερο ηλεκτρικό βαθμό απόδοσης από θερμικό, γεγονός δυνατό μόνο σε εγκαταστάσεις συνδυασμένου κύκλου. Οι βαθμοί απόδοσης αντίκεινται τόσο στη λοιπή ειδικότερη ελληνική νομοθεσία (Ν. 3734/2009), όσο και στην αντίστοιχη κοινοτική. Για το λόγο αυτό, αλλά και για την αποφυγή άσκοπης περιπλοκότητας στον τύπο υπολογισμού, θα ήταν εύλογη η υποκατάσταση του κλάσματος αυτού από κάποιο σταθερό πολλαπλασιαστή, ο οποίος όμως θα πρέπει να είναι σημαντικά μεγαλύτερος από τον προτεινόμενο, έτσι ώστε να αντιμετωπίζεται δίκαια και ορθολογικά η ΣΗΘΥΑ όπως θα αναλυθεί κατωτέρω. 6. Η εισαγωγή/πρόβλεψη για αποζημίωση έναντι κόστους προμήθειας δικαιωμάτων εκπομπών είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και την επικροτούμε απολύτως. Όμως θεωρούμε ότι από τον υπολογισμό της αποζημίωσης CO2 θα πρέπει να απαλειφθεί ο συντελεστής 0,37. 7. Μόλις πριν 2,5 χρόνια, η ΡΑΕ, μετά από σχετική τεκμηρίωση του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), όρισε την ειδική προσαύξηση των μονάδων ΣΗΘΥΑ με αξιοποίηση καυσαερίων για γεωργικούς σκοπούς σε 16,2 €/MWh. Το υπό διαβούλευση Ν/Σ, περικόπτει στο ήμισυ και χωρίς αιτιολόγηση την προσαύξηση αυτή στα 8 €/MWh, παρότι οι αναγκαίες επενδύσεις - όπως είχαν αποφανθεί ΡΑΕ και ΕΜΠ - απαιτούν περίπου 10 έτη για να αποσβεστούν. Το βασικότερο όμως χαρακτηριστικό της προτεινόμενης ρύθμισης των τιμολογίων ΣΗΘΥΑ, είναι ότι κατακρημνίζονται οι τιμές πώλησης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας κατά 20 έως 25% στο βωμό μιας αστήρικτης και ατεκμηρίωτης φημολογίας ότι δήθεν οι Επενδύσεις ΣΗΘΥΑ παράγουν υπερκέρδη. Σύμφωνα με τον ΕΣΣΗΘ, τα πραγματικά στοιχεία του κλάδου ΣΗΘΥΑ στην Ελλάδα είναι τα εξής: • Οι εταιρείες/Σταθμοί ΣΗΘΥΑ μέχρι 35 MWe που είναι εγγεγραμμένες στα Μητρώα ΣΗΘΥΑ του ΛΑΓΗΕ και έχουν πιστοποιημένο από το ΕΜΠ σύστημα καταγραφής και αξιόπιστης μέτρησης της αποδοτικότητάς τους, είναι μόνο πέντε (5), με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 46 MWe. • Πλέον των πέντε ανωτέρω, υπάρχουν και πολύ λίγες μικρές εγκαταστάσεις (<1 MWe) με συνολική ισχύ λιγότερο από 4 MWe. • Από τα απολογιστικά στοιχεία του έτους 2013 που δημοσίευσε ο ΛΑΓΗΕ, προκύπτει ότι συνολικά ο κλάδος της ΣΗΘΥΑ παρήγαγε 118,8 GWh και τιμολόγησε 21,3 εκ. ευρώ. Δηλαδή, η ΣΗΘΥΑ αποτελεί μόλις το 1% του Ειδικού Λογαριασμού! • Οι εταιρείες/Σταθμοί ΣΗΘΥΑ είναι ζημιογόνες ή στην καλύτερη των περιπτώσεων οριακά βιώσιμες. Θεωρούμε βάσιμα ότι, αποτέλεσμα της παραπλανητικής περιρρέουσας ατμόσφαιρας ήταν και οι προτεινόμενες από το υπό διαβούλευση Ν/Σ ρυθμίσεις, με τις οποίες ζητείται από τον κλάδο μας εξοντωτική συμμετοχή στην εξυγίανση του Ειδικού λογαριασμού. Συγκεκριμένα επιβάλλεται: • Μείωση της τιμής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από 20 - 25%. • 10% κούρεμα των οφειλομένων αποζημιώσεων από το ΛΑΓΗΕ για το 2013. • Μείωση κατά 51% της ειδικής προσαύξησης του Ν.3851 για τη χρήση καυσαερίων ΣΗΘΥΑ για αγροτική χρήση. Οι επιχειρήσεις ΣΗΘΥΑ αδυνατούν να λειτουργήσουν βιώσιμα εάν εφαρμοστούν οι προτεινόμενες διατάξεις και θα πρέπει να κλείσουν άμεσα διότι κάθε ημέρα λειτουργίας υπό αυτές τις συνθήκες θα είναι ζημιογόνος. Στην πράξη, η ΣΗΘΥΑ δεν αντέχει οποιαδήποτε μείωση των τιμών. Ο κλάδος της ΣΗΘΥΑ παρουσιάζει πολλές και σημαντικές ιδιαιτερότητες εξ αιτίας των οποίων δεν μπορεί να ενταχθεί και να ανταπεξέλθει σε τέτοιας μορφής οριζόντια μέτρα που αφορούν τελείως διαφορετικές τεχνολογίες και λειτουργικές δομές. Οι ιδιαιτερότητες αυτές είναι: 1. Οι μονάδες ΣΗΘΥΑ έχουν πολλαπλάσιο λειτουργικό κόστος σε σχέση με τις ΑΠΕ διότι καταρχήν απασχολούν εκατοντάδες άτομα προσωπικό σε μόνιμη και ετήσια βάση. Συγκεκριμένα, δημιουργούν κατά μέσο όρο πάνω από 15 μόνιμες θέσεις εργασίας ανά εγκατεστημένο MWe (έναντι ~1 θέσης για τις επενδύσεις ΑΠΕ). Επιπρόσθετα, χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο ως καύσιμο το φυσικό αέριο, οι τιμές του οποίου παρουσιάζουν σημαντικότατες διακυμάνσεις επηρεάζοντας ανάλογα το χρόνο απόσβεσης της απαιτούμενης επένδυσης. Η ΣΗΘΥΑ, δεν εισφέρει στις ταμειακές ροές των επιχειρήσεων μας καθώς όλο το έσοδο της πώλησης του παραγόμενου ηλεκτρικού ρεύματος προορίζεται για την προμήθεια του καυσίμου. Αντιθέτως, οι πολύμηνες καθυστερήσεις πληρωμών από το ΛΑΓΗΕ εκμηδενίζουν τη ρευστότητά μας καθώς ο προμηθευτής καυσίμου πρέπει να πληρώνεται στη συμβατική ημερομηνία. Παραμένει ανεξήγητο σε εμάς πως είναι δυνατόν να προτείνονται περικοπές 5% σε τεχνολογίες ΑΠΕ (δωρεάν καύσιμο) και 20-25% στη βασική τεχνολογία εξοικονόμησης ενέργειας που όμως πρέπει να πληρώνει για καύσιμη ύλη. 2. Η ΣΗΘΥΑ δεν αποτελεί μια αυτοτελή επιχείρηση, αλλά εντάσσεται στα πλαίσια μιας παραγωγικής διαδικασίας. Εν προκειμένω, οι μονάδες μας ΣΗΘΥΑ ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα και συμβάλλουν στη μείωση του κόστους λειτουργίας σε όποιο κλάδο και αν ενταχθούν (αγροτικό, βιομηχανικό, Νοσοκομεία, τουρισμός, λιανεμπόριο, οικιακός τομέας, κλπ). Μια τέτοια οριζόντια περικοπή στις τιμές και τα οφειλόμενα από το ΛΑΓΗΕ, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια (α) στην αδυναμία κάλυψης του κόστους καυσίμου και (β) στη ραγδαία αύξηση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων του κλάδου. 3. Η παρατεταμένη αδυναμία του ΛΑΓΗΕ να εξοφλεί εμπρόθεσμα τα οφειλόμενα, έχει επιβαρύνει με επιπλέον κόστος εκατομμυρίων ευρώ σε τόκους υπερημερίας προς τον προμηθευτή καυσίμου, κάτι που δυσχέρανε περαιτέρω τη ρευστότητα των ΣΗΘΥΑ. Τα χρήματα αυτά έχουν ήδη καταβληθεί και μπορούμε ανά πάσα στιγμή να σας προσκομίσουμε και όλα τα σχετικά Παραστατικά. Επιπλέον, κάποιες επιχειρήσεις ΣΗΘΥΑ εξέδωσαν αντίστοιχα τιμολόγια τόκων υπερημερίας προς το ΛΑΓΗΕ - όπως έχουν ρητά δικαίωμα γιατί το ορίζει η σχετική Σύμβαση - αλλά ο τελευταίος αρνείται να εγγράψει τα τιμολόγια αυτά στα λογιστικά του βιβλία! Είναι λοιπόν αυτονόητο ότι οι επιχειρήσεις ΣΗΘΥΑ έχουν ήδη υποστεί το ζητούμενο κούρεμα του 10%. 4. Οι επιχειρήσεις ΣΗΘΥΑ αδυνατούν να εκδώσουν πιστωτικό - εκπτωτικό τιμολόγιο προς το ΛΑΓΗΕ ίσο με το 10% του τζίρου πώλησης ηλεκτρικού ρεύματος του 2013 διότι, εκτός των τόκων υπερημερίας που έχουν υποστεί, έχουν εξαναγκαστεί να εκχωρήσουν τα οφειλόμενα από το ΛΑΓΗΕ προς τον προμηθευτή καυσίμου προκειμένου να εξασφαλιστεί το χρέος προς αυτόν και να μη διακόψει την παροχή αερίου, κάτι που θα σήμαινε την άμεση οικονομική καταστροφή των μονάδων. Αντιλαμβάνεστε φυσικά ότι τα χρέη μας προς τον προμηθευτή καυσίμου δημιουργήθηκαν λόγω των αντίστοιχων καθυστερήσεων πληρωμών του ΛΑΓΗΕ. 5. Έως το 2010, οι επιχειρήσεις ΣΗΘΥΑ βρέθηκαν για μεγάλο διάστημα εκτεθειμένες σε ακραίες διακυμάνσεις των τιμών καυσίμων με αποτέλεσμα να υποστούν τεράστιες λειτουργικές ζημίες. Ο κλάδος μας βρίσκεται ακόμα σε πολύ αρχικό στάδιο ωριμότητας ενώ, μόλις που αρχίζει δειλά να αναπτύσσεται, θα βρεθεί πάλι εκτεθειμένος σε νέες ζημίες εάν ψηφιστεί το προτεινόμενο Νομοσχέδιο. Θεωρούμε σίγουρο όμως ότι αυτή τη φορά, οι επιπτώσεις στη ΣΗΘΥΑ θα είναι μη αναστρέψιμες. Θεωρούμε λοιπόν εύλογο και δίκαιο να έχει και η ΣΗΘΥΑ μια ευκαιρία ανάπτυξης πριν αναθεωρηθούν τα δεδομένα του τομέα ο οποίος μετά βίας προσεγγίζει τα 50 MWe. Παρακαλούμε λάβετε σοβαρά υπόψη σας τις ανωτέρω θέσεις μας, οι οποίες είναι πλήρως τεκμηριωμένες και μη αμφισβητήσιμες. Είμαστε ανά πάσα στιγμή στη διάθεσή σας για την εξεύρεση μιας ορθολογικής πρότασης αντιμετώπισης της λειτουργίας των Μονάδων ΣΗΘΥΑ, τόσο των υφιστάμενων αλλά και των μελλοντικών. Ο κλάδος της ΣΗΘΥΑ, όταν ενισχυθεί από την Πολιτεία, μπορεί να απαντήσει θετικά στην πολυπόθητη ανάπτυξη, κυρίως δε στην Περιφέρεια, αλλά και στα αστικά κέντρα με τη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας και τεράστιας εξοικονόμησης καυσίμων. Περιμένουμε λοιπόν αυτό να γίνει κατανοητό από την Πολιτεία, η οποία, αντί να περικόπτει και να καταστρέφει επιχειρήσεις, να κάνει το σωστό βήμα προς τα εμπρός και να ενισχύσει τη ΣΗΘΥΑ.