Αρχική Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμούΆρθρο 05 – Τροποποίηση άρθρου 13 του ν.3468/2006Σχόλιο του χρήστη BIG SOLAR | 13 Μαρτίου 2014, 15:41
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σχετικά με τις προβλέψεις του νέου Νομοσχεδίου που αφορούν στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Βιοαέριο, θα θέλαμε εν συντομία να θέσουμε υπόψη κάποιες σημαντικές παρατηρήσεις, που προκύπτουν όχι από θεωρητικές επεξεργασίες αλλά από την εμπειρία μας ως επενδυτών στο εν λόγω αντικείμενο. Συγκεκριμένα, η εταιρεία μας, ως βασικός μέτοχος της εταιρείας ειδικού σκοπού ΒΙΟΑΕΡΙΟ ΠΕΛΛΑΣ Α.Ε., είναι έτοιμη να ξεκινήσει την κατασκευή μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας από Βιοαέριο, ισχύος 1MWe στην περιοχή Πέλλας/Γιαννιτσών. Για τη μονάδα αυτή έχουμε υπογράψει Σύμβαση Αγοραπωλησίας ηλεκτρικού ρεύματος με τη Λ.ΑΓ.Η.Ε. Α.καθώς επίσης Σύμβαση Χρηματοδότησης του project μέσω του προγράμματος Jessica της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Προφανώς, σε όλες τις ανωτέρω ενέργειες έχουμε προβεί βάσει ενός επιχειρηματικού σχεδίου, το οποίο προβλέπει έσοδα από την πώληση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας υπολογισμένα με την μέχρι σήμερα ισχύουσα τιμή των €253/MWh. Βάσει, λοιπόν, της πρόσφατης εμπειρίας μας τόσο από την διεξοδική μελέτη και διερεύνηση των διαθέσιμων τεχνολογιών Βιοαερίου και των εφαρμογών τους στο εξωτερικό, όσο και από τις εκτεταμένες κατ' ιδίαν επαφές με κτηνοτρόφους, τυροκόμους και ιδιοκτήτες μονάδων ζωικών και άλλων αποβλήτων της ευρύτερης περιοχής Πέλλας και Ημαθίας με τους οποίους έχουμε τελικά συνάψει συμφωνίες προμήθειας της πρώτης ύλης, θέλουμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι η λειτουργία μιας μονάδας Βιοαερίου στη χώρα μας, κυρίως ως προς το βασικότερο και κρισιμότερο θέμα που είναι η εξασφάλιση και διαχείριση της πρώτης ύλης, ουδεμία σχέση έχει με τη λειτουργία αντίστοιχων μονάδων στη Βόρεια Ευρώπη, από την οποία όσοι ασχολούνται θεωρητικά με το ζήτημα αντλούν τα συμπεράσματά τους. Μια μονάδα Βιοαερίου διαχειρίζεται καθημερινά μεγάλες ποσότητες πρώτης ύλης-αποβλήτων και παραγόμενου λιπάσματος (ενδεικτικά, για ισχύ 1 MWe απαιτoύνται ανά ημέρα 100 τόννοι κατ' ελάχιστο πρώτης ύλης και παράγονται 90 τόννοι λιπάσματος), οπότε το θέμα της διασφάλισης της αδιάλειπτης τροφοδοσίας με πρώτη ύλη αλλά και το θέμα του προγραμματισμού των συνολικών διακινήσεων είναι εξαιρετικά κρίσιμο και περίπλοκο. Η πρώτη ύλη-απόβλητο πρέπει να φθάνει ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ και ΑΔΙΑΛΛΕΙΠΤΩΣ στο εργοστάσιο διότι πρέπει να είναι φρέσκια (έτσι μόνο δίνει καλή απόδοση σε βιοαέριο) και διότι η αποθήκευσή της απαιτεί μεγάλης δυναμικότητας και ειδικών συνθηκών αποθηκευτικούς χώρους (αποφυγή οσμών, διάβρωσης). Είναι κάτι σαν το φρέσκο γάλα που πρέπει να φτάνει καθημερινά στο εργοστάσιο γάλακτος. Συνεπώς, επιβάλλεται η ύπαρξη ειδικά αδειοδοτημένου φορτηγού της μονάδας, που θα μεταφέρει την πρώτη ύλη διασφαλίζοντας τη συνεχή ροή και την ποιότητά της. Παράλληλα, ένα άλλης μορφής βυτιοφόρο ειδικών προδιαγραφών θα διανέμει το λίπασμα που παράγεται σε παρακείμενες αγροτικές εκμεταλλεύσεις, διαθέτοντας μάλιστα κατάλληλα διαμορφωμένους διανεμητές. Και ενώ όλοι με ευκολία συμφωνούν στην αρχή για τη διάθεση των αποβλήτων τους ή για την προμήθεια του οργανικού λιπάσματος, όταν έρχεται η ώρα της πράξης, δηλαδή της ουσιαστικής δέσμευσής τους για ποσότητες και χρονοδιαγράμματα, αρχίζουν οι δυσκολίες και οι αβεβαιότητες. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι κτηνοτροφικές και αγροτικές εκμεταλλεύσεις, στις οποίες βασίζονται οι μονάδες Βιοαερίου για την εξασφάλιση της πρώτης ύλης που απαιτείται για τη λειτουργία τους, δεν έχουν ούτε το μέγεθος ούτε την υποδομή ούτε την οργάνωση ούτε την εμπειρία ούτε τη νοοτροπία των αντιστοίχων Βορειοευρωπαϊκών. Κατά συνέπεια, ο επενδυτής σε μια μονάδα Βιοαερίου στην Ελλάδα έχει πολύ μεγαλύτερα ρίσκα και αβεβαιότητες από εκείνον που επενδύει σε μια αντίστοιχη μονάδα στη Γερμανία ή στην Αυστρία ή ακόμη στη Βόρεια Ιταλία. Και δεν συνυπολογίζουμε το ρίσκο της χώρας, το ρίσκο της μη τήρησης της Σύμβασης Αγοραπωλησίας του ηλεκτρικού ρεύματος ή το ρίσκο των καθυστερήσεων στις πληρωμές. Άρα, είναι λάθος η προσδοκώμενη απόδοση της επένδυσής του να συγκρίνεται με τις αποδόσεις αντίστοιχων επενδύσεων σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Με τις προβλεπόμενες από το υπό δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο ρυθμίσεις, η εσωτερική απόδοση της συγκεκριμένης επένδυσης της εταιρείας μας διαμορφώνεται σε 13,6% και ο χρόνος επανείσπραξης του κεφαλαίου σε 13 χρόνια. Σημειωτέον δε ότι οι ανωτέρω συντελεστές προκύπτουν χωρίς να υπολογίζουμε κόστος κτήσης πρώτης ύλης. Πιστεύει κανείς ότι προσδοκώμενες αποδόσεις αυτής της τάξης μεγέθους είναι ικανές να καλύψουν τις διακινδυνεύσεις, που συνεπάγεται μια επένδυση Βιοαερίου στην Ελλάδα σήμερα; Ως επιπλέον επιβαρυντικούς παράγοντες του κόστους μιας επένδυσης Βιοαερίου στην Ελλάδα έναντι μιας αντίστοιχης επένδυσης σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς τη δυσχέρεια εξεύρεσης χρηματοδότησης και το υψηλό της κόστος καθώς και τους απαιτητικούς αντισεισμικούς κανονισμούς, οι οποίοι επιβαρύνουν το κόστος των έργων πολιτικού μηχανικού. Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τα υψηλά λειτουργικά κόστη (συντήρησης εξοπλισμού, κόστος ιδιοκατανάλωσης ενέργειας, κ.λπ.) καθιστούν την τιμή των €198/MWh εντελώς ανεπαρκή για την προσέλκυση επενδύσεων στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Βιοαέριο. Δεν θα έπρεπε να έχει προβληματιστεί η πολιτεία από το γεγονός ότι ακόμη και με την ισχύουσα τιμή των €253 δεν έχουν πραγματοποιηθεί παρά ελάχιστες επενδύσεις; Το Βιοαέριο δεν είναι φωτοβολταϊκά ούτε ως προς το κόστος και την απαιτητικότητα της επένδυσης ούτε ως προς το κόστος και την απαιτητικότητα της λειτουργίας. Γι’ αυτό και όσοι φοβούνται ότι οι δήθεν αυξημένες αποδόσεις των επενδύσεων Βιοαερίου υπάρχει κίνδυνος να δημιουργήσουν μια νέα φούσκα, απλώς δεν έχουν ιδέα περί τίνος πρόκειται. Οι τιμές ισχύουν από το 2010. Αν μπορούσαν να δημιουργήσουν φούσκα θα την είχαν δημιουργήσει. Θα πρέπει, επίσης, οι νομοθετούντες να έχουν υπόψη ότι μονάδες Βιοαερίου πρέπει να δημιουργηθούν όχι μόνον για να ενισχύσουν την παραγωγή καθαρής ενέργειας αλλά και γιατί η λειτουργία τους είναι η μόνη λύση για τη διαχείριση των αποβλήτων των κτηνοτροφικών και πολλών γεωργικών εκμεταλλεύσεων με τρόπο νόμιμο και περιβαλλοντικά αποδεκτό. Επιπλέον, οι μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Βιοαέριο είναι μονάδες βάσης, μπορούν, δηλαδή, να λειτουργούν μέρα και νύκτα και ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, παράγοντας σημαντικός για την ευστάθεια του δικτύου. Συμπερασματικά, η Πολιτεία θα έπρεπε να θέτει σε προτεραιότητα την ανάπτυξη τέτοιων μονάδων και όχι να μειώνει την επενδυτική τους ελκυστικότητα ή να περιορίζει την ανάπτυξή τους στα 25 MW, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει και σε εμπόριο αδειών. Ο εθνικός στόχος και η τιμή αγοραπωλησίας πρέπει να παραμείνουν αναλλοίωτα και, επιπλέον, πρέπει να επιβοηθηθεί η ανάπτυξη συνεργιών με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους αγρότες και κτηνοτρόφους, ώστε να δημιουργηθούν προϋποθέσεις για περιφερειακή ανάπτυξη και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των εθνικών μας αγροκτηνοτροφικών προϊόντων. Σε κάθε δε περίπτωση είναι απολύτως λανθασμένο και αδικαιολόγητο να γίνουν παρεμβάσεις σε ήδη ισχύουσες Συμβάσεις Αγοραπωλησίας ηλεκτρικού ρεύματος, δεδομένου ότι στην περίπτωση του Βιοαερίου οι -εντόνως αμφισβητούμενες ως προς τη νομιμότητά τους- αυτές παρεμβάσεις έχουν αμελητέα επίδραση στην εξυγίανση του λογαριασμού ΑΠΕ, που αποτελεί το στόχο του εν λόγω Νομοσχεδίου.