Αρχική Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμούΆρθρο 01: Επανακαθορισμός στοιχείων τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας λειτουργούντων σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑΣχόλιο του χρήστη Βασίλης Θραψίμης | 13 Μαρτίου 2014, 15:55
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στην παρούσα διαβούλευση διαφαίνεται η πρόθεση για κούρεμα τιμών και στα οικιακά φωτοβολταϊκά παρά το γεγονός ότι το ΥΠΕΚΑ έχει επανειλλημένα αναγνωρίσει τον κοινωνικό τους χαρακτήρα. Ο ειδικός χαρακτήρας αυτών των έργων αναγνωρίζεται και από συγκεκριμένη εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών (1078580/6637/491/Β0014), που αναφέρει χαρακτηριστικά ότι: «... η ενέργεια που παράγεται από τα ανωτέρω, μικρής ισχύος, φωτοβολταϊκά συστήματα αντιστοιχεί σε αυτή που απαιτείται για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του κυρίου του φωτοβολταϊκού συστήματος, ενώ η έγχυσή της στο Δίκτυο εξυπηρετεί την καταγραφή της στο πλαίσιο επίτευξης των στόχων για τη διείσδυση των ΑΠΕ που τίθενται από το κοινοτικό δίκαιο. Κατά συνέπεια για τον κύριο του φωτοβολταϊκού συστήματος δεν υφίστανται φορολογικές υποχρεώσεις όσον αφορά στη διάθεση της ενέργειας αυτής στο Δίκτυο.... ... από τα ανωτέρω προκύπτει ότι η έγχυση της παραγόμενης ενέργειας στο Δίκτυο δε συνιστά φορολογητέα πράξη παράδοσης αγαθού...» Από την πλευρά του το ΥΠΕΚΑ, το Νοέμβριο του 2012 δήλωσε ρητά ότι: «Τα οικιακά φωτοβολταϊκά, λόγω του κοινωνικού τους χαρακτήρα ως ένα επιπλέον έσοδο στον οικογενειακό προϋπολογισμό, έχουν εξαιρεθεί τόσο από την αναστολή για νεοεισερχόμενες επενδύσεις όσο και από την εισφορά». Γιατί άραγε ο κοινωνικός χαρακτήρας τους αλλάξει από τη μια στιγμή στην άλλη; Η ίδια η πολιτεία τα καθιέρωσε στην λογική του συμψηφισμού, δηλαδή να παράγουν ενέργεια που οι ιδιοκτήτες τους καταναλώνουν. To οικιακό φωτοβολταϊκό είχε αναλογικά μεγαλύτερο κόστος κατασκευής (και κατέβαλε ΦΠΑ) από τις αντίστοιχες επιχειρηματικές επενδύσεις, το οποίο οι ιδιοκτήτες κατέβαλαν ως ιδιώτες, χωρίς να το εκπίπτουν. Με έκπληξη διαπιστώνει κανείς ότι απ το Γ' τρίμηνο του 2012 και μετά την καταφανή αδικία οι τιμές αποζημίωσης στα ΦΒ πάρκα να είναι μεγαλύτερες από αυτές στα οικιακά φβ τη στιγμή που το κόστος επένδυσης/kw στα οικιακά είναι αρκετά μεγαλύτερο από ότι στα πάρκα ενώ η απόδοση των οικιακών είναι αρκετά μικρότερη λόγω των περιοριστικών όρων εγκατάστασης που ισχύουν λόγω ΓΟΚ, φυσικών σκιάσεων, σταθερών κατόπτρων κλπ. έναντι των πάρκων που εκμεταλεύονται στο μέγιστο βαθμό την ηλιοφάνεια. Αρκεί να ανατρέξει κανείς στους πίνακες των προμηθευτών εξοπλισμού Φωτοβολταικών όπου για τον ίδιο εξοπλισμό υπάρχουν διαφορετικές τιμές για <10kw , <100kw κ.ο.κ. Το κόστος δέσμευσης επιφάνειας αλλά και κατασκευής ΦΒ/m2/kwhr είναι ασυγκρίτως μεγαλύτερο στις ταράτσες από ότι στα πάρκα που στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι χωράφια με χαμηλή αξία γης Το παραγόμενο από τα οικιακά ΦΒ ρεύμα δε, επειδή βρίσκεται εντός του οικιστικού ιστού είναι ζωτικής σημασίας για τη σταθερότητα του δικτίου της ΔΕΗ κάτι που δεν λαμβάνεται υπ όψη στις αξίες υπολογισμού του παρόντος Σ.Ν. Από τις αναγραφόμενες τιμές του πίνακα μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό ότι η προοδευτική μείωση των τιμών των οικιακών ανά τρίμηνο είναι μη αναλογική και εν γένει δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική εικόνα (κόστους επένδυσης)/απόδοση ενώ άνευ αιτιολόγησης επιβάλλονται μειώσεις έως και κατά 55% της συμφωνηθείσας εγγυημένης τιμής Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις κινδυνεύει πλέον (και τις επικείμενες αυξήσεις του κόστους της ενέργειας) να κάνει απόσβεση για κάποιες κατηγορίες οικιακών Φ/Β σχεδόν ή και ακόμα μετά την λήξη του συμβολαίου, κάτι που δεν συμβαίνει με τα αντίστοιχα Φ/Β σε πάρκα. Με τις τιμές βάση του πίνακα (α) ΦΒ Σταθμών αποσυνδέονται οι νόμιμα υπογραφείσες συμβάσεις από το νέο τρόπο τιμολόγησης ηλ. ενέργειας. Ετσι σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει άδικος επιμερισμός της απομείωσης τιμής που αρχιζει απο 0% προ του 2009 και φθάνοντας μέχρι και 55% στο 2012 στα οικιακά φωτοβολταικά που για κάποιο λόγο καθυστέρησαν να συνδεθούν εντός όμως της νόμιμης προθεσμίας της σΰμβασης. Για τη δίκαιη και ορθολογιστική κατανομή της απομείωσης των εγγυημένων τιμών σε σχέση με το κόστος των επενδύσεων, θα είναι δίκαιο να συσχετιστούν οι τιμές των υπογεγραμμένων συμβάσεων με τις νέες μειωμένες τιμές του πιν.(α) όπου να καθορίζεται ένα μέγιστο ποσοστό απομείωσης των τιμών της αρχικά υπογραφείσας εγγυημένης τιμής με την νέα τιμή του πινακα α. (π.χ μέγιστη μείωση τιμής μέχρι 20% επι της υπογραφείσας εγγυημένης τιμής ) Μάλλον όλα έγιναν ερήμην των ιδιοκτητών οικιακών φωτοβολταικών οι οποίοι δε ρωτήθηκαν προφανώς γιατί δεν εκπροσωπούνται συλλογικά .... Κι όμως είναι περίπου 40000 οικογένειες!!! Βασίλης Δημ. Θραψίμης Αγρ. Τοπογράφος Μηχανικός – Ε.Μ.Π. Πολιτικός Μηχανικός – Δ.Π.Θ.