Αρχική Ρυθμίσεις για την εξυγίανση ειδικού λογαριασμούΆρθρο 01: Επανακαθορισμός στοιχείων τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας λειτουργούντων σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑΣχόλιο του χρήστη Enel Green Power Hellas Α.Ε. | 13 Μαρτίου 2014, 16:14
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμοι Κύριοι, Αναφερόμενοι επίσης στη συνημμένη επιστολή μας με αριθμ. πρωτοκόλλου 376/EGPH/GS/05.08.2013, με την παρούσα επιστολή, θα θέλαμε να εκφράσουμε τη θέση μας σε σχέση με το πρόσφατο νομοσχέδιο της κυβέρνησης το οποίο ανακοινώθηκε την περασμένη Παρασκευή 03/07/2014. Κατ 'αρχάς, θα θέλαμε να επισημάνουμε το γεγονός ότι, εν όψει της υποβολής του νομοσχεδίου στο Κοινοβούλιο, παρακολουθούσαμε με μεγάλο ενδιαφέρον όλο αυτό το διάστημα όλες οι σχετικές εξελίξεις και συνεχεία αναβολές σχετικά με το θέμα, οι οποίες κοινοποιούνταν μέσω των ιστοσελίδων. Ως αποτέλεσμα αυτής της επτάμηνης περιόδου καθυστέρησης, ηταν το ΕΤΜΕΑΡ που υπολογίστηκε απο την ΡΑΕ να πρέπει φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα για τους καταναλωτές (μεσοσταθμική αύξηση άνω του 98%), ως ένα μέτρο που θα πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το έλλειμμα του λογαριασμού ΑΠΕ χωρίς την λήψη μέτρων. Με την ευκαιρία αυτή, θα θέλαμε να τονίσουμε και πάλι αυτό που έχουμε ήδη αναφέρει στην προαναφερθείσα επιστολή μας, δηλαδή ότι το 60% της τεχνητά υπερτιμημένης Ειδικής εισφοράς ΑΠΕ είναι σε όφελος των προμηθευτών, όπως έχει προκύπτει και απο τις σε σχετικές μελέτες του Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) . Ως εκ τούτου, οι συνέπειες της καθυστερημένης δημοσίευσης των μέτρων ήταν α) η αύξηση του κέρδους των προμηθευτών, σε βάρος των καταναλωτών λόγω της άυξησης του ΕΤΜΕΑΡ, ενώ παράλληλα δίνεται η λανθασμένη εντύπωση ότι οι παραγωγοί ΑΠΕ είναι υπεύθυνοι για την αύξηση του Ειδικού τέλους ΑΠΕ και β) η συνεχώς μεγαλύτερη αύξηση του ελλείμματος. Επιπλέον, θεωρούμε ότι οι βραχυπρόθεσμες και ασφυκτικές προθεσμίες που παρέχονται στους παραγωγούς για τη συμμετοχή τους στη δημόσια διαβούλευση (μόλις 4 εργάσιμες ημέρες) δεν είναι επαρκείς και κατάλληλες για τέτοια μέτρα υψίστης σημασίας, για τα οποία απαιτήθηκαν σχεδόν επτά μήνες για να ανακοινωθούν. Ωστόσο, στο πλαίσιο της ιδιαίτερης κατάστασης στην Ελλάδα, η εταιρία μας είναι πρόθυμη να συμβάλει στην εξάλειψη του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ με βάση συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις. Με το δεδομένο αυτό, είμαστε εδώ ζητώντας σας ευγενικά να εξετάσετε τις ακόλουθες προτάσεις σχετικά με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης, επιπροσθέτως των παρατηρήσεων και συστάσεων της προηγούμενης επιστολής μας. 1. Άμεση εφαρμογή ρυθμίσεων για την άρση των στρεβλώσεων της αγοράς, δηλαδή την αιτία του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ. Προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση πώς ένα νομοσχέδιο με τίτλο «Ρυθμίσεις για τον Εξορθολογισμό του ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ» δεν περιλαμβάνει διαρθρωτικές παρεμβάσεις σχετικά με τις πραγματικές αιτίες της χρόνιας στρέβλωσης της αγοράς, όπως α) την κατάργηση του μηχανισμού Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος που έχει ήδη επιβαρύνει την αγορά με € 382,5 εκατομμύρια και συνεχίζει να επιβαρύνει την αγορά κατά € 180 εκατομμύρια ετησίως, β) την εφαρμογή της κατάργησης του κανόνα 30% του Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού κόστους, γ) την καταβολή από τους προμηθευτές στον Λειτουργό της αγοράς του χρέους τους που υπερβαίνει τα € 50 εκατ. το οποίο προκαλεί ταμειακό έλλειμμα για τον ΛΑΓΗΕ, δ) την απαγόρευση της πρακτικής που ακολουθείται από τη ΔΕΗ να συμψηφίσει τις οφειλές/πιστώσεις της προς τον ΛΑΓΗΕ κατά παράβαση του κανονιστικού πλαισίου. Από την άλλη πλευρά, η εφαρμογή των νομικά αμφισβητήσιμων μέτρων όπως η αναδρομική «Ειδική Έκτακτη Εισφορά» για τους παραγωγούς ΑΠΕ, δεν μειώνει το έλλειμμα, το οποίο συνέχισε να αυξάνεται συνεχώς, καθώς το εν λόγω μέτρο δεν μπορούσε να θεραπεύσει τις πραγματικές αιτίες του ελλείμματος, δηλαδή τη στρέβλωση της αγοράς, όπως έχει ήδη εξηγηθεί. 2. Τροποποίηση των FiT Όσον αφορά τις προτεινόμενες μειώσεις FiT των εν λειτουργία εγκαταστάσεων, επιβεβαιώνουμε με την παρούσα τη θέση μας ότι ένα τέτοιο μέτρο θα μπορούσε να συζητηθεί μόνο στο πλαίσιο μιας εις βάθος αναδιάρθρωσης της λειτουργίας της αγοράς ενέργειας, που αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των υφιστάμενων στρεβλώσεων στην αγορά. Υπό αυτή την οπτική γωνία, θα θέλαμε να αναφέρουμε τα εξής: α) Παραμένουμε στην αρχική μας πρόταση σχετικά με τις προτεινόμενες περικοπές στα FiT των εν λειτουργία Φ/Β έργων μας όπως αυτές υποβλήθηκαν με την ανωτέρω σχετική και συνημμένη επιστολή μας. β) Δεν συμφωνούμε με οποιαδήποτε μείωση FiT για τα εν λειτουργία Αιολικά και Μικρά Υδροηλεκτρικά πάρκα. Συγκεκριμένα η Αιολική Ενέργεια όχι μόνο δεν επιβαρύνει το έλλειμμα, αλλά επιδοτεί το ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ. Η συμβολή αυτή είναι λογική και αναμενόμενη δεδομένου ότι η αιολική ενέργεια είναι μια φθηνή μορφή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με κόστος σημαντικά χαμηλότερο από εκείνο του φυσικού αερίου και του πετρελαίου και άμεσα συγκρίσιμη με εκείνη του λιγνίτη. Όσον αφορά Μικρά Υδροηλεκτρικά πάρκα, αυτά αποτελούν επίσης συγκριτικά εξίσου φθηνή μορφή παραγωγής σε σύγκριση με τα συμβατικά πάρκα και έχουν μια μικρή συμμετοχή στο ενεργειακό μείγμα της χώρας. Ως εκ τούτου, οποιαδήποτε προσπάθεια μείωσης του FiT των αιολικών πάρκων και μικρών υδροηλεκτρικών μονάδων είναι παράλογη και έξω από οποιαδήποτε πραγματική οικονομική βάση. Σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε συζήτηση για τη δυνατότητα μείωσης του FiT δεν θα πρέπει να αφορά αιολικές και μικρές υδροηλεκτρικές μονάδες. γ) Είμαστε αντίθετοι με την κατάργηση της ετήσιας αναπροσαρμογής FiT με βάση το ποσοστό του πληθωρισμού, όπως προτείνεται για εν λειτουργία σταθμούς ΑΠΕ. Με τον τρόπο αυτό όλες οι επενδύσεις τίθενται σε τεράστιο κίνδυνο, ειδικά στην περίπτωση της ανόδου του πληθωρισμού. Η ετήσια αναπροσαρμογή των τιμών του FiT λαμβάνεται υπόψη από τους επενδυτές για τις επενδύσεις τους σε συνδυασμό με τις δαπάνες λειτουργίας και χρηματοδότησης των ΑΠΕ οποίες επίσης βασίζονται στην ετήσια αναπροσαρμογή. δ) Θα θέλαμε να τονίσουμε ότι οι αλλαγές που περιγράφονται στο άρθρο 4 του νομοσχεδίου επηρεάζουν τις δικαιολογημένες προσδοκίες των επενδυτών της βιομηχανίας ΑΠΕ και σαφώς αποθαρρύνουν τις επενδύσεις, σε μια εποχή που οι επενδύσεις είναι ιδιαίτερα απαραίτητες για τη χώρα. Οποιαδήποτε αντιστροφή των δικαιολογημένων προσδοκιών των επενδύσεων σήμερα θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στην παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές κατά τα επόμενα χρόνια. Χωρίς να έχει δεσμευτική βάση «εύλογου IRRs» κατά τη στιγμή της επενδυτικής απόφασης, τα μέτρα που λαμβάνονται από το νόμο με αναδρομική ισχύ, όσον αφορά τη λειτουργία ή έτοιμες προς κατασκευή εγκαταστάσεις που έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση των υπολογιζόμενων εσόδων της επένδυσης αντιστρέφει τη βάση στην οποία ήδη εφαρμόζονται ή έχουν αποφασιστεί οι επενδύσεις. Επιπλέον, η δυνατότητα τροποποίησης των υφιστάμενων εγγυημένων τιμών (FiT) οποιαδήποτε στιγμή μετά την επενδυτική απόφαση, δεν δημιουργεί ένα ασφαλές περιβάλλον για νέες επενδύσεις σε μια περίοδο κατά την οποία η Ελλάδα θα πρέπει να δημιουργήσει ένα σταθερό περιβάλλον για αυτές. Από την πλευρά ενός δυνητικού επενδυτή και χρηματοδότη, η συγκεκριμένη διάταξη προσθέτει έναν ανυπολόγιστο παράγοντα κινδύνου που καθιστά οποιαδήποτε αρχική αξιολόγηση της επένδυσης αναξιόπιστη στην Ελλάδα. 3. Αναδρομικό κούρεμα εσόδων 2013 Είμαστε ενάντια σε κάθε πράξη με αναδρομική ισχύ και ειδικά για την έκδοση οποιασδήποτε πιστωτικής έκπτωσης για το έτος 2013, όπως προτείνεται στο άρθρο 3 του σχεδίου νόμου, λαμβάνοντας επίσης υπόψη το γεγονός ότι οι παραγωγοί έχουν ήδη φορολογηθεί επί των ποσών αυτών. Το μέτρο αυτό είναι ενάντια στις βασικές συνταγματικές αρχές, όπως η αρχή της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και των προσδοκίες των ατόμων, την αρχή της αναλογικότητας, καθώς και την προστασία της ιδιοκτησίας. Θα θέλαμε να επισημάνουμε και πάλι το γεγονός ότι το έλλειμμα των ΑΠΕ δημιουργήθηκε τεχνητά από τους λόγους που προαναφέρθηκαν, ενώ το κύριο μέρος του ελλείμματος οφείλεται σε άλλους συμμετέχοντες στην αγορά ενέργειας. Ως εκ τούτου, απαιτούνται περισσότερο γενικές λύσεις, δηλαδή να μην στοχεύουν σε ΑΠΕ, αλλά να οδηγούν στην πραγματική αναδιάρθρωση της αγοράς ενέργειας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, μέχρι σήμερα, μόνο οι ΑΠΕ συνέβαλαν στην αποκατάσταση του τρέχοντος ελλείμματος, μέσω της αναδρομικής έκτακτης εισφοράς που επιβλήθηκε από τον Ιούλιο του 2012. Επιπλέον, τα ποσά που καταβάλλονται λόγω "Πιστοποιητικών Ικανότητας» και «Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους», επιχορήγησε τα συμβατικά πάρκα και πάρκα φυσικού αερίου σε βάρος των ΑΠΕ (διατηρώντας την Οριακή Τιμή του Συστήματος σε χαμηλά επίπεδα), οδηγώντας έτσι στην αύξηση του ελλείμματος του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ. Ειδικότερα, όπως η κατάργηση του «Κανόνα Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (30%)» οδήγησε από 01/01/2014 στην αύξηση των τιμών OTΣ, πρέπει να εφαρμοστεί το συντομότερο δυνατόν η εξάλειψη των στρεβλώσεων. Είμαστε στη διάθεσή σας ώστε να διερευνηθούν και να συζητηθούν εναλλακτικά μέτρα που θα οδηγήσουν σε μια πιο αποτελεσματική και δίκαιη αντιμετώπιση του ελλείμματος του ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, όπως η δυνατότητα χορήγησης δανείου προς το Λειτουργό της Αγοράς, αλλά είμαστε σε κάθε περίπτωση κατά τη λήψης οποιουδήποτε μέτρου το οποίο είναι νομικά αμφισβητήσιμο, δεν διορθώνει τις πραγματικές στρεβλώσεις, θα αντιστραφεί δικαστικά, εκθέτοντας έτσι τον ΛΑΓΗΕ και την αγορά ενέργειας σε μεγαλύτερους κινδύνους. Η γενικότερη μας πρόταση είναι ότι κάθε εφαρμόσιμο μέτρο θα πρέπει να έχει μεταβατικό χαρακτήρα το οποίο θα αναθεωρείται ανάλογως και βάση της οικονομικής κατάστασης του ΛΑΓΗΕ.