Αρχική Κατηγορίες αδειών χρήσης και εκτέλεσης έργων αξιοποίησης των υδάτωνΆρθρο 02: Καθορισμός χρήσεων νερού και έργων αξιοποίησης υδατικών πόρων για τα οποία απαιτείται άδεια – Συσχέτιση με την περιβαλλοντική αδειοδότησηΣχόλιο του χρήστη Τμήμα Περιβάλλοντος & Υδροοικονομίας ΠΕ Κοζάνης, ΠΔΜ | 14 Μαρτίου 2014, 00:00
Το σύνολο του άρθρου, θα πρέπει να αναδιατυπωθεί. Υπάρχουν σημαντικά λάθη στη δομή και αντιφάσεις, ενώ το περιεχόμενό του αντίκειται σε διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας. Το εν λόγω άρθρο, όχι μόνο καθορίζει διαδικασίες που αντιβαίνουν στις διατάξεις υπουργικών αποφάσεων, χωρίς να τις τροποποιεί, αλλά έρχεται σε αντίθεση και με τον Ν. 4014/2011 που διέπει την περιβαλλοντική αδειοδότηση. Η συσχέτιση δε των χρήσεων και έργων αξιοποίησης των υδατικών πόρων για τα οποία απαιτείται άδεια, με την περιβαλλοντική αδειοδότηση, κατά τη γνώμη μας δεν έπρεπε να γίνει καθόλου, καθώς η περιβαλλοντική αδειοδότηση καλύπτεται ήδη από την υφιστάμενη νομοθεσία. Αναλυτικά σημειώνουμε τα ακόλουθα: 1.Η αρίθμηση των στοιχείων της παραγράφου 2 δεν είναι σωστή. Ο αριθμός 6 αντιστοιχεί στο στ) και όχι στο ζ). 2.Η παράγραφος 3, αναφέρεται μόνο σε έργα που αφορούν σε απολήψεις από επιφανειακά και υπόγεια ύδατα, και συνεπώς, θα έπρεπε να αφορά αποκλειστικά και μόνο αυτά τα έργα. 3.Η υποπαράγραφος 3.1 της ανωτέρω παραγράφου, που αφορά τα νέα έργα της κατηγορίας Α, και η οποία όπως είναι αριθμημένη θα έπρεπε να αναφέρεται σε ένα τμήμα των έργων της παραγράφου 3, αναφέρεται γενικότερα σε έργα αξιοποίησης επιφανειακών υδάτων. Προφανώς έχει γίνει παράληψη αναφοράς των υπόγειων. Επιπλέον δεν είναι κατανοητό γιατί σε αυτά τα έργα εκδίδεται αποκλειστικά ενιαία άδεια εκτέλεσης έργου και αξιοποίησης υδατικών πόρων και χρήσης. Δεν υπάρχουν έργα που κατατάσσονται στην Α κατηγορία της ΥΑ 1958/2012 για τα οποία να απαιτείται η έκδοση μόνο άδειας χρήσης νερού ή μόνο άδεια εκτέλεσης έργου αξιοποίησης υδατικών πόρων; 4.Η υποπαράγραφος 3.2, αναφέρεται σε νέα έργα και δραστηριότητες της κατηγορίας Β, εκτός αυτών που προβλέπονται στην ανωτέρω παράγραφο 2, δηλαδή εκτός των έργων αξιοποίησης υδατικών πόρων για τα οποία απαιτείται η έκδοση άδειας εκτέλεσης έργου αξιοποίησης υδατικών πόρων. Επομένως, η πρώτη πρόταση της παραγράφου είναι πλεονασμός. Δηλαδή, το ότι δεν απαιτείται η έκδοση άδειας εκτέλεσης έργου αξιοποίησης υδατικών πόρων, αλλά μόνο η έκδοση άδειας χρήσης νερού. Εφόσον δε, τα έργα αυτά δεν περιλαμβάνονται στα έργα της παραγράφου 2 και επομένως δεν απαιτείται η έκδοση άδειας, ποιες απαιτήσεις που προβλέπονται θα ενσωματωθούν στις ΠΠΔ; Εξ’ άλλου, δεν προβλέπεται από την ΚΥΑ 171923/2013 η προσθήκη τέτοιων όρων, και προϋποθέσεων. Τέλος, η εν λόγω υποπαράγραφος, αντιβαίνει ρητά τις διατάξεις του Ν. 4014/2011, στο άρθρο 8 του οποίο ορίζεται ότι «Οι ΠΠΔ αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα των απαιτούμενων, κατά περίπτωση, αδειών που προβλέπονται για την κατασκευή, εγκατάσταση ή λειτουργία του εν λόγω έργου ή δραστηριότητας», και όχι το αντίστροφο. Εξ’ άλλου, η διαδικασία υπαγωγής σε ΠΠΔ, των έργων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας, καθώς και οι αρμόδιες Υπηρεσίες καθορίζονται ρητά από τις διατάξεις της ΚΥΑ 171923/2013, την οποία η παρούσα δεν τροποποιεί. 5.Η επόμενη υποπαράγραφος, 3.2.1, αφορά σε έργα που δεν περιλαμβάνονται στην 3.2 και συνεπώς η αρίθμηση δεν είναι σωστή. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα σε αυτή, τα έργα της παραγράφου 2 που κατατάσσονται στην Β κατηγορία της ΥΑ 1958/2012 εξαιρούνται από την υποχρέωση υπαγωγής σε ΠΠΔ, κατά παράβαση των διατάξεων του ν. 4014/2011 (άρθρο 1 και άρθρο 8). Κατά την άποψή μας, για να μπορεί να εξαιρεθούν από περιβαλλοντική αδειοδότηση τα εν λόγω έργα, θα έπρεπε να τροποποιηθεί η ΥΑ 1958/2012, ώστε να μην περιλαμβάνονται στους πίνακές της. 6.Επιπλέον, παράβαση των διατάξεων του ν.4014/2011, αποτελεί και η παράγραφος 3.3, στην οποία ορίζεται ότι δεν θεωρείται προαπαιτούμενη η έκδοση ΑΕΠΟ ή ΠΠΔ για υφιστάμενα έργα που βρίσκονται σε περιοχές με εγκεκριμένο Σχέδιο Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών, ενώ στην παρ. 10 του άρθρου 2 του ν. 4014/2011 προβλέπεται ρητά, ότι «Η ΑΕΠΟ αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση κάθε διοικητικής πράξης που απαιτείται κατά περίπτωση, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για την πραγματοποίηση ή λειτουργία του έργου ή της δραστηριότητας». Επίσης για τα υφιστάμενα έργα στερούμενα περιβαλλοντικών όρων, η διαδικασία καθορίζεται από τις διατάξεις του άρθρου 9 του ανωτέρω νόμου. 7.Δεν είναι κατανοητό, γιατί για τα έργα που δεν περιλαμβάνονται στους πίνακες της 1958/2012 (έργα της παραγράφου 4), και συνεπώς είναι έργα που δεν έχουν επιπτώσεις στο περιβάλλον, καθώς σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 1 του ν.4014/2011 «Τα έργα και οι δραστηριότητες των οποίων η κατασκευή ή λειτουργία δύναται να έχουν επιπτώσεις στο περιβάλλον, κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες (Α και Β)», αντιμετωπίζονται με αυστηρότερο τρόπο, από τα αντίστοιχα έργα που κατατάσσονται στην κατηγορία Β. 8.Όσον αφορά την παράγραφο 5, και δεδομένου ότι η κείμενη νομοθεσία καθορίζει ρητά τα εκάστοτε απαιτούμενα δικαιολογητικά, δεν κατανοούμε γιατί θα πρέπει να αναγράφονται αυτά στη γνωμοδότηση της Δ/νσης Υδάτων και κατ’ επέκταση να προστίθενται ως όροι στις ΑΕΠΟ. Εξ’ άλλου, η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση των απαιτούμενων αδειών και οι όροι που τίθενται σ’ αυτή αφορούν τις υποχρεώσεις του ενδιαφερομένου, κατά την φάση κατασκευής και λειτουργίας του έργου, με σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος.