Αρχική Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμόςΆρθρο 09 – Τοπικό Χωρικό Σχέδιο (Τ.Χ.Σ) και Ειδικό Χωρικό Σχέδιο (Ε.Χ.Σ)Σχόλιο του χρήστη Μαρω Ευαγγελίδου | 19 Μαΐου 2014, 03:55
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ειναι θετική η νεα ονομασία των ΤΧΣ έναντι του όρου ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ, καθώς και η επιλογή να εγκρίνονται με ΠΔ, στο βαθμό που έχουν κανονιστικό χαρακτήρα σε εντός και εκτός σχεδίου εκτάσεις. Επίσης είναι θετικό να προβλέπεται ρύθμιση ορισμένων βασικών θεμάτων -κυρίως δε ως προς τις παραγωγικές δραστηριότητες- με ΕΧΣ ώστε να αντιμετωπίζονται -αν χρειάζεται- διάφορα ζητήματα προ της ολοκλήρωσης του ΤΧΣ. Είναι όμως προβληματικό, και ενδέχεται να προκαλέσει σύγχυση ανάλογη με αυτή που έχει προκύψει με ορισμένες ρυθμίσεις των ΕΠΧΣΑΑ, αλλά και διαιώνιση αποσπασματικών και όχι ολοκληρωμένων προσεγγίσεων, αν αυτά τα 2 είδη σχεδίων είναι ισότιμα και παράλληλα. Θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα σύνταξης ΕΧΣ "ΚΑΤΑ ΠΑΡΕΚΚΛΙΣΗ" σε ειδικές περιπτώσεις που θα προδιαγραφούν σαφώς, και κυρίως όταν η ανάγκη αυτή προκύπτει από κατευθύνσεις υπερκείμενων σχεδίων, και όταν υπάρχει τουλάχιστον προμελέτη ΤΧΣ σε επίπεδο Δήμου. Αλλως διαφαίνεται κίνδυνος να οδηγηθούμε σε αποσπασματικές ρυθμίσεις, ιδίως μάλιστα λαμβανομένου υπόψη ότι τα ΕΧΣ δεν θα μπορούν να τροποποιούνται παρά με σύμφωνη γνώμη του φορέα ανάπτυξης (παρ. 2.7.). Το θέμα γίνεται εμφανές στην περίπτωση τροποποίησης των ΖΟΕ, η οποία είναι λογικό να μπορεί να γίνει με το νέο ΠΔ αλλά όχι με πολεοδομικά κριτήρια (όπως προβλέπεται στην παρ.1.8. και 2.5.). Οι ρυθμίσεις αυτού του τύπου (και φυσικά οι τροποποιήσεις τους) γίνονται μετά από ενιαία θεώρηση των στόχων ανάπτυξης και προστασίας περιβάλλοντος, μετά από αξιολόγηση και στάθμιση των εναλλακτικών λύσεων, επιλογών και ρυθμίσεων χωρικής οργάνωσης σε τοπικό επίπεδο. Επίσης δεν δικαιολογείται γιατί τα ΕΧΣ θα εγκρίνονται με ΠΔ πρότασης δύο Υπουργών αφού το ΤΧΣ που συμπεριλαμβάνει τις ρυθμίσεις των ΕΧΣ προτείνεται ως ΠΔ μόνο από τον Υπουργό ΠΕΚΑ. Γενικές παρατηρήσεις ως προς το περιεχόμενο του σχεδίου (όχι εξαντλητικές): - Έχει σταδιακά εγκαταλειφθεί ο όρος "τρόπος ανάπτυξης" από το λεξιλόγιο, με αποτέλεσμα να συγχέεται η ρύθμιση χρήσεων γης με την δυνατότητα πολεοδομικής ανάπτυξης, και έτσι αφενός διαιωνίζεται και ενδυναμώνεται η "εκτός σχεδίου δόμηση", αφ΄ ετέρου αποτρέπεται η ορθή οργάνωση παραγωγικών ζωνών με πλήρη πολεοδόμηση. Στην παρ 1.3.2. προβλέπονται παραγωγικές ζώνες μόνο εκτός σχεδίου, ενώ ήδη υπάρχουν πολεοδομημένες και πάντως είναι σαφής η ανάγκη πολεοδόμησης κάποιων εξ αυτών, ώστε να υπάρξει πύκνωση και εξοικονόμηση γης. Η πρόταση για πολεοδόμηση ή μη δεν μπορεί να συνδέεται απλά "με το καθεστώς που τις διέπει' δηλαδή μια γενική νομοθετική πρόβλεψη, αλλά πρέπει να είναι πρόταση του σχεδίου, ώστε να υποδείξει /υποκινήσει και τον ανάλογο τρόπο ανάπτυξης. - Αντίστοιχα πρέπει να επανέλθει ο όρος "περιοχές αναζήτησης" για ΠΕΡΠΟ ή/και παραγωγικές ζωνες, άλλως θα εγκρίνονται φωτογραφικά ορισμένες αναπτύξεις με το ΤΧΣ και δεν θα υπάρχει δυνατότητα εξέτασης άλλων αιτημάτων στη συνέχεια. Είναι γνωστό ότι αυτή η πρακτική λειτουργεί προς όφελος της γαιοκτησίας και όχι της επένδυσης. - Οι περιοχές προστασίας μπορούν να είναι εντός σχεδίου ή να προτείνεται να ενταχθούν σ΄αυτό όπως πχ οι παραρεμμάτιες ζώνες μέσα σε αστικό ιστό ή τα αστικά πάρκα στις παρυφές του αστικού ιστού που θα πρέπει να μπορούν να ενταχθούν στο σχέδιο ώστε να εξασφαλιστεί ο κοινόχρηστος χαρακτήρας τους μέσω εισφορών και πράξης εφαρμογής. - Επίσης οι περιοχές προστασίας του Ν.3937/11 (παρ. 1.3.3), θα πρέπει να μπορούν να ρυθμιστούν ενιαία με το ΤΧΣ αρκεί να τηρηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες γνωμοδότησης και υποστηρικτικής μελέτης. Ετσι θα λυθεί ένα χρόνιο πρόβλημα παράλληλων και ασυντόνιστων ρυθμίσεων, (από το ΥΠΕΚΑ και την Γ Γραμ Α.Δ.) αφού τώρα και οι δύο θα εκπορεύονται από το Υπουργείο, και θα μπορέσει να κλείσει η εκκρεμότητα των ολοκληρωμένων ή/και εγκεκριμένων Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών (επμ) που δεν έχουν ακολουθηθεί από ΠΔ/τα ρύθμισης. Αν μάλιστα αυτό συνοδευτεί και από την δυνατότητα να περιληφθούν και διαχειριστικά σχέδια για τις περιοχές αυτές, (στα πλαίσια στρατηγικών κατευθύνσεων για την διαχείριση των Περιοχών Προστασίας από τα ΠΠ) αυτό θα βοηθήσει στην καθιέρωση μιας θετικής αντίληψης για την προστασία του περιβάλλοντος και για την ρύθμιση των ενδιάμεσων ζωνών (BUFFER ZONE) που δεν θα αντιδιαστέλλεται με την "ανάπτυξη". - οι περιοχές ελέγχου χρήσεων γης να οριστούν σαν "περιοχές ελέγχου χρ. γης και δόμησης". - Οι χρήσεις γης που ορίζονται με τα ΤΧΣ θα πρέπει να μπορούν να είναι και ειδικές χρήσεις όχι μόνο γενικές, διότι θα συμπεριλάβουν και όλες τις εκτάσεις των παλαιών σχεδίων πόλεως ή ειδικών ΠΔ/των εκτός σχεδιου που έχουν ειδικά καθεστώτα. Γενικά είναι σκόπιμο να προχωρήσει το ΠΔ χρήσεων γης, με συμπλήρωση των ζωνών εκτός σχεδιου, αλλά όχι με την μορφή των οριζόντιων προβλέψεων που περιελάμβανε το σχέδιο που έχει δημοσιοποιηθεί πρόσφατα. Αντίθετα θα είναι θετικό να παρέχεται μεγαλύτερη ευελιξία ως προς την χρηση των γενικών κατηγοριών ζωνών και τις δυνατότητες εξειδίκευσης των ειδικών χρήσεων εντός αυτών.