Αρχική Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμόςΆρθρο 09 – Τοπικό Χωρικό Σχέδιο (Τ.Χ.Σ) και Ειδικό Χωρικό Σχέδιο (Ε.Χ.Σ)Σχόλιο του χρήστη ΣΕΜΠΧΠΑ | 21 Μαΐου 2014, 16:16
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 9: Τοπικό Χωρικό Σχέδιο (ΤΧΣ) και Ειδικό Χωρικό Σχέδιο (ΕΧΣ) α) Τοπικά Χωρικά Σχέδια - Το επίπεδο αυτό χωρικού σχεδιασμού (πρώην ΓΠΣ) γίνεται ακόμα πιο κανονιστικό και η έγκρισή του προβλέπεται να γίνεται με Προεδρικό Διάταγμα. Η πρόβλεψη αυτή κρίνεται ως θετική, καθώς εκτιμάται ότι διευκολύνεται η έγκριση του Ρυμοτομικού Σχεδίου (με απόφαση Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης). Εκτιμάται επιπλέον, ότι υπάρχει αναγκαιότητα εξέτασης της σκοπιμότητας έγκρισής τους σε επίπεδο Περιφέρειας (στο βαθμό που δεν αντιβαίνει σε συνταγματικές προβλέψεις), για περαιτέρω ενίσχυση της αποκέντρωσης και του επιτελικού ρόλου του Κράτους. - Στην παρ. 1.3.1. – 1.3.4 όπου ορίζονται οι κατηγορίες περιοχών και οι γενικές κατηγορίες χρήσεων γης που περιλαμβάνουν, πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε οι κατηγορίες χρήσεων γης να συνάδουν με αυτές που προβλέπονται στο Νομοσχέδιο «Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση - Βιώσιμη ανάπτυξη, εγκαταλελειμμένοι οικισμοί και Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί - Χρήσεις Γης» ή, σε περίπτωση μη προώθησης εν τέλει για έγκριση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, σε μελλοντικό νομοθέτημα που θα εγκριθεί και θα αφορά τις γενικές κατηγορίες χρήσεων γης και το ειδικότερο περιεχόμενό τους (σε αντικατάσταση του Π.Δ. 23.2/6.3.1987, ΦΕΚ 166Δ). Με δεδομένο ότι τεκμαίρεται η αναγκαιότητα αλλαγής της φιλοσοφίας των χρήσεων γης, λόγω της αναχρονιστικότητας του Διατάγματος των Χρήσεων Γης, προτείνεται η συνδυαστική εξέταση του παρόντος νομοσχεδίου με το νέο σύστημα κωδικοποίησης των χρήσεων γης και επιφυλασσόμαστε έως να λάβουμε γνώση των σχετικών προβλέψεων του ΥΠΕΚΑ. - Σημαντική καινοτομία επίσης, στην παράγραφο 1.3.1. αποτελεί το ότι αν από την οικιστική περιοχή διέρχονται ρέματα, η οριοθέτησή τους θα γίνεται παράλληλα με το ΤΧΣ. Αποτελεί θετική ρύθμιση καθώς έχουν στο παρελθόν εντοπιστεί προβληματικοί σχεδιασμοί σε επίπεδο πολεοδομικής μελέτης, λόγω αγνόησης τέτοιου είδους στοιχείων τοπιογραφίας. - Στην παρ. 1.6.α. όπου ορίζεται ότι «η κίνηση της διαδικασίας για τη σύνταξη Τ.Χ.Σ γίνεται είτε από τον οικείο Δήμο είτε από το YΠΕΚΑ» είναι σκόπιμο και θα πρέπει να τεθεί χρονικός και οικονομικός προγραμματισμός (ενδεχομένως και με πρόβλεψη στα πλαίσια του νέου ΕΣΠΑ), αρχής γενομένης από την ψήφιση του Νόμου, ώστε να αποκτήσουν εν ευθέτω χρόνο όλοι οι δήμοι της χώρας ΤΧΣ. - Στην παρ. 1.7 πρέπει να οριστεί η διαδικασία γνωμοδότησης των όμορων δήμων, που εν γένει κρίνεται θετική ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι επιπτώσεις του σχεδιασμού σε χωρικές ενότητες που γειτνιάζουν. - Με την παρ. 1.8. παρέχεται η δυνατότητα στα ΤΧΣ να τροποποιούν υφιστάμενες ΖΟΕ ή Ειδικά Διατάγματα «για την κάλυψη αναγκών οικιστικής, παραγωγικής ή επιχειρηματικής ανάπτυξης και ανασυγκρότησης εντός της οικείας δημοτικής ενότητας». Η πρόβλεψη αυτή εκτιμάται ότι είναι σε θετική κατεύθυνση, δεδομένου ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι ΖΟΕ δεν μπορούν πλέον να ανταποκριθούν στις οικίες χωρικές εξελίξεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί γνωστή περίπτωση ΓΠΣ όπου λόγω υφιστάμενης ΖΟΕ δεν μπόρεσε να προβλέψει καμία επέκταση στο εξαιρετικά αστικοποιημένο κέντρο του δήμου. Ωστόσο, εκτιμάται ότι θα πρέπει να επιτευχθεί μια ισορροπία μεταξύ της βιώσιμης οικιστικής και οικονομικής ανάπτυξης (με χωροθέτηση παραγωγικών δραστηριοτήτων) και της κατάργησης των στόχων που εξυπηρετεί η ΖΟΕ ως προς την προστασία περιβαλλοντικά ευαίσθητων περιοχών. Για το σκοπό αυτό προτείνεται η τεκμηρίωση στη βάση τυποποιημένων κριτηρίων για την τροποποίηση προβλέψεων ΖΟΕ που δημιουργούν αγκυλώσεις που δεν προάγουν την επιδιωκόμενη ισορροπία. - Με την παρ. 1.11 ορίζεται ότι «με απόφαση του Υπουργού ΠΕΚΑ, μετά από γνώμη του ΚΕΣΥΠΟΘΑ δύναται να επέρχονται εντοπισμένες και μη ουσιώδεις τροποποιήσεις σε εγκεκριμένα Τ.Χ.Σ.». Είναι αναγκαίο να οριστούν ποιες είναι οι «μη ουσιώδεις τροποποιήσεις» και με ποια κριτήρια ορίζονται (βλ. αντίστοιχη επισήμανση και στο επίπεδο του Στρατηγικού Χωροταξικού Πλαισίου). β) Ειδικά Χωρικά Σχέδια - Στην παρ. 2.3 διατυπώνεται ότι την ευθύνη για την κίνηση διαδικασίας έχει το ΥΠΕΚΑ, ο οικείος Δήμος ή η Περιφέρεια. Δεν είναι σαφές όμως, το περιεχόμενο ενός τέτοιου διαγωνισμού που δύναται να προκηρύξει για παράδειγμα ένας Δήμος (σε τι θα αφορά). - Aπαιτείται αποσαφήνιση του τρόπου κίνησης και έγκρισης των ΕΣΧΑΣΕ, ΠΟΤΑ, ΕΠ σε σχέση με την πρόβλεψη θεώρησής τους ως ΕΧΣ. - Δεδομένης της ενσωμάτωσης στο νέο σχέδιο Νόμου των νέων εργαλείων παραγωγής δομημένου περιβάλλοντος (ΕΣΧΑΔΑ, ΕΣΧΑΣΕ) αλλά και του δεσμευτικού ρόλου που ζητείται να έχουν, κρίνεται σκόπιμο το νέο σχέδιο Νόμου να συμπορευτεί με τον προγραμματισμό Δημοσίων Εκποιήσεων γης του Υπουργείου Οικονομικών (μέσω του ΤΑΙΠΕΔ). - Σε κάθε περίπτωση, εφ’ όσον τα ΕΧΣ σύμφωνα με την παρ. 2.7 είναι δεσμευτικά πλαίσια για τα ΤΧΣ, είναι σαφές ότι θα υπάρξουν περιπτώσεις όπου ο μελετητής θα πρέπει να αντιμετωπίσει χωρικά μια σειρά προαποφασισμένες χωροθετήσεις επενδύσεων (και μάλιστα με υπερτοπική/εθνική εμβέλεια) αλλά και ταυτόχρονα να εξυπηρετήσει ανάγκες των τοπικών κοινωνιών και τις δυνατότητες του χώρου που ο ίδιος θα προσδιορίζει μέσα από τη μελέτη. Με αφορμή την εκτίμηση αυτή, αλλά και εν γένει για τη γενικότερη αναβάθμιση του παραγόμενου χωρικού σχεδιασμού στην επικράτεια, κρίνεται σκόπιμη και προτείνεται η διασφάλιση της αξιοποίησης καταρτισμένων επιστημονικά στελεχών. Επισημαίνεται ότι, η επιστημονική θωράκιση του εμπλεκόμενου ανθρώπινου δυναμικού είναι γενικά ένα πολύ σοβαρό θέμα που ουδέποτε αντιμετωπίστηκε αποτελεσματικά στα πλαίσια μιας μεταρρύθμισης στο πρόσφατο παρελθόν. Ωστόσο, ειδικά στη συγκεκριμένη περίπτωση, η εφαρμογή του νέου συστήματος θα περάσει ουσιαστικά μέσα από τη θεσμοθέτηση μιας σειράς χωρικών σχεδίων στην επικράτεια τα επόμενα χρόνια (εφόσον πράγματι επιδιώκεται η εφαρμογή του νομοσχεδίου), την οποία θα αναλάβει το διαθέσιμο μελετητικό δυναμικό, αλλά και το υφιστάμενο στελεχιακό δυναμικό της δημόσιας διοίκησης. Ως εκ τούτου, ως ένα από τα σημαντικότερα θέματα για την επιτυχή εφαρμογή και τη βελτιστοποίηση του χωρικού σχεδιασμού στη χώρα αναδεικνύεται ο σχεδιασμός και ο προγραμματισμός ενός συνολικού προγράμματος επιστημονικής ενίσχυσης και ανάπτυξης των εμπλεκόμενων στελεχών της δημόσιας διοίκησης αλλά και των μελετητών. - Με την παρ. 2.5. παρέχεται η δυνατότητα στα ΕΧΣ να τροποποιούν υφιστάμενες ΖΟΕ ή Ειδικά Διατάγματα «για την κάλυψη αναγκών οικιστικής, παραγωγικής ή επιχειρηματικής ανάπτυξης και ανασυγκρότησης εντός της οικείας δημοτικής ενότητας». Ομοίως με παραπάνω, προτείνεται η τεκμηρίωση στη βάση τυποποιημένων κριτηρίων για την τροποποίηση προβλέψεων ΖΟΕ οι οποίες δημιουργούν αγκυλώσεις που δεν προάγουν την επιδιωκόμενη ισορροπία μεταξύ περιβαλλοντικής προστασίας και οικονομικής ανάπτυξης. - Στην παρ. 2.6 προφανώς η αναφορά στο ΠΔ της παρ.3 γίνεται εκ παραδρομής, μάλλον εννοείται το ΠΔ της παρ. 2.3.β - Στην παρ. 2.9. αναφέρεται ότι «για τον σχεδιασμό και τη χωρική οργάνωση των πιο πάνω υποδοχέων εφαρμόζονται οι οικείες για κάθε κατηγορία υποδοχέα διατάξεις καθώς και οι ρυθμίσεις των παραγράφων 4 και 5 του παρόντος άρθρου». Εικάζεται ότι εννοούνται οι ρυθμίσεις των παρ. 2.4 και 2.5. ___________________ Μπορείτε να δείτε το συνολικό κείμενο γνωμοδότησης αναρτημέν0 εδώ: http://www.chorotaxia.gr/ftp/2014/Gnomodotisi%20SEMPXPA%20v20140521_FINAL.pdf