Αρχική Χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμόςΆρθρο 09 – Τοπικό Χωρικό Σχέδιο (Τ.Χ.Σ) και Ειδικό Χωρικό Σχέδιο (Ε.Χ.Σ)Σχόλιο του χρήστη Βενέτη Α., Κουτάκος Χρ., Λαγός Δ., Μαβίδης Δ.. | 22 Μαΐου 2014, 10:42
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. Τα Τοπικά Χωρικά Σχέδια και τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια, θα πρέπει να ονομάζονται Τοπικά Χωροταξικά Σχέδια και Ειδικά Χωροταξικά Σχέδια αντίστοιχα, όπως δηλαδή κατ’ ουσία ονομάζονται από τους πολίτες μέχρι σήμερα, είτε είναι ΓΠΣ είτε ΣΧΟΟΑΠ. Επίσης με αυτή την ονοματολογία είναι ξεκάθαρο και εννοιολογικά ότι αυτά εντάσσονται στην κλίμακα χωροταξικού σχεδιασμού που περιγράφονται στα προηγούμενα άρθρα, και δεν προκαλείται σύγχυση στους πολίτες, καθώς θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η έννοια του χωρικού είναι ευρύτερη του χωροταξικού. 2. Η σύνταξη των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων σε επίπεδο μίας ή και περισσοτέρων Δημοτικών Ενοτήτων, καθιστά τον χωροταξικό σχεδιασμό περισσότερο αποτελεσματικό για Δήμους που έχουν πολύ μεγάλη έκταση, ή περιλαμβάνουν χωρικές ενότητες με τελείως διαφορετικά χωρικά και κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά, ή έχουν ήδη υλοποιήσει τον χωροταξικό σχεδιασμό σε ορισμένες δημοτικές ενότητες και απομένει η σύνταξή του και στις υπόλοιπες χωρίς να προκληθεί επιπλέον δαπάνη. Επιπλέον, η δυνατότητα σύνταξης Τοπικού Χωρικού Σχεδίου σε δημοτικές ενότητες που ανήκουν σε διαφορετικούς δήμους οι οποίοι μπορεί επιπλέον να ανήκουν και σε διαφορετικές περιφέρειες, δίνει την δυνατότητα ενιαίου σχεδιασμού για χωρικές ενότητες που αυτό επιβάλλεται λόγω ιδιαίτερων χωρικών και κοινωνικοοικονομικών στοιχείων. Π.χ. λίμνη Πλαστήρα, περιοχή Ασπροποτάμου, περιοχή Όρθρυος κλπ.. Γενικά καθιστά το εργαλείο του Τοπικού Χωρικού Σχεδίου περισσότερο ευέλικτο, χωρίς να αποκλείεται η δυνατότητα σύνταξής του σε επίπεδο Δήμου όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο από τον ίδιο τον Δήμο. 3. Οι προθεσμίες της παρ. 1.6.β θα πρέπει να γίνουν τουλάχιστον δύο μήνες, καθώς εκ της μέχρι σήμερα εμπειρίας αποδεικνύεται ότι η λήψη απόφασης επί σχεδίων που αφορούν ευρύτερες περιοχές όπως οι Δημοτικές Ενότητες, και επειδή ακόμα περισσότερο αυτά θα γίνουν προεδρικά διατάγματα δηλαδή δύσκολα μεταβαλλόμενα, απαιτείται η διενέργεια περισσότερων συνεδριάσεων των οργάνων για την αποτελεσματική εξέταση των σχεδίων. 4. Τα ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ που συντάσσονται ή έχουν εγκριθεί με τις προϊσχύουσες διατάξεις, θα πρέπει και να μπορούν να τροποποιούνται με αυτές, καθώς δεν είναι δυνατόν τα σχέδια στο σύνολό τους να είναι εγκεκριμένα με αποφάσεις της αποκεντρωμένης διοίκησης και οι τροποποιήσεις που αφορούν μέρος αυτών να είναι εγκεκριμένες με προεδρικά διατάγματα. Οι νέες διατάξεις θα πρέπει να εφαρμόζονται όταν αυτά επεκτείνονται ή αναθεωρούνται. Συνεπώς η παρ. 1.13 πρέπει να ανασυνταχθεί ως: ‘’ 1.13. Η τροποποίηση των Γ.Π.Σ. και Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. που έχουν συνταχθεί και εγκριθεί με τις προϊσχύουσες διατάξεις θα γίνεται με τις ίδιες διατάξεις. Η αναθεώρηση και επέκτασή τους θα γίνεται με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.’’ 5. Η απαγόρευση τροποποίησης ενός χωροταξικού σχεδίου πριν την παρέλευση 5ετίας από την έγκρισή του, δημιουργεί προβλήματα στους χρήστες του χωρίς να υπάρχει λόγος για αυτό. Θεωρούμε ότι δεν υπάρχει κανένα χωροταξικό σχέδιο που να εγκρίθηκε χωρίς να υπάρχουν λάθη σε αυτό, όποια μεθοδολογία και αν ακολουθήθηκε. Η απαγόρευση τροποποίησης-θεραπείας αυτών των λαθών πριν την παρέλευση της 5ετίας, δημιουργεί προβλήματα στους πολίτες και στρέφει αυτούς εναντίον του σχεδιασμού. Προτείνουμε την πρόβλεψη πρόνοιας τροποποίησης των σχεδίων πριν την παρέλευση της 5ετίας για λάθη που υπησήλθαν στον σχεδιασμό από λανθασμένη εκτίμηση δεδομένων το οποίο θα διαπιστώνεται με έκθεση της οικίας Περιφέρειας κατά την παρ. 1.9 και θα αποφασίζεται με απόφαση Υπουργού ΠΕΚΑ κατά την παρ. 1.11. 6. Για να είναι αποτελεσματική η παρακολούθηση της εφαρμογής των χωροταξικών σχεδίων κατά την παρ. 1.9, θα πρέπει στα σχέδια να περιέχονται ποιοτικοί και κυρίως ποσοτικοί δείκτες αξιολόγησής τους όπως συμβαίνει και σε όλα τα σχέδια ή προγράμματα. Τέτοιοι δείκτες μπορεί να είναι ο αριθμός των επιχειρήσεων που μεταφέρθηκαν από μια περιοχή που δεν προβλέπεται η χρήση τους εφόσον η υποχρέωση αυτή τίθεται από το σχέδιο, η πορεία υλοποίησης των έργων και δράσεων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο, ή άλλοι. Με τον τρόπο αυτό τα χωροταξικά σχέδια θα γίνουν πιο πραγματιστικά χωρίς να περιέχουν ρυθμίσεις οι οποίες θεωρητικά είναι τέλειες αλλά πρακτικά δεν μπορούν να εφαρμοστούν, με αποτέλεσμα να δημιουργούν την αντίδραση και αντίθεση των πολιτών και των επιχειρήσεων στον σχεδιασμό. Με βάση δε την αξιολόγηση αυτών των δεικτών θα αποφασίζεται και η αναθεώρηση ή τροποποίηση των σχεδίων, στις ρυθμίσεις τους που οι δείκτες αξιολόγησής τους δεν αξιολογήθηκαν θετικά. 7. Η παράγραφος 1.11 είναι αντιφατική. Δεν γίνεται να επιτρέπονται μόνο μη ουσιώδεις τροποποιήσεις αλλά παράλληλα να προβλέπεται για κάποιες από αυτές ΣΜΠΕ γιατί θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Αυτό μόνο μη ουσιώδες δεν είναι. Να διευκρινιστεί. 8. Στην παρ. 1.12 πρέπει να τεθεί χρονοδιάγραμμα ή προθεσμία για την έκδοση της απόφασης.