Αρχική Ανακύκλωση-βελτίωση αποβλήτωνΆρθρο 13: Ρύθμιση θεμάτων διαχείρισης των ΑΕΚΚΣχόλιο του χρήστη ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΡΛΑ | 8 Δεκεμβρίου 2014, 04:17
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Με τις προτεινόμενες διατάξεις του άρθρου αυτού θεσπίζεται ασυμβίβαστο αποκλειστικά ως προς τη δυνατότητα συνεργασίας των ΣΕΔ ΑΕΚΚ με εγκατάσταση επεξεργασίας στην περίπτωση κοινής ιδιοκτησίας ή συμμετοχής στη διοίκηση και των δύο συμβαλλόμενων μερών. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου οι λόγοι που επιβάλλουν την καθιέρωση του ασυμβίβαστου είναι: 1. Σε αντίθεση με τα άλλα ΣΕΔ, οι ποσότητες που δηλώνονται είναι ποσότητες αποβλήτων και όχι προϊόντων που διατίθενται στην αγορά και επομένως είναι δύσκολα επαληθεύσιμες από τρίτους. 2. το ύψος της χρηματικής εισφοράς στο σύστημα καθορίζεται κατά κύριο λόγο, της τάξης του 90% , από την αμοιβή εκ μέρους του ΣΕΔ της μονάδας επεξεργασίας ΑΕΚΚ, η οποία σημειωτέον είναι κερδοσκοπικού χαρακτήρα. 3. προκειμένου να λειτουργεί εύρυθμα η αγορά και να αποφεύγονται φαινόμενα άνισης μεταχείρισης. Αναφορικά με τους ανωτέρω λόγους επισημαίνονται κατ΄ αντιστοιχία τα ακόλουθα: 1. Τα διάφορα υλικά που παράγονται από τις οικοδομικές δραστηριότητες χαρακτηρίζονται απόβλητα (ΑΕΚΚ) αμέσως μόλις αυτά παραχθούν στο χώρο του έργου και οι διαχειριστές των ΑΕΚΚ (οι ανάδοχοι των έργων) οφείλουν να τα διαχειριστούν σύμφωνα με τις αρχές, τους όρους και τις προϋποθέσεις για εναλλακτική διαχείριση, που προβλέπονται από τις διατάξεις της ΚΥΑ 36259/1757/Ε103. Η ποσότητα των παραγόμενων ΑΕΚΚ από κάθε έργο είναι άμεσα και εύκολα επαληθεύσιμη από τις αρμόδιες υπηρεσίες δόμησης, αφού βάσει των διατάξεων του άρθρου 7 (παρ. 2 & 3) της ΚΥΑ 36259/1757/Ε103, δηλώνεται στο ΣΔΑ που υποβάλλεται για τη χορήγηση της σχετικής οικοδομικής άδειας. Ομοίως δηλώνεται και το ΣΕΔ που θα διαχειριστεί τα ΑΕΚΚ του έργου. Η σύννομη διαχείριση των παραγόμενων από κάθε έργο ΑΕΚΚ διασφαλίζεται με την προσκόμιση εγγυητικής επιστολής στην αρμόδια υπηρεσία δόμησης, η οποία επιστρέφεται στο διαχειριστή μετά την κατάθεση «βεβαίωσης παραλαβής» από το ΣΕΔ. Άρα, τόσο οι ποσότητες ΑΕΚΚ που παράγονται από κάθε έργο όσο και η διαχείρισή τους από κάθε ΣΕΔ είναι απόλυτα ελεγχόμενες και επαληθεύσιμες από τις πολεοδομίες. Προϋπόθεση βεβαίως είναι η εφαρμογή των εν λόγω διατάξεων. 2. Όσον αφορά στο ύψος της συμμετοχής του ποσοστού του τέλους επεξεργασίας (αμοιβή μονάδας) στο σύνολο της χρηματικής εισφοράς του ΣΕΔ επισημαίνεται ότι: Η χρηματική εισφορά που καταβάλλουν οι συνεργαζόμενοι διαχειριστές ΑΕΚΚ στο ΣΕΔ διαμορφώνεται από: • Το κόστος επεξεργασίας των ΑΕΚΚ • Το κόστος αξιοποίησης των ΑΕΚΚ • Τα λειτουργικά έξοδα του συστήματος & οι δαπάνες ενημέρωσης • Το ποσοστό (2%) εισφοράς που καταβάλλει το ΣΕΔ στον Ε.Ο.ΑΝ Αντίθετα με τα άλλα ρεύματα αποβλήτων, οι εργασίες συλλογής και μεταφοράς των ΑΕΚΚ δεν αποτελούν αντικείμενο των ΣΕΔ, αφού οι διαχειριστές καλύπτουν τη δραστηριότητα με ίδια μέσα (φορτηγά, φορτωτές, κάδους κλπ). Ως εκ τούτου, το ποσοστό (περίπου 90%) για την επεξεργασία των ΑΕΚΚ επί του συνόλου της χρηματικής εισφοράς είναι εύλογο, αφού δεν περιλαμβάνεται το κόστος για τη συλλογή και μεταφορά των ΑΕΚΚ, που κατά μέσο όρο ανέρχεται σε ποσοστό περίπου 45% επί του συνολικού κόστους διαχείρισης. 3. Λαμβάνοντας υπόψη την ισχύουσα οργάνωση των εγκεκριμένων συστημάτων, τα ΣΕΔ συνάπτουν συμβάσεις συνεργασίας με οποιαδήποτε αδειοδοτημένη μονάδα εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον. Η επιλογή της συμβεβλημένης μονάδας για την παράδοση των ΑΕΚΚ γίνεται απευθείας από τον συνεργαζόμενο διαχειριστή χωρίς την παρέμβαση του ΣΕΔ, με κύριο κριτήριο την απόσταση της μονάδας από τη θέση του έργου. Με βάση τα παραπάνω δεν υπάρχει κανένα κίνητρο από τη συνεργασία ΣΕΔ με εγκατάσταση επεξεργασίας ΑΕΚΚ στην περίπτωση κοινής ιδιοκτησίας ή συμμετοχής στη διοίκηση και των δύο συμβαλλόμενων, πού θα μπορούσε να διαταράξει την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς. Αντιθέτως, φαινόμενα άνισης μεταχείρισης απαντώνται σήμερα, όταν μονάδες επεξεργασίας αρνούνται να συμβληθούν με ΣΕΔ που έχουν εγκριθεί με χαμηλότερα τέλη επεξεργασίας. Η θεσμοθέτηση του ασυμβίβαστου όχι μόνο θα οδηγήσει σε ανεξέλεγκτες αυξήσεις των τελών επεξεργασίας, αλλά θα δημιουργήσει και ανυπέρβλητα εμπόδια στην εφαρμογή του προγράμματος εναλλακτικής διαχείρισης σε γεωγραφικές περιοχές που είτε δεν υπάρχουν μονάδες ή δεν ενδιαφέρονται τρίτοι να επενδύσουν σε μονάδες. Οι ανωτέρω λόγοι καθιστούν πρόδηλο ότι με τη θέσπιση των συγκεκριμένων διατάξεων όχι μόνο καταργούνται οι ισότιμες συνθήκες λειτουργίας που ισχύουν για τα ΣΕΔ των άλλων ρευμάτων αποβλήτων, αλλά καταστρατηγείται και το άρθρο 15 της οδηγίας 2008/98/ΕΚ «Ευθύνη για τη διαχείριση των αποβλήτων» που ενσωματώθηκε στο άρθρο 24 του ν. 4042/2012, σύμφωνα με το οποίο «οι αρχικοί παραγωγοί ή άλλοι κάτοχοι αποβλήτων πραγματοποιούν οι ίδιοι την επεξεργασία των αποβλήτων ή αναθέτουν ..κλπ) Με την πεποίθηση ότι θα ληφθούν υπόψη οι ανωτέρω επισημάνσεις στην τελική διαμόρφωση του σχεδίου νόμου. Ευχαριστώ για τη δυνατότητα να εκφράσω τις απόψεις μου.