Αρχική Βοσκήσιμες γαίες ΕλλαδαςΆρθρο 01: ΟρισμόςΣχόλιο του χρήστη Γιώργος Χαμηλός | 8 Ιουνίου 2015, 21:33
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το προτεινόμενο σχεδιο νόμου προφανώς το μόνο σκοπό που έχει, μέσω του ορισμού των βοσκήσιμων γαιών, είναι να ξεπεραστούν οποιαδήποτε εμπόδια στην απρόσκοπτη ροή των κοινοτικών ενισχύσεων προς τους κτηνοτρόφους , Δεδομένου ότι τα ποσά αυτά κατανέμονται βάσει βοσκούμενων εκτάσεων γίνεται προσπάθεια με τον τρόπο αυτόν να αποδοθούν στην κτηνοτροφία τεράστιες εκτάσεις γής. Πέραν των νομικών θεμάτων που ανακύπτουν, που θετουν ακόμη και θέμα αντισυνταγματικότητας του νόμου, προκύπτουν και επιπλέον ερωτήματα που αφορούν την νησιωτική χώρα και ειδικότερα την Κρήτη. Εδώ η εκτατική κτηνοτροφία έχει αποφέρει ολοκληρωτική καταστροφή ευαίσθητων και σπάνιων οικοσυστημάτων. Ενω στην ηπειρωτική Ελλάδα δυνατόν να υπάρχει ζήτημα υποβόσκησης στην Κρητη έχουμε το ακριβώς αντίθετο πρόβλημα. Η πάγια πρακτική αποκλεισμού και καταπάτησης ολόκληρων ορεινών όγκων απο μεγαλοκτηνοτρόφους με ελευθερη βόσκηση χιλιάδων (κυρίως ) αιγών, συνήθως με πρόχειρες ή και καθόλου εγκαταστάσεις εχει επιφερει την ερημοποίηση, την καταστροφή των ξερολιθιών που συγκρατούσαν το νερό και απέτρεπαν την διάβρωση, την αναγκαστική εγκατάλειψη των ορεινών και ημιορεινών καλλιεργειών και τον εκτοπισμό των κατοίκων απο τις περιουσίες τους καθώς και την οποιαδήποτε προσπάθεια ανάπτυξης (και αγροτουριστικής) των ορεινών όγκων.Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου πέραν των περιβαλλοντοκτόνων όρων του (κανείς δεν εμπιστευεται την τηρηση των μελετών διαχείρισης, ουδείς-ούτε και οι αρμόδιες αρχές- μπορει να ελέγξει τον πραγματικό αριθμο των ζώων) επιβραβεύεται η πρακτική αυτων ακριβως των κτηνοτρόφων ενω οι υπόλοιποι που φυτευουν για να ταισουν τα ζωα τους ή συγκεντρωνουν φυτικά υπολείμματα ή κατασκευαζουν εγκαταστασεις για την στεγαση των κοπαδιών αποκλείονται των κοινοτικών ενισχύσεων. Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου ούτε την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας υπηρετεί αλλα και τα δομικά προβλήματα της κτηνοτροφίας επιτείνει. Εν τέλει, συνοψίζοντας, το μοντέλο της εκτατικής κτηνοτροφίας σε, ορεινές δυσπρόσιτες και χωρίς υποδομές, περιοχές με ανεξέλεγκτη αύξηση του αριθμού των ζώων και χωρίς σύνδεση με την παραγωγικότητα εχει επιφερει τεράστια οικολογική καταστροφή, εγκατάλειψη άλλων δραστηριοτήτων (της γεωργίας μια και τα ζώα όταν εξαντληθεί η τροφή ερημώνουν τις καλλιέργειες, της μελισσοκομίας, του εναλλακτικού τουρισμού και αγροτουρισμού), αδυναμία ελέγχου της κτηνοτροφικής δραστηριότητας, απομόνωση και παραβατικότητα των κτηνοτρόφων. Ως εκ τούτου θα επρεπε να δοθεί προτεραιότητα στην ανάπτυξη ημιεκτατικής κτηνοτροφίας, στην δημιουργία κτηνοτροφικών πάρκων και εγκαταστάσεων σε ημιορεινές και με κατάλληλες υποδομές περιοχές, στην αναζήτηση εναλλακτικών μεθόδων διατροφής σε συνδυασμό με την ελεύθερη βόσκηση, στην αναβάθμιση του κτηνοτροφικού προιόντος με την ίδρυση (μικρων ή δημοτικών ή κοινων) τυροκομείων με σύγχρονους τρόπους προώθησης (αυτόματοι πωλητές γάλακτος, shops in shop στην τοπική αγορά, προώθηση στα ξενοδοχεία, αγροτουριστικές μονάδες, κοκ). Στις δυσπρόσιτες ορεινές περιοχές θα μπορούσαν να υπάρχουν μικρές, αδειοδοτημένες εγκαταστάσεις με βαση το μοντέλο της εκτατικής κτηνοτροφίας (με ευεργετικές συνέπειες για τα τοπικά οικοσυστήματα) σε διασύνδεση με τις υπόλοιπες δραστηριότητες και θα έπρεπε να ήταν η εξαίρεση και όχι ο κανόνας. Εν τέλει το προτεινόμενο σχέδιο νόμου είναι αυτό δικαιώνει τον τίτλο του. Για τις βοσκήσιμες γαίες (σε συνέχεια των προτάσεων της προηγούμενης μνημονιακής συγκυβέρνησης), αντιπαραγωγικό στο κυνήγι του εύκολου δρόμου των κοινοτικών ενισχύσεων χωρίς να αντιμετωπίζει ουσιαστικά τα προβλήματα της κτηνοτροφίας. Η Επιτροπή Συλλόγων και Φορέων για την βόσκηση στον Δήμο Ιεράπετρας ζητάμε την ΑΠΟΣΥΡΣΗ του προτεινόμενου σχεδίου νόμου και την ένταξη του θέματος του καθορισμού των βοσκήσιμων γαιών σε ένα νομοσχέδιο που θα αφορά το ΣΥΝΟΛΟ των θεμάτων των σχετικών με την ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ. Θα ζητήσουμε δε σε προσεχή συναντηση απο τον βουλευτή της περιοχής μας να καταψηφίσει το νομοσχέδιο. Σε σχεση με την αιτιολογική έκθεση νόμου σημειώνουμε ωρισμένες παρατηρήσεις: Η ελεύθερη βόσκηση σε δασικά οικοσυστήματα, στην Κρήτη ειδικά, πρέπει να λειτουργεί συμπληρωματικά και επικουρικά στην διατροφή των ζώων.Αυτό σημαίνει ότι και η κτηνοτροφία μας πρέπει να εκσυγχρονισθεί με την ανάπτυξη εναλλακτικών (σε αντικατάσταση των εισαγόμενων ζωοτροφών) μεθόδων διατροφής όπως υδροπονικές καλλιέργειες, καλλιέργεια κτηνοτροφικών φυτών, χρηση των φυτικών υπολειμμάτων καλλιεργειών, εκ περιτροπής βοσκή σε καλλιεργούμενες γεωργικές (δενδρώδεις καθώς και μονοετείς μετά την συγκομιδή) εκτάσεις, κοκ. Η απόδοση των βοσκήσιμων γαιών κατά προτεραιότητα στην κτηνοτροφία (δεν ειναι τυχαίο ότι στην αιτιολογική έκθεση κατονομάζονται σαν συμβατές δραστηριότητες μόνον η μελισσοκομία και οι ...ανεμογεννήτριες) εμποδίζει την ανάπτυξη άλλων δραστηριοτήτων και ειδικά του αγροτουρισμού. πχ φανταστείτε να διασχίζετε μια περιοχή ιδιαίτερου κάλλους ή το Ε4 στην Κρήτη και να συναντάτε πρόχειρες κατασκευές με λαμαρίνες, περιφράξεις δασικών εκτάσεων (συνήθης πρακτική των κτηνοτρόφων ώστε να ξεχωρίζουν τα βοσκοτόπια) ή και σκυλιά φύλακες της έκτασης που (λογικά) δεν ξεχωρίζουν έναν περιηγητή απο έναν επίδοξο ζωοκλέπτη. Αντίθετα σε αυτες τις περιοχές περιοχές θα έπρεπε να προβλέπονται βιώσιμες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, αδειοδοτημένες, σύγχρονες(όχι κατα αναγκην ακριβές) και όχι πρόχειρες και σε υποχρεωτική διασύνδεση με αγροτουριστικές και συναφείς (πχ τυροκόμηση) δραστηριότητες. Τι θα κάνετε με τις ιδιωτικές χορτολιβαδικές ή και δασικές εκτάσεις; Θα αποδίδονται σε επιλεγμένους απο τις υπηρεσίες κτηνοτρόφους (παρά τις ενδεχόμενες αντιρρήσεις των ιδιοκτητών) και το κράτος θα εισπράττει το δικαίωμα νομής; Δεν υπάρχει κανενός είδους διαχωρισμός στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου. Στους ιδιοκτήτες θα απομένει ο ΕΝΦΙΑ. Τι θα γίνει με το θεμα των καλλιεργειών που εξαιτίας της ανεξέλεγκτης κτηνοτροφικής δραστηριότητας και της καταπάτησης εχουν αναγκαστικά εγκαταλειφθεί και στην συνεχεια δασώσει. Καθώς ο κλήρος είναι στην Κρητη μικρός και κατακερματισμένος σε πολλά σημεία ουδεις ιδιοκτήτης θα μπεί στην χρονοβόρα και κοστοβόρα διαδικασία αποχαρακτηρισμού των μικρων κομματιών γής που διαθέτει ιδιαίτερα εκεί που αυτα εχουν συμπεριληφθεί σε δασικούς χάρτες. Μία φορά λοιπόν χάνει στην πράξη το δικαίωμα να τα καλλιεργεί και έρχεται το νομοσχέδιο να τα αποδίδει στην κτηνοτροφία. Ουδεμία πρακτική αξία έχουν τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης και τούτο διότι ακόμη και μικρό μέρος τους να εκπονηθεί (φανταστείτε για πόσα εκατομμυρια στρέμματα) είναι αδύνατον να γίνει ουσιαστικός έλεγχος των ζώων και της κατάστασης των βοσκοτόπων στην συνεχεια. Πόσα διαχειριστικά σχέδια έχουν εκπονηθεί και πόσοι παλαιοί κτηνοτρόφοι έχουν αποκτήσει άδεια εγκατάστασης (παρα την τριετή 2012-2015 προθεσμία που είχε δοθεί) στην Κρητη για παράδειγμα; Την ίδια τύχη θα έχει και η 3ετής προθεσμία (η οποία εντέλει δεν είναι δεσμευτική) για την σύνταξη διαχειριστικών σχεδίων και στην οποία θα δοθεί νέα παράταση. Απο αναβολή σε αναβολή επειδή δεν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε ριζικά τα δομικά προβλήματα της κτηνοτροφίας. Η εμπειρία μας απο την ανεπάρκεια των αρμόδιων υπηρεσιών στην διαχείριση της βόσκησης και προστασία περιοχών Natura 2000 (ορεινός όγκος της Θρυπτής, Δήμοι Ιεράπετρας και Σητείας) που έχουν χαρακτηρισθεί ως τέτοιες λογω των βοτάνων και των σπανίων αρωματικών φυτών και τα οποία χρήζουν ειδικής προστασίας μας διδάσκει ότι το ίδιο θα συμβεί και πάλιν. Τι γίνεται με τις χρησεις γής (γεωργικές και κτηνοτροφικές ζώνες) που προβλέπονται απο τα ΓΠΣ των δήμων; Τι θα συμβεί με περιοχές και ζωνες ειδικής προστασίας που προβλέπονται απο ΓΠΣ και Χωροταξικό και απαγορεύουν την κτηνοτροφική δραστηριότητα; Παυουν να ισχύουν και θα πρέπει να τροποποιηθούν σύμφωνα με το προτεινόμενο σχέδιο; Ποια τα κριτήρια επιλογής των κτηνοτρόφων, Δεν θα έπρεπε να υπάρχει η πρόβλεψη αποκλεισμού κτηνοτρόφων με έντονα παραβατική συμπεριφορά με ιστορικό διώξεων, αγροζημιών, καταπατήσεων, παράνομων επιδοτήσεων, παράνομων περιφράξεων και η απόδοση των βοσκησιμων γαιών σε κτηνοτρόφους που θα σέβονται το περιβάλλον (η νέα ΚΑΠ επιδοτει ακριβώς το πρασίνισμα των εκτάσεων) και σε διασύνδεση με άλλες δραστηριότητες. Και όταν οι επιλεγέντες κτηνοτρόφοι συνεπικουρούμενοι απο την αδράνεια των αρμοδίων αρχών καταστρέψουν (αντί να αναβαθμίσουν) το βοσκοτόπι τους ποιοί θα κληθούν να επιστρέψουν τις κοινοτικές ενισχύσεις και τα αναλογούντα πρόστιμα; Πάλιν όλοι οι υπόλοιποι (όπως γίνεται και με τα 322 εκ ευρω που καλούμαστε σημερα να επιστρεψουμε). Επιτροπή Συλλόγων και Φορέων για την βόσκηση πρ. Γιώργος Χαμηλός Δήμος Ιεράπετρας