Αρχική Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης ΑποβλήτωνΣχόλιο του χρήστη ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΡΓΥΡΟΣ | 11 Ιουνίου 2015, 15:49
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η μεταφορά των ΑΗΗΕ από τα σημεία Συλλογής προς τα Κέντρα Παραλαβής τα οποία λειτουργούν υπό την επίβλεψη του ανάλογου ΣΕΔ , δεν έχει κύρια εφαρμογή στα ΑΗΗΕ και άλλα προϊόντα.(ισχύει κυρίως για τις Συσκευασίες). Τα ΑΗΗΕ συλλέγονται από τα σημεία συλλογής Πανελλαδικά από αδειοδοτημένα φορτηγά των ΣΕΔ ή συνεργαζόμενων μεταφορέων και μεταφέρονται είτε απευθείας στις μονάδες επεξεργασίας κατά είδος αποβλήτου, είτε στους αδειοδοτημένους χώρους Προσωρινής αποθήκευσης, του ΣΕΔ ή του συνεργαζόμενου μεταφορέα ανά περιφέρεια, όπου γίνεται προσωρινή διαλογή και τακτοποίηση , οι οποίοι λειτουργούν ως Κέντρα Παραλαβής και πρέπει να παραμείνουν ως εγκεκριμένο και αποτελεσματικό στάδιο οργάνωσης στη συλλογή μεταφορά αποβλήτων και να αναφερθούν στο Σχέδιο. Τα Κέντρα Παραλαβής & Απορρύπανσης ΔΕΝ ΔΥΝΑΤΑΙ να λαμβάνουν εντολές απευθείας από τους παραγωγούς αποβλήτων για αποκομιδή ΑΗΗΕ. Διότι, α)αυτομάτως και χωρίς έγκριση δεν μπορεί ο κάθε " παραγωγός αποβλήτων" μόνος του να καταστεί "αρμόδιος διαχειριστής αποβλήτων" ώστε να προβεί σε εργασίες εναλλακτικής Διαχείρισης, πλήν άν έχει οργανώσει Ατομικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης , β) αυτομάτως και χωρίς έγκριση δεν μπορούν τα Κέντρα Παραλαβής-Απορρύπανσης να καταστούν αρμόδιοι φορείς για την παραλαβή, συλλογή - μεταφορά αποβλήτων. Υπό ποία ευθύνη και εποπτεία θα λειτουργούν; Τόσο η Συλλογή όσο και η μεταφορά έχει συγκεκριμένους κανόνες εφαρμογής και ανατίθεται συγκεκριμένη ευθύνη σε συγκεκριμένους φορείς ή πρόσωπα, ώστε να γνωρίζουμε, ποιά και πόσα απόβλητα διακινούνται, με ποιό τρόπο, ποιά η διαδρομή τους ,ποιός τα μεταφέρει, που καταλήγουν , ποιόν ελέγχουμε. Τα Κέντρα Παραλαβής-Απορρύπανσης ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ ώστε να τεθούν στο Σχέδιο ως εφαρμόσιμη πρόταση, σύμφωνα με την υπάρχουσα θεσμοθετημένη κατάσταση στη διαχείριση αποβλήτων. Μόνο εάν ανήκουν στην ευθύνη ενός Συστήματος , μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά. Εάν έχουν κοινόχρηστο χαρακτήρα και θα παραδίδουν απόβλητα συλλήβδην σ΄αυτά οι φορείς, τα ΣΕΔ, ιδιώτες, ΜΚΟ, Δήμοι (;), όπως διατυπώνεται στο Σχέδιο, τότε η διαδικασία συλλογής, παραλαβής ,διαλογής, μεταφοράς, καταγραφής και ανακύκλωσης είναι συγκεχυμένη. Οι ποσότητες που παραδίδει έκαστος των ανωτέρω πρέπει να παραλαμβάνονται , διαλέγονται και προωθούνται στην ανακύκλωση ξεχωρισμένα και να παραδίδονται τα αντίστοιχα παραστατικά στον καθένα, ώστε να προκύπτει , η χρηματοδότηση του ρεύματος αποβλήτου, οι ακριβείς ποσότητες, και η διαδρομή και τελική διάθεση κάθε ποσότητας εκάστου φορέα ή παραγωγού. Διότι π.χ. το κάθε ΣΕΔ ευθύνεται για τη χρηματοδότηση, τη συλλογή, την καταγραφή ποσοτήτων κατά είδος, τη μεταφορά, και την τελική διάθεση των αποβλήτων που συλλέγει, και υποχρεούται να αναφέρει αυτά στις ετήσιες εκθέσεις και αναφορές του στην Πολιτεία, από τα στοιχεία αυτά δε , συνάγονται και τα στοιχεία σε Εθνικό επίπεδο και ελέγχονται οι στόχοι. Συνεπώς, τα Κέντρα Παραλαβής -Απορρύπανσης απαιτούν θέσπιση ΚΑΝΟΝΩΝ λειτουργίας ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΌ ΣΧΈΔΙΟ, έγκριση και κανόνες ελέγχου και πάντως άρδην ανατροπή στους υπάρχοντες κανόνες Διαχείρισης Αποβλήτων, ειδικά άν πραγματοποιούν διαλογή, προώθηση στην επαναχρησιμοποίηση και διάθεση. Άλλως, θα χαθούν και θα συμπλεχθούν, οι αριθμοί , ποσότητες, τα είδη αποβλήτων και η προέλευσή των ,οι υπεύθυνοι για τη διαχείριση αποβλήτων, και πάντως τα στοιχεία δεν θα είναι ακριβή αλλά αλλοιωμένα . Επιπλέον, "η επαναχρησιμοποίηση" δεν έχει καλυφθεί θεσμικά και δεν μπορεί να τεθεί στο Σχέδιο χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Πότε παύει το απόβλητο να χαρακτηρίζεται "απόβλητο" και πότε χαρακτηρίζεται "προϊόν", πώς αυτό το προϊόν και με ποιούς όρους διατίθεται στην αγορά, ποιός έχει την ευθύνη διάθεσης και εγγύησης για τη λειτουργία του, αυτά δεν έχουν σαφώς ορισθεί. Δέν είναι λοιπόν αρκετά εύκολο αλλά ούτε σύννομο να διαθέτουν πρός επαναχρησιμοποίηση απόβλητα προϊόντα τα Κέντρα Παραλαβής -Απορρύπανσης , σε κοινωφελή Ιδρύματα ή σε ΜΚΟ , ανεύθυνα , χωρίς νόμιμη πρόβλεψη κανόνων, διότι τα ΑΗΗΕ και άλλα προϊόντα, δεν είναι " ενδύματα¨ και η επαναχρησιμοποίηση των πρέπει να διασφαλίζει τη χρήση και τον καταναλωτή από κάθε κίνδυνο.