Αρχική Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης ΑποβλήτωνΣχόλιο του χρήστη Κώστας Πατεράκης Δ/ντής ΜΕΑ της Δ.Ε.ΔΙ.Σ.Α. Α.Ε.(ΟΤΑ) Χανίων | 11 Ιουνίου 2015, 22:59
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Γενικά, ο ΕΣΔΑ κινείται προς την σωστή κατεύθυνση καθώς εισάγει καινοτόμες δράσεις και πρακτικές, οι οποίες συνάδουν με τις προτεραιότητες που θέτει η Ευρωπαϊκή και Εθνική νομοθεσία σχετικά με την Πρόληψη, Ελαχιστοποίηση, Επαναχρησιμοποίηση, Ανακύκλωση, Επεξεργασία (κυρίως με Κομποστοποίηση) και τέλος Τελική διάθεση των υπολειμμάτων σε ΧΥΤΥ. Σχετικά με το σχέδιο του ΕΣΔΑ, έχω να παρατηρήσω τα εξής: 1. Για την χωριστή συλλογή με διακριτό κάδο του οργανικού κλάσματος, ο ΕΣΔΑ κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, με δεδομένο ότι το ποσοστό των οργανικών στην σύσταση των ΑΣΑ ανέρχεται στο 40% περίπου κατά βάρος. Από την χωριστή συλλογή με διακριτό κάδο του οργανικού κλάσματος θα προκύψουν τα εξής πλεονεκτήματα: Α) Βελτιωμένη ποιότητα πρώτης ύλης με αποτέλεσμα την παραγωγή καλύτερης ποιότητας κόμποστ. Β) Μεγαλύτερο ποσοστό εκτροπής του οργανικού από τον κάδο των υπολειμμάτων (πράσινος) με αποτέλεσμα την βελτίωση των υλικών που σε μεγάλο ποσοστό είναι ανακυκλώσιμα (και δεν θα έπρεπε να βρίσκονται στον πράσινο κάδο), καθώς σήμερα είναι περιορισμένη η ανάκτησή τους εξαιτίας της υποβαθμισμένης ποιότητάς τους. Η χωριστή συλλογή οργανικών θα πρέπει απαραίτητα να συνοδευτεί από την κατάργηση της φωτοδιασπώμενης σακούλας και την αντικατάσταση της από βιοδιασπώμενη σακούλα. Κι΄αυτό γιατί οι πολίτες, τοποθετούν στους κάδους οικίας την πλαστική σακούλα από τις αγορές και πιθανότερο είναι να συνεχίσουν να το πράττουν. Αυτό το γεγονός θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα κατά την διαλογή (αφαίρεση φωτοδιασπώμενης σακούλας) αλλά και στην προσδοκώμενη ποιότητα του παραγόμενου κόμποστ με την παρουσία πλαστικοποιητών σε συνδυασμό με την χρήση στην βιολογική γεωργία όπως προβλέπεται στον ΕΣΔΑ. Τέλος, καθίστανται απαραίτητη νομοθετική ρύθμιση για την υποχρεωτική χρήση του παραγόμενου κόμποστ σε δημόσια έργα (αναπλάσεων, έργα πρασίνου κλπ.). Παράλληλα, όπως προβλέπεται και στο παρόν σχέδιο, επιβάλλεται να εκδοθεί ΚΥΑ η οποία θα καθορίζει τα φυσικοχημικά χαρακτηριστικά του παραγόμενου κόμποστ για χρήση στην γεωργία, η οποία όμως θα προκύπτει από την ανάλυση των εδαφών της χώρας και την χαρτογράφησή τους αλλά και την αναγκαιότητα σε οργανική ουσία ( 5%. 2. Για την χωριστή συλλογή γυαλιού με διακριτό κάδο (τύπου καμπάνας), θεωρώ σωστή την προσέγγιση, προκειμένου να επιτευχθούν οι ποσοτικοί στόχοι που τίθενται, καθώς και της επικινδυνότητας για τους εργαζομένους κατά την διαδικασία της διαλογής όταν βρίσκεται στο ρεύμα του μπλέ κάδου. 3. Για την χωριστή συλλογή χαρτιού, πλαστικού και μετάλλων, θεωρώ ότι το μέτρο δεν δύναται να εφαρμοστεί οριζόντια, αλλά να εφαρμοστεί όπου είναι οικονομικά και τεχνικά εφικτό γιατί: Α) Υπάρχουν δήμοι όπου ο πολεοδομικός σχεδιασμός δεν επιτρέπει την τοποθέτηση περισσότερων κάδων και που είναι πολύ δύσκολο να αλλάξει (περιορισμένοι χώροι, εκτελεσμένα έργα αναπλάσεων κλπ.) Β) Τα υφιστάμενα ΚΔΑΥ (είτε έχουν χρηματοδοτηθεί από την ΕΕΑΑ είτε όχι) έχουν σχεδιαστεί για την διαλογή του μεικτού ρεύματος που σήμερα τοποθετείται στους μπλέ κάδους και θα πρέπει να επανασχεδιαστούν. Γ) Απαιτούνται επιπρόσθετες χρηματοδοτήσεις σε εξοπλισμό (κάδους, οχήματα, ΚΔΑΥ κλπ.) καθώς και μεγαλύτερα κόστη συλλογής και μεταφοράς (π.χ. Χωριστό δρομολόγιο για κάθε υλικό δεδομένης της αντικειμενικής αδυναμίας των πολιτών να καλύψουν ενδεχόμενη αύξηση των ανταποδοτικών τελών). 4. Σχετικά με την μετατροπή των ΦΟΔΣΑ σε ΝΠΔΔ, θεωρώ ότι θα πρέπει επανεξετασθεί, δεδομένου ότι θα οδηγήσει μοιραία στην ανάθεση της λειτουργίας όλων σχεδόν των έργων σε ιδιώτες, εξαιτίας της γραφειοκρατίας και των διαδικασιών που απαιτούνται π.χ. Για την προμήθεια ανταλλακτικών, με βάση το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο που διέπει την λειτουργία των ΦΟΔΣΑ με την μορφή ΝΠΔΔ . Υπάρχει το παράδειγμα της Δ.Ε.ΔΙ.Σ.Α. Α.Ε. (ΟΤΑ) Χανίων, όπου είναι ο μοναδικός ΦΟΔΣΑ ο οποίος λειτουργεί με δικό του προσωπικό Μονάδα Μηχανικής & Βιολογικής Επεξεργασίας, ΚΔΑΥ, Χ.Υ.Τ.Υ., Μ.Ε.Σ. κλπ. και αποτελεί καλή πρακτική σε επίπεδο χώρας. Έχει φτάσει στο σημείο πέρα από την ανάκτηση υλικών από το ρεύμα του μπλέ και πράσινου κάδου, να παράγει κόμποστ σε συσκευασίες των 20 & 50 λίτρων καθώς και φυτοχώματα (μίγματα) γενικής χρήσης και για οξύφιλα φυτά σε αντίστοιχες συσκευασίες και να το διαθέτει στα καταστήματα της Κρήτης. Τέλος, οι ΦΟΔΣΑ με την μορφή Α.Ε. είναι αυτοδιοικητικού σκοπού, μέτοχοί τους είναι υποχρεωτικά δήμοι και εκ του αποτελέσματος, μπορούν να λειτουργούν οποιασδήποτε μορφής έργα με δικό τους προσωπικό εξαιτίας της ευελιξίας τους. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι ο Α βαθμός αυτοδιοίκησης να δύναται να επιλέγει την μορφή των ΦΟΔΣΑ στην περιοχή ευθύνης του. 5. Με βάση τον ΕΣΔΑ τα ΤΣΔ πρέπει να καταρτισθούν από τους δήμους έως το τέλος του 2015, ενώ τα ΠΕΣΔΑ έως τον Σεπτέμβριο του 2015. Αυτό αντιβαίνει στην λογική ότι τα ΤΣΔ ενσωματώνονται στα ΠΕΣΔΑ. Τουτέστιν, θα πρέπει ο χρόνος κατάρτισης των ΤΣΔ να προηγείται του χρόνου κατάρτισης των ΠΕΣΔΑ. 6. Στην σελίδα 17 του ΕΣΔΑ για την περίπτωση της ΜΕΑ Χανίων ισχύει ότι: Α) από την ΜΕΑ Χανίων ανακτάται χαρτί, πλαστικά, μέταλλα όπου οδηγούνται στις βιομηχανιές ανακύκλωσης καθώς και οργανικό και ζυμώσιμο κλάσμα το οποίο οδηγείται για Κομποστοποίηση και παράγεται κόμποστ το οποίο αξιοποιείται, αφενώς ως έχει και αφετέρου για την παραγωγή φυτοχώματος γενικής χρήσης και για οξύφιλα φυτά.