Αρχική Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης ΑποβλήτωνΣχόλιο του χρήστη Αθηνά Μπούρκα, Χημ. Μηχανικός, ΕΠΤΑ ΑΕ | 12 Ιουνίου 2015, 11:24
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το νέο υπό διαβούλευση ΕΣΔΑ βασίζεται στους άξονες της πολιτικής της Ε.Ε. για στροφή προς μία κοινωνία ανακύκλωσης και ενισχύει την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση. Ως πολύ θετικές αξιολογούνται οι προτάσεις ενίσχυσης της χωριστής συλλογής, η δημιουργία δικτύου πράσινων σημείων, η ενίσχυση του ρόλου της τοπικής αυτοδιοίκησης με την εκπόνηση και υλοποίηση τοπικών σχεδίων διαχείρισης. Παρόλα αυτά, οι ποσοτικοί στόχοι που τίθενται για τα ΑΣΑ κρίνονται ως φιλόδοξοι που δύσκολα μπορούν να επιτευχθούν για το έτος 2020, κάτι που εγκυμονεί κινδύνους στην υλοποίηση των υποχρεώσεων της χώρας μας βάσει των οδηγιών της Ε.Ε. Ειδικότερα, τα πιο κρίσιμα σημεία του ΕΣΔΑ προς σχολιασμό, είναι τα ακόλουθα: - Ο σχεδιασμός να γίνει με ορίζοντα 15ετίας με ενδιάμεσα ορόσημα, ώστε να είναι δυνατός ο σωστός σχεδιασμός και προγραμματισμός των έργων και δράσεων. - Να γίνει διαβάθμιση των ποσοτικών στόχων έως το 2030 και οι επιμέρους στόχοι για τη χωριστή συλλογή να συνοδεύονται από τεχνικοoικονομική ανάλυση εφικτότητας. Θεωρείται ότι οι ποσοτικοί στόχοι που έχουν τεθεί για το έτος 2020 δεν μπορούν να επιτευχθούν μέσα σε χρονικό διάστημα 4 ετών. - Δεν αναγνωρίζεται η σημασία της επεξεργασίας των υπολειπόμενων συμμείκτων αποβλήτων μετά τη χωριστή συλλογή, περιορίζοντας την επεξεργασία των ΑΣΑ κατά μέγιστο σε 30% κ.β των συνολικών ποσοτήτων σε αντίθεση με τις κατευθύνσεις της Ε.Ε. για μηδενική ταφή αποβλήτων. Αυτό σε συνδυασμό με την πιθανότητα μη επίτευξης των στόχων χωριστής συλλογής εγκυμονεί κινδύνους ταφής ανεπεξέργαστων ΑΣΑ, ευρωπαϊκών προστίμων από τη μη επίτευξη των στόχων εκτροπής των ΒΑΑ από την ταφή και ανάγκη εύρεσης χρηματοδότησης νέων ΧΥΤΑ που δεν είναι επιλέξιμοι στο ΕΣΠΑ. - Θα πρέπει να αναλύεται το επενδυτικό κόστος του σχεδίου και να τεκμηριώνεται η δυνατότητα χρηματοδότησης σε σχέση με τους εγκεκριμένους πόρους του νέου ΕΣΠΑ καθώς και η εξεύρεση των αναγκαίων πόρων (ανθρώπινους, οικονομικούς και υποδομών) της αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού για την υλοποίηση των προτεινόμενων στόχων και δράσεων. - Σ’ ότι αφορά το θεσμικό πλαίσιο των ΦoΔΣΑ, αυτό θα πρέπει να αναθεωρηθεί στην κατεύθυνση της λειτουργικότητας και του βέλτιστου μεγέθους για οικονομία κλίμακας σε συνεργασία με το Δίκτυο ΦoΔΣΑ και να είναι άμεσα εφαρμόσιμο από 1.1.2016. - Τα δρομολογημένα έργα διαχείρισης ΑΣΑ δεν θα πρέπει να ανασταλούν καθώς η καθυστέρηση επανασχεδιασμού από μηδενική βάση, απαιτεί τουλάχιστον άλλα 3-4 χρόνια, αλλά να βελτιστοποιηθεί, όπου απαιτείται, ο σχεδιασμός τους στο πλαίσιο των υπό αναθεώρηση ΠΕΣΔΑ. - Να εφαρμοστεί το ειδικό τέλος ταφής, καθώς αποτελεί το βασικό κίνητρο για τη χωριστή συλλογή και ανακύκλωση έναντι της ταφής. - Να στηριχθεί η υγιής, καινοτόμα επιχειρηματικότητα και η συμμετοχή πόρων και από τον ιδιωτικό τομέα για το σκοπό αυτό.