Αρχική Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης ΑποβλήτωνΣχόλιο του χρήστη ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΝΗΣΩΝ | 12 Ιουνίου 2015, 11:53
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η Περιφερειακή Ενότητα Νήσων Αττικής περιλαμβάνει το νησιωτικό χώρο που περιγράφεται γεωγραφικά ως Αργοσαρωνικός, την περιοχή της Τροιζηνίας και τα νησιά των Κυθήρων-Αντικυθήρων. Η έκταση είναι πάνω από 800 τ.χ. Ο μόνιμος πληθυσμός της ενότητας Νήσων Αττικής είναι 80.000 κάτοικοι ο οποίος σχεδόν τριπλασιάζεται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, είναι δε κατανεμημένος πάνω από 100 οικισμούς. Η πυκνότητα του πληθυσμού της είναι 92 κάτοικοι ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο. Οι Δήμοι που ανήκουν στη Περιφέρεια Νήσων είναι : • Δήμος Σαλαμίνας • Δήμος Αίγινας • Δήμος Αγκιστρίου • Δήμος Τροιζηνίας και Μεθάνων • Δήμος Πόρου • Δήμος Ύδρας • Δήμος Σπετσών • Δήμος Κυθήρων - Αντικυθήρων Η διαχείριση των απορριμμάτων των νησιών παρουσιάζει ιδιαιτερότητες και μεγάλες δυσκολίες, ιδιαίτερα χωροθέτησης. Το γεγονός ότι είναι χαρακτηρισμένα ως μέγιστου φυσικού κάλλους με πλήθος παραδοσιακών οικισμών, αρχαιολογικών χώρων και δασικές εκτάσεις επιτείνουν τις δυσχέρειες διαχείρισης αποτελώντας πρόκληση για την ορθή και αποτελεσματική επίλυση του προβλήματος. Το χωροταξικό πρόβλημα είναι τόσο οξύ ώστε δεν υπάρχει ουσιαστικά νόμιμα εξουσιοδοτημένος ΣΜΑ στα νησιά. Τα βασικά έσοδα των περισσότερων νησιών προέρχονται από τις επισκέψεις και τη διαμονή τουριστών κατά τη θερινή περίοδο. Οι μέχρι σήμερα ακολουθούμενες πρακτικές δεν δίνουν λύσεις που να συμφωνούν με τις προβλεπόμενες οδηγίες της Ε.Ε. και τις αρχές της εγγύτητας και αυτάρκειας. Μέχρι σήμερα η διαχείριση των απορριμμάτων γινόταν είτε με επιτόπου απόθεση σε ανοιχτούς ΧΥΤΑ στα νησιά, είτε με μεταφορά με απορριμματοφόρα χρησιμοποιώντας επιβατηγά πλοία,πράγμα που απαγορεύεται, είτε απευθείας οδικώς προς ΧΥΤΑ Φυλής, μέσω τοπικών ΣΜΑ και από εκεί στην Φυλή διανύοντας αποστάσεις από 40 μέχρι 200 χλμ. Οι ιδιαιτερότητες των νησιωτικών Δήμων της Περιφέρειας Αττικής που προαναφέρθηκαν συνηγορούν μονοσήμαντα στην εφαρμογή της πολιτικής αντίληψης της νέας διακυβέρνησης προς ένα νέο μοντέλο διαχείρισης αποβλήτων σύγχρονο και φιλικό στο περιβάλλον με τους ακόλουθους άξονες προτεραιότητας : α. Αποκέντρωση των δραστηριοτήτων σε δημοτικό επίπεδο β. Ποιοτική και ποσοτική ενίσχυση και ανακύκλωση γ. Μικρή κλίμακα των μονάδων επεξεργασίας και ανάκτησης δ. Ενθάρρυνση της κοινωνικής συμμετοχής ε. Αναβάθμιση και ευαισθητοποίηση του ρόλου των Δήμων στ. Κατοχύρωση του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης αποβλήτων Με βάση τα παραπάνω εξετάστηκαν οι ακόλουθες λύσεις, προκειμένου να επιλεγεί η βέλτιστη με δεδομένες όλες τις ιδιαιτερότητες των νησιών. α. Μονάδες επεξεργασίας και ανάκτησης σε μικρή κλίμακα σε κάθε νησί Η λύση αυτή έχει τα εξής μειονεκτήματα : 1. Απαιτεί χώρους της τάξης των 10 στρεμμάτων σε κάθε νησί που είναι μη εφικτό να βρεθούν. 2. Απαιτεί την προμήθεια, εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση εξοπλισμού από το προσωπικό του Δήμου, με αμφίβολα αποτελέσματα, λαμβάνοντας υπόψη την αυξομείωση των ποσοτήτων κατά την θερινή περίοδο. 3. Τη συσσώρευση απορριμμάτων σε περίπτωση βλάβης του συστήματος επεξεργασίας. 4. Αρνητική αντιμετώπιση από τις τοπικές κοινωνίες με κεντρικό επιχείρημα την τουριστικότητα των νησιών. 5. Αντιοικονομική λειτουργία του εξοπλισμού λαμβανομένου υπόψη ότι, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά, κατά τη χειμερινή περίοδο θα υπολειτουργεί. β. Αποτέφρωση ή πυρόλυση Η μέθοδος αυτή είναι η οικονομικότερη, μπορεί να προσαρμοστεί στο φόρτο απορριμμάτων του κάθε νησιού και εφαρμόζεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι πιστοποιημένοι αποτεφρωτήρες παράγουν ρύπους πολύ λιγότερους από τα επιτρεπτά όρια της Ε.Ε., με τη χρήση φίλτρων και κατάλληλων συστημάτων καθαρισμού. Παρά ταύτα, η λύση αυτή δεν έχει υιοθετηθεί από τον κεντρικό σχεδιασμό διαχείρισης απορριμμάτων, θα μπορούσε όμως να υιοθετηθεί ως μία εφεδρική διαδικασία κατά τα μικρά χρονικά διαστήματα διακοπής λειτουργίας, λόγω βλαβών / συντήρησης, της επόμενης λύσης που προτείνεται. γ. Συγκέντρωση σε κατάλληλα διαμορφωμένο πλοίο και μεταφορά στην περιοχή Αττικής για ανακύκλωση και κομποστοποίηση Απορριπτόμενης της προηγούμενης λύσης, η μέθοδος αυτή συγκεντρώνει τα περισσότερα πλεονεκτήματα για τη διαχείριση των απορριμμάτων των νησιών. Το πλοίο προσεγγίζει τον προβλήτα του κάθε λιμανιού, τα απορριμματοφόρα εισέρχονται μέσω ράμπας, αδειάζουν το περιεχόμενό τους (σύμμεικτα) και απομακρύνονται. Μέσα στο κατάλληλα διαμορφωμένο πλοίο τα σύμμεικτα δεματοποιούνται σε μπάλες αεροστεγώς κλεισμένες και στοιβάζονται στα αμπάρια. Το πλοίο μέσα σε 24 ώρες κυκλικά επισκέπτεται όλα τα νησιά του Αργοσαρωνικού και επαναλαμβάνεται η ίδια διαδικασία. Αφού συμπληρωθεί η φόρτωση του πλοίου, αυτό πλέει προς την περιοχή Αττικής όπου οι δεματοποιημένες μπάλες ακατέργαστων απορριμμάτων μεταφέρονται σε χώρο ανακύκλωσης και κομποστοποίησης. Τα προς ανακύκλωση υλικά πωλούνται, το δε κομπόστ μπορεί είτε να πωλείται, είτε να μεταφέρεται προς αναδιανομή στα νησιά, έτοιμο βιολίπασμα και εδαφοβελτιωτικό. Το μικρό ποσοστό υπολειμμάτων μεταφέρεται σε ΧΥΤΥ. Τυχόν απαιτήσεις ολιγοήμερης παραμονής των απορριμμάτων στα νησιά π.χ. λόγω επισκευής / συντήρησης του πλοίου, καλύπτονται από κοντέινερ συμπίεσης ή με αποτέφρωση σε μη ρυπαίνοντες κλιβάνους προδιαγραφών Ε.Ε. Αυτή η λύση έχει τα ακόλουθα πλεονεκτήματα : 1. Τα απορρίμματα παραμένουν τον δυνατό μικρότερο χρόνο επάνω σε κάθε νησί (απομακρύνονται εντός 24 ωρών). 2. Οικονομοτεχνικά είναι η συμφερότερη λύση λαμβάνοντας υπόψη ότι έχει μεγάλη αξιοπιστία και μικρότερο κόστος. Η περίπτωση των Κυθήρων πρέπει να εξεταστεί διαφορετικά, με τρεις άξονες : • Διαχείριση απορριμμάτων επάνω στο νησί • Συμβολή στο ενεργειακό ισοζύγιο του νησιού • Βελτίωση της ποιότητας των υπόγειων υδάτων