Αρχική Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης ΑποβλήτωνΣχόλιο του χρήστη ΟΛΓΑ ΓΙΑΝΝΑΚΙΤΣΙΔΟΥ | 12 Ιουνίου 2015, 17:20
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ακρως φιλόδοξο σχέδιο για να επιτευχθεί, τουλάχιστον όσον αφορά τα αστικά στερεά απόβλητα, και λαμβάνοντας υπόψη τις κοινωνικές-οικονομικές- πολιτικές συνθήκες σε χρονικό ορίζοντα πενταετίας. Δυστυχώς, είμαστε μια χώρα που πάνω από μια δεκαετία (από το 2004) προσπαθεί να κλείσει-αποκαταστήσει τους ΧΑΔΑ. Είναι δυνατόν μέσα σε πέντε μόνο χρόνια να καταφέρει να μεταμορφωθεί σε μια «zero waste» κοινωνία; Όταν μάλιστα η ανά άτομο παραγόμενη ποσότητα ΑΣΑ συνεχίζει να αυξάνει, σύμφωνα με τα στοιχεία της EUROSTAT, από 502 kg per capita το 2011, 503 kg per capita το 2012 και 506 kg per capita το 2013 (http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tsdpc240&plugin=1 ). Αμφιβάλλω, αλλά ακόμη και η προσπάθεια μετράει… Αναφέρει το ΕΣΔΑ «Κατοχύρωση του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης στερεών αποβλήτων….». Συμφωνώ απόλυτα, αλλά αναρωτιέμαι πως μπορεί αυτό να επιτευχθεί όταν έχεις ΦΟΔΣΑ, Δήμους, Περιφέρειες, Δημόσια Διοίκηση εν γένει χωρίς το απαραίτητο προσωπικό και δεν μπορεί να γίνει καμία πρόσληψη. Για να μην αναφερθώ στα λοιπά δεινά του Δημοσίου. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το 2000 μέσω ΑΣΕΠ προσλήφθηκε ειδικό επιστημονικό προσωπικό στη διαχείριση απορριμμάτων και μονάδων βιολογικού καθαρισμού για την στελέχωση των Περιφερειών. Χρήσιμο είναι να δείτε αν και πως αξιοποιούνται. Είμαι μια από αυτό… Σύμφωνα με τον καταμερισμό αρμοδιοτήτων και υποχρεώσεων (σελ 96) παρατηρείται επικάλυψη αρμοδιότητας μεταξύ των ΦΟΔΣΑ και των Δήμων καθώς οι ΦΟΔΣΑ ορίζονται ως αρμόδιοι για την λειτουργία έργων διαχείρισης μη επικίνδυνων στερεών αποβλήτων αλλά οι Δήμοι διατηρούν την πλήρη αρμοδιότητα διαχείρισης των απορριμμάτων από το στάδιο της πρόληψης μέχρι και αυτό της τελικής διάθεσης. Η πλειονότητα των ΦΟΔΣΑ τουλάχιστον στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι όχι απλώς υποστελεχωμένοι αλλά με ανύπαρκτο προσωπικό. Λειτουργούν στα χαρτιά ήτοι απλώς λαμβάνουν αποφάσεις τα διοικητικά τους συμβούλια. Η λειτουργία των ΧΥΤΑ και ειδικότερα η επίχωση των απορριμμάτων –είναι η μόνη εργασία που λαμβάνει χώρα- γίνεται από εργολάβους. Είναι σαφές ότι αν οι ΦΟΔΣΑ δεν οργανωθούν με το απαραίτητο επιστημονικό-τεχνικό-διοικητικό προσωπικό δεν μπορούν να επιτελέσουν το έργο τους και δεν υπάρχει λόγος διατήρησής των. Κανένας ΧΥΤΑ στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας δεν λειτουργεί όντως σαν χώρος υγειονομικής ταφής: έργα που κόστισαν αρκετά εκατομμύρια ευρώ και πλέον λειτουργούν σαν χωματερές πολυτελείας: μη ανάπτυξη δικτύων βιοαερίου, ανύπαρκτη ή πλημμελής διαχείριση στραγγισμάτων, ανυπαρξία καθημερινής επικάλυψης απορριμμάτων, μη εκτέλεση των απαραίτητων μετρήσεων και ελέγχων που ορίζει η εθνική νομοθεσία. Δυστυχώς, και σε αυτό το ΕΣΔΑ ο τρόπος και οι αρμόδιοι για τον έλεγχο δεν αλλάζουν. Θεωρώ ότι ο έλεγχος τήρησης των περιβαλλοντικών όρων και των όρων λειτουργίας των έργων διαχείρισης απορριμμάτων θα πρέπει να γίνεται από ανεξάρτητο σώμα που θα υπάρχει σε κάθε Αποκεντρωμένη Διοίκηση ή Περιφέρεια και θα υπάγεται στο ΥΠΑΠΕΝ (κατά αντιστοιχία με το σώμα επιθεωρητών-ελεγκτών δημόσιας διοίκησης ή παραρτήματα της ΕΥΠΕ). Η διενέργεια ελέγχων από υπηρεσίες στις οποίες ο πολιτικός προϊστάμενος είναι αιρετός δυστυχώς για ευνόητους λόγους δεν λειτουργεί. Πρόγραμμα εκτροπής ΒΑΑ: Στον πίνακα της σελίδας 43 αναφέρεται «Οργάνωση και σταδιακή προώθηση της κομποστοποίησης στο σπίτι και της επιτόπιας μηχανικής κομποστοποίησης σε πανελλαδικό επίπεδο, θέτοντας κατ’ ελάχιστο 3% εκτροπή βιοαποβλήτων έως το 2020. Το ποσοστό αυτό μάλλον αφαιρείται από την ποσότητα ΒΑΑ που συλλέγεται μέσω δικτύων χωριστής συλλογής και επομένως δεν λαμβάνεται στον σχεδιασμό αυτών των δικτύων καθώς και των μονάδων προδιαλεγμένων οργανικών αποβλήτων στις οποίες υποχρεωτικά θα πρέπει οδηγείται κατ΄ ελάχιστο το 32% και όχι το 35% όπως αναφέρεται στον πίνακα 12 ( σελίδα 45) . Πράσινα σημεία. Σημαντικά για την ανακύκλωση διαφόρων ρευμάτων. Κανένας όμως δεν θα πάει το οργανικό του απόρριμμα στο Πράσινο Σημείο. Αυτά πρέπει να συλλέγονται από χωριστή διαλογή, όπως ορίζει ο ΕΣΔΑ, στους καφέ κάδους και μόνο. ΚΟΙΝΣΕΠ: Αναφέρεται στην σελίδα 77 (Ι.9) Δυνατότητα των φορέων κοινωνικής οικονομίας (ΚΟΙΝΣΕΠ κ.α.) να ασκούν Διαλογή στην Πηγή και Εκπαίδευση μόνο κατόπιν προγραμματικής σύμβασης με Δήμους εντός των Διοικητικών τους ορίων. Κατά την άποψη μου, ο περιορισμός αυτός δεν διευκολύνει την λειτουργία των ΚΟΙΝΣΕΠ και κατά συνέπεια την ανακύκλωση, την περίοδο που γίνονται προσπάθειες για ραγδαία αύξηση της ανακύκλωσης. Ολγα Γιαννακιτσίδου Msc Χημικός Μηχανικός