Αρχική Αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης ΑποβλήτωνΣχόλιο του χρήστη Ένωση Εταιρειών “ARCHIRODON Group NV – INTRAKAT – ENVITEC” | 12 Ιουνίου 2015, 17:29
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΘΕΣΕΙΣ ΈΝΩΣΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ “ARCHIRODON Group NV – INTRAKAT – ENVITEC” ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ Αναγνωρίζουμε και χαιρετίζουμε τις θετικές προθέσεις του Υπουργείου, για την υιοθέτηση των γενικών κατευθύνσεων και στρατηγικών που θέτει ο Νόμος 4042/2012 και αποσκοπεί στη μείωση της χρήσης των φυσικών πόρων, στην ιεράρχηση των δράσεων διαχείρισης των αποβλήτων και στην αντιμετώπιση των αποβλήτων ως πόρο. Δεδομένου ότι ο εθνικός σχεδιασμός για τα απόβλητα αποτελεί μέρος της πολιτικής για τη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας και δη σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για αυτήν, προκαλεί προβληματισμό η αναφορά του ΕΣΔΑ στην αναστολή των έργων ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων. Συγκεκριμένα αναφέρει «τα έργα και οι υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων για τα οποία δεν έχουν υπογραφεί συμβάσεις μέχρι το χρόνο έγκρισης του αναθεωρημένου Εθνικού Σχεδίου, θα πρέπει να ανασταλούν και αντ’ αυτών να σχεδιαστούν έργα υποδομές και δράσεις βάσει του παρόντος». Η Ένωση Εταιρειών “ARCHIRODON Group NV – INTRAKAT – ENVITEC”, ως Ανάδοχος των έργων ΣΔΙΤ Σερρών και Ηπείρου, καταθέτει το βαθύ προβληματισμό της και την έντονη διαφωνία της στην κατάργηση των έργων ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων, ειδικά όταν αυτά συμπορεύονται με την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία, και δρουν συμπληρωματικά των στόχων που θέτει ο νέος ΕΣΔΑ, και ως εκ τούτου ζητά την απαλοιφή της εν λόγω πρόβλεψης από το σχέδιο ΕΣΔΑ αναφορικά με τα εν λόγω έργα ΣΔΙΤ. ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΣΕ ΤΕΧΝΙΚΟ / ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Τα έργα των Σερρών και της Ηπείρου, εφαρμόζουν σύγχρονες και δοκιμασμένες πράσινες τεχνολογίες όπου ανακτώνται ανακυκλώσιμα υλικά (χαρτί, πλαστικό, μέταλλα κλπ.) και εκτρέπονται από την ταφή τα βιοαποδομήσιμα υλικά (υπερκαλύπτοντας με τον τρόπο αυτό τους στόχους που θεσπίζει ο νέος ΕΣΔΑ) με την παραγωγή Υλικού Τύπου Κόμποστ. Τα εν λόγω έργα ΣΔΙΤ με τον τρόπο που έχουν δημοπρατηθεί καθίστανται απολύτως συμβατά με το σχέδιο ΕΣΔΑ, όπως αποδεικνύεται ακολούθως: • Ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης των έργων ΣΔΙΤ αναλαμβάνει να κατασκευάσει και να λειτουργήσει για 25 χρόνια τις σχετικές μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων, παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους πολίτες των αντίστοιχων περιοχών από την 1η ημέρα λειτουργίας. • Τα κόστη για τους δημότες από την υλοποίηση των έργων Σερρών και Ηπείρου είναι χαμηλότερα αντιστοίχων έργων ΣΔΙΤ, και σε κάθε περίπτωση ανταγωνιστικότερα του κόστους διαχείρισης με διαλογή στην πηγή. • Η δυναμικότητα και η εφαρμοζόμενη τεχνολογία των έργων αυτών είναι σύμφωνη με τις απαιτήσεις του ΕΣΔΑ και τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις με αποτέλεσμα τα έργα αυτά να δρουν συμπληρωματικά στις δράσεις πρόληψης και διαλογής στην πηγή επιτυγχάνοντας και υπερκαλύπτοντας τους στόχους που ορίζονται στους αντίστοιχους ΠΕΣΔΑ. • Τα ποσοστά των ανακυκλώσιμων και βιοαποδομήσιμων υλικών που ανακτώνται στις Μονάδες των Σερρών και της Ηπείρου, τα οποία είναι εγγυημένα βάσει της προσφοράς της Ένωσης Εταιρειών, είναι υψηλότερα από αυτά που αναφέρονται στον ΕΣΔΑ. • Στα έργα αυτά προβλέπεται ξεχωριστή επεξεργασία προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων για την παραγωγή υψηλής ποιότητας Κόμποστ, σε συμφωνία με τις κατευθύνσεις του νέου ΕΣΔΑ. • Οι εγγυημένες ελάχιστες ποσότητες απορριμμάτων, 80.000 τόνοι/έτος για το ΣΔΙΤ Ηπείρου και 45.000τόνους/έτος για το ΣΔΙΤ Σερρών, είναι μικρότερες από το 50% του συνόλου των παραγόμενων Αστικών Απορριμμάτων των Περιφερειών που εξυπηρετούν και επομένως ακολουθούν την κατεύθυνση του ΕΣΔΑ ότι το 50% των παραγόμενων απορριμμάτων θα πρέπει να οδηγείται σε χωριστή διαλογή ενώ το άλλο 50% (που είναι σύμμεικτα απορρίμματα) δύναται να οδηγείται σε μονάδες επεξεργασίας υπολειπόμενων σύμμεικτων απορριμμάτων. • Ο σχεδιασμός των έργων επιτρέπει την επεξεργασία ποσότητας απορριμμάτων πλέον της συμβατικής, ώστε να μπορούν να εξυπηρετήσουν και τα παραγόμενα απορρίμματα γειτονικών περιοχών, δρώντας ως κεντροβαρικές μονάδες επεξεργασίας. • Σε όλη την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αλλά και της Ηπείρου δεν υφίστανται άλλες μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων ούτε σε στάδιο δημοπράτησης. • Στα έργα ΣΔΙΤ το ρίσκο διάθεσης των παραγόμενων προϊόντων παραμένει στον ιδιώτη διασφαλίζοντας έτσι το Δημόσιο από αρνητικές εμπειρίες του παρελθόντος όπου αδιάθετα απορριμματογενή προϊόντα οδηγούνταν στους ΧΥΤΑ. • Σημειώνεται ότι σε περίπτωση που δεν υλοποιηθούν τα έργα ΣΔΙΤ Ηπείρου και Σερρών, το 50% των Αστικών Απορριμμάτων που δεν θα ανακυκλωθεί στην πηγή, θα οδηγηθεί προς ταφή με τέλος ταφής 35 €/τόνο (έτος 2016) αυξανόμενο κατά 5 €/ετησίως μέχρι τα 60 €/τόνο (έτος 2020), πλέον 15 €/τόνο λειτουργικού κόστους ταφής. • Τα εν λόγω έργα βρίσκονται στην τελική φάση οριστικοποίησης και υπογραφής των σχετικών συμβάσεων σύμπραξης καθώς και των αντίστοιχων χρηματοδοτικών συμβάσεων, ενώ και στα δύο έργα η Ένωση Εταιρειών μας έχει ολοκληρώσει την περιβαλλοντική αδειοδότηση και το σύνολο των τεχνικών μελετών, γεγονός που επιτρέπει τη σύντομη έναρξης κατασκευής τους. ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΣΕ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Τα έργα ΣΔΙΤ αποτελούν Δημόσια Περιουσία, τα οποία με το πέρας των 25 ετών περιέρχονται σε καλή λειτουργική κατάσταση στο Δημόσιο, ενώ η πιθανή ακύρωσή τους θα επιφέρει τις ακόλουθες εμπορικές συνέπειες: • Η χρηματοδοτική συμμετοχή του Ελληνικού Κράτους στην υλοποίηση των εν λόγω επενδύσεων/έργων είναι μηδενική καθότι το σύνολο της χρηματοδοτικής συμβολής και για τα 2 παραπάνω έργα προέρχεται από εγκεκριμένα κονδύλια του ΕΣΠΑ, ύψους € 35.000.000, τα οποία και θα χαθούν αν δεν υλοποιηθούν τα έργα. • Η Ένωση Εταιρειών μας έχει εξασφαλίσει τα Ίδια και Δανειακά Κεφάλαια ύψους € 47.000.000 που απαιτούνται για την υλοποίηση των έργων Σερρών και Ηπείρου, ενώ η πιθανή ακύρωση των έργων ΣΔΙΤ θα επιφέρει αρνητικό κλίμα στις ιδιωτικές επενδύσεις, αυξάνοντας έτσι τον επιχειρηματικό κίνδυνο και μειώνοντας την επενδυτική δραστηριότητα στο Ελληνικό Κράτος. • Κλονίζεται η αξιοπιστία του Δημοσίου, η οποία θα τρωθεί σημαντικά αφού εκπέμπεται ένα μήνυμα προς όλους τους επενδυτές ότι δεν υπάρχει σταθερό ρυθμιστικό περιβάλλον που να διασφαλίζει την υλοποίηση των έργων που εξαγγέλλονται. • Η Ένωση Εταιρειών έχει επενδύσει ουσιαστικά σε ανθρώπινους πόρους και δαπανήσει σημαντικά κεφάλαια σε μελετητές, συμβούλους εσωτερικού και εξωτερικού, δικηγόρους, ασφαλιστές, κλπ επί διετία, συνολικού κόστους άνω του ενός (1) εκατομμυρίου €, τα οποία θα αναζητηθούν από το Δημόσιο σε περίπτωση ακύρωσης των έργων. • Η εμμέσως επιλεκτική υπογραφή έργων ΣΔΙΤ έναντι ανταγωνιστών βάσει του στενού χρονικού περιθωρίου που τίθεται καταλύει πλήρως τις αρχές της ισότητας και του κράτους δικαίου. Αξίζει να σημειωθεί πως η αναίρεση της πρότασης αναστολής των έργων ΣΔΙΤ βάσει του ΕΣΔΑ συμβαδίζει και με την πρόσφατη δήλωση της κοινοτικής επιτρόπου περιφερειακής πολιτικής Corina Cretu, η οποία υποστήριξε πως η Κομισιόν δεν προτίθεται να χρηματοδοτεί κατά 100% επενδύσεις σε διαχείριση απορριμμάτων και παρέπεμψε στο μοντέλο των ΣΔΙΤ. ΕΠΙΛΟΓΟΣ Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, κρίνεται ως αυθαίρετη η πρόταση αναστολής των έργων ΣΔΙΤ για τα οποία δεν έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις έως το χρόνο έγκρισης του αναθεωρημένου ΕΣΔΑ, καθώς τα εν λόγω έργα: • έχουν εγγυημένους στόχους απόδοσης και ανταπεξέρχονται στις απαιτήσεις του ΕΣΔΑ, • έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από ιδιωτικά και κοινοτικά κεφάλαια, • είναι ώριμα για την υπογραφή της Σύμβασης Σύμπραξης και έναρξης της κατασκευής τους Ως εκ τούτου, θεωρούμε πως η επανεξέταση κάθε έργου απορριμμάτων ΣΔΙΤ ξεχωριστά θα πρέπει να γίνει αμέσως από τους αντίστοιχους ΦΟΔΣΑ, ώστε το συντομότερο δυνατό να αξιολογηθεί ποια έργα ΣΔΙΤ καλύπτουν τις απαιτήσεις του ΕΣΔΑ/ΠΕΣΔΑ και να προχωρήσουν προς υλοποίηση χωρίς καμία καθυστέρηση. Προτείνουμε λοιπόν την εξαίρεση των έργων ΣΔΙΤ Ηπείρου και ΣΔΙΤ Σερρών από την πρόταση αναστολής του σχεδίου ΕΣΔΑ, καθώς και την ίση μεταχείριση με το έργο ΣΔΙΤ Δυτικής Μακεδονίας, για το οποίο, για να είναι σύμφωνο με το νέο ΕΣΔΑ, αποφασίστηκε να μπορεί να επεξεργάζεται και παραγόμενα απορρίμματα από γειτονικές περιοχές και βιοαπόβλητα, που δεν προβλεπόταν αρχικά. Ως εκ τούτου, στο πλαίσιο της εφαρμογής της πολιτικής του ανταγωνισμού, που αναφέρεται στην αρχή της ίσης μεταχείρισης, σύμφωνα με τη στρατηγική «Ευρώπη 2020 - Στρατηγική για έξυπνη, διατηρήσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη» στην οποία βασίζεται και ο νέος ΕΣΔΑ (κεφ.1), η Ένωση Εταιρειών “ARCHIRODON Group NV – INTRAKAT – ENVITEC” αναμένει την εξαίρεση αναστολής των έργων ΣΔΙΤ Ηπείρου και ΣΔΙΤ Σερρών.