• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΙΑ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ - ΔΗΜΟΥ ΛΑΓΚΑΔΑ' | 12 Ιουνίου 2015, 21:44

    Α. Γενικές επισημάνσεις Είναι πολύ θετικό γεγονός η επισήμανση, που αφορά στους ΠΕΣΔΑ: «οι στόχοι που καθορίζονται στα ΠΕΣΔΑ θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να είναι σε συμφωνία με τους αντίστοιχους ποσοστιαίους στόχους του ΕΣΔΑ, ενώ μπορούν να τεθούν και πιο φιλόδοξοι στόχοι σε επίπεδο Περιφέρειας ανάλογα με τις ανάγκες, τα χαρακτηριστικά και τη στρατηγική της». Ο ΕΣΔΑ θα μπορούσε να είναι πιο φιλόδοξος στους στόχους και να αίρει τις αδυναμίες και παραλείψεις, τόσο της οδηγίας 2008/98/ΕΚ, όσο και του ν. 4042/2012. Β. Πολίτικη – Στρατηγικές Διαχείρισης Αποβλήτων 1. Διασφάλιση των αρμοδιοτήτων των δήμων, ώστε να μπορούν να υλοποιούν όλο το φάσμα των δράσεων των τοπικών σχεδίων διαχείρισης, συμπεριλαμβανομένης της απρόσκοπτης διάθεσης των ανακτήσιμων υλικών. 2. Δημιουργία των απαραίτητων υποδομών διαχείρισης επικίνδυνων αποβλήτων, με πρωτοβουλία της πολιτείας. Γενικότερα, να διασφαλιστεί ότι η χρησιμοποίηση των αποβλήτων ως πόρων κατά την παραγωγική διαδικασία θα γίνεται με ασφάλεια. 3. Επανεξέταση της χωροθέτησης της διαχείρισης των ΕΑΥΜ και, ειδικότερα, των εγκαταστάσεων αποτέφρωσης. 4. Ορθή ερμηνεία της ιεράρχησης στη διαχείριση των αποβλήτων, με τη λογική: η πρόσβαση σε κάποιο στάδιο διαχείρισης να προϋποθέτει την εξάντληση των δυνατοτήτων των προηγουμένων σταδίων. 5. Η προδιαλογή των υλικών να έχει σαφές προβάδισμα έναντι του διαχωρισμού σύμμεικτων αποβλήτων στις μονάδες μηχανικής επεξεργασίας. 6. Να δηλωθεί ρητά ότι η απευθείας καύση των απορριμμάτων ή η καύση δευτερογενών προϊόντων από επεξεργασία σύμμεικτων απορριμμάτων, δεν αποτελεί επιλογή της πολιτείας. 7. Ενθάρρυνση των κοινωνικών πρωτοβουλιών για πιο άμεση συμμετοχή και αναζήτηση του καλύτερου τρόπου, ώστε αυτές να ενσωματωθούν και να συμπλεύσουν με ένα σύστημα δημόσιας αποκεντρωμένης διαχείρισης. Γ. Αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης • Δε γίνεται εκτίμηση της λειτουργικότητας του ενός (μπλε) κάδου, που αποτελεί τη βασική μέθοδο προδιαλογής συσκευασιών στους δήμους. Επισημαίνουμε την απουσία ενημέρωσης για το ποιους δήμους εξυπηρετεί το κάθε ΚΔΑΥ και για το ποιες είναι οι επιδόσεις του κάθε ΚΔΑΥ. • Δεν αξιολογείται σαν κάτι σημαντικό το ιδιαίτερα χαμηλό ποσοστό της προδιαλογής υλικών, ιδιαίτερα των βιοαποβλήτων, που είναι πλήρως υποβαθμισμένη. Ένα κρίσιμο στοιχείο για την επιτυχή λειτουργία της ανακύκλωσης όλων των ρευμάτων αποτελεί η ορθή και διαφανής διαχείριση των σχετικών πόρων (τέλη ανακύκλωσης κλπ.), που οφείλουν να λειτουργούν ανταποδοτικά. Επισημαίνουμε, ιδιαίτερα, την περικοπή της πρόσθετης ενίσχυσης στους δήμους, που είχε θεσμοθετηθεί παλιότερα. • Στην αξιολόγηση της διαχείρισης των βιομηχανικών αποβλήτων δε γίνεται αναφορά στο διαδεδομένο φαινόμενο της επιμόλυνσης των ΑΣΑ, με επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα, εξαιτίας του υψηλού κόστους και την απουσία εγκαταστάσεων διαχείρισης. Το κεντρικό πρόβλημα του σχεδιασμού είναι ότι επιλέγεται η διατήρηση των ΑΣΑ σε σύμμεικτη μορφή. ΤΕΛΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Αναμόρφωση του σχεδιασμού και του βασικού σεναρίου • Σαφής αναφορά - προσθήκη στην προτεραιότητα που πρέπει να δοθεί στην προδιαλογή υλικών σε αποκεντρωμένες υποδομές, έναντι της ανάκτησης σε συγκεντρωτικές εγκαταστάσεις μηχανικής διαλογής σύμμεικτων ΑΣΑ. • Αποσαφήνιση ότι στην «άλλου είδους ανάκτηση» πρέπει να υπάρχει σαφής διαχωρισμός της ανάκτησης οργανικών και της παραγωγής δευτερογενών καυσίμων. • Σχετικά με τα κριτήρια αξιολόγησης για εγκαταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων, δεν μπορεί να έχουμε γενικά κριτήρια χωροθέτησης, για όλων των ειδών της εγκαταστάσεις διαχείρισης. Ιδιαίτερα, χρειάζονται ρυθμίσεις που θα διευκολύνουν τη χωροθέτηση υποδομών ανακύκλωσης και κομποστοποίησης στον αστικό ιστό. • Σχετικά με την ΚΥΑ για την εφαρμογή και είσπραξη του ειδικού τέλους ταφής, επισημαίνεται ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί αν δεν δημιουργηθούν στοιχειώδεις υποδομές προδιαλογής και ανάκτησης. Αλλιώς, οδηγούμαστε μαθηματικά στις ΣΔΙΤ.