Αρχική Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασηςΆρθρο 09: (άρθρα 10 και 14 παρ.2β οδηγίας 2012/18/ΕΕ) Μελέτη ΑσφαλείαςΣχόλιο του χρήστη Δρ. Γεώργιος Παπαδάκης, Πολυτεχνείο Κρήτης | 24 Αυγούστου 2015, 11:56
ΑΡΘΡΟ 9 α) Άρθρο 9 . παρ. Α1. Στην πρόταση «Ο φορέας εκμετάλλευσης μονάδας ανώτερης βαθμίδας προκειμένου να του χορηγηθεί άδεια εγκατάστασης ή και λειτουργίας, για ίδρυση, επέκταση ….» να αναδιατυπωθεί ως εξής «Ο φορέας εκμετάλλευσης μονάδας ανώτερης βαθμίδας προκειμένου να του χορηγηθεί άδεια λειτουργίας, για ίδρυση, επέκταση ….» β) Η εφαρμογή της Οδηγίας SEVESO III στα κράτη μέλη, συμπίπτει χρονικά με την πλήρη εφαρμογή του Κανονισμού CLP από 1.6.2015 προς κατάργηση της προηγούμενης νομοθεσίας με αποτέλεσμα οι εγκαταστάσεις SEVESO οφείλουν να προβούν σε επαναταξινόμηση όλων των ουσιών τους με τα κριτήρια CLP ώστε να προσδιορίσουν έγκαιρα τις υποχρεώσεις τους ως προς τη SEVESO III. Την ευθύνη της ορθής ταξινόμησης των ουσιών κατά CLP έχει η βιομηχανία (φορέας εκμετάλλευσης), ενώ το Γενικό Χημείο του Κράτους (ΓΧΚ) διενεργεί την γνωμάτευση της ορθής ταξινόμησης των επικίνδυνων ουσιών. Πριν την υποβολή της Μελέτης Ασφαλείας απαιτείται • Πιστοποίηση από τη Δ/νση Χημικών Υπηρεσιών του ΓΧΚ ότι ταξινομήθηκαν σωστά οι επικίνδυνες ουσίες, και • Κατάλογος Σεναρίων Ατυχημάτων ανάλογα με την εγκατάσταση (σύντομη τεχνική περιγραφή). Στα πλαίσια αυτά, προτείνεται να προκαθορισθούν από κοινού τα ελάχιστα απαιτούμενα αντιπροσωπευτικά σενάρια ατυχημάτων για κάθε τύπο εγκατάστασης (κλάδο) και να καθιερωθούν επίσημα από τους αρμόδιους φορείς (θεσμοθέτηση καλής πρακτικής ή ενσωμάτωση σε κατάλληλο Παράρτημα της νέας ΚΥΑ) για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή της SEVESO III στην Ελλάδα. Επιπλέον προτείνεται να καθορισθούν τα ελάχιστα απαιτούμενα στοιχεία ταξινόμησης των επικίνδυνων ουσιών. γ) Άρθρο 9, παρ. Β (διαδικασία αξιολόγησης). Η καταχώρηση της Μελέτης Ασφάλειας να θεωρείται αυτόματα χωρίς περαιτέρω βεβαίωση από αρμόδιο φορέα μετά από την παρέλευση του μέγιστου διαστήματος αξιολόγησης και σχετικών γνωματεύσεων που ορίζει η ΚΥΑ από την ημερομηνία υποβολής της ΜΑ (εάν η προθεσμία αξιολόγησης έχει παρέλθει άπρακτη για κάποιες αρμόδιες αρχές). δ) Αναφορικά με τα περιεχόμενα και τις αξιολογήσεις των Μελετών Ασφάλειας και τις Επιθεωρήσεις προτείνεται να ανασυσταθεί η εθνική επιτροπή με εκπροσώπους των συναρμόδιων φορέων, της βιομηχανίας και των εμπλεκόμενων αξιολογητών και επιστημονικών ιδρυμάτων με εμπειρία στην εφαρμογή των διατάξεων της Οδηγίας SEVESO, η οποία θα αναπτύξει σχετικούς οδηγούς εφαρμογής για την αποτελεσματικότερη και πληρέστερη εφαρμογή των θεμελιωδών υποχρεώσεων που απορρέουν από την νέα ΚΥΑ. ε) Σύμφωνα με τα αποτελέσματα ερευνητικών προγραμμάτων, προτείνεται στα περιεχόμενα των Μελετών Ασφάλειας να περιλαμβάνεται η επικινδυνότητα των μονάδων φορτοεκφόρτωσης και των Βυτιοφόρων οχημάτων εντός και εκτός (πλησίον) των εγκαταστάσεων και να γίνεται αναφορά στις κύριες σωληνώσεις τροφοδοσίας και σύνδεσης των μονάδων εντός και πλησίον της εγκατάστασης π.χ. αγωγοί μεταφοράς καυσίμων σε κοινό κανάλι (πιθανές τροποποιήσεις στο άρθρο 8, της απόφασης (πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα DOMINO). στ) Στα περιεχόμενα των Μελετών Ασφάλειας, δεν είναι απαραίτητο να εξετάζονται οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις Βιομηχανικών Ατυχημάτων Μεγάλης Έκτασης (BAME) παρά μόνον κατά περίπτωση. Δεν τεκμηριώνεται, ειδικότερα για τη μεταφορά και φορτοεκφόρτωση πετρελαιοειδών, Υψηλή Περιβαλλοντική Επικινδυνότητα.