Αρχική Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκωνΆρθρο 35 ΠαραρτήματαΣχόλιο του χρήστη Δρ. Μάριος Πατσουλές | 21 Φεβρουαρίου 2016, 15:21
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι, 2. 5) Σε κρίσιμα θέματα όπως αυτό, υπάρχει σχετική εμπειρία και από αντίστοιχες προετοιμασίες και εφαρμογές σχεδίων ετοιμότητας στα Διυλιστήρια, ή στη Βόρεια Θάλασσα αλλά και μελέτη για καταστολή/περιορισμό πετρελαιοκηλίδας, όπως π.χ. στις εγκαταστάσεις του Πρίνου, ή διαρροής Υδροθείου κλπ, μέσω των οποίων μπορούν να βοηθηθούν τα όργανα δράσης που προβλέπει το νομοσχέδιο. Πρόθυμοι να βοηθήσουμε όπου μπορέσουμε και μέσω εμπειρίας που αναπτύχθηκε στην Ελλάδα, αλλά και μέσω των φορέων που ασχολούνται με το θέμα στην Ε.Ε. 11) Υπάρχει ανάλογο για τα διυλιστήρια που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν μοντέλο που παρέχει κάποιους χρήσιμους άξονες.., αλλά παραμένει μακράν των απαιτήσεων μιας οργανωμένης αντιμετώπισης σε υπεράκτιο περιβάλλον. 3. Και για τους σκοπούς και ανάγκες που αναφέρονται στη παρούσα παράγραφο υπάρχουν εργαζόμενοι είτε στη ENERGEAN OIL & GAS είτε στην Kavala Oil με σχετική εμπειρία που μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμη, στο Υπουργείο και τις υφιστάμενες ή υπό δημιουργία Αρχές. Πιο συγκεκριμένα, αναφερόμαστε στην εξέδρα "Κ" του εξαντληθέντος κοιτάσματος φυσικού αερίου της νοτίου Καβάλας, που παραμένει στη θέση της, ενώ υπάρχουν σενάρια χρησιμοποίησής της ή και πλήρους εγκατάλειψής της με σύγχρονο "dismantling" κλπ και διαδικασίες δύσκολες, χρονοβόρες και κοστοβόρες, για τις οποίες όμως δεν μπορούν να δίνονται συνεχείς αναβολές. Το θέμα διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά λόγω έλλειψης ειδικών, παραμένει σε αδράνεια. Ενημερώνουμε για όλα αυτά, όχι με την έννοια της καταγγελίας, κάθε άλλο: Να μπούν σε μια λίστα για τακτοποίηση 4. 5) Και για τη παρούσα σημαντική περίπτωση μπορούμε σαν παλαιοί εργαζόμενοι και νυν συνταξιούχοι, να προσφέρουμε τις υπηρεσίες και εμπειρία μας μέσω των εν ενεργεία εργαζομένων και ειδικών, αφού πολλά σοβαρά και πανάκριβα γεωλογικά, γεωφυσικά και γεωτρητικά δεδομένα , βρίσκονται ακόμη κλειδωμένα και αχρησιμοποίητα στα Αρχεία του κτιρίου όπου παλιά στεγαζόταν η ΔΕΠ-ΕΚΥ και ο Κλάδος Ε&Π Υ/Α των ΕΛΠΕ, κι έχουν στην ουσία απαξιωθεί από το Υπουργείο που κρατά τα κλειδιά κι έχει αναλάβει την διαχείρισή τους. Κατά την άποψή μας, δεν επιτρέπεται αυτά τα δεδομένα που στοίχισαν περιουσίες στον Έλληνα φορολογούμενο να παραμένουν αναξιοποίητα. Ας μπεί κι αυτό το σημαντικό θέα στη Λίστα εκκρεμοτήτων.. 6. Γενικώς να αναφερθούν στο σημείο αυτό τα λάθη και οι παραλείψεις του παρελθόντος στο θέμα απεγκατάστασης εξεδρών και να ξαναμελετηθεί σαν "Lessons Learnt", ώστε να αποφευχθούν ανάλογα "παθήματα" από τους νεότερους..(για τη Λίστα κι αυτό) 9. 10) Όλα σχεδόν τα αντικείμενα που περιγράφονται σε αυτή τη παράγραφο, άπτονται άμεσα των άμεσων ενδιαφερόντων των εκπροσώπων των εργαζομένων, αφού στη πλειονότητά τους αφορούν Υγιεινή, Ασφάλεια, Προστασία στο εργασιακό περιβάλλον κι έχοντα άμεση σχέση με την ίδια τη ζωή των εργαζομένων στην εξέδρα. Πιστεύουμε ότι, στη περίπτωση που χρησιμοποιηθούν άλλης εθνικότητας εργαζόμενοι, που ανήκουν σε άλλα -πλην των Ελληνικών- Σωματεία, αυτά, θα πρέπει να εγγραφούν ως Μέλη ή συνεργαστούν με κάποιο νομικό τρόπο με τα υπάρχοντα Σωματεία που αντιπροσωπεύουν όλα τα εργαζόμενα Μέλη της Ελληνικής πετρελαιο-βιομηχανίας, ώστε να αντιπροσωπεύονται από τους αντιπροσώπους τους, που θα επιλεγούν ή καθοριστούν με αξιοκρατικά και μόνο κριτήρια (γιατί αν δεν γνωρίζουν το αντικείμενο, δεν έχει και νόημα να μπλέκουν και αναλαμβάνουν πρόσθετες ευθύνες). Και τούτο το θεωρούμε σημαντικό να καταγραφεί στον παρόντα νόμο. 10. 5) Αρκετά πολύπλοκο θέμα, που απαραίτητα χρήζει της βοήθειας διαφόρων φορέων της Ε.Ε., πέραν του "outsourcing" που πιθανώς να χρησιμοποιηθεί από τους αναδόχους. Σας ενημερώνουμε ότι τόσο η Π.Ο.Ε. μέσω των επαφών της "IndustriAll", όσο και το ΕΕΤΙ λόγω προτεραίας εμπειρίας και επαφών με άλλα Ινστιτούτα, μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά στις διαδικασίες αυτές. Πληροφορούμε ότι υπάρχουν νέες τεχνολογίες αντιμετώπισης των κηλίδων, που δεν έχουν απαραίτητα δοκιμαστεί. Υπενθυμίζουμε από τη συμμετοχή μας στις Βρυξέλλες ότι πέραν της EUOAG και άλλοι Ευρωπαϊκοί φορείς έδειξαν την προθυμία και θα ανελάμβαναν να ενημερώνουν τα Κράτη - Μέλη για τις δόκιμες τεχνολογίες που θα συνιστούσαν στη κάθε περίπτωση. 10. 10) Θεωρούμε πολύ σημαντική την ενεργοποίηση των εν αδρανεία τελούντων μηχανισμών για την εκπαίδευση των εμπλεκομένων στο αντικείμενο και θα συνιστούσαμε στις εταιρείες που θα είναι οι αυριανοί ανάδοχοι των έργων, τόσο στη ξηρά όσο και στη θάλασσα, να ενημερώσουν και τα Σωματεία για τον σχεδιασμό τους, ώστε από κοινού να προχωρήσουν στην άμεση υλοποίηση. Πιθανές καθυστερήσεις, ή μη έγκαιρες ενημερώσεις, θα στερήσουν το δικαίωμα και την ευκαιρία να προσκληθούν τόσο οι εκπρόσωποι από τη μεριά των εργαζομένων (του τρίτου μέρους), όσο και Φορείς της Ε.Ε. που έχουν επιδείξει το ανάλογο ενδιαφέρον για την εκπαίδευση των νότιων συναδέλφων, ή ακόμα και πρόσθετες επιδοτήσεις από την Ε.Ε., που διατίθενται για ανάλογα εκπαιδευτικά προγράμματα. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ. Αναφερόμενοι σε όλες τις παραγράφους του Παρ. ΙΙΙ, προβάλουμε και υπενθυμίζουμε ότι: Οι δραστηριότητες της Εξερεύνησης και Παραγωγής Υδρογονανθράκων στη χώρα μας, μετά 15-ετή περίπου αδράνεια, ξεκίνησαν και πάλι, μετά τις συντονισμένες ενέργειες του Σωματείου Εργαζομένων στα Ελληνικά Πετρέλαια, με τον υπογράφοντα που ανέλαβε και την όλη οργάνωση Συνεδρίου που έλαβε χώρα το 2010. Κανείς άλλος δεν είχε ενδιαφερθεί... και όλα τούτα αποδεικνύονται με τα ΠΡΑΚΤΙΚΑ που συνέγραψα ο ίδιος και κυκλοφορήσαμε περί τα 500 αντίτυπα. Θέλω με αυτο το τρόπο να τονίσω την δυναμική που μπορεί να αναδείξει ένα Σωματείο για την άρτια συνεργασία του Κράτους και των εμπλεκομένων εταιρειών, αφού ξανακινήθηκε η μηχανή... Άρα καθόλου ήσσονος σημασίας η συμμετοχή στις τριμερείς Διαβουλεύσεις που προτείνει η Οδηγία. Παρακαλείται ο Νομοθέτης να ερμηνεύσει ανάλογα και συμπεριλάβει σχετικό άρθρο. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IV. Ειλικρινά λυπούμαστε που όλο το βάρος της λειτουργίας των συστημάτων Ασφαλείας και Προστασίας των Εργαζομένων και του Περιβάλλοντος το αναλαμβάνουν οι Διαχειριστές και Ιδιοκτήτες και όταν επιθυμούν, "...στήνουν" και μια τριμερή. Όχι Κύριοι, τα θέματα είναι πολύ σοβαρότερα και οι απόψεις και αποφάσεις των στελεχών που αποφασίζουν, απαιτούν ενίσχυση με τις ώριμες απόψεις/προτάσεις από τους Εργαζόμενους που γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις λεπτομέρειες λειτουργίας των μηχανών και συστημάτων καθώς και τους κανόνες που διέπουν αυτές, ως εκ τούτου: Προτείνουμε να είναι εξ αρχής υποχρεωτική η τριμερής διαβούλευση για όλους τους κανονισμούς που διέπουν τις λειτουργίες πάνω στην εξέδρα, με άμεση συμμετοχή των αποδεδειγμένα έμπειρων αντιπροσώπων των εργαζομένων. Δηλαδή να διατυπωθεί πιο έντονα το εδάφιο i) του Παραρτήματος IV. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ V & VI Για τους αυτούς ως άνω (βλ. σχόλια στο προηγούμενο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IV), λόγους, προτείνουμε την οπωσδήποτε υποχρεωτική συμμετοχή των άξιων και με αυστηρά κριτήρια επιλεγομένων εκπροσώπων των εργαζομένων στα αντίστοιχα πάνελς αποφάσεων της Τριμερούς, αφού αφορούν άμεσα την Ασφάλεια των Εργαζομένων. Τα αυτά ισχύουν και για τη σημασία των ενεργειών που προκύπτουν από τις αποφάσεις του επόμενου ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ VI, όπου ο καθένας κατανοεί ότι η ελλιπής εφαρμογή των πιο κάτω αναφερομένων άρθρων εγκυμονεί κινδύνους. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VI ...Συνεχίζοντας τα σχόλιά μας από το προηγούμενο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ V, ειλικρινά απορούμε γιατί ο νομοθέτης, αντί να λέει ...και άλλων οντοτήτων (βλ. παράγραφο ι), δεν ορίζει σαφώς ποιούς εννοεί και δεν -υποχρεωτικά εξ αρχής- θεσμοθετεί την υποχρεωτική παρουσία των εκπροσώπων των εργαζομένων στα αντίστοιχα πάνελς. Παρακαλούμε να ενσωματωθεί με σαφήνεια η συμμετοχή των εκπροσώπων των εργαζομένων, για κάθε Τριμερή Διαβούλευση όπως και όπου η Οδηγία το αναφέρει. Κατανοούμε την σημασία των άξιων εκπροσώπων των εργαζομένων, για τους οποίους να αποδεικνύεται η γνώση τους στο αντικείμενο Ε&Π Υ/Α. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VIII. 1. δ & ε) Θέματα στις δ και ε παραγράφους που αφορούν άμεσα την συμμετοχή των εργαζομένων στις αποφάσεις και τους τρόπους καταχώρησης, αλλά και εμπέδωσης των δεδομένων για την άριστη εφαρμογή τους, χωρίς να προβλέπεται η συμμετοχή των ανάλογης ειδικότητας εργαζομένων, τα θεωρούμε σημαντική παράλειψη από αστοχία του συντάκτη του παρόντος Σ.Ν. Παρακαλούμε να συμπεριληφθούν ανάλογα και αναφέρονται σε ολόκληρο το Παρ. VIII στ) Πολύ σημαντική η προηγούμενη εμπειρία των εργαζομένων στο περιβάλλον των Διυλιστηρίων, των εξεδρών του Πρίνου, ή των εμπειριών που έχουν αποκομιστεί από προηγούμενες θέσεις εργασίας σε εταιρείες Ε&Π Υ/Α του εξωτερικού. Μάλιστα, ο υπογράφων με τις επαγγελματικές του επαφές, διερεύνησε την δυνατότητα να ανοίξει ένα διαρκή διάλογο πάνω στη αειφόρο βελτίωση των εφαρμογών σε υπεράκτιο περιβάλλον όπως προβλέπονται από τη παρούσα Οδηγία (και το Νόμο για την εναρμόνισή της), με Έλληνες, που εργάζονται αυτή τη χρονική περίοδο ή και από παλιά σε εξέδρες Ε&Π Υ/Α, μια νέα καινοτομική πρωτοβουλία που θα συνεπικουρήσει με τον πρακτικότερο τρόπο στην άμεση απάντηση σχετικών ερωτημάτων και τρόπων εφαρμογής των Κανονισμών, που είτε σήμερα, είτε στο μέλλον και σε κατάλληλες στιγμές χρειαστούν απαντήσεις. Η τελευταία πρόταση ισχύει για όλες τις παραγράφους που εμπεριέχουν θέματα σχετιζόμενα με τις δραστηριότητες των εργαζομένων και κυρίως αυτές που αφορούν την Υγιεινή, Ασφάλεια και τη Προστασία στο Περιβάλλον εργασίας τους (εν προκειμένω, ίσως τα εργαστήρια Χημικών Αναλύσεων των Διυλιστηρίων, θα μπορούσαν σε πρώτη φάση να σταθούν αρωγοί αφενός με τη γνώση του προσωπικού τους κι αφετέρου με συγκεκριμένες αναλύσεις που θα μπορούσαν να εκτελεστούν στις αντίστοιχες εγκαταστάσεις). Αναφερόμενος σε όσους διαχειριστούν το παρόν Σ. Ν., ήθελα να τους καταστήσω σαφές ότι εμπειρία σε αντίστοιχα θέματα που εμφανίζονται στις εξέδρες έχει αναπτυχθεί και υφίσταται σε διάφορα επίπεδα εργαζομένων στη βιομηχανία πετρελαίου που γνωρίζουν καλά το "πετρέλαιο" και οφείλετε να τους εμπιστευθείτε είτε για τις χρήσιμες συμβουλές τους, είτε για την άψογη συμμετοχή τους και απόδοση στη "πράξη" στις μελλοντικές Τριμερείς Διαβουλεύσεις. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IX Σεβόμαστε απόλυτα την ορθή διαχείριση της ροής των πληροφοριών, γιατί έστω και από μια κακή σκοπιμότητα (όπως π.χ. τα ψάρια στη περιοχή μυρίζουν πετρέλαιο..., και ας μην έχει ακόμη κάποιος χρωματογράφος καταγράψει ή "μυρίσει" πετρέλαιο), αλλά πιστεύουμε ακράδαντα ότι και στα θέματα αυτά η συμμετοχή των εργαζομένων κρίνεται αναγκαία, διότι με τη κατάλληλη φιλοσοφία που θα αναπτυχθεί στο προσωπικό, θα υπάρχει αφενός έλεγχος των "εξερχομένων πληροφοριών" (διότι ας μη ξεχνάμε, αφορούν βιομηχανική έρευνα και τεχνολογίες πολύ υψηλού κόστους οι οποίες πωλούνται και δεν χαρίζονται..) και αφετέρου θα διαχέεται η σωστή πληροφόρηση προς τις τοπικές κοινωνίες (..φανταστείτε άλλα να λέει και γράφει στο Τύπο η διαχειρίστρια εταιρεία, άλλα ο ιδιοκτήτης και άλλα οι εργαζόμενοι..., καθίσταται σαφές ότι θα υπάρξουν άμεσες αντιδράσεις, αν οι πληροφορίες αυτές δεν συμπίπτουν ή δεν μπορέσουν να τεκμηριωθούν με ακράδαντα επιχειρήματα)... Συνεπώς, είναι θέμα όλως των εμπλεκομένων φορέων και κατά μείζονα λόγο των διαρκών συσκέψεων της Τριμερούς για τον απόλυτο έλεγχο των διαχεομένων πληροφοριών και παρακαλούμε να τακτοποιηθεί ανάλογα το θέμα με επιπλέον παραγράφους στο νόμο όπου ο τρόπος που θα επιτευχθεί να γίνεται σαφής (π.χ. με την δέσμευση σύνταξης εσωτερικού Κανονισμού κλπ) 2. στ) Απλά για την ενημέρωση των αναγνωστών της παραγράφου αυτής, αναφέρουμε το γεγονός ότι στη τελευταία διαβούλευση που έλαβε χώρα στις Βρυξέλλες διοργανωθείσα από συγκεκριμένο "Working Group" of IndustriAll, υπήρξαμε μάρτυρες της επόμενης θεματολογίας (μετά το πέρας συνομιλιών για την Ασφάλεια στις υπεράκτιες επιχειρήσεις πετρελαϊκής έρευνας), που δεν ήταν άλλη από τους κανονισμούς που διέπουν την κίνηση των ελικοπτέρων προς και από τις εξέδρες. Ήταν άλλη μια πρωτοβουλία της IndustriAll, από την οποία ενημερωνόμαστε όταν το ζητήσουμε για συγκεκριμένα θέματα και ερωτήματά μας. Ελπίζουμε και το συνιστούμε ανεπιφύλακτα, στην εξέδρα να υπάρχει πάντοτε σε stand by υπηρεσία με δυνατότητα άμεσης διάθεσης ελικοπτέρου, όπως συνήθως συμβαίνει σε όλες τις εξέδρες με σύγχρονη δραστηριότητα.