Αρχική Χαρακτηρισμός των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών των «GR2330005, «GR2330008 και «GR2550005…ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟΥ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΟΣΣχόλιο του χρήστη ΟΛΥΜΠΙΑ ΓΚΟΛΦ ΚΛΑΜΠΣ Α.Ε. | 15 Μαρτίου 2016, 12:07
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ «ΟΛΥΜΠΙΑ ΓΚΟΛΦ ΚΛΑΜΠΣ Α.Ε.» Είμεθα μια άκρως ταλαιπωρημένη ελληνική εταιρεία που επιθυμεί να επενδύσει σε τουριστικά έργα υψηλοτάτου επιπέδου στο Νομό Ηλείας, που χωρίς να είναι φαραωνικά έργα θα δώσουν ποιότητα, πνοή, ζωή και δουλειά σε έναν από τους πιο φτωχούς Νομούς της Ελλάδας. Η επενδυσή μας στο Νομό θα φθάσει τα 400 εκ. Ευρώ περίπου και 1.500 θέσεις εργασίας, εάν επιτραπεί η ανάπτυξη του όλου έργου. Προσπαθούμε από το 1995 μέχρι σήμερα να κατασκευάσουμε έργα υψηλού τουρισμού και προδιαγραφών, όπως Γήπεδα Γκολφ, Ξενοδοχεία 5 αστέρων μικρής κλίμακας, στεγασμένα σε μπανγκαλόους και όχι σε τεράστια πολυώροφα κτίρια, βιοκλιματικά και οικολογικά, συνδυασμένα με αθλητισμό, όπως γήπεδα και ακαδημίες Γκολφ, γήπεδα και ακαδημίες Τένις, γήπεδα και ακαδημίες Μπάσκετ, γήπεδα και στίβους με ακαδημίες όλων των αθλημάτων στίβου, ναυταθλητικά σπορ με ναυταθλητική ακαδημία, για να κάνουμε πράξη το Ολυμπιακό Πνεύμα στην περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας. Το έργο αυτό άκρως πρωτοποριακό, που συνδυάζει υψηλή διαμονή με αθλητισμό, δεν υπάρχει πουθενά στον Κόσμο, και η ιδέα μας να φτιάξουμε ένα μοναδικό έργο στην περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας αντί να επιβραβεύεται, αποκρούεται συνεχώς από το Κράτος. Η πρώην Νομαρχία Ηλείας και νυν Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (Περιφερειακή Ενότητα Ηλείας) το Δεκέμβριο του 2006 εκμίσθωσε στην εταιρεία μας, κατόπιν Διεθνούς Πλειοδοτικού Διαγωνισμού, μία έκταση 2.800 στρεμμάτων περίπου, για την λειτουργία Γηπέδων Γκολφ και άλλων τουριστικών εγκαταστάσεων στην περιοχή της αποξηραμένης λίμνης Αγουλινίτσας. Η εν λόγω έκταση παραχωρήθηκε στην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ηλείας με τις υπ’ αριθμόν 34/30-6-2000 και 61/15-12-2000 Πράξεις του Υπουργικού Συμβουλίου (ΦΕΚ 151 Α και 270 Α /2000) για ανάπτυξη αθλητικών εγκαταστάσεων και χώρων αναψυχής, εντός των οποίων επιτρέπεται η ανέγερση ξενοδοχείων και τουριστικών εγκαταστάσεων σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 παρ. 1.12 του Ν. 4269/2014 «Χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση – Βιώσιμη ανάπτυξη». Το 50% περίπου της ανωτέρω έκτασης δεν είναι ενταγμένο στη NATURA 2000 και είχε μετατραπεί σε ΧΑΔΑ της πόλεως του Πύργου και των περιχώρων. Μοναδικό φαινόμενο ΧΑΔΑ επάνω στην παραλία. Η εταιρεία μας άρχισε αμέσως το 2007 να εκπονεί διάφορες μελέτες με προεξάρχουσα την Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση (Π.Π.Ε.Α.), η οποία με την έγκρισή της το 2011 επέτρεπε την κατασκευή Γηπέδων Γκολφ, σύμφωνα με την παραχώρηση του τότε Υπουργείου Γεωργίας προς την Νομαρχία Ηλείας, σύμφωνα με την ΖΟΕ της περιοχής και σύμφωνα με το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο Τουρισμού. Κατόπιν καταργήθηκε η διαδικασία της Π.Π.Ε.Α. γιατί άλλαξε ο Νόμος (Νόμος 4014/2011) και μετά άρχισε νέα περιπέτεια για μας, διότι το τότε Υπουργείο διέταξε την εκπόνηση Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (Ε.Π.Μ.) για την ευρύτερη περιοχή, η οποία Ε.Π.Μ. κατέληγε σε Σχέδιο Π.Δ. ώστε να κηρυχθεί η περιοχή «Περιφερειακό Πάρκο Κόλπου Κυπαρισσίας», αγνοώντας πλήρως τις υφιστάμενες ΖΟΕ, το Χωροταξικό Τουρισμού και όλη την εν γένει υφιστάμενη Νομοθεσία. Επιπροσθέτως δε αγνοούσε και την απόφαση του Υπουργείου Γεωργίας να παραχωρήσει την σημερινή έκτασή μας στη τότε Νομαρχία Ηλείας για κατασκευή Γηπέδων Γκολφ, ως επίσης και την εκμίσθωση στην εταιρεία μας της ανωτέρω έκτασης για την κατασκευή Γηπέδων Γκολφ. Το εν λόγω Π.Δ. υπεγράφη τον Δεκέμβριου του 2014, εστάλη στο ΣτΕ και απερρίφθη για τυπικούς λόγους. Σήμερα το νέο Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος βασίζεται στην ίδια προηγούμενη Ε.Π.Μ. • Το γήπεδο ενδιαφέροντος αναπτύσσεται εξ ολοκλήρου εντός της προς χαρακτηρισμόν περιοχής, συνορεύει δε προς τα βορειοανατολικά με την μη χαρακτηριζόμενη από το παρόν προς διαβούλευση Σχέδιο Π.Δ. περιβάλλουσα έκταση, ενώ, εν μέρει, περί το 50%, καταλαμβάνει τμήμα της ΕΖΔ με κωδικό «GR2330005: Θίνες και παραλιακό Δάσος Ζαχάρως, Στροφυλιά, Κακόβατος». Πρόκειται για έκταση που στο μεγαλύτερο μέρος της προήλθε από την αποξήρανση της τ. λίμνης Αγουλινίτσας, η χρήση της δε μέχρι το πρόσφατο παρελθόν ήταν Χ.Α.Δ.Α. Σημειώνεται ότι το τμήμα αυτό του γηπέδου ενδιαφέροντος που λειτουργούσε ως Χ.Α.Δ.Α. δεν έχει ακόμα αποκατασταθεί έτσι όπως οι κανόνες της επιστήμης και της τεχνικής υπαγορεύουν, με ότι αυτό συνεπάγεται για την με την ευρύτερη έννοια προστασία του συναρτώμενου περιβάλλοντος, όχι μόνο του φυσικού. • Τα παραπάνω αναφέρονται ώστε να γίνεται σαφές ότι το τμήμα αυτό της προς χαρακτηρισμόν περιοχής ουδέποτε κάλυπτε τις προϋποθέσεις εφαρμογής των κριτηρίων της Οδηγίας 92/43, για τον λόγο αυτόν εξάλλου δεν συμπεριελήφθη στη σχετική ΕΖΔ. Προκαλεί επομένως απορία το γεγονός ότι προτείνεται η ένταξή του στην προτεινόμενη προς θεσμοθέτηση περιοχή, έστω και αν αυτό εντάσσεται στην Ζώνη Αγροτικού Τοπίου (ΖΑΤ). Θεωρούμε βεβαίως ότι κατά την διαδικασία οριοθέτησης της περιοχής ως Τόπος Κοινοτικής Σημασίας (ΤΚΣ), ήδη από το 1996, είχε εκτιμηθεί η ένταξη σε αυτήν μιας ζώνης περιφερειακής (buffer zone) των σημαντικών οικοτόπων που αναπτύσσονται σε αυτήν, έτσι ώστε να μην απαιτείται η ύπαρξη και άλλης για τον ίδιο σκοπό (buffer στο buffer δηλαδή), όπως επιχειρείται στο παρόν Σχέδιο Π.Δ. • Στο νοτιοανατολικό τμήμα του γηπέδου ενδιαφέροντος που ανήκει στην ΕΖΔ αναπτύσσεται δασική και άλλη βλάστηση, χαρακτηρισμένη ως τέτοια από τις αρμόδιες προς τούτο δασικές υπηρεσίες, τα όρια της οποίας διαφέρουν κατά πολύ από αυτά που παρουσιάζονται στον χάρτη που συνοδεύει το προς διαβούλευση Σχέδιο Π.Δ. Η σύγκριση γίνεται με βάση τους χάρτες που είχαν τεθεί υπόψη μας κατά την προηγηθείσα κατά το 2014 ίδια διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση και προς χάριν της αξιοπιστίας των αντικειμενικών στοιχείων που λαμβάνονται υπόψη, θα πρέπει το όριο της δασικής βλάστησης, που αποτελεί και όριο μεταξύ των προτεινόμενων ζωνών ΠΠΦ-2β και ΖΑΤ, εν πολλοίς, να συνάδει με αυτό της εγκεκριμένης ΕΠΜ και των αρμοδίων υπηρεσιών. • Λόγοι συνέχειας των σχέσεων εμπιστοσύνης του κράτους έναντι του πολίτη και αντιστρόφως, επιβάλλουν να ληφθεί υπόψιν κατά την παρούσα διαβούλευση το γεγονός ότι για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα έχει ακολουθηθεί όλη η μέχρι τώρα προβλεπόμενη διαδικασία για την περιβαλλοντική της αδειοδότηση, αφού έχει γίνει Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση από το αρμόδιο Υπουργείο (ΥΠΕΚΑ Οικ. 122686/382/16.02.2011) βάσει της οποίας έχει γίνει αποδεκτό να εκπονηθεί ολοκληρωμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη συγκεκριμένη επένδυση, ώστε στη συνέχεια να τεθούν και οι κατάλληλοι περιβαλλοντικοί όροι λειτουργίας της. Δεν θα πρέπει να διαφύγει της προσοχής το γεγονός ότι από το 2006 μέχρι σήμερα το γήπεδο ενδιαφέροντος εκμισθώνει στην εταιρεία μας η Περιφερειακή Ενότητα Ηλείας με σκοπό, ακριβώς, την υλοποίηση της προβλεπόμενης από τον χωροταξικό σχεδιασμό επενδυτικής δραστηριότητας. Πρότασή μας είναι να μην αποκλειστεί εκ των προτέρων μια δραστηριότητα κατά πολύ φιλικότερη στο περιβάλλον της περιοχής, αλλά να επιτραπεί, κατόπιν βεβαίως εκπόνησης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. • Εκτίμησή μας είναι ότι η άσκηση της δραστηριότητας που προτείνουμε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και η προσαρμογή της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στο συναρτώμενο φυσικό περιβάλλον, μόνο θετικά μπορεί να λειτουργήσει τόσο όσον αφορά στην σταθεροποίηση και αποκατάσταση των αποθέσεων του ΧΑΔΑ, όσο και στην αισθητική αναβάθμιση του ευρύτερου χώρου, χωρίς να υποβαθμίζεται η λειτουργική αξία των τύπων φυσικών οικοτόπων της περιοχής, τόσο των δασικών όσο και των αμμοθινικών, αφού δεν θα γίνουν παρεμβάσεις σε αυτούς. Θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψιν ότι η εγκατάσταση και λειτουργία της υπόψιν δραστηριότητας θα λειτουργήσει θετικά και στο θαλάσσιο περιβάλλον αφού μεγάλο μέρος από τα βεβαρυμμένα από ρυπαντικά φορτία επιφανειακά και υπόγεια ύδατα της περιοχής θα χρησιμοποιηθεί για κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της δραστηριότητας. • Προς πληροφόρησή σας, στο εν λόγω ακίνητο και στην όλη περιοχή χιλιάδων στρεμμάτων, υπάρχουν αρδευτικά κανάλια, τα οποία διασχίζουν και τέμνουν την ανωτέρω έκταση. Τα κανάλια αυτά είναι γεμάτα φυτοφάρμακα και καταλήγουν σε ένα αντλιοστάσιο το οποίο χύνει αυτούσιο στη θάλασσα το μολυσμένο νερό των καναλιών επί σειρά δεκαετιών, με αποτέλεσμα την καταστροφή του θαλασσίου περιβάλλοντος. Η εταιρεία μας πρόκειται να επεξεργαστεί και να διυλίσει το μολυσμένο αυτό νερό και να αρδεύει την έκτασή της, αντί να συνεχίσει να μολύνει την θάλασσα με τόνους τοξικών φυτοφαρμάκων. ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ: • Μεγάλο τμήμα της έκτασης είναι πολύ υποβαθμισμένο αφού καταλαμβάνεται από το πρώην ΧΑΔΑ Πύργου. • Το έργο όχι μόνον δεν θα επιφέρει βλάβη στην προστατευόμενη βιοποικιλότητα της περιοχής αλλά θα συντελέσει και στην οικολογική της αναβάθμιση. • Να εξαιρεθεί από το Π.Δ. εκείνο το τμήμα της χωροθετημένης για το έργο έκτασης, το οποίο είναι εκτός NATURA 2000. • Να επαναπροσδιορισθεί η δασική έκταση στις πραγματικές της διαστάσεις καθώς και στο ότι θα διατηρηθεί και οικολογικά θα αναβαθμιστεί από το έργο μας. • Στη συμβολή του έργου στην αναβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος, με τη χρήση των ρυπασμένων από φυτοφάρμακα και λιπάσματα υδάτων μετά από επεξεργασία στην άρδευση της έκτασης. ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ «ΟΛΥΜΠΙΑ ΓΚΟΛΦ ΚΛΑΜΠΣ Α.Ε.» 1. Περίπου 40% της εκτάσεώς μας δεν είναι NATURA 2000, συνεπώς δεν πρέπει να περιληφθεί στην Περιφερειακή Ζώνη Προστασίας. 2. H περιοχή που “βαφτίζεται” ΔΑΣΙΚΗ δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. ΕΙΝΑΙ ΑΠΕΙΡΩΣ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ ΑΠ ΑΥΤΗΝ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ Π.Δ. 3. Η “προσπάθεια” για να ακυρωθεί η επένδυσή μας δημιουργώντας επιπλέον ζώνες προστασίας σε ήδη θεσμοθετημένες ζώνες προστασίας (buffer zones σε buffer zone) δεν ευσταθεί πουθενά διεθνώς. 4. Ακόμη και στον Ευρωπαϊκό Χάρτη η χελώνα Caretta Caretta εμφανίζεται μετά τον ποταμό Νέδα. Στην δική μας περιοχή δεν έχει εμφανισθεί ποτέ χελώνα, σύμφωνα με μαρτυρίες γερόντων άνω των 80 ετών, ως επίσης και των τοπικών Αρχών, οπότε πρέπει να εξαιρεθεί η περιοχή μας από την ανωτέρω προστασία του προτινόμενου Π.Δ. διότι δεν είναι χώρος ωοτοκίας της χελώνας Caretta Caretta. 5. Ο νόμιμος χρόνος διαβούλευσης είναι ένας μήνας, ενώ ο δικός σας είναι 15 ημέρες. 6. Συνεπεία όλων των ανωτέρω παρακαλούμε όπως επιτραπεί η ήπια τουριστική ανάπτυξη της εν λόγω περιοχής σύμφωνα με τις κατευθύνσεις Π.Π.ΧΣ.Α.Α. Δυτ. Ελλάδας (ΦΕΚ 1470/Β/03) και σύμφωνα με την απόφαση «Έγκριση τροποποίησης Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού Ανπατυξης για τον Τουρισμό και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αυτού.» (ΦΕΚ 3155/Β/2013). Παρακαλούμε θερμά να μας καλέσετε σε διαβούλευση ώστε να μας δοθεί η ευκαιρία να παρουσιάσουμε τις θέσεις μας και να αναπτύξουμε τα επιχειρήματά μας προς αμοιβαίο όφελος. Δια την εταιρεία, ΟΛΥΜΠΙΑ ΓΚΟΛΦ ΚΛΑΜΠΣ Α.Ε., Γεώργιος Διαμαντόπουλος Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος